Gravatar

#17351 Kruse 13 år siden

I løbet af de sidste par dage, har jeg fået genset alle Harry Potter-filmene på Blu-Ray, så jeg føler det er passende at komme med et par ord om min oplevelse. Harry Potter-bøgerne og filmene har fyldt en del i mit liv, da jeg fra en alder af 11 år har vokset op med dem, hvor jeg hvert år læste den næste bog i rækken, før at jeg så den tilsvarende film. Nu skal bog-mediet og film-mediet ikke sammenlignes, men det siger sig selv at man kan få mere ud af universet, karakterne og historien i bøgerne, og derfor havde nogle af filmene lidt svært ved at leve op til deres bogudgave, men det er nu stadig dybt imponerende hvor høj en kvalitet de har ramt med stort set hver film. Det at have fået bøgerne lidt på afstand, har endda også fået mig til at værdsætte et par af filmene mere end da jeg så dem dengang i biografen.

Det er lidt svært for mig at sætte en endelig karakter på filmene, og bedømme dem overfor hinanden(selvom at nogle skiller sig mere ud), men jeg har gjort et forsøg. To film er ved dette gensyn er steget en karakter, hvilket er henholdsvis "Harry Potter and the Order of the Phoenix" og "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II". I begge tilfælde har det simpelthen hjulpet at få bøgerne på afstand. I prioriteret rækkefølge, bedømmer jeg dem nok nogenlunde sådan her:

1. "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II" - 8-9/10
2. "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I" - 8/10
3. "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" - 8/10
4. "Harry Potter and the Half-Blood Prince" - 8/10
5. "Harry Potter and the Order of the Phoenix" - 8/10
6. "Harry Potter and the Goblet of Fire" - 7-8/10
7. "Harry Potter and the Philosopher's Stone" - 6-7/10
8. "Harry Potter and the Chambers of Secret" - 5-6/10
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#17352 MMB 13 år siden

Kruse (17351) skrev:
I løbet af de sidste par dage, har jeg fået genset alle Harry Potter-filmene på Blu-Ray, så jeg føler det er passende at komme med et par ord om min oplevelse. Harry Potter-bøgerne og filmene har fyldt en del i mit liv, da jeg fra en alder af 11 år har vokset op med dem, hvor jeg hvert år læste den næste bog i rækken, før at jeg så den tilsvarende film. Nu skal bog-mediet og film-mediet ikke sammenlignes, men det siger sig selv at man kan få mere ud af universet, karakterne og historien i bøgerne, og derfor havde nogle af filmene lidt svært ved at leve op til deres bogudgave, men det er nu stadig dybt imponerende hvor høj en kvalitet de har ramt med stort set hver film. Det at have fået bøgerne lidt på afstand, har endda også fået mig til at værdsætte et par af filmene mere end da jeg så dem dengang i biografen.

Har det på præcis samme måde. Sådan totalt ord for ord, måske lige bortset fra, at jeg ikke var 11, da jeg læste den første. :P Mit forhold til dem er præcis det samme, men vi er nok et par stykker herude, som har haft det sådan. :)

Kruse (17351) skrev:
1. "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II" - 8-9/10
2. "Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I" - 8/10
3. "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" - 8/10
4. "Harry Potter and the Half-Blood Prince" - 8/10
5. "Harry Potter and the Order of the Phoenix" - 8/10
6. "Harry Potter and the Goblet of Fire" - 7-8/10
7. "Harry Potter and the Philosopher's Stone" - 6-7/10
8. "Harry Potter and the Chambers of Secret" - 5-6/10

Vi er også ret enige her faktisk. Vi er højest 1 karakter fra hinanden. Jeg giver karakter således:

PS: 7/10
CoS: 6/10
PoA: 8/10
GoF: 7/10
OotP: 7/10
HBP: 7/10
DH:P1: 8/10
DH:P2: 8/10

Bøgerne er dog stadig klart at foretrække.
Gravatar

#17353 Kruse 13 år siden

Foeller (17352) skrev:
Bøger er dog stadig klart at foretrække.

Ingen tvivl om det, men det er også bare to så forskellige medier, at man ikke rigtigt kan sammenligne dem(selvom at man oftest ikke kan lade være :P).
Gravatar

#17354 MMB 13 år siden

Kruse (17353) skrev:
Ingen tvivl om det, men det er også bare to så forskellige medier, at man ikke rigtigt kan sammenligne dem(selvom at man oftest ikke kan lade være :P).

Nej, selvfølgelig skal de ikke sammenlignes 1:1, men jeg synes, at den litterære oplevelse jeg fik med bøgerne var større end den filmiske oplevelse jeg fik med filmene, hvis man kan kringle den sådan. :)
Gravatar

#17355 Kruse 13 år siden

Foeller (17354) skrev:
Nej, selvfølgelig skal de ikke sammenlignes 1:1, men jeg synes, at den litterære oplevelse jeg fik med bøgerne var større end den filmiske oplevelse jeg fik med filmene, hvis man kan kringle den sådan. :)

Jeg har det skam på samme måde :)

Og hele det er gensyn med filmene, har givet mig en stor lyst til at læse bøgerne igen. Men der kommer nok alligevel til at gå lang tid før jeg rent faktisk får det gjort.
Gravatar

#17356 gi-jones 13 år siden

Jeg synes så til gengæld at de to sidste film fungerer rigtigt dårligt enkeltvis. Sammenhængende er de til gengæld rigtigt gode.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#17357 Yellow-TV 13 år siden

Fredags så jeg Oz the Great and Powerful

Lørdags så jeg Shcool of Rock, Date Night, Watchmen og begyndelsen af Orange County, jeg tror nok jeg skal se resten idag.

Today skal jeg se Wreck It Up Ralph i biografen sammen med min bror.
Gravatar

#17358 Yellow-TV 13 år siden

Yes nu har jeg set Wreck-It Ralph.
Gravatar

#17359 Skeloboy 13 år siden

You & Me Forever
En ganske habil ungdomsfilm af Kaspar Munk, som også har lavet den fremragende Hold Om Mig og den ret så fede kortfilm, Forsvunden. Munk kan noget med at instruere unge mennesker, og skuespillet blandt de tre piger, der er i centrum, er noget nær det bedste, der har været i en dansk ungdomsfilm.

8/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#17360 loki 13 år siden

Wreck-It Ralph

Bum bum... introduktionen er ganske finurlig, men den lange midtersektion virker godt nok en anelse langtrukken, og selvom slutningen hiver den ok hjem, så var potentialet større end hvad der blev serveret. Nu skal det nok siges, at jeg ikke genkendte ret mange af figurerne, så det bidrog nok min lidt meh-følelse.

3/6

(Til sammenligning var Brave nok Pixars svagest i min bog, men alligevel var den bedre end denne.)

-----

The First Time

En klart bedre film end hvad man kunne have frygtet. Den har (naturligvis) sine noget amerikanske indgangsvinkler (the pool party, mere eller mindre endimensionelle personer, forhold til spiritus m.m.), men den vinder meget på sit skarpe fokus.

Modsat så mange andre film i genreren, så beholder den fokus på vores 2 hovedpersoner, og reducere mængden af udenomliggende støj til et minimalt niveau. Derudover så behandler den emnet - The First Time - på en noget mere autentisk både end hvad man normalt får serveret i en komediefilm.

Min største anke ligger nok ved castingen. Aubrey Miller, spillet af Britt Robertson, er da vildt cute, men hun er immervæk 21-22, og det spiller bare ikke når hun så skal agere en småforvirret 16-17 årig. Lidt det samme gør sig gældende for hendes modspiller Dave Hodgman spillet af 20-21 årige Dylan O'Brien. Aldersmæssigt virker han langt mere troværdig som en "Senior in High School", men ganske som jeg fornemmede, så er hun i virkeligheden ældre end ham, og det er lidt for tydeligt i filmen.

Men ellers en fin film

3½/6

-----

House of Cards (Sæson 1)

Ganske underholdende, men de skal dælme være glade for Kevin Spacey.

4½/6

www.peakoil.dk

Skriv ny kommentar: