Det er længe siden, jeg har fået smidt et par kommentarer og en bedømmelse, af film jeg har set eller genset. Men nu kom lysten lidt igen, så jeg tager fat hvor jeg mener jeg slap:) Her kommer de:
Moonrise Kingdom (2012) - 4/10 De af Wes Andersons' film jeg har set, har været mig en blandet fornøjelse, med denne som bundskraber. Historien om de to 12 årige børn, der som nørdede outsidere, bruger det meste af filmen på at, hvis ikke surmule, så se så alvorsfulde ud, virker mig falsk og påtaget, trods gode momenter undervejs. Det starter ellers godt, men ret hurtigt udhules ideen, da vores to unge hovedpersoner, uden rigtigt at foretage sig noget nævneværdigt, flygter fra en række birollekarakterer så hule, at man har både dem og fortællingen ligegyldige. Man kan indrømmet ikke nægte Anderson hans originalitet og egenartede visuelle sans. Hans ofte distancerende grundtone, gentages og den genkendes såmænd også atter fint nok, men nu bare uden rigtigt bid i dens forsøg på ironi, sarkasme eller andet.
The Pink Panther (1963) - 7/10 Elegant underholdende svindlerkomedie, med fine skuespilspræstationer, sød romance og herlige optrin. Dette er måske nok starten på Peter Sellers succesfulde franchise, med ham som den tumpede inspektør Clouseau. Det har dog tydeligvis endnu ikke været tanken og Sellers spiller da heller ikke den egentlige hovedrolle, men er blot en ud af flere, hvoraf David Niven skal fremhæves. En del af humoren er måske nok en anelse dateret og gammeldags, men ikke desto mindre, så fungerer filmen stadig som solidt underholdende tidsfordriv.
A Shot in the Dark (1964) - 7/10 Peter Sellers giver den igen som inspektør Clouseau, hvor han nu indtager den absolutte hovedrolle, i en film som slet ikke skulle have omhandlet Clouseau, men blev ændret i sidste øjeblik, på grund af diverse problemer i opstartsfasen af produktionen (det betød af der med kort tids mellemrum kom to film med Sellers som netop Clouseau). Filmen har ofte været udråbt til den bedste i Pink Panther serien og i øvrigt en af de bedre komedier i filmhistorien. Det første kan den muligvis leve op til, mens tiden måske har indhentet dens ofte naive og fjollede humor, til at man føler sig mere end blot fint underholdt. Men ikke desto mindre, så leverer Sellers en herligt irriterende tumpe, der plantes i det ene morsomme og skøre optrin efter det andet og det gør han så godt, at det sammen med den fede og ekskvisitte 60'er stemning, giver filmen en gensynsværdi som få i genren. Herbert Lom viser også fine takter udi kunsten af være morsom.
Inspector Clouseau (1968) - 2/10 Alan Arkin har fået den utaknemmelige opgave, at løfte rollen som Clouseau, efter at Peter Sellers, et komisk geni, har spillet den to gange. Arkin slipper da heller ikke godt fra dette, men svigtes samtidig også af en svagt fortalt historie, fyldt med horrible indfald som ikke tilnærmelsesvis bliver morsomme. En af den slags film, som det kan være en pine at komme igennem, trods enkelte produktionsmæssige værdier.
The Return of the Pink Panther (1975) - 7/10 Peter Sellers giver den om muligt, endnu mere gas som den irriterende morsomme Clouseau, her 11 år efter han sidst spillede rollen. Historien fortælles en anelse mere klodset, men til gengæld skrues der op for humoren og når Sellers slippes løs uden mange hæmninger, skal man være lidt af en stivnakke for ikke at grine. Herbert Lom skal også fremhæves, han er fantastisk og lever fuldt ud op til Peter Sellers, som Clouseau's nervesvækkede chef, der hader Clouseau af et godt hjerte.
The Pink Panther Strikes Again (1976) - 7/10 Filmene om Clouseau, atter genialt spillet af Peter Sellers, der får fint modspil af hans nemesis, igen spillet hylende morsomt af Herbert Lom, når her deres mest fjollede niveau hidtil. Historien er en tynd og klodset undskyldning, for at placere vores hovedperson(er) i diverse skøre situationer. Det slipper de dog så godt fra atter engang, at serien muligvis rammer nogle af sine sjoveste momenter. På trods af titlen, så spiller The Pink Panther, som er en diamant, ikke en rolle i historien i denne omgang.
Revenge of the Pink Panther (1978) - 6/10 Ideerne begynder at virke gentagende og lettere tyndslidte (hvis de ikke allerede var det). Men der er stadig bid nok i Sellers/Lom konstruktionen til at man er godt underholdt, når disse krydser klinger. Historien er ligegyldig, det er vores irriterende tumpede hovedpersoner der er i centrum.
Trail of the Pink Panther (1982) - 2/10 Peter Sellers var desværre afgået ved døden, men alligevel har man valgt at forsætte serien og med ham i en form for hovedrolle via gamle optagelser. Det fungerer slet ikke, men forekommer nedslående, kedeligt og usammenhængende, selv om man har forsøgt at binde skidtet sammen med nye optagelser af diverse skuespillere i forskellige roller. Man har muligvis ville hylde Sellers med denne film, men det havde man sluppet bedre af sted med, ved at lave en dokumentarfilm ud af disse scener.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
The Hurt Locker fortjente i den grad at vinde oscar. Fantastisk begavet film, der rummer på mere end hvad den gennemsnitlige seer nogensinde vil fange og værdsætte.
Avatar tænker du garanteret på og det var godt den IKKE vandt :D
Jeg er godt klar over at "Avatar" aldrig ville vinde for bedste film, men i mine øjne er både den og "District 9" langt bedre end "The Hurt Locker". Jeg kan ikke lige huske de andre 6 nominerede det år?
Edit: Nu har jeg lige tjekket de andre noms fra 2010 og også "Inglourious Basterds" og "Up in the Air" var i mine øjne bedre end THL.
So, at last we meet for the first time for the last time.
#17431 gi-jones 12 år siden
#17432 Ericmase 12 år siden
Enig i at den ikke fortjente Bedste Film, men så god var den nu heller ikke (altså i min verden). "Zero Dark Thirty" var bedre. :)
#17433 Riqon 12 år siden
Ja, det valg hører til et af nyere tids uløste oscargåder.
#17434 Kruse 12 år siden
Men det var godt nok et svagt felt af nominerede.
#17435 Åkepool 12 år siden
Nej.
#17436 Hr. Nielsen 12 år siden
Moonrise Kingdom (2012) - 4/10
De af Wes Andersons' film jeg har set, har været mig en blandet fornøjelse, med denne som bundskraber. Historien om de to 12 årige børn, der som nørdede outsidere, bruger det meste af filmen på at, hvis ikke surmule, så se så alvorsfulde ud, virker mig falsk og påtaget, trods gode momenter undervejs. Det starter ellers godt, men ret hurtigt udhules ideen, da vores to unge hovedpersoner, uden rigtigt at foretage sig noget nævneværdigt, flygter fra en række birollekarakterer så hule, at man har både dem og fortællingen ligegyldige. Man kan indrømmet ikke nægte Anderson hans originalitet og egenartede visuelle sans. Hans ofte distancerende grundtone, gentages og den genkendes såmænd også atter fint nok, men nu bare uden rigtigt bid i dens forsøg på ironi, sarkasme eller andet.
The Pink Panther (1963) - 7/10
Elegant underholdende svindlerkomedie, med fine skuespilspræstationer, sød romance og herlige optrin. Dette er måske nok starten på Peter Sellers succesfulde franchise, med ham som den tumpede inspektør Clouseau. Det har dog tydeligvis endnu ikke været tanken og Sellers spiller da heller ikke den egentlige hovedrolle, men er blot en ud af flere, hvoraf David Niven skal fremhæves. En del af humoren er måske nok en anelse dateret og gammeldags, men ikke desto mindre, så fungerer filmen stadig som solidt underholdende tidsfordriv.
A Shot in the Dark (1964) - 7/10
Peter Sellers giver den igen som inspektør Clouseau, hvor han nu indtager den absolutte hovedrolle, i en film som slet ikke skulle have omhandlet Clouseau, men blev ændret i sidste øjeblik, på grund af diverse problemer i opstartsfasen af produktionen (det betød af der med kort tids mellemrum kom to film med Sellers som netop Clouseau). Filmen har ofte været udråbt til den bedste i Pink Panther serien og i øvrigt en af de bedre komedier i filmhistorien. Det første kan den muligvis leve op til, mens tiden måske har indhentet dens ofte naive og fjollede humor, til at man føler sig mere end blot fint underholdt. Men ikke desto mindre, så leverer Sellers en herligt irriterende tumpe, der plantes i det ene morsomme og skøre optrin efter det andet og det gør han så godt, at det sammen med den fede og ekskvisitte 60'er stemning, giver filmen en gensynsværdi som få i genren. Herbert Lom viser også fine takter udi kunsten af være morsom.
Inspector Clouseau (1968) - 2/10
Alan Arkin har fået den utaknemmelige opgave, at løfte rollen som Clouseau, efter at Peter Sellers, et komisk geni, har spillet den to gange. Arkin slipper da heller ikke godt fra dette, men svigtes samtidig også af en svagt fortalt historie, fyldt med horrible indfald som ikke tilnærmelsesvis bliver morsomme. En af den slags film, som det kan være en pine at komme igennem, trods enkelte produktionsmæssige værdier.
The Return of the Pink Panther (1975) - 7/10
Peter Sellers giver den om muligt, endnu mere gas som den irriterende morsomme Clouseau, her 11 år efter han sidst spillede rollen. Historien fortælles en anelse mere klodset, men til gengæld skrues der op for humoren og når Sellers slippes løs uden mange hæmninger, skal man være lidt af en stivnakke for ikke at grine. Herbert Lom skal også fremhæves, han er fantastisk og lever fuldt ud op til Peter Sellers, som Clouseau's nervesvækkede chef, der hader Clouseau af et godt hjerte.
The Pink Panther Strikes Again (1976) - 7/10
Filmene om Clouseau, atter genialt spillet af Peter Sellers, der får fint modspil af hans nemesis, igen spillet hylende morsomt af Herbert Lom, når her deres mest fjollede niveau hidtil. Historien er en tynd og klodset undskyldning, for at placere vores hovedperson(er) i diverse skøre situationer. Det slipper de dog så godt fra atter engang, at serien muligvis rammer nogle af sine sjoveste momenter. På trods af titlen, så spiller The Pink Panther, som er en diamant, ikke en rolle i historien i denne omgang.
Revenge of the Pink Panther (1978) - 6/10
Ideerne begynder at virke gentagende og lettere tyndslidte (hvis de ikke allerede var det). Men der er stadig bid nok i Sellers/Lom konstruktionen til at man er godt underholdt, når disse krydser klinger. Historien er ligegyldig, det er vores irriterende tumpede hovedpersoner der er i centrum.
Trail of the Pink Panther (1982) - 2/10
Peter Sellers var desværre afgået ved døden, men alligevel har man valgt at forsætte serien og med ham i en form for hovedrolle via gamle optagelser. Det fungerer slet ikke, men forekommer nedslående, kedeligt og usammenhængende, selv om man har forsøgt at binde skidtet sammen med nye optagelser af diverse skuespillere i forskellige roller. Man har muligvis ville hylde Sellers med denne film, men det havde man sluppet bedre af sted med, ved at lave en dokumentarfilm ud af disse scener.
#17437 Kruse 12 år siden
Jo.
#17438 Ispep 12 år siden
#17439 Ispep 12 år siden
Avatar tænker du garanteret på og det var godt den IKKE vandt :D
#17440 Åkepool 12 år siden
Jeg er godt klar over at "Avatar" aldrig ville vinde for bedste film, men i mine øjne er både den og "District 9" langt bedre end "The Hurt Locker". Jeg kan ikke lige huske de andre 6 nominerede det år?
Edit: Nu har jeg lige tjekket de andre noms fra 2010 og også "Inglourious Basterds" og "Up in the Air" var i mine øjne bedre end THL.