Gravatar

#3531 Antlion 14 år siden

#3530:

Jeg skal være ekspert i mit næste liv.

God og underholdende anmeldelse. Ikke umiddelbart en film som står på listen over de næste par hundrede film, jeg skal se. :)

Gravatar

#3532 Benway 14 år siden

#3531 Tak skal du ha'. Ja, det er også en god film at springe over. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3533 davenport 14 år siden

Fedt! Jeg ser faktisk frem til de her anmeldelser, og glæder mig :)
Håber du engang får lejlighed til at anmelde en god film ;D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#3534 Bobby Singer 14 år siden

Up in the Air

Rigtig god underspillet komedie/drama af Jason Reitman. Clooney yder virkelig sin bedste præstation og det var bestemt fortjent at han blev nomineret for denne rolle, i en film der formår at blande finanskræsens påvirkning af arbejdsmarkedet med en lunefuld humor og en slutning der på engang er både trist og opløftende, det mildest talt en rigtig god film for at sige det simpelt.

5/6

The Road

En film af den sjældne slags der faktisk giver sig tid til at fortælle sin historie uden nogen former for hastværk og det er bestemt et plus i dette tilfælde, da det giver en mulighed for suge filmens dommedags scenerier til sig og leve sig ind i karakterernes hverdag. Viggo Mortensen gør det godt som den ensomme far der vil gøre alt for at ham og hans søn skal overleve dette skrækscenarie, der byder på mange ubehagelige overraskelser.

5/6
Idjit
Gravatar

#3535 Benway 14 år siden

#3533 Tak. Det håber jeg også. :)

Jeg har dog anmeldt "Shutter Island", som jeg var rigtig begejstret for.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3536 Kiksmann 14 år siden

The Kingdom (BD)

Et angreb på amerikanere i Saudi Arabien, sender chokbølger gennem FBI da en af deres egen dør. De får efter pres lov til at rejse ind i det lukkede kongerige. Men deres undersøgelse bliver ikke en dans på roser.

Peter Berg har med The Kingdom lavet et solidt stykke film. Den indeholder alle de segmenter som en actionfilm skal indeholde. Desværre ender filmen en smule for amerikansk og det trækker ned, med en mere realistisk slutning havde filmen klaret en bedre score.
Skuespillet er ganske stabilt, Jamie Foxx levere en udmærket præstation, og Jennifer Garner passer fint til rollen som en slags Sterling med maskingevær.
Der er en bunke ekstra materiale på denne BD skive, det mest interessante er at se filmen med et lille billede hvor man følger tilblivelsen af filmen.
Billedet står i fin kontrast på min plasma, og lyden er kanon.

Film: 3/6
Ekstra materiale: 4/6
Video: 5/6
Audio: 5/6

Filmen kæmper sig op på 4½ i gennemsnit, og har man ikke set denne film, kan man anskaffe sig den til en hund og det er en hæderlig pris for 110 min. underholdning, med masser af ekstra materiale til.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#3537 filmz-Bruce 14 år siden

Ninja Assassins - BD

Nogenlunde sådan her, ville jeg formode en succesfuld ninja Tarantino film skulle se ud. Men eftersom hr. Quentin for længst har overstået sin succesfulde periode og istedet kronisk hylder KKK, nej ikke Ku Klux Klan, men kloning, kopiering og kitsch, så skal man ikke beklage, at der er andre mindre blodfattige instruktører tilstede, til at bære fanen højt. Sin simple historie og plot til trods og en titel, som i den grad hører hjemme som B-film i en eftermiddags dobbeltvisning, så er der absolut meget at synes om i denne totalt over the top ninja action saga fra instruktør James McTeigue (V for Vendetta).

Efter en introsekvens, som i kategorien "overdrivelse fremmer forståelsen" udviser en fantasifuldhed ved bortselektion af lemmer fra den menneskelige anatomi, som ikke lader andre film noget efter, kunne man godt have sine tvivl, hvorvidt man befandt sig hovedsageligt i komik genren. Men McTeigue er overrumblende seriøs omkring historien og skuespillet supplerer tilfredsstillende, hvor især den koreanske pop stjerne Rain, glimrer med en aldeles udmærket præstation som ninja dræberen Raizo, på flugt fra en klan af ninja dræbere, som han er deserteret fra.

Koreografien er til tider ligeså uoverskuelig, som den velkendte Green Green Graske slags kendt fra Bourne filmene, men velfungerende, i og med det kun er i de meget dunkelt belyste sekvenser, hvori ninjaerne er bedst til at udøve deres kunstart, med maksimal forvirring og minimale overblik for de jagtede, hvori teknikken benyttes. Ellers skifter McTeigue glimrende mellem andre måder at overskue kampsekvenserne og oftest med succes.

Der er absolut værre måder at tilbringe halvanden times tid, hvis man har brug for et skud adrenalin og lidt Oscar modgift.

Visuelt er det også en flot affære. Sort er kulsort, desværre til en grad, hvor detaljerne er svære at få øje på i mørket. Kunstnerisk valg formentlig og jeg ville da have foretrukket at kunne se blot en smule mere i de mørke sekvenser, men så ryger måske noget af ninja myterne på gulvet. Ellers er der ikke noget at klage over. Farvepalette, detaljer og skarphed er flot.

Lydmæssigt er det dæleme et underholdende spor. Der er surroundaktivitet til at understøtte det vilde ridt og med en god bund af atmosfære. Dialog er klar og tydelig.

Film: 7/10
Video: 9/10
Audio: 9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3538 AP 14 år siden

Atonement

Jeg kan starte med at sige, at jeg lige har haft en yderst tilfredsstillende filmoplevelse. Jeg havde ellers, af ukendte grunde, ikke nogle særlige forventninger til filmen. Måske fordi jeg egentlig som regel finder Kiera Knightleys skuespil en anelse anstrengende og Joe Wright for mig var ukendt territorium.

Selve billedsiden gør filmen til en oplevelse i sig selv. Enkelte steder tog jeg mig selv i næsten at glemme historien, fordi jeg var så betaget af billederne og klipningen. Specielt fascineredes jeg, af den måde billede og musik flettes sammen på. Dario Marianelli har skabt nogle meget imponerende og specielle melodier der ofte bærer præg af en markant rytme i form af slag fra en skrivemaskine. Musikken bliver på den måde også flettet sammen med hele essensen af historien, idet Briony Tallis netop bruger hele sit liv på at bearbejde hvad hun har gjort, ved at forsøge at skrive sin historie ned.

Sammenspillet mellem musik og billede er godt hele vejen gennem filmen, men personligt var jeg særligt begejstret for starten. Fra første scene sættes spændingen simpelthen i gang og filmen indfanger sit publikum. Filmens indirekte tone gør publikum til en aktiv part og gør også, at man er konstants på vagt for at få alle de små detaljer med.

Selve historien er baseret på en roman af Ian McEwan. Christopher Hampton har gjort et formidabelt arbejde ved at omskrive den til film. Manuskriptet er meget velskrevet og meget intelligent sat sammen. Noget af det mest bemærkelsesværdige synes at være den måde han styrer frem og tilbage i tiden. For at give publikum en dybere forståelse af flere karakterer på en gang, blander han nutid, fortid og fremtid, og giver os herved mulighed for at se de samme situationer fra flere vinkler. Set med forskellige øjne fra forskellige perspektiver og aldre, får filmen på en meget indirekte og anderledes måde vist eller sat spørgsmålstegn til vores virkelighedsopfattelse. Filmen viser nemlig meget fint, hvordan virkeligheden somme tider fordrejes og dermed får flere ansigter.

Uden at røbe for meget af slutningen kan jeg bare sige, at den runder filmen perfekt af. Briony Tallis udvikling er meget troværdig og den fælles forståelse for karakteren mærkes tydeligt gennem både den unge, voksne og ældre Tallis (spillet hhv. Saoirse Ronan – meget flot spil, Romola Garai og Vanessa Redgrave). Selv til sidst sidder man med en blandet følelse af had og sympati for hende. Man hader hende dog aldrig rigtigt, idet hun er så menneskeligt fremstillet.
Hun er ikke blot ’den onde søster’ der har spoleret to menneskers liv, hun har ligeledes spoleret sit eget. Man er samtidig også klar over, at hun har handlet i skikkelse af en ung, trettenårig pige midt i en ulykkelig forelskelse, som endnu ikke har været klar over en af livets få garantier; enhver handling får en konsekvens.
Selvom både Saoirse Ronan, Romola Garai og Vanessa Redgrave gør det godt, er det dog alligevel Kiera Knightley (jeg ellers ikke plejer at bryde mig om) og James McAvoy der virkelig slår benene væk under mig og fanger min opmærksomhed i hver enkelt scene. Intensiteten og den konstante spænding i deres samspil skaber et kæmpe nærvær der gør, at man som publikum er fuldstændigt opslugt.

Ingen tvivl, 6/6
Gravatar

#3539 BN 14 år siden

#3538 - AP:

En virkelig velskrevet anmeldelse, og jeg er 100 pct. enig i bedømmelsen og karakteren!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3540 evermind 14 år siden

#3537 That's it, Bruce, nu er jeg sgu snart nødt til at se Ninja Assassin!

Jeg ved ikke, om jeg har nævnt det før, men jeg har en god ven ved navn Bjarke, hvis filmsmag ligger omtrent så langt fra din, som den kan. Jeg efterprøver dog en form for tese om, at hvis både du og han synes, den er god, kan jeg umuligt blive skuffet, og jeg mener faktisk, det har virket fint i et par tilfælde - sidste gang ved Knowing.

Så det nærmer sig at være ninjatid! Og så lyder det bare dejlig forfriskende, når der endelig kommer en langt ude film uden det glimt i øjet, vi efterhånden er blevet lidt for vant med. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: