Gravatar

#19991 BN 10 år siden

Upside Down - (Juan Solanas, 2012)

Romantisk eventyr i sci-fi-indpakning.

'Upside Down er en fantastisk smuk film, hvis enkle og lettere banale fortælling har noget gammeldags, men tidløs og dybt charmerende over sig. Det gælder også billedsiden med de to fantasifulde verdener og de dertil hørende storbyers specielle arkitektur - disse scenarier virkede på mig som et genskær af de mange fremtids-byer, der har været skildret på det store lærred lige fra stumfilmstiden og frem til nyere tid.

Uanset at selve grundplottet (en kærlighedshistorie) ikke i sig selv har noget nyt at byde på, er filmen ikke desto mindre et pragteksempel på, hvad film kan som kunstart i modsætning til f.eks. bøger; nemlig skabe forunderlige verdener på levende billeder og fortælle mere med billeder end med ord.

8-9/10
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#19992 Ispep 10 år siden

Hm, den så ellers pænt ringe ud på traileren.
Gravatar

#19993 T. Nielsen 10 år siden

#90 Muligvis, men det var gået mere (lidt mere) forbi min næse så (og desuden er fantasy genren min foretrukne;)

Den her TD får jeg jo indtrykket af, at den skal jeg enten dømme til mesterværk eller dømmes jeg ude (sagt med et ironisk glimt i øjet, så anstreng dig nu ikke for meget Kruse, på at give mig en opsang:)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#19994 Lord Beef Jerky 10 år siden

Jeg dømmer den til 8-9/10, så jeg er altså ikke på topkarakter som de fleste. Men du skal da klart se den!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#19995 T. Nielsen 10 år siden

Klart jeg skal, det er jo nærmest obligatorisk nu:-)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#19996 BN 10 år siden

Ispep (19992) skrev:

Hm, den så ellers pænt ringe ud på traileren.

Den er den muligvis også, set med DINE øjne. Ifølge nogle er det også vigtigt at holde sig for øje, at BN her jo også er vild med Star Wars 1-3 - ergo kan du slet ikke regne med mig! Jeg ser en top hvor andre ser en bund, en fest hvor andre ser en ulykke, et flot lysshow hvor andre ser en atombombesprængning, liv og glade dage hvor andre ser en kirkegård.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#19997 misuma 10 år siden

BN - Jeg er enig i Upside Down karakteren. Måske sætter jeg tallet så højt fordi den simpelthen tog fusen på mig...? Hmm.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#19998 Ispep 10 år siden

Tror bare du ser syner, BN :)
Gravatar

#19999 BN 10 år siden

misuma (19997) skrev:
BN - Jeg er enig i Upside Down karakteren. Måske sætter jeg tallet så højt fordi den simpelthen tog fusen på mig...? Hmm.

Hvordan tog den fusen på dig? Var noget ved plottet eller simpelthen bare dens visuelle stil / alternative verden?
Gravatar

#20000 misuma 10 år siden

Jeg synes det var hele pakken. Den visuelle stil og vigtigst af alt så ku' jeg lide karakterene. Tjoo, så er tallet måske ikke helt ved siden af alligevel...veeeent lige lidt, var det mon din pointe?!

You tricked me! :P
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?

Skriv ny kommentar: