Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor vi skal se på ingenting i meget langsom tempo til noget klassisk musik. Det virker mest af alt som teknisk blær - som desværre er ligegyldig film.
For mig at se dvæler Kubrick her ved det fantastiske ved universet og selve eksistensen, uden noget bestemt bagvedliggende filosofisk motiv. Når jeg ser disse scener, herunder især scenen med stewardessen der samler den svævende kuglepen op (akkompagneret af min favoritdel af Donau-valsen), så føler jeg, at tiden står stille og at man som tilskuer er hensat til en fortryllende, ja betagende verden, både rent bogstaveligt og i filmisk forstand. ... Jeg oplever det som ægte, fortættet filmmagi.
Jeg ved ikke, om dette giver mening for andre herinde, men det er ihvertfald sådan '2001' virker på MIG.
Kubricks visuelle stil er det betragtende, nærmest køligt observerende kamera, hvor der dvæles meget længe ved landskaber, ansigter og situationer. Denne stil er særligt udtalt i 2001, Barry Lyndon, The Shining og Full Metal Jacket, samt hans sidste film, Eyes Wide Eyes. Dette kan måske for nogen virke som om der ingenting sker, men for mig at se er det Kubrick der på vanlig vis betragter mennesket og tilværelsen, som han havde et ret pessimistisk syn på.
Closely Observed Trains (I USA: Closely Watched Trains), Tjekkoslovakiet 1966
Krig og sex Titlen referer til de specielle tyske toge, der kommer igennem den lille station, hvor den unge Milos Hrma arbejder. Her foregår det meste af filmen. Tiden er WW2, men for hovedpersonen er det langt fra det vigtigste. Han er nemlig opsat på at opdage og udforske de kødelige lyster.
Den seksuelle løssluppenhed er et tema gennem hele filmen. Det er en verden af erotik og alvor - en dobbelthed, der giver en af de mest unikke stemninger i en film, hvor WW2 optræder. Selv musikken er let, når det er alvorligt. Tempoet er tålmodigt uden at være slæbende. Det afspejler perfekt livet i den lille stationsby.
Det er unikt, specialt og meget, meget seværdigt. Det er et humoristisk oprør, næsten en hyggelig film. Krigen slipper de ikke for, og den er altid til stede, men meget i baggrunden.
Det er præcis specielle oplevelser som Closely Observed Trains, der får mig til at opsøge og undersøge film fra hele verden.
9/10
Dejligt at se flere beundrere af Menzels mesterværk! En dekonstruktion af krigens helliggørelse (læs: Af den konventionelle skildring af heltene mod besættelsesmagten), fyldt med ironi og tragik.
Den får højest sandsynligt en plads på min top 150, som jeg er ved at udarbejde for morskabens skyld. :)
5/10 - Ved godt den har kultstatus blandt mange horrorfans, men tror desværre man sq ha set den som "bette", fandt den kedelig, irriterende characters, dårligt skuespil, dårlige effekter - generelt ikke særlig uhyggelig eller god.
#4776 Jeg så den for første gang som 20-årig og fandt den fantastisk! Så det er ikke umuligt, at se den i en sen alder. Jeg ser den som et pisseinteressant filmeksperiment. Jeg er dog ikke helt med på det med skuespillet, da jeg synes det er i top. Læste engang en artikel i Empire om filmen, hvor skuespillerne snakker om filmen, og hvordan de ikke havde hverken spist eller drukket ordenligt i flere døgn, havde hedeslag osv., så når optagelserne gik i gang, var de helt sikre på de var deres karakterer. Ham der spillede Leatherface tænkte, at han virkelig VILLE slå pigen ihjel, imens pigen ligeså var sikker på, at det var en vaskeægte seriemorder hun havde i hælene. Interessant læsning i hvert fald.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Batman: Under The Red Hood - imdb En mystisk person iført rød maske er begyndt at overtage den kriminelle underverden i Gotham. Udover personen viser sig at være en formidabel modstander, virker han også underlig bekendt... hmm...
Det er ikke tit jeg begiver mig ud i animerede ting. Og jeg er altid mistænksom, om det nu er for barnligt. Lad mig sige det med det samme: Under The Red Hood er fantastisk. Historien er god og vedholdende, action er smukt lavet, og det er godt tegnet.
Kort sagt ræser denne forbi "Mask Of The Phantasm" på alle punkter, og jeg var dybt underholdt. Kan kun anbefales, hvis man er til den slags.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
#4771 BN 15 år siden
For mig at se dvæler Kubrick her ved det fantastiske ved universet og selve eksistensen, uden noget bestemt bagvedliggende filosofisk motiv. Når jeg ser disse scener, herunder især scenen med stewardessen der samler den svævende kuglepen op (akkompagneret af min favoritdel af Donau-valsen), så føler jeg, at tiden står stille og at man som tilskuer er hensat til en fortryllende, ja betagende verden, både rent bogstaveligt og i filmisk forstand. ... Jeg oplever det som ægte, fortættet filmmagi.
Jeg ved ikke, om dette giver mening for andre herinde, men det er ihvertfald sådan '2001' virker på MIG.
Kubricks visuelle stil er det betragtende, nærmest køligt observerende kamera, hvor der dvæles meget længe ved landskaber, ansigter og situationer. Denne stil er særligt udtalt i 2001, Barry Lyndon, The Shining og Full Metal Jacket, samt hans sidste film, Eyes Wide Eyes. Dette kan måske for nogen virke som om der ingenting sker, men for mig at se er det Kubrick der på vanlig vis betragter mennesket og tilværelsen, som han havde et ret pessimistisk syn på.
#4772 Antlion 15 år siden
Dejligt at se flere beundrere af Menzels mesterværk! En dekonstruktion af krigens helliggørelse (læs: Af den konventionelle skildring af heltene mod besættelsesmagten), fyldt med ironi og tragik.
Den får højest sandsynligt en plads på min top 150, som jeg er ved at udarbejde for morskabens skyld. :)
#4773 jessup 15 år siden
#4774 Åkepool 15 år siden
Så hvis du lige ser den en gang til, så er du oppe på en karakter, som Bruce kan være nogenlunde tilfreds med ;)
#4775 Skeloboy 15 år siden
#4773 - tjo, så er det lidt sjovere jo...det med film :)
#4774 - hehe, den kommer ikke højere end det...var lige på vippen til kun at give den 6/10
#4776 chronaden 15 år siden
5/10 - Ved godt den har kultstatus blandt mange horrorfans, men tror desværre man sq ha set den som "bette", fandt den kedelig, irriterende characters, dårligt skuespil, dårlige effekter - generelt ikke særlig uhyggelig eller god.
#4777 Lord Beef Jerky 15 år siden
#4778 chronaden 15 år siden
#4779 Highland Park 15 år siden
Erotik og provokation i skøn forening. Jeg elsker den film. :)
#4780 DarkLight 15 år siden
En mystisk person iført rød maske er begyndt at overtage den kriminelle underverden i Gotham. Udover personen viser sig at være en formidabel modstander, virker han også underlig bekendt... hmm...
Det er ikke tit jeg begiver mig ud i animerede ting. Og jeg er altid mistænksom, om det nu er for barnligt. Lad mig sige det med det samme: Under The Red Hood er fantastisk. Historien er god og vedholdende, action er smukt lavet, og det er godt tegnet.
Kort sagt ræser denne forbi "Mask Of The Phantasm" på alle punkter, og jeg var dybt underholdt. Kan kun anbefales, hvis man er til den slags.