Må sige jeg synes heller ikke Jack Lemmon var hel dårlig i remaket (self. ik på højde med The Real deal) stadig ikke hans stærkeste rolle, her har kina Syndromet stadigvæk en stor plads hos mig, simplthen hjerteskærene scene.
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
En filmantologi i syv afsnit. Så vidt forskellige instruktører som Spike Lee, Emir Kusturica, John Woo, Ridley Scott og de knap så kendte Mehdi Charef, Katia Lund og Stefano Veneruso har lavet hver deres kortfilm. Fælles for dem alle er, at børn er i centrum. Men ellers er udtryk, scenarie og handling vidt forskellig, og hver instruktør har valgt at behandle emner fra deres hjemland. Her kommer en kort anmeldelse af alle filmene. Hop til bunden for en konklusion:)
Tanza(af Mehdi Charef, Burkino Faso): I regnskoven følger vi en flok børnesoldater. Der er intet stort drama gjort ud af det, som i Blood Diamond. Den store mening for vi aldrig. Men det viser også, at børnene ikke kun er følelskolde dræbermaskiner. 5/6
Den Sørgmodige Sigøjner(af Emir Kusturica, Serbien & Montenegro): Startende i vanligt Kusturica-stemning med balkanpolka og fjollerier er stilen lagt. Den handler om livet i det fattige Østeuropa og ungdomskriminalitet. På trods af alvoren er der masser af humor, Kusturica-style. 4/6
Herrens Børn I Amerika(af Spike Lee, USA): Fra børn der diskuterer om Fifty Cent eller The Game er sejest til et forældrepar, der fixer på et toilet. En fattig sort, AIDS-ramt narkomanfamilie og en datter, der bliver moppet på grund af det. Jeg vil fremhæve denne film. Den er utrolig stærk, og gør ondt langt ind i hjertet. Jeg stoppede DVD'en efter filmen, for blev nødt til lige at komme mig. 6/6
Bilu and Jaoa(af Katia Lund, Brasilien): Med-instruktør på City of God. Og holdt i ligeså realistisk stil. Bilu og Joao er to børn, der prøver at klare sig med al deres snuhed. Det er et tilsyneladende et realistisk portræt, men mest af alt er det en historie om to venner, og hvordan de klarer hverdagen. 4/6
Jonathan(af Jordan og Ridley Scott, UK): Jorunalisten bliver hjemsøgt af billeder fra hans job som krigsfotograf. I flashback ser vi, billedr fra hans barndom, hvor han drømmer om at blive fotograf i Vestafrika. Filmen er mere symbolsk end de andre. 4/6
Ciro(af Stefano Veneruso, Italien): Circo og en kammerat stjæler et Rolex i et velkoordineret angreb. De sælger det, men bag det hårde ydre gemmer der sig inderst inde stadig de børn, som de burde være. 4/6
Song Song And Little Cat(af John Woo, Kina): To parallelle historie: om den rige Song Song og den fattige Lille Kat. Begge mister deres far, og begge går en uvis fremtid i møde. Utrolig smuk og rørende. 5/6
Kortfilm fungerer perfekt som små uddrag er hverdagen. De skal på meget kort tid etablere en historie man kan relatere til. Her er det 7 vidt forskellige historie, vi præsenteres for. Men de er sat i en sammenhang. Det er børnenes stemme, deres muliged for at blive hørt. Alle er det børn, der ikke har chancen for et almindeligt liv.
Der er ingen katastrofale præstationer fra nogen af de unge skuespillere, og ofte er de stærke og nærmest perfekte. Det bliver heller aldrig til en gang sødsuppe, og der bliver ikke slået plat på, at emnet er børn. Der bliver heller ikke langt fingre imellem. Budskabet er helt tydeligt: verden er fuld af børn, der simpelthen ikke har mulighederne.
På grænsen til Canada, tæt på et Mohawk-reservat lever Ray Eddy. Hun kæmper for opdrage sine sønner og skaffe penge til en større hus-trailer, samt brødføde hendes to sønner. Hun har kun en ussel indkomst, mens den alkoholiske ægtemand og ludoman er forsvundet. En dag, da hun leder efter hendes mand, støder hun på mohawken Lila Littlewolf, der er menneskesmugler. Ray Eddy begynder at samarbejde med Littlewolf. Men ikke alt går som det skal.
Dette er Courtney Hunts første og til dato eneste film. Men forhåbentlig ikke den sidste. Historien er stram, desperat og realistisk. Fra det første billede af det snedækkede nordamerikanske til slutningen, bliver vi ført igennem to kvinders kamp for overlevelse. Der er ingen nemme løsninger for dem, der er ingen prins på den hvide hest eller mandlige beskytter.
Den sociale kommentar er tydelig, men på ingen måde explicit.
Frozen River har ikke været i biograferne i Danmark, men jeg kan kun anbefale den. For mig ligger den klart i Top 5 fra 2008(hvor de andre er The Wrestler, Revolutionary Road, Waltz With Bazir og Wall*E)
Har ikke læst nogle af bøgerne i trilogien, men filmen var en god gedigen krimi, som svenskerne, nå ja og danskerne, formår at skære dem. Den gode historie, et velspillende cast i alle roller og ikke for travlt med at komme i mål. Slutningen blev dog kørt lige en anelse for langt ud. Lidt for mange forklaringer og et måske unødigt tvist, som gav den en snert af den mainstream, man så beundringsværdigt ellers havde formået at undgå.
Men derudover fik filmen mig ikke op at ringe i en grad, som bøgerne og åbenbart også filmen, skulle berettige den til. Der er stadig lige en karakters penge op til cremen af nordisk film.
Jeg så filmen på et Panasonic Z85 42" TV og billedet var skarpt, detaljeret, men ikke noget som lige faldt i øjnene som ekstraordinært. Måske en anelse for glat. På et Pioneer 509 50" TV, fik billedet mere liv. Filmgryn blev mere synligt, detaljerne trådte endnu mere frem og den blåtonede farvepalette fik virkelig liv i den svenske natur. Jeg tror det er et transfer, som i den grad vinder ved at blive blæst op på en stor flade og jeg ser frem til at prøve den af på over 100". Jeg vil ikke blive overrasket, hvis det her er nær reference kvalitet på en projektor.
Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Det eneste der umiddelbart irriterende mig i den film er, at Michael Nyqvist ligner en skandinavisk Naser Khader og det er bestemt ikke et positivt træk. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Hehe. Jeg kunne faktisk rigtig godt lide ham i rollen. Men også herligt at se Svend Bertil Taube, den gamle troubadour, igen i en film. Sidst jeg kan huske ham, er som en af Michael Caines soldaterkammerater i The Eagle has Landed. :)
Denne tråd omtaler bl.a. en Panasonic demo, som var meget overbevisende. Ron Epstein fra Hometheaterforum sagde om det:
We have seen many 3D demonstrations over the years and I will agree with Mr. Posten that the Panasonic technology by far is the best of them all.
I can’t wait until the technology becomes mainstream. Some of you have no idea how much more enjoyable it is to sit in your home and watch a film in quality 3D. This isn't that cheesy stuff with the cardboard glasses.
#1681 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#1682 filmz-Utyske 15 år siden
#1683 filmz-Bruce 15 år siden
#1684 Skeloboy 15 år siden
#1679 - helt enig i den 10/10 der
#1685 Skeloboy 15 år siden
En filmantologi i syv afsnit. Så vidt forskellige instruktører som Spike Lee, Emir Kusturica, John Woo, Ridley Scott og de knap så kendte Mehdi Charef, Katia Lund og Stefano Veneruso har lavet hver deres kortfilm. Fælles for dem alle er, at børn er i centrum. Men ellers er udtryk, scenarie og handling vidt forskellig, og hver instruktør har valgt at behandle emner fra deres hjemland. Her kommer en kort anmeldelse af alle filmene. Hop til bunden for en konklusion:)
Tanza(af Mehdi Charef, Burkino Faso):
I regnskoven følger vi en flok børnesoldater. Der er intet stort drama gjort ud af det, som i Blood Diamond. Den store mening for vi aldrig. Men det viser også, at børnene ikke kun er følelskolde dræbermaskiner.
5/6
Den Sørgmodige Sigøjner(af Emir Kusturica, Serbien & Montenegro):
Startende i vanligt Kusturica-stemning med balkanpolka og fjollerier er stilen lagt. Den handler om livet i det fattige Østeuropa og ungdomskriminalitet. På trods af alvoren er der masser af humor, Kusturica-style.
4/6
Herrens Børn I Amerika(af Spike Lee, USA):
Fra børn der diskuterer om Fifty Cent eller The Game er sejest til et forældrepar, der fixer på et toilet. En fattig sort, AIDS-ramt narkomanfamilie og en datter, der bliver moppet på grund af det. Jeg vil fremhæve denne film. Den er utrolig stærk, og gør ondt langt ind i hjertet. Jeg stoppede DVD'en efter filmen, for blev nødt til lige at komme mig.
6/6
Bilu and Jaoa(af Katia Lund, Brasilien):
Med-instruktør på City of God. Og holdt i ligeså realistisk stil. Bilu og Joao er to børn, der prøver at klare sig med al deres snuhed. Det er et tilsyneladende et realistisk portræt, men mest af alt er det en historie om to venner, og hvordan de klarer hverdagen.
4/6
Jonathan(af Jordan og Ridley Scott, UK):
Jorunalisten bliver hjemsøgt af billeder fra hans job som krigsfotograf. I flashback ser vi, billedr fra hans barndom, hvor han drømmer om at blive fotograf i Vestafrika. Filmen er mere symbolsk end de andre.
4/6
Ciro(af Stefano Veneruso, Italien):
Circo og en kammerat stjæler et Rolex i et velkoordineret angreb. De sælger det, men bag det hårde ydre gemmer der sig inderst inde stadig de børn, som de burde være.
4/6
Song Song And Little Cat(af John Woo, Kina):
To parallelle historie: om den rige Song Song og den fattige Lille Kat. Begge mister deres far, og begge går en uvis fremtid i møde. Utrolig smuk og rørende.
5/6
Kortfilm fungerer perfekt som små uddrag er hverdagen. De skal på meget kort tid etablere en historie man kan relatere til. Her er det 7 vidt forskellige historie, vi præsenteres for. Men de er sat i en sammenhang. Det er børnenes stemme, deres muliged for at blive hørt. Alle er det børn, der ikke har chancen for et almindeligt liv.
Der er ingen katastrofale præstationer fra nogen af de unge skuespillere, og ofte er de stærke og nærmest perfekte. Det bliver heller aldrig til en gang sødsuppe, og der bliver ikke slået plat på, at emnet er børn. Der bliver heller ikke langt fingre imellem.
Budskabet er helt tydeligt: verden er fuld af børn, der simpelthen ikke har mulighederne.
5/6
IMDB
#1686 Skeloboy 15 år siden
På grænsen til Canada, tæt på et Mohawk-reservat lever Ray Eddy. Hun kæmper for opdrage sine sønner og skaffe penge til en større hus-trailer, samt brødføde hendes to sønner. Hun har kun en ussel indkomst, mens den alkoholiske ægtemand og ludoman er forsvundet. En dag, da hun leder efter hendes mand, støder hun på mohawken Lila Littlewolf, der er menneskesmugler. Ray Eddy begynder at samarbejde med Littlewolf. Men ikke alt går som det skal.
Dette er Courtney Hunts første og til dato eneste film. Men forhåbentlig ikke den sidste. Historien er stram, desperat og realistisk. Fra det første billede af det snedækkede nordamerikanske til slutningen, bliver vi ført igennem to kvinders kamp for overlevelse. Der er ingen nemme løsninger for dem, der er ingen prins på den hvide hest eller mandlige beskytter.
Den sociale kommentar er tydelig, men på ingen måde explicit.
Frozen River har ikke været i biograferne i Danmark, men jeg kan kun anbefale den. For mig ligger den klart i Top 5 fra 2008(hvor de andre er The Wrestler, Revolutionary Road, Waltz With Bazir og Wall*E)
5/6
IMDB
#1687 filmz-Bruce 15 år siden
Har ikke læst nogle af bøgerne i trilogien, men filmen var en god gedigen krimi, som svenskerne, nå ja og danskerne, formår at skære dem. Den gode historie, et velspillende cast i alle roller og ikke for travlt med at komme i mål. Slutningen blev dog kørt lige en anelse for langt ud. Lidt for mange forklaringer og et måske unødigt tvist, som gav den en snert af den mainstream, man så beundringsværdigt ellers havde formået at undgå.
Men derudover fik filmen mig ikke op at ringe i en grad, som bøgerne og åbenbart også filmen, skulle berettige den til. Der er stadig lige en karakters penge op til cremen af nordisk film.
Jeg så filmen på et Panasonic Z85 42" TV og billedet var skarpt, detaljeret, men ikke noget som lige faldt i øjnene som ekstraordinært. Måske en anelse for glat. På et Pioneer 509 50" TV, fik billedet mere liv. Filmgryn blev mere synligt, detaljerne trådte endnu mere frem og den blåtonede farvepalette fik virkelig liv i den svenske natur. Jeg tror det er et transfer, som i den grad vinder ved at blive blæst op på en stor flade og jeg ser frem til at prøve den af på over 100". Jeg vil ikke blive overrasket, hvis det her er nær reference kvalitet på en projektor.
Film: 8/10
#1688 filmz-Utyske 15 år siden
Det eneste der umiddelbart irriterende mig i den film er, at Michael Nyqvist ligner en skandinavisk Naser Khader og det er bestemt ikke et positivt træk. :)
#1689 filmz-Bruce 15 år siden
Hehe. Jeg kunne faktisk rigtig godt lide ham i rollen. Men også herligt at se Svend Bertil Taube, den gamle troubadour, igen i en film. Sidst jeg kan huske ham, er som en af Michael Caines soldaterkammerater i The Eagle has Landed. :)
#1690 filmz-Bruce 15 år siden
Artikel
Denne tråd omtaler bl.a. en Panasonic demo, som var meget overbevisende. Ron Epstein fra Hometheaterforum sagde om det:
We have seen many 3D demonstrations over the years and I will agree with Mr. Posten that the Panasonic technology by far is the best of them all.
I can’t wait until the technology becomes mainstream. Some of you have no idea how much more enjoyable it is to sit in your home and watch a film in quality 3D. This isn't that cheesy stuff with the cardboard glasses.