THE ASH TREE (1975) er den femte film i BBC's serie af GHOST STORIES FOR CHRISTMAS og den sidste i den oprindelige række, der er baseret på forfatteren M. R. James' noveller.
Adelsmanden Sir Richard Castringham vender hjem til England for at overtage familiegodset, da hans onkel dør. Godset er i generationer gået i arv fra onkel til nevø, fordi familien på stedet altid er forblevet barnløs. Det planlægger Sir Richard dog at lave om på, og han går igang med at renovere og rydde op for at gøre klar til sin kones ankomst. Han forstyrres dog af visioner om hans forfader på stedet, en Sir Matthew, der flere hundrede år tidligere har ladet en lokal kvinde kaldet Mother Soul hænge som heks og fået nedkaldt en forbandelse over sig og sin slægt. Mother Soul ligger tilsyneladende begravet på kirkegården, og Sir Richard ønsker at flytte gravstedet for at gøre plads til en udvidelse af kirken. Men graven viser sig at være tom, og Sir Richard begynder at se noget bevæge sig i det oldgamle asketræ udenfor sit vindue.
THE ASH TREE starter ikke så godt. Det står aldrig fuldstændigt klart, om de små glimt af fortiden med Sir Matthew, man får at se, er hallucinationer, ganske almindelige flashbacks, Sir Richard der besættes af sin forfaders ånd eller noget helt fjerde. Det får historien til at "flyde" lidt og virke formålsløs. Det hele reddes dog af et brag af en finale, der nok er den bedste i hele serien. Jeg behøver vist ikke at sige meget andet end "forkrøblede, morderiske, spøgelsesspædbørn"... Det er overraskende stærkt, og man føler sig næsten hensat til B-klassiskere som IT'S ALIVE eller BASKET CASE. Finalen alene gør dette afsnit værd at se og er årsagen til den høje karakter.
5/6
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
REC 2 - Nogen vil ku' lide forklaringen på virussens oprindelse, andre vil sikkert hade den. Jeg tygger selv stadig på den. Den går an evermind Ü
Det Hvide Bånd - Måske skal man være intellektuel for at kunne skralde lagene af filmen og værdsætte dens dybde, jeg selv kedede mig lidt. Flot film ellers.
Avatar med 16 minutters ekstra spilletid - Her får vi et glip af fremtidens by i starten og vi kommer tættere på Sigurney Weavers karakter, men ellers ikke den store forskel.
Armored - En af de bedste heist/aktionfilm jeg har set de sidste par år. Det er længe siden jeg har følt sympatien for protagonisten som jeg gør i denne her. Godt at se Matt Dillon igen iøvrigt.
Brothers - En remake som fik mig til at fælde en tåre? Halleluja! Tobey, Natalie og Jake fortjener en stående klapsalve, men det er altså den lille pige Bailee Madison som stjæler mit hjerte.
Vandt den til julefrokosten og fik så endelig tid til, at se den her i nat. Robert "Krueger" Englund spiller den kedelige kemilærer, der en dag finder noget nedgravet i sin have, der starter en flodbølge af uhyrligheder, spøjse indslag og gakkede løjer. Filmen har egentligt mange sjove idéer og har nogle flotte special effects, men det blev aldrig mere end en middelgod, dog fint underholdende oplevelse. Letfordøjelig og lidt i stil med Teeth.
3/6
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Så fik jeg endelig set The Wrestler. En god film, som jeg sagtens kan se hvorfor folk kan lide og Rourkes ros er klart velfortjent. Men en stor del af filmen (naturligt nok) er wrestling og det er bare ikke noget jeg kan holde ud at se på, det virker plat, ulækkert og bare dumt. Jeg ved godt det er vigtigt for filmen, det er bare ikke noget for mig.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
#6131 Skeloboy 14 år siden
Nej, ikke endnu
Enig, men giver den lige en karakter lavere, 9/10
#6132 misuma 14 år siden
#6133 evermind 14 år siden
#6134 DarkLight 14 år siden
Ja.
#6135 Collateral 14 år siden
#6136 evermind 14 år siden
#6137 Thomsen 14 år siden
Adelsmanden Sir Richard Castringham vender hjem til England for at overtage familiegodset, da hans onkel dør. Godset er i generationer gået i arv fra onkel til nevø, fordi familien på stedet altid er forblevet barnløs. Det planlægger Sir Richard dog at lave om på, og han går igang med at renovere og rydde op for at gøre klar til sin kones ankomst. Han forstyrres dog af visioner om hans forfader på stedet, en Sir Matthew, der flere hundrede år tidligere har ladet en lokal kvinde kaldet Mother Soul hænge som heks og fået nedkaldt en forbandelse over sig og sin slægt.
Mother Soul ligger tilsyneladende begravet på kirkegården, og Sir Richard ønsker at flytte gravstedet for at gøre plads til en udvidelse af kirken. Men graven viser sig at være tom, og Sir Richard begynder at se noget bevæge sig i det oldgamle asketræ udenfor sit vindue.
THE ASH TREE starter ikke så godt. Det står aldrig fuldstændigt klart, om de små glimt af fortiden med Sir Matthew, man får at se, er hallucinationer, ganske almindelige flashbacks, Sir Richard der besættes af sin forfaders ånd eller noget helt fjerde. Det får historien til at "flyde" lidt og virke formålsløs. Det hele reddes dog af et brag af en finale, der nok er den bedste i hele serien. Jeg behøver vist ikke at sige meget andet end "forkrøblede, morderiske, spøgelsesspædbørn"... Det er overraskende stærkt, og man føler sig næsten hensat til B-klassiskere som IT'S ALIVE eller BASKET CASE. Finalen alene gør dette afsnit værd at se og er årsagen til den høje karakter.
5/6
#6138 misuma 14 år siden
Det Hvide Bånd - Måske skal man være intellektuel for at kunne skralde lagene af filmen og værdsætte dens dybde, jeg selv kedede mig lidt. Flot film ellers.
Avatar med 16 minutters ekstra spilletid - Her får vi et glip af fremtidens by i starten og vi kommer tættere på Sigurney Weavers karakter, men ellers ikke den store forskel.
Armored - En af de bedste heist/aktionfilm jeg har set de sidste par år. Det er længe siden jeg har følt sympatien for protagonisten som jeg gør i denne her. Godt at se Matt Dillon igen iøvrigt.
Brothers - En remake som fik mig til at fælde en tåre? Halleluja! Tobey, Natalie og Jake fortjener en stående klapsalve, men det er altså den lille pige Bailee Madison som stjæler mit hjerte.
#6139 Bony 14 år siden
Vandt den til julefrokosten og fik så endelig tid til, at se den her i nat. Robert "Krueger" Englund spiller den kedelige kemilærer, der en dag finder noget nedgravet i sin have, der starter en flodbølge af uhyrligheder, spøjse indslag og gakkede løjer. Filmen har egentligt mange sjove idéer og har nogle flotte special effects, men det blev aldrig mere end en middelgod, dog fint underholdende oplevelse. Letfordøjelig og lidt i stil med Teeth.
3/6
#6140 lagoni 14 år siden