Gravatar

#18661 BN 12 år siden

Planet of the Apes - (Tim Burton, 2001)

Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke nogen fan af den gamle "Planet of the Apes"-film fra 1968. Jeg kunne godt lide den, da jeg var knægt. Men henad vejen tabte jeg interessen for den, og jeg synes ikke, at det er nogen særlig stærk film den dag idag, omend jeg dog vil give den karakteren 6/10.

Så et remake var ikke nogen dum idé. Og Tim Burton har jo ofte før demonstreret et talent for gode, flotte eventyr.

Jeg er lige siden jeg første gang hørte om dette remake blevet ved med at udskyde det at se filmen, simpelthen fordi min interesse kunne ligge på et meget lille sted. Idag må konklusionen lyde: Jeg skulle aldrig have udskudt det. Jo før jeg havde fundet ud af, at denne film er mere end middelmådig, ja, det rene tidsspilde, jo bedre!

Mark Wahlberg har i den her udgave overtaget Charlton Hestons rolle som astronauten der nødlander på en planet, hvor aberne er den intelligente og førende art, og menneskene den mere primitive og underkuede ditto. Wahlberg var god som den stille, fåmælte unge Leo i "The Yards" og senere som betjent i "We own the Night". Men i "Planet of the Apes" passer han slet ikke ind, men virker fuldstændig fejlcastet, idet han virker som om han stadig spiller Leo fra "The Yards". (Hvor symptomatisk, at han også hedder Leo i den her film!) Næh, må jeg så bede om Charlton Heston, tak!

Helena Bonham Carter og - især - Tim Roth udfylder til gengæld DERES respektive roller ganske godt. Men udover dette, samt en flot billedside og Danny Elfmans altid gode underlægningsmusik, er filmen en tam omgang. Og dens omskrivning af den historie, man kender fra originaludgaven (især slutscenen) er totalt kikset og medfører, at man sidder og mangler den pointe, som var en af 1968-filmens største styrker. Ja, man mangler en pointe i det hele taget, ligesom man mangler en forklaring på, hvordan
Tim Roths karakter Thade, der ingen viden havde om rumskibe og teknologi, bare kunne smutte ud af fangenskabet og rejse gennem tid og rum og lande på lige præcis den planet, hvor hans fjende Davidson kom fra??? ... Jeg har sjældent set noget så tåbeligt.

Nogen vil måske retfærdiggøre Burton-filmens slutning ved at sige, at den ligger tættere på Pierre Boulles roman end 1968-filmen gjorde. Men hvis slutningen skulle have været reddet, skulle Burtons film være gået hele vejen med hensyn til at følge romanen - og så ville der have været en pointe med slutningen, nemlig den pointe der er beskrevet i dette referat af romanens plot: http://en.wikipedia.org/wiki/Planet_of_the_Apes_(n...

4/10
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#18662 Lord Beef Jerky 12 år siden

Jeg er enig med dine pointer, BN, men føler alligevel at du er lidt gavmild mht karaktergivningen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#18663 BN 12 år siden

Lord Beef Jerky (18662) skrev:
Jeg er enig med dine pointer, BN, men føler alligevel at du er lidt gavmild mht karaktergivningen.

Nå? 4/10 svarer vel til 2/6 på 6-skalaen. Er det meget, synes du? ;-)

Det er jo ikke fordi filmen er helt og aldeles uden kvaliteter. Visse ting, som jeg allerede HAR nævnt, er vellykkede. Så derfor giver jeg den ikke bundkarakter.
Gravatar

#18664 Steffan Rasmussen 12 år siden

BN (18663) skrev:
Nå? 4/10 svarer vel til 2/6 på 6-skalaen. Er det meget, synes du? ;-)

Jeg vil nok konvertere sådan:
1/6 = 1/10
2/6 = 2-3/10
3/6 = 4-5/10
4/6 = 6-7/10
5/6 = 8-9/10
6/6 = 10/10
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#18665 BN 12 år siden

Steffan Rasmussen (18664) skrev:
Jeg vil nok konvertere sådan:
1/6 = 1/10
2/6 = 2-3/10
3/6 = 4-5/10
4/6 = 6-7/10
5/6 = 8-9/10
6/6 = 10/10

Well, ud fra denne konvertering vil jeg nok sige, at det meste af filmen MINUS slutningen ligger til 4/10, men at slutningen trækker filmen som helhed ned på 3/10.

Under alle omstændigheder samler jeg ikke på middelmådige/dårlige film, altså film der af mig kunne bedømmes til 5/10 eller mindre, eller 3/6 eller mindre. I sådanne tilfælde kan de få positive elementer på ingen måde opveje de negative.

Så hos mig er karakteren 4/10 OGSÅ lig med en dødssejler. ;-)
Gravatar

#18666 Ispep 12 år siden

BN: Jeg kan anbefale dig den nye Rise of the Planet of the Apes, som er en ganske gedigen actionfilm med en veldrejet fortælling.
Gravatar

#18667 BN 12 år siden

Ispep (18666) skrev:
BN: Jeg kan anbefale dig den nye Rise of the Planet of the Apes, som er en ganske gedigen actionfilm med en veldrejet fortælling.

Tak for tippet. Jeg skal nok tage et kig ved lejlighed. Det er dog ikke en af den slags fortællinger der (for mig) ser interessant ud på papiret.
Gravatar

#18668 MOVIE1000 12 år siden

Omar Marzouk: Præster, politikere og andre profeter.6/10
Casper og Frank: Nu som mennesker.......................6/10
L'illusionniste..................................9/10
Hot shots......................................6-7/10
Hot shots 2......................................7/10

Film jeg ikke har set før nu:

The children.........................................3/10
Splitting Heirs............................................5/10
Rise of the guardians..................................6/10
The living and the dead............................4-5/10
Born on the fourth of july............................8/10
Abraham Lincoln: The vampire hunter 3D BD.7/10
Oblivion BD...............................................7/10
Star trek: Into darkness BD.........................7/10
Jack the giant slayer 3D BD......................5-6/10
Jack Reacher.............................................6/10
Room 237.................................................8/10
We bought a zoo........................................7/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#18669 Åkepool 12 år siden

Ispep (18666) skrev:

Der får du også lige mine anbefalinger BN. En rigtig god film.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#18670 Big Daddy 12 år siden

Den er en positiv overraskelse, helt enig. Den har da også et par temaer, som burde tiltale dig BN.
Os, De Konforme

Skriv ny kommentar: