Jeg kan ikke se hvad du ønsker fremhævet af filmens scener. Haggis afventer med nøglescenen, som er flashback-scenen, til sidst. Det må der have været en årsag til. Og det er, at sløret løftes her. Hun er uskyldig. Indtil da ved vi ikke en skid om kvinden. Heller ikke det med blodpletter, som du refererer til. Hun kan jo godt virke chokeret, overrasket eller blot nervøs over at finde løse ender. Uanset hvad, så burde Haggis have droppet politimanden på hug. Særligt hvis vi antager at du har ret, at kvinden helt fra start er fremstillet som uskyldig. For, hvorfor hulen pointere det en gang til? Jeg ved godt du har svaret på dette, men køber det ganske enkelt ikke. Det er skidt filmarbejde.
Jeg kan ikke se hvad du ønsker fremhævet af filmens scener. Haggis afventer med nøglescenen, som er flashback-scenen, til sidst. Det må der have været en årsag til. Hun er uskyldig. ......... Uanset hvad, så burde Haggis have droppet politimanden på hug. Særligt hvis vi antager at du har ret, at kvinden helt fra start er fremstillet som uskyldig. For, hvorfor hulen pointere det en gang til?
Denne årsag har jeg allerede forklaret:
BN (18029) skrev:
Der findes masser af film, hvor noget, som tilskueren udmærket godt ved lige fra starten, understreges eller fastslås tilsidst. I film, hvor hovedpersonerne har været en frygtelig masse igennem og har måttet kæmpe for livet eller for en sag, har man tit set scener henimod slutningen, hvor en række flashbacks opsummerer, hvorfor hovedpersonerne gjorde hvad de gjorde eller gennemgik hvad de gennemgik. Det er en almindelig og ganske effektiv filmisk metode til at lade både hovedpersonerne og os som tilskuere ånde lettet op og grunde følelsesmæssigt over hele forløbet og over, hvor forløbet har bragt os hen - altså: Hvad lykkedes? Hvad gik galt undervejs? Hvilke omkostninger og ofre havde det hele? Hvorfor gjorde han/hun/de egentlig alt dette? ..... I tilfældet med 'The Next Three Days' kommer det lange og fulde flashback af hvad der skete den aften, hvor mordet fandt sted, på et tidspunkt hvor
ægteparrets flugt ER lykkedes, og hvor spændingen derfor er afløst af lettelse. Musikken er - modsat før - stille, og der er regnvejr i USA, hvor Johns fader er ved at studere et kort over Sydamerika, mens John, Lara og sønnen på deres tilflugtssted i Venezuela er ved at gå til ro.
Pyha, så nåede vi så langt! Hvorfor skulle vi igennem alt dette? Det minder flashbacket os om: Fordi Lara var uskyldig. Politiet kunne ikke se hendes uskyld, og som følge af dette justitsmord gjorde systemet ægteparret til efterlyste forbrydere ... og at det var systemet der fejlede og ikke nogen enkeltpersoner i form af en eller anden "bad guys" (filmen har ingen egentlige skurke), understreges af, at der var en enkelt politimand, der modsat alle andre prøvede at se på sagen med Laras øjne og tage hendes forklaring for gode varer (ved f.eks. at kigge efter den tabte knap fra den virkelige morders jakke).
Filmen spiller i "politimanden på hug"-scenen med tilskuerens forventning om en traditionel, lykkelig slutning: 'Kunne fundet af den knap mon give John og Lara fred i deres liv, så de vende tilbage til deres hjemland?' ... Men nej, politimanden finder IKKE knappen, selvom tilskueren ser, at den er der. Så vi må nøjes med en vemodig, eftertænksom slutning, hvor ægteparrets fremtid er usikker og i bedste fald vil være et liv i evigt skjul.
Jo, "politimanden på hug"-scenen er andet og langt mere end en konstatering af Laras uskyld.
Så det må være forklaring nok.
Ispep (18051) skrev:
Jeg ved godt du har svaret på dette, men køber det ganske enkelt ikke. Det er skidt filmarbejde.
Det er ikke desto mindre sådan et hav af biograffilm og tv-film (især tv-krimier) er skruet sammen. Så det er egentlig ligemeget, om du køber det eller ej. At påstå at et sent flashback, der viser det fulde og virkelige forløb, ikke kan have nogen anden funktion end at slå noget fast, vi ikke vidste før, er meget dogmatisk og harmoner ikke med facts. Flashbacks af den her type kan også bare være opsummering af et hændelsesforløb, vi allerede kender, og/eller en påmindelse om det rigtige eller velbegrundede i de handlinger, hovedpersonen har foretaget i løbet af en film.
Tingene er ikke så sorthvide som du gør dem til. Sådanne flashbacks bruges ofte til andet og meget end bare det at være en konstatering af en persons uskyld.
Ispep (18051) skrev:
Indtil da ved vi ikke en skid om kvinden.
Vi ved tilstrækkeligt om kvinden. Vi ved, at hun elsker sin mand og sin søn. Vi ved, at hun har sukkersyge (vi ser hende stikke sig i låret). Vi ved, at hun ikke udviser psykopatiske træk. Vi ved, at hun er følelsesmæssigt svag - ikke stærk - under pres, og at hun udviser tendens til depression eller psykisk sammenbrud, når hendes verden er ved falde sammen. Vi kender hendes jobsituation. Så reelt ved vi akkurat ligeså meget om hende som om manden. ... Men ham mener du måske heller ikke, at vi ved en skid om?
Jeg har én, der er mere sandsynlig og det er at Haggis/producenter ikke har tiltro til sit publikum. Han har heller ikke mod til at gå mod strømmen og afvige fra letkøbte løsninger, hvor vi skal "ånde lettet op". Vi skal ikke ånde lettet op. En mere begavet instruktør havde ALDRIG tyet til den scene, BN - det tør jeg næsten garantere.
BN (18052) skrev:
Det er ikke desto mindre sådan et hav af biograffilm og tv-film
Next Three Days er ikke første og sidste film i historien der taler ned til tilskueren. Filmisk metode eller ej, så er det en skidt metode.
BN (18052) skrev:
Vi ved tilstrækkeligt om kvinden
På overfladen. Hun bliver relativt hurtigt arresteret. Mht. manden, så skal vi jo opleve hans desperate kamp, hvilket tvinger ham til at træffe vigtige moralsk valg, men også fatale af slagsen. Han ender med at begå mord. Og han var ellers også så kærlig og venlig.
Sorry for afbrydelsen men: Meget kort om den seneste tids film:
Argo Så fik jeg endelig set den store award sluger! Den levede faktisk ganske pænt op til de forventninger, som jeg af samme grund havde bygget op. Affleck er en glimrende filmmager og på trods af, at man kender udfaldet på forhånd, fandt jeg den faktisk ganske intens. 5/6
Zero Dark Thirty (Gensyn på Blå) Stadig en fantastisk film, som i min bog vinder med en hestemule over Argo. 5/6
Django Unchained (Gensyn på Blå) Jeg sad jo og blev mega syg, da jeg så den første gang i biffen, så jeg var ikke sikker på om det var det, der gjorde, at jeg ikke var helt oppe at ringe over den. Men nej! Det er bare ikke en af Tarantinos mest vellykkede film. Det er ikke en dårlig film, den har bestemt sine øjeblikke og er til tider ganske humoristisk. Leo og Waltz er fantastiske und alles, meeeen jeg tog altså også mig selv i at kede mig en lille smule! 4/6
The Woman in Black Langt hen af vejen ganske stemningsfuld. Jeg er en tøs mht gysere, så jeg var fint underholdt. 4/6
Hanna Mærkelig film med verdens mest irriterende soundtrack! Havde forventet noget helt andet! 2/6
Silver Linings Playbook Vellykket og ikke mindst velspillet tøsefilm. Hjertevarm og nååårh-agtig, men også ganske morsom. 4½/6
Take Shelter Hvorfor har jeg ikke set den før nu? Michael Shannon spiller røven ud af bukserne og Chastain er bare min nye favorit skuespillerinde. Fed film! (Glæder mig endnu mere til Mud nu) 5/6
Ellers er jeg ved at gense sæson 1 af Justified, den er stadig fed! og på lørdag står den så på Man of Steel i Klovborg.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Den film er mange ting. Genial, banebrydende, nyskabende, tempofyldt, sammenhængende. Det er bare et fåtal af de tillægsord, man ikke kan bruge om den.
Jeg var en sucker for den første af filmene, men efterfølgeren skuffer på alle parametre.
Øv!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Fabelagtig western serie om livet i det lovløse samfund - præget af druk, hor, mord og forretning. Fantastisk godt fotograferet og flotte kulisser, som kan hamle op med de bedste spillefilm. Persongalleriet er stort og godt. Lige fra de mest lede skurke til mere anstændige mænd, men alle er fejlbarlige og har en mørk side, når man presses op i en krog. McShane er helt forrygende som en bad ass skurk. Grotesk, sorthumoristisk og storartet underholdning af den fineste slags. 6/6
The Expendables 2
Etteren var ikke god. Det er denne heller ikke. Konceptet har for mit vedkommende slået fejl. Ingen af de involverede parter har formået at diske op med bare en nogenlunde velfungerende historie og god portion humor. Replikkerne er rædsomme og kiksede og humoren er i bedste fald blot plat. Man savner glimtet i øjnene og bedre sans for morskab, replikker og alt det sjove, som udgør en spas oplevelse. Skidt film. 2/6
#18051 Ispep 12 år siden
Jeg kan ikke se hvad du ønsker fremhævet af filmens scener. Haggis afventer med nøglescenen, som er flashback-scenen, til sidst. Det må der have været en årsag til. Og det er, at sløret løftes her. Hun er uskyldig. Indtil da ved vi ikke en skid om kvinden. Heller ikke det med blodpletter, som du refererer til. Hun kan jo godt virke chokeret, overrasket eller blot nervøs over at finde løse ender. Uanset hvad, så burde Haggis have droppet politimanden på hug. Særligt hvis vi antager at du har ret, at kvinden helt fra start er fremstillet som uskyldig. For, hvorfor hulen pointere det en gang til? Jeg ved godt du har svaret på dette, men køber det ganske enkelt ikke. Det er skidt filmarbejde.
Slut.
#18052 BN 12 år siden
Denne årsag har jeg allerede forklaret:
Så det må være forklaring nok.
Det er ikke desto mindre sådan et hav af biograffilm og tv-film (især tv-krimier) er skruet sammen. Så det er egentlig ligemeget, om du køber det eller ej. At påstå at et sent flashback, der viser det fulde og virkelige forløb, ikke kan have nogen anden funktion end at slå noget fast, vi ikke vidste før, er meget dogmatisk og harmoner ikke med facts. Flashbacks af den her type kan også bare være opsummering af et hændelsesforløb, vi allerede kender, og/eller en påmindelse om det rigtige eller velbegrundede i de handlinger, hovedpersonen har foretaget i løbet af en film.
Tingene er ikke så sorthvide som du gør dem til. Sådanne flashbacks bruges ofte til andet og meget end bare det at være en konstatering af en persons uskyld.
Vi ved tilstrækkeligt om kvinden. Vi ved, at hun elsker sin mand og sin søn. Vi ved, at hun har sukkersyge (vi ser hende stikke sig i låret). Vi ved, at hun ikke udviser psykopatiske træk. Vi ved, at hun er følelsesmæssigt svag - ikke stærk - under pres, og at hun udviser tendens til depression eller psykisk sammenbrud, når hendes verden er ved falde sammen. Vi kender hendes jobsituation. Så reelt ved vi akkurat ligeså meget om hende som om manden. ... Men ham mener du måske heller ikke, at vi ved en skid om?
#18053 Ispep 12 år siden
Jeg har én, der er mere sandsynlig og det er at Haggis/producenter ikke har tiltro til sit publikum. Han har heller ikke mod til at gå mod strømmen og afvige fra letkøbte løsninger, hvor vi skal "ånde lettet op". Vi skal ikke ånde lettet op. En mere begavet instruktør havde ALDRIG tyet til den scene, BN - det tør jeg næsten garantere.
Next Three Days er ikke første og sidste film i historien der taler ned til tilskueren. Filmisk metode eller ej, så er det en skidt metode.
På overfladen. Hun bliver relativt hurtigt arresteret. Mht. manden, så skal vi jo opleve hans desperate kamp, hvilket tvinger ham til at træffe vigtige moralsk valg, men også fatale af slagsen. Han ender med at begå mord. Og han var ellers også så kærlig og venlig.
#18054 BN 12 år siden
Jamen dog! Så flugten fra USA lykkedes ikke? De har ikke (i det mindste) fået en pause efter deres trængsler? Det skulle jeg da ellers mene.
Men det havde den franske instruktør og de franske producenter, som brugte samme flashback?
#18055 wiseguy 12 år siden
Meget kort om den seneste tids film:
Argo
Så fik jeg endelig set den store award sluger! Den levede faktisk ganske pænt op til de forventninger, som jeg af samme grund havde bygget op. Affleck er en glimrende filmmager og på trods af, at man kender udfaldet på forhånd, fandt jeg den faktisk ganske intens.
5/6
Zero Dark Thirty
(Gensyn på Blå) Stadig en fantastisk film, som i min bog vinder med en hestemule over Argo.
5/6
Django Unchained
(Gensyn på Blå) Jeg sad jo og blev mega syg, da jeg så den første gang i biffen, så jeg var ikke sikker på om det var det, der gjorde, at jeg ikke var helt oppe at ringe over den. Men nej! Det er bare ikke en af Tarantinos mest vellykkede film. Det er ikke en dårlig film, den har bestemt sine øjeblikke og er til tider ganske humoristisk. Leo og Waltz er fantastiske und alles, meeeen jeg tog altså også mig selv i at kede mig en lille smule!
4/6
The Woman in Black
Langt hen af vejen ganske stemningsfuld. Jeg er en tøs mht gysere, så jeg var fint underholdt.
4/6
Hanna
Mærkelig film med verdens mest irriterende soundtrack! Havde forventet noget helt andet!
2/6
Silver Linings Playbook
Vellykket og ikke mindst velspillet tøsefilm. Hjertevarm og nååårh-agtig, men også ganske morsom.
4½/6
Take Shelter
Hvorfor har jeg ikke set den før nu? Michael Shannon spiller røven ud af bukserne og Chastain er bare min nye favorit skuespillerinde. Fed film! (Glæder mig endnu mere til Mud nu)
5/6
Ellers er jeg ved at gense sæson 1 af Justified, den er stadig fed! og på lørdag står den så på Man of Steel i Klovborg.
#18056 Riqon 12 år siden
Hitchhikers Guide to the Galaxy?
Pride and Prejudice?
Watership Down?
:)
#18057 misuma 12 år siden
Som helhed føles den lidt tam. Skuespillet og filmens look fejler dog intet, men det redder den ikke fra en middelmådig karakter.
#18058 Snaden 12 år siden
#18059 HonoDelLoce 12 år siden
Den film er mange ting. Genial, banebrydende, nyskabende, tempofyldt, sammenhængende. Det er bare et fåtal af de tillægsord, man ikke kan bruge om den.
Jeg var en sucker for den første af filmene, men efterfølgeren skuffer på alle parametre.
Øv!
#18060 Ispep 12 år siden
Fabelagtig western serie om livet i det lovløse samfund - præget af druk, hor, mord og forretning. Fantastisk godt fotograferet og flotte kulisser, som kan hamle op med de bedste spillefilm. Persongalleriet er stort og godt. Lige fra de mest lede skurke til mere anstændige mænd, men alle er fejlbarlige og har en mørk side, når man presses op i en krog. McShane er helt forrygende som en bad ass skurk. Grotesk, sorthumoristisk og storartet underholdning af den fineste slags. 6/6
The Expendables 2
Etteren var ikke god. Det er denne heller ikke. Konceptet har for mit vedkommende slået fejl. Ingen af de involverede parter har formået at diske op med bare en nogenlunde velfungerende historie og god portion humor. Replikkerne er rædsomme og kiksede og humoren er i bedste fald blot plat. Man savner glimtet i øjnene og bedre sans for morskab, replikker og alt det sjove, som udgør en spas oplevelse. Skidt film. 2/6