Så blev jeg færdig med The Wire og for satan en tur det har været. Det kan næsten ikke gøres bedre.
Næppe er noget fiktivt blevet skildret så fantastisk realistisk. Utallige historier bliver fortalt og det hele, mere eller mindre, er skide medrivende. Det æstetiske dokumentar-look er fantastisk og det samme kan siges om lydsiden der ALDRIG bruger underlægningsmusik til at manipulere. Det vi ser er det der sker. Heller intet CSI-bullshit hvor man kan identificere alt og kan gøre lige hvad der passer en. Næh, her skal man igennem hele retssystemet for at få lov til en aflytning og det er ikke altid lige let. Det er sgu en fornøjelse at se den skildring af politisiden hvor det hele ikke kan løses af en eller anden supercomputer. Vi oplever et samfund set fra alle sider. De kriminelle, narkomanerne, de hjemløse, skolesystemet, politikerne, betjentene, den almene arbejdsmand osv. osv. The Wire præsenterer os for et enormt karaktergalleri igennem sine fem sæsoner, men det bliver aldrig uoverskueligt, tværtimod. Historien er altid fokuseret, så de mange karakterer og sub-plots er aldrig et problem. De gør kun det hele stærkere. Der er så mange fantastiske velskrevne karakterer, som man hele tiden føler sig knyttet til og føler med. (personlige favoritter må være McNulty, Bunk, Lester, Omar, Chris Partlow, Dee', Bodie, Stringer etc.)
Det bedste er at der aldrig peges fingre, prædikes eller moraliseres. Alle er nogle svin og alle er gode folk. Fabelagtig serie. Noget af det stærkeste jeg nogensinde kommer til at se.
The Wire: sæson 1 - 10/10 The Wire: sæson 2 - 9/10 The Wire: sæson 3 - 10/10 The Wire: sæson 4 - 10/10 (og nok min personlige favorit) The Wire: sæson 5 - 8/10 The Wire: complete - 10/10
The love bug.........................4/10 Herbie rides Again..................5/10 Herbie goes to Monte Carlo.....4/10 Herbie goes bananas..............3/10 Herbie fully loaded.................4/10 Man of Steel 3D BD.............5-6/10 De 5 og spionerne..................6/10 John Carter 3D BD..............5-6/10
Film jeg ikke har set før nu:
Anne Franks dagbog.........................9/10 20000 Leagues under the sea............7/10 Maniac Cop.....................................6/10 Kundun.......................................6-7/10 Napoleon.....................................7-8/10 Il fiore delle mille e una notte............6/10 Star wars the clone wars sæson 5 BD.6/10
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#19300 Begge film låner jo utroligt meget fra Lord Of The Flies, så det er da ikke utænkeligt, at Hunger Games ikke låner fra Battle Royale.
Jo, det er ret utænkeligt. Problemet ligger jo ikke i, at låne. Alle historier låner jo. Shakespeare har jo nærmest skrevet, hvad skrives kan. Problemet ligger i, at Collins ikke vil indrømme det, men i stedet pakker det ind i uholdbare forklaringer, men dem kan du alle sammen læse dig til på nettet.
Desuden er Battle Royale, bygget på en bog, så du mener vel, at begge BØGER låner fra Lord of the Flies. Præmissen i BR og HG er dog ens, modsat i Lord of the Flies, hvor de ikke tvinges til at dræbe hinanden.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Problemet ligger i, at Collins ikke vil indrømme det, men i stedet pakker det ind i uholdbare forklaringer, men dem kan du alle sammen læse dig til på nettet.
Hold nu op. Det er jo din påstand mod hendes. Ja, hendes bog har klare lighedstegn med Battle Royale, ligesom Battle Royale har klare lighedstegn med Lord of the Fireflies. Som du selv siger, det er næsten umuligt at skrive noget som ikke er skrevet før.
Hvad er det for nogle uholdbare forklaringer hun kommer med? Er det helt umuligt, at denne amerikanske dame aldrig har hørt om en japansk bog, men samtidig kommer på en ide med (mere eller mindre) samme præmis? Jeg tvivler. Og så kan det da sagtens være nogle har oplyst hende om det, mens hun har skrevet bøgerne, men jeg tvivler på at det har resulteret i at hun har brugt BR som konsulent til sine egne ideér. Men hey, det jo bare min påstand. :)
#19304 jeg tænkte både på filmene og bøgerne. Der er mange lighedspunkter mellem alle de film og bøger, men Lord Of The Flies er jo så velkendt et litterært værk, at både Hunger Games og Battle Royale uden tvivl har fået inspiration herfra. Nu har jeg ikke læst de udtalelser du snakker om, men ud fra filmene og bøgerne at bedømme, kan jeg ikke se, hvorfor Hunger Games skulle have stjålet/lånt/fået inspiration fra Battle Royale trods de åbenlyse lighedspunkter.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Hold da selv op Mikkel Abel...Du kan jo selv hoppe på google og søge på, hvad hun påstår er hendes inspiration, men jeg kan da godt ridse det op for dig - Nyhedsudsendelser fra Irak-krigen, Reality-TV, hendes fars tid i hæren (Right?) og græskmytologi. Ikke skide meget børn dræber børn i de elementer.
Desuden blev Battle Royale forsøgt bandlyst i USA (og store dele af Asien), hvilket gjorde at virakken og interessen for den blev massiv. Noget som Collins, der er FORFATTER og interesseret i litteratur, om nogen, ikke kan undgå at have bemærket. At Collins aldrig har hørt om Battle Royale, når stort set resten af verden, har hørt om den, det køber jeg ikke.
Problemet er, at vi lever i en tid, hvor det er umuligt ikke at låne fra hinanden, men samtidig er vi så opsatte på at alt skal være originalt og nyskabende. Hvis en så markant figur indenfor litteraturen, som Collins er blevet, havde sagt, at hun havde ladet sig inspirere, så ville det måske give andre tro på, at det er okay og uundgåeligt. Er det så pokkers galt at lade sig inspirere? De giver da andre aspirerende kunstnere håb om, at de også kan gøre sig gældende, uden absolut at skulle forsøge sig med at opfinde den dybe tallerken.
Lord Beef Jerky - You're kidding? HG = Børn der dræber børn for selv at overleve. BR = Børn der dræber børn for selv at overleve. Præmissen er den samme, hvilke større ligheder skal man bruge.
Lord Beefy - Desuden handler det ikke om at stjæle. Om der plagieres, er ikke det, jeg ser som problematikken ved Collins udtalelser. Jeg ser det som om, at hun følte sig for fin til at udnytte den gunstige situation, hun var i, til at sige: "Ja, jeg har lånt fra det fremragende værk og ja, jeg håber at andre ser mine værker, som værende ligeså fremragende, så de også engang kan føre til inspiration".
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
#19301 Lord Beef Jerky 11 år siden
#19302 Mikkel Abel 11 år siden
Næppe er noget fiktivt blevet skildret så fantastisk realistisk. Utallige historier bliver fortalt og det hele, mere eller mindre, er skide medrivende. Det æstetiske dokumentar-look er fantastisk og det samme kan siges om lydsiden der ALDRIG bruger underlægningsmusik til at manipulere. Det vi ser er det der sker. Heller intet CSI-bullshit hvor man kan identificere alt og kan gøre lige hvad der passer en. Næh, her skal man igennem hele retssystemet for at få lov til en aflytning og det er ikke altid lige let. Det er sgu en fornøjelse at se den skildring af politisiden hvor det hele ikke kan løses af en eller anden supercomputer.
Vi oplever et samfund set fra alle sider. De kriminelle, narkomanerne, de hjemløse, skolesystemet, politikerne, betjentene, den almene arbejdsmand osv. osv.
The Wire præsenterer os for et enormt karaktergalleri igennem sine fem sæsoner, men det bliver aldrig uoverskueligt, tværtimod. Historien er altid fokuseret, så de mange karakterer og sub-plots er aldrig et problem. De gør kun det hele stærkere.
Der er så mange fantastiske velskrevne karakterer, som man hele tiden føler sig knyttet til og føler med. (personlige favoritter må være McNulty, Bunk, Lester, Omar, Chris Partlow, Dee', Bodie, Stringer etc.)
Det bedste er at der aldrig peges fingre, prædikes eller moraliseres. Alle er nogle svin og alle er gode folk. Fabelagtig serie. Noget af det stærkeste jeg nogensinde kommer til at se.
The Wire: sæson 1 - 10/10
The Wire: sæson 2 - 9/10
The Wire: sæson 3 - 10/10
The Wire: sæson 4 - 10/10 (og nok min personlige favorit)
The Wire: sæson 5 - 8/10
The Wire: complete - 10/10
#19303 MOVIE1000 11 år siden
Herbie rides Again..................5/10
Herbie goes to Monte Carlo.....4/10
Herbie goes bananas..............3/10
Herbie fully loaded.................4/10
Man of Steel 3D BD.............5-6/10
De 5 og spionerne..................6/10
John Carter 3D BD..............5-6/10
Film jeg ikke har set før nu:
Anne Franks dagbog.........................9/10
20000 Leagues under the sea............7/10
Maniac Cop.....................................6/10
Kundun.......................................6-7/10
Napoleon.....................................7-8/10
Il fiore delle mille e una notte............6/10
Star wars the clone wars sæson 5 BD.6/10
#19304 Driver 11 år siden
Jo, det er ret utænkeligt. Problemet ligger jo ikke i, at låne. Alle historier låner jo. Shakespeare har jo nærmest skrevet, hvad skrives kan. Problemet ligger i, at Collins ikke vil indrømme det, men i stedet pakker det ind i uholdbare forklaringer, men dem kan du alle sammen læse dig til på nettet.
Desuden er Battle Royale, bygget på en bog, så du mener vel, at begge BØGER låner fra Lord of the Flies. Præmissen i BR og HG er dog ens, modsat i Lord of the Flies, hvor de ikke tvinges til at dræbe hinanden.
#19305 Mikkel Abel 11 år siden
Hold nu op. Det er jo din påstand mod hendes. Ja, hendes bog har klare lighedstegn med Battle Royale, ligesom Battle Royale har klare lighedstegn med Lord of the Fireflies. Som du selv siger, det er næsten umuligt at skrive noget som ikke er skrevet før.
Hvad er det for nogle uholdbare forklaringer hun kommer med? Er det helt umuligt, at denne amerikanske dame aldrig har hørt om en japansk bog, men samtidig kommer på en ide med (mere eller mindre) samme præmis? Jeg tvivler. Og så kan det da sagtens være nogle har oplyst hende om det, mens hun har skrevet bøgerne, men jeg tvivler på at det har resulteret i at hun har brugt BR som konsulent til sine egne ideér. Men hey, det jo bare min påstand. :)
#19306 Fredag 11 år siden
#19307 Mikkel Abel 11 år siden
#19308 Lord Beef Jerky 11 år siden
#19309 Driver 11 år siden
Desuden blev Battle Royale forsøgt bandlyst i USA (og store dele af Asien), hvilket gjorde at virakken og interessen for den blev massiv. Noget som Collins, der er FORFATTER og interesseret i litteratur, om nogen, ikke kan undgå at have bemærket. At Collins aldrig har hørt om Battle Royale, når stort set resten af verden, har hørt om den, det køber jeg ikke.
Problemet er, at vi lever i en tid, hvor det er umuligt ikke at låne fra hinanden, men samtidig er vi så opsatte på at alt skal være originalt og nyskabende. Hvis en så markant figur indenfor litteraturen, som Collins er blevet, havde sagt, at hun havde ladet sig inspirere, så ville det måske give andre tro på, at det er okay og uundgåeligt. Er det så pokkers galt at lade sig inspirere? De giver da andre aspirerende kunstnere håb om, at de også kan gøre sig gældende, uden absolut at skulle forsøge sig med at opfinde den dybe tallerken.
Lord Beef Jerky - You're kidding? HG = Børn der dræber børn for selv at overleve. BR = Børn der dræber børn for selv at overleve. Præmissen er den samme, hvilke større ligheder skal man bruge.
SPOILERS FOR BEGGE FILM:
http://www.buzzfeed.com/miamaria/35-reasons-why-th...
#19310 Driver 11 år siden