Gravatar

#4761 RasmusFL 15 år siden

X-Files - sæson 2 - 'Blood'

Fik set de første 4 afsnit af 2. sæson og må kort annoncere min begejstring for afsnit tre, 'Blood'. Så vidt jeg kan læse mig frem til er det ikke et kultstatueret afsnit som mange andre og indgår ikke i diverse top 10 over seriens bedste episoder rundt omkring i cyberspace.

Men jeg var dybt forført over den intense kvalitet af dette afsnit. Seriens indtil videre suverænt mest fængslende afsnit, med en sikker instruktion og et virkelig kreativt plot, der flere gange sendte en iskold brise ned af ryghvirvlen. 'Blood' er på det her punkt 'X-Files' når det er bedst, for mig i hvert fald.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4762 Skeloboy 15 år siden

rockysds (4758) skrev:
Mht. Lillian Gish tror jeg også snart, jeg skal have set noget mere Griffith. Har kun set "Intolerance" og en håndfuld af de kortere film.

http://www.axelmusic.com/productDetails/0892189630... <<< har lige bestilt den...så vidt jeg lige kan undersøge, så er det ok DVD'er. Dog ser det ud til, at Birth of a Nation kun er 90 minutter. Men bl.a. Orphans of the Storm er i fuld længde(og den jeg glæder mig mest til at se). Ellers er der kortet lidt af nogen. Men det er sgu altid svært med stumfilm.
Gravatar

#4763 Skeloboy 15 år siden

2001: A Space Odyssey
Det var så 3. gang, jeg fik set den. Første gang tæller ikke, for det var halvtsovende kl. lort, 2. gang var jeg ikke meget begejstret.

Der er rigtig mange fede klip og starten er genial. Men hvad der stadig trækker ned, er "rum-symfonierne". Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor vi skal se på ingenting i meget langsom tempo til noget klassisk musik. Det virker mest af alt som teknisk blær - som desværre er ligegyldig film.

Det er en rigtig god og interessant historie med en masse fede ideer. En del af det, har jeg ikke set før.

MEN...hvorfor skal vi se på svævende rumskibe og mennesker, der ikke snakker med hinanden, mens de bare flyver?

Det er svært at bedømme den for mig, for på den ene side er der så mange kvaliteter, men på den anden side er der så meget fuldstændig tidspild...

Før 5/10...nu 7/10
Gravatar

#4764 filmz-jonasgr 15 år siden

"The Birth of a Nation" i sin fulde længde er dælme også hård at komme igennem.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#4765 Skeloboy 15 år siden

#4764 - jeg forventer også, at Intolerance med sine 163 minutter bliver hård.

Jeg har lige læst lidt mere, og det ser ud til, at den boks, jeg har købt ikke er den bedste kvalitet, men dog alligevel acceptabel til prisen.
Gravatar

#4766 rockysds 15 år siden

Jeg har kig på de to Griffith Masterworks-bokse fra Kino, men der skal lidt sparepenge i kassen først...

Selv med sine tre timers spilletid "Intolerance" forløb egentlig ret let, især når man er nået et stykke ind i den, og som den oparbejder sig til sit formidable crescendo, fandt jeg den enormt medrivende. Kan dog sagtens forestille mig, at "The Birth of a Nation" er sværere at komme igennem.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#4767 Skeloboy 15 år siden

#4766 - ja, det ligner også bedre kvalitet. Men de er dæleme dyre. Alpha Video tager public domain film og laver lidt restaurering. Har en History of Cinema Boks med 8 stumfilm, og det er ok kvalitet.
Gravatar

#4768 jessup 15 år siden

Birth... er nu ikke svær at komme igennem og jeg har da også set den et par gange. Den er selvfølgelig horribelt racisistisk - klar foretaler for at holde "racerne" adskildt. Den var da også boykottet i adskillige stater dengang.
This is just until June
Gravatar

#4769 Skeloboy 15 år siden

Closely Observed Trains (I USA: Closely Watched Trains), Tjekkoslovakiet 1966

Krig og sex
Titlen referer til de specielle tyske toge, der kommer igennem den lille station, hvor den unge Milos Hrma arbejder. Her foregår det meste af filmen. Tiden er WW2, men for hovedpersonen er det langt fra det vigtigste. Han er nemlig opsat på at opdage og udforske de kødelige lyster.

Den seksuelle løssluppenhed er et tema gennem hele filmen. Det er en verden af erotik og alvor - en dobbelthed, der giver en af de mest unikke stemninger i en film, hvor WW2 optræder. Selv musikken er let, når det er alvorligt. Tempoet er tålmodigt uden at være slæbende. Det afspejler perfekt livet i den lille stationsby.

Det er unikt, specialt og meget, meget seværdigt. Det er et humoristisk oprør, næsten en hyggelig film. Krigen slipper de ikke for, og den er altid til stede, men meget i baggrunden.

Det er præcis specielle oplevelser som Closely Observed Trains, der får mig til at opsøge og undersøge film fra hele verden.

9/10
Gravatar

#4770 davenport 15 år siden

Jeg tager hatten af for at du gør det!
Hvis nogen satte mig til at se en tjekkeslovakisk film om løssluppen seksualitet i en stationsby under 2. Verdenskrig fra 1966, havde jeg enten
1) hængt mig selv i ildelugtende tarme fra et selvdødt rådyr, eller
2) Spist mig ihjel i kold katteafføring og remulade, bare for at slippe.
Men det er imponerende du tør, i mangel af et bedre udtryk :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: