Først 1½ time er personopbygning og finurlig dialog, og den sidste time er overdrevet action-ligegyldighed. Det er virkelig en bizar film, for på den ene side er dialogen og karakterene virkelig spændende og medrivende, men samtidig virker den overordnede historie mere end almindelig tynd. I nogle scener minder den mest af alt om en western-parodi, og generelt set er det mere en komedie end så meget andet, men det er ikke en decideret dårlig film, og der er op til flere sekvenser og samtaler der virkelig fænger, dog er jeg er sikker på, at andre vil få langt mere ud af den end jeg.
En engel vandrer hvileløst rundt i Berlins gade og iagttager mennesker. Han eneste ønske er dog, at kunne føle og være menneske, og ikke blot en sjæl på sidelinien. En æstetisk lækkerbisken og fremragende film!
5/6
P.s. er der nogen, som ved hvilken sang, der bliver spillet, da Bruno Ganz og Solveig Dommartin befinder sig i campingvognen?
-
Brother's Keeper (Tilgængelig på Netflix US)
I denne dokumentar følger vi brødrene Ward fra et lille landbrugssamfund, Munnsville i staten NY. De er byens udstødte. 4 (mindre begavet) Brødre, som lever sammen på et lille landssted uden nogen særlig kontakt til andre i samfundet. En dag findes den ene af brødrene død, og Delbert Ward bliver anklaget for mord på sin bror. Men var der tale om et medlidenhedsdrab? Var der overhovedet tale om et mord? Vi følger brødrene på tæt hold og denne noget bizarre retssag, samt den pludselige enorme opbakning fra det resterende samfund.
P.s. er der nogen, som ved hvilken sang, der bliver spillet, da Bruno Ganz og Solveig Dommartin befinder sig i campingvognen?
Kunne det være Angel Fragments af Laurie Anderson? Jeg har svært ved at finde et link til den komplette sang, men det kunne godt lyde lidt som hendes eksperimenterende stil (og jeg kan se hun har ovenstående nummer på soundtracket)
Shame Fremragende film. Elsker den dystre stemning hele vejen igennem filmen.
Da Brandon snakker med Sissy omkring deres barndom, siger Sissy; "det er ikke os der er dårlige mennesker, bare den nåde vi er opdraget på". Sådan husker jeg det i hvert fald. Nogle der har en ide om, hvad der måske er sket i deres barndom? Rent gætværk.
6/6
Goodfellas I mine øjne den bedste mafia film. Har set den så mange gange efterhånden, men den overrasker og giver nye indtryk alligevel.
6/6
Pans Labyrinth Igen en af de film som jeg har set rigtig mange gange. Helt klart en af mine mange ynglingsfilm.
så er citat helt præcis "We're not bad people. We just come from a bad place." hvilket er betydelig mere vagt, og jeg kan netop godt lide, at vi ikke ved præcis, hvad vi skal lægge i det. Der er alle mulig fortolkninger. Seksuelt misbrug, incest osv er de mest oplagte, men det kunne også opfattes mere symbolsk. Skarpt trukket op så kunne hun repræsenterer den kvindelig seksualitet, hvor sex primært har at gøre med omsorg, og han er den mandlige, hvor selve erobringen og udløsningen er målet, og følelser faktisk står i vejen.
Jeg læste nogle anmeldelser af filmen, hvor Brandon sammenlignes med en moderne Don Juan, men sammenligningen er gal for Don Juan er grundlæggende et dårligt menneske uden skyld eller skam, hvorimod Brandon er et godt et af slagsen, der næsten heroisk forsøger at bekæmpe sin egen natur. Derimod er hans chef er den eneste egentlig skurk i filmen. Om man rent faktisk kan bekæmpe sin egen natur eller ej er et åbent spørgsmål, hvilket slutscenen med pigen i metroen jo ikke mindst ligger op til. Tager han imod hendes tilbud eller ej?
Fantastisk film under alle omstændigheder. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
så er citat helt præcis "We're not bad people. We just come from a bad place." hvilket er betydelig mere vagt, og jeg kan netop godt lide, at vi ikke ved præcis, hvad vi skal lægge i det. Der er alle mulig fortolkninger. Seksuelt misbrug, incest osv er de mest oplagte, men det kunne også opfattes mere symbolsk. Skarpt trukket op så kunne hun repræsenterer den kvindelig seksualitet, hvor sex primært har at gøre med omsorg, og han er den mandlige, hvor selve erobringen og udløsningen er målet, og følelser faktisk står i vejen.
Jeg læste nogle anmeldelser af filmen, hvor Brandon sammenlignes med en moderne Don Juan, men sammenligningen er gal for Don Juan er grundlæggende et dårligt menneske uden skyld eller skam, hvorimod Brandon er et godt et af slagsen, der næsten heroisk forsøger at bekæmpe sin egen natur. Derimod er hans chef er den eneste egentlig skurk i filmen. Om man rent faktisk kan bekæmpe sin egen natur eller ej er et åbent spørgsmål, hvilket slutscenen med pigen i metroen jo ikke mindst ligger op til. Tager han imod hendes tilbud eller ej?
Fine tanker du har.
Jeg var også inde i misbrugs tankerne, angående deres barndom. Havde slet ikke tænkt tanken med kvinde kontra mænd symbolikken. Er helt enig med at Brandon ikke er den moderne Don Juan. Da han er på date og ender i sengen med hans kollega Marianne, kan man tydeligt se, at han har følelser for hende, og derfor ikke kan indlede noget seksuelt med hende. Hans dyriske instinkter kæmper så meget imod. Rigtig stærk scene.
Tak. :) Det er en film, der bliver ved med at rumstere i min knold. Ja, helt enig det er en enorm stærk scene. Det er spændende, at selvom der er tons af sex i filmen, er den alligevel den er noget af det mindst pirrende, jeg har set. Der er IMO to undtagelser: Scenen med pigen på metroen i starten som virkelig er rasende sanselig, og så netop scenen du nævner med kollegaen, hvor jeg synes hendes generthed, da hun klæder sig af er erotisk. Hun er selvbevidst. Han ser noget som ikke er alle undt. Den prostituerede bagefter er derimod totalt ligeglad med at være klædt af. Hun tager ligefrem trusserne på efter, at han er kommet uden at vaske sig først. Ad! :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Det var da en hyggelig 80'er-film med et simpelt præmis og en masse platte gags. Gotta love John Candy. Og Kevin Bacons fantastiske cameo (de lumske øjne, altså!). Tilmed havde filmen sine rørende øjeblikke. Min kæreste syntes så, det var en dårlig og usjov film... men det er okay, hun har andre kvaliteter. 4/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
#16851 loki 13 år siden
Først 1½ time er personopbygning og finurlig dialog, og den sidste time er overdrevet action-ligegyldighed. Det er virkelig en bizar film, for på den ene side er dialogen og karakterene virkelig spændende og medrivende, men samtidig virker den overordnede historie mere end almindelig tynd. I nogle scener minder den mest af alt om en western-parodi, og generelt set er det mere en komedie end så meget andet, men det er ikke en decideret dårlig film, og der er op til flere sekvenser og samtaler der virkelig fænger, dog er jeg er sikker på, at andre vil få langt mere ud af den end jeg.
3/6
#16852 Snaden 13 år siden
En engel vandrer hvileløst rundt i Berlins gade og iagttager mennesker. Han eneste ønske er dog, at kunne føle og være menneske, og ikke blot en sjæl på sidelinien. En æstetisk lækkerbisken og fremragende film!
5/6
-
Brother's Keeper (Tilgængelig på Netflix US)
I denne dokumentar følger vi brødrene Ward fra et lille landbrugssamfund, Munnsville i staten NY. De er byens udstødte. 4 (mindre begavet) Brødre, som lever sammen på et lille landssted uden nogen særlig kontakt til andre i samfundet. En dag findes den ene af brødrene død, og Delbert Ward bliver anklaget for mord på sin bror. Men var der tale om et medlidenhedsdrab? Var der overhovedet tale om et mord? Vi følger brødrene på tæt hold og denne noget bizarre retssag, samt den pludselige enorme opbakning fra det resterende samfund.
En virkelig rørende dokumentar. Stærke sager!
5/6
#16853 wigant 13 år siden
Kunne det være Angel Fragments af Laurie Anderson?
Jeg har svært ved at finde et link til den komplette sang, men det kunne godt lyde lidt som hendes eksperimenterende stil (og jeg kan se hun har ovenstående nummer på soundtracket)
#16854 Snaden 13 år siden
Men generelt er filmen spækket med lækker musik. Men tak for respons, wigant!
#16855 knipsknips 13 år siden
Fremragende film. Elsker den dystre stemning hele vejen igennem filmen.
6/6
Goodfellas
I mine øjne den bedste mafia film. Har set den så mange gange efterhånden, men den overrasker og giver nye indtryk alligevel.
6/6
Pans Labyrinth
Igen en af de film som jeg har set rigtig mange gange. Helt klart en af mine mange ynglingsfilm.
6/6
Et par gode film her på det sidste :)
#16856 Benway 13 år siden
#16857 knipsknips 13 år siden
Fine tanker du har.
Havde slet ikke tænkt tanken med kvinde kontra mænd symbolikken.
Er helt enig med at Brandon ikke er den moderne Don Juan. Da han er på date og ender i sengen med hans kollega Marianne, kan man tydeligt se, at han har følelser for hende, og derfor ikke kan indlede noget seksuelt med hende. Hans dyriske instinkter kæmper så meget imod. Rigtig stærk scene.
#16858 Benway 13 år siden
#16859 misuma 13 år siden
Sætter man denne her op imod 1'eren, så stinker den. Hvis man derimod dropper sammenligningen stinker den stadig.
2/6
#16860 Riqon 13 år siden
Det var da en hyggelig 80'er-film med et simpelt præmis og en masse platte gags. Gotta love John Candy. Og Kevin Bacons fantastiske cameo (de lumske øjne, altså!). Tilmed havde filmen sine rørende øjeblikke. Min kæreste syntes så, det var en dårlig og usjov film... men det er okay, hun har andre kvaliteter. 4/6.