Gravatar

#8421 Slettet Bruger [4112912599] 14 år siden

Jeg kan huske at jeg havde en veninde som skrev en opgave om filmen, men jeg kan så ikke lige finde opgaven. Det satte i hvert fald filmen lidt i perspektiv.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#8422 Takfornu 14 år siden

The New World står smukt på BD - Glæd dig Movie1000 :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#8423 Muldgraver 14 år siden

Salò i dag. Den var ikke så væmmelig at se som jeg havde regnet med, men jeg havde også travlt med at abstrahere fra alvorlighederne. Til gengæld har jeg dagen igennem mærket filmen bliver væmmelig at have set, den lever sit eget onde liv i bevidstheden. Jeg glæder mig dog til at få set det meget ekstramateriale på dvd'en.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#8424 Antlion 14 år siden

#8423:

Har du set eller (måske vigtigere) læst andet af Pasolini?
Gravatar

#8425 Muldgraver 14 år siden

Ikke endnu, men jeg har Il vangelo secondo Matteo liggende som jeg skal se sammen med nogle venner i løbet af påsken. Derudover har jeg anskaffet mig Porcile som jeg nok får set inden alt for længe.

Noget af ham du vil fremhæve?
Gravatar

#8426 Benway 14 år siden

#8411 Lang-sager i fødselsgave til en selv får et stort thumbs up herfra. ;)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8427 JannikAnd 14 år siden

#8425 - Pasolinis samlede filmografi består kun af et dusin film, så jeg foreslår, at du æder dig gennem det hele. Men hvis jeg skulle vælge, ville jeg udpege følgende:

- Salò
- Mattheus Evangeliet
- Decameron
- Canterbury Tales
- Arabian Nights (1001 Nat)
- Svinestien
Gravatar

#8428 Muldgraver 14 år siden

Tak for udpegningen. Jeg kan altså trygt fortsætte med dem jeg indtil videre har anskaffet mig og senere nå til resten.

Jeg har allerede set noget af Svinestien og selvom jeg ikke helt har følt mig ind på Passolinis filmiske sprog endnu, er der noget spændende ved hans måde med kameraet at beskrive på.
Gravatar

#8429 JannikAnd 14 år siden

#8428 - Så lidt! Bed slet ikke mærke i, at du ejer Matthæus Evangeliet. Se den! Den er hans stærkeste værk (sammen med Salò), hvis du spørger mig.

Hvis du er bosiddende i København, har Fona2000 flere af hans film til billige priser. Og så har The Hut en lille håndfuld BD'er til 5-6 pund stykket.
Gravatar

#8430 Antlion 14 år siden

#8425:

"Salò" var i hvert fald det værste sted, du kunne begynde. Ligesom Fassbinders "Berlin Alexanderplatz" er det denne film, Pasolini ultimativt stræbte imod. Udgangspunktet, manifesteringen af fascismens væsen i vor samfund, kan du uden tvivl reflektere over. Iscenesættelsen af Dantes og de Sades skrifter kan du muligvis også forholde dig til. Men Pasolinis bestandige skildring af sine indre modsætningsforhold, "den irrationelle fristelse", "de mytiske problemforhold", "dialektens lyriske essens", "drømmen om kunsten er smukkere end kunsten" m.v., har du ingen viden om, hvorfor analysen og derfor oplevelsen af filmen begrænses markant.

"Salò" er modstykket "Il Vangelo secondo Matteo", hvor Jesus' ord: "Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd." transformeres til en helvedesvision uden forløsning, uden mulighed for etablering af medlidenhed, uden humanitet - kun medskyldighed!

"Il Vangelo secondo Matteo" er efter min mening en af verdens bedste film, så der kan du trygt fortsætte, samt "Accattone", "Edipo re", "Teorema" og dem, JannikAnd nævnte.

Af litteratur er følgende essentielle:

"Il sogno di una cosa"
"La religione del mio tempo"
"Le ceneri di Gramsci"
"Poesia in forma di rosa"
"Ragazzi di vita"
"Trasumanar e organizzar"
"Una vita violenta"
+ diverse essays

Skriv ny kommentar: