Gravatar

#8611 Takfornu 14 år siden

@ Bruce & BN - Williams har faktisk flere steder sagt at han er meget inspirret af Korngolds scores og scorene i 30 og 40, så det er ikke så underligt de lyder ens. Opbygningen af temaer og anvendelsen af strygere mv. er da også meget ens. Faktisk så savner jeg lidt ind imellem den legende Williams, hvor han brugte instrumenter og andet kreativt, som fx i soundtracket til The Missouri Breaks.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#8612 IK 14 år siden

Unstoppable

Så fik jeg set Unstoppable den anden dag, og jeg var faktisk positivt overrasket. Da jeg så traileren i biffen for nogle måneder tilbage, havde jeg sådan en ’’ikke igen’’ følelse, og den fordom blev fuldstændig gjort til skamme. Filmen er på ingen måder nyskabende, den er fuldt med klicheer som vi efterhånden kan uden af, men alligevel formår Tony Scott at underholde og få os til at bekymre om karakkernes skæbner. Denzel og Chris Pine er et herligt og vitterligt charmerende makkerpar som vi føler med, og Tony Scotts overblik og actioneksekvering er en fornøjelse at overvære. Desuden var det også fedt at se en actionfilm med begrænset brug af CGI.

7/10
Gravatar

#8613 BN 14 år siden

Navarre3 (8611) skrev:
@ Bruce & BN - Williams har faktisk flere steder sagt at han er meget inspirret af Korngolds scores og scorene i 30 og 40, så det er ikke så underligt de lyder ens. Opbygningen af temaer og anvendelsen af strygere mv. er da også meget ens. Faktisk så savner jeg lidt ind imellem den legende Williams, hvor han brugte instrumenter og andet kreativt, som fx i soundtracket til The Missouri Breaks.

Inspirationen fra Krongold er tydelig nok, men udførelsen - forstået som enderesultatet - er i mine øjne væsentligt bedre. Williams' musik er simpelthen bedre, bl.a. fordi den er mere melodiøs.

Williams' allermest karakteristiske musik til den gamle Star Wars-trilogi og Indiana Jones er genial, men dér hvor jeg finder ham allerbedst, er i hans dystre, melankolske kompositioner til 'Schindler's List', 'Angela's Ashes' og 'Star Wars Episode III'.

Eksempler:

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#8614 Bruce 14 år siden

BN (8613) skrev:
Inspirationen fra Krongold er tydelig nok, men udførelsen - forstået som enderesultatet - er i mine øjne væsentligt bedre. Williams' musik er simpelthen bedre, bl.a. fordi den er mere melodiøs.

Melodiøs er så ikke for mig, et entydigt kvalitetsstempel, når jeg lytter til musik. I såfald ville jeg være langt mere til fals for pop og schlagere, end f.eks. Bowie, når han er mest nyskabende. Dermed ikke sagt, at jeg slår Williams i hartkorn med simpel pop, slet ikke. Williams er skam en af sin tids største filmkomponister.

Men hvor jeg sagtens og med stor fornøjelse hummer med på mandens repertoire, ikke mindst Indiana Jones temaet, så ser jeg mere Korngold som en direkte efterfølger til klassiske komponister, som er langt mere varieret og udnyttende af et symfoniorkesters fulde potentiale. Ikke ulig Mozart, var han et musikalsk geni:

A child prodigy, Erich played his cantata Gold to Gustav Mahler in 1906 (9 år gammel); Mahler called him a "musical genius" and recommended study with composer Alexander von Zemlinsky. Richard Strauss also spoke very highly of the youth. At the age of 11 he composed his ballet Der Schneemann (The Snowman), which became a sensation when performed at the Vienna Court Opera in 1910, including a command performance for Emperor Franz Josef.

De bedste scores af komponister som Goldsmith og Bernard Herrmann, finder jeg understøtter filmiske sekvenser på en helt anden inddragende og til tider skræmmende måde end Williams nogensinde kom i nærheden af. Korngold er sin egen. Han er klassisk i ordets bedste forstand.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#8615 Neranders 14 år siden

Var lige godt igang med at skrive en rigtig god anmeldelse af Megamind, men så crashede Google Chrome, så I må nøjes med den korte version:

6/10
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#8616 BN 14 år siden

Bruce (8614) skrev:
Melodiøs er så ikke for mig, et entydigt kvalitetsstempel, når jeg lytter til musik. I såfald ville jeg være langt mere til fals for pop og schlagere

Det er det skam heller ikke for mig. Men melodiøsitet er ikke - og har aldrig været - forbeholdt "pop og schlagere", ligesom det at være "nyskabende" heller ikke er synonymt med ikke at være melodiøs. Strauss' Donau-vals og Ligetis 'Lux Aeterna' (som du kan genopfriske her: ), to stykker musik som begge blev brugt i Kubricks '2001', hører efter min mening til noget af verdens bedste musik, og mens den ene er enormt melodisk og iørefaldende, er den anden disharmonisk og monoton. Men begge musikstykker prøver grænser af - bemærk f.eks. hvor få gange Strauss repeterer de samme toner; det er en (lang) vals, som næsten synes at kunne fortsætte i det uendelige med den ene variation efter den anden.

Men for nu at vende tilbage til vort udgangspunkt: I tilfældet med Williams ER det - for mig at se - hans melodiøsitet der gør ham bedre end Korngold. Det er den mest præcise angivelse, jeg kan komme med, når jeg skal sætte ord på, hvorfor Williams rammer plet hos mig, og hvorfor Korngold IKKE gør det (ihvertfald ikke i samme grad).

Jeg kender formentlig slet ikke Korngold godt nok, men bedømt ud fra jeg INDTIL NU har hørt, synes jeg ikke, han kommer i nærheden af nogen af de store, klassiske komponister, hvadenten det er Mozart, Strauss, Beethoven, Vivaldi, Bach eller Händel. Men det må stå åbent, indtil jeg kender hans musik noget bedre.

Bruce (8614) skrev:
De bedste scores af komponister som Goldsmith og Bernard Herrmann, finder jeg understøtter filmiske sekvenser på en helt anden inddragende og til tider skræmmende måde end Williams nogensinde kom i nærheden af.

Williams er ikke en af mine favoritter; det er derimod John Barry, Howard Shore og Vangelis, samt Bernhard Herrmann - sidstnævnte især pga. sin musik til 'Vertigo', North by Northwest' og 'Psycho'.
Gravatar

#8617 Bruce 14 år siden

#8616 De store klassiske komponister er skam også i deres egen liga, ingen tvivl om det. Men Korngold er for mig en af de få komponister, som succesfuldt formåede at inddrage essensen af rendyrket klassisk musik i film.

Det har været svært at finde en udgivelse af Korngolds filmmusik, som kunne leve op til dirigenten Charles Gerhardts versioner. Jeg ser til min glæde, at Sony har udgivet en ny serie, hvor de har restaureret Gerhardts Korngold Sea Hawk til ny fordums pragt. Så kan jeg få udskiftet "den gamle" :)

Og ikke mindre end 10 Gerhardt restaurerede klassiske film CD'er

Sea Hawk, Captain Blood, Elizabeth and Essex, Spellbound, Gone With the Wind, Casablanca, Now Voyager, Citizen Kane, Lost Horizon, Captain from Castille, Sunset Boulevard og Bette Davis.
Gravatar

#8618 Batsy 14 år siden

Genså Lord of the rings triologien

De er stadig mesterværk, og slutningen gir altid sådan en stor klump i halsen at man er tæt på at knibe en tåre. Simpelthen kræft præstationer af de fire hobbiter især Sean Astin, skal have stor ros mærkligt har ikke hørt for ham i lang tid.

6/6
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#8619 BN 14 år siden

Bruce (8617) skrev:
Sea Hawk, Captain Blood, Elizabeth and Essex, Spellbound, Gone With the Wind, Casablanca, Now Voyager, Citizen Kane, Lost Horizon, Captain from Castille, Sunset Boulevard og Bette Davis.

Tak. Så ved jeg hvornår jeg skal spidse ørerne. ;-)

Jeg ved ikke, om jeg har set 'Essex and Elisabeth', Now Voyager', 'Lost Horizon' og 'Captain from Castile', eller jeg bare har glemt disse film. De øvrige film du nævner, HAR jeg set, og musikken i disse siger mig ikke voldsomt meget. Jeg finder, at den ofte er for melodramatisk og overdoseret (mange scener og handlinger behøver ikke musik), omend den til tider bestemt er velfungerende.
Gravatar

#8620 Bruce 14 år siden

#8619 Det er min tilgang, at film, og dermed også virkemidler og musik, skal vurderes i relation til sin samtid og trends, teknikker og stilarter, der er kommet til sidenhen, holder jeg helt udenfor ligningen. Derfor har jeg heller ingen problemer med det romantiske og pompøse i musikken fra Hollywoods gyldne år, men nyder det helt og aldeles på "egne præmisser".

Swashbuckler genren med Crimson Pirate, Captain Blood, The Three Musketeers, Robin Hood, Zorro, Black Swan og The Seahawk, ville ikke være det samme uden netop den lystige musik, som Hollywood kunne trylle frem til disse. Det var særdeles effektivt og jeg husker tydeligt den stemning som den musik kunne fremmane og tryllebinde 1000 skoleelever, når der var skolebio, hvilket for mit tilfælde stadig er tilfældet.

Max Steiners musik til Gone With The Wind er uforglemmelig og hovedtemaet i mine ører, nok det mest ikoniske stykke musik til en film nogensinde.

Franz Waxmanx Sunset Boulevard [url= Williams[/url]

Skriv ny kommentar: