Så var det endelig på tide at få set Peter Jacksons fanboy udgave af 1933 originalen. Biograf versionen i HD. Jeg har tidligere kommet med kommentarer ud fra nogle klip, men har nu lidt lettere ved at bedømme den.
Det er tre timers "hit and miss". Jeg er imponeret over, hvor tæt på originalen Jacksons vision er. Det er tæt på at være en kopi, men 72 år efter, er hyldest vist det rette ord. Der var mange scener, som jeg tydeligt genkendte, både fra originalfilmen, som den gamle tegneserie. Herligt at Jackson valgte at tage udgangspunkt i originalens præmisser fremfor at opdatere til vor tid.
Modsat mange andre, havde jeg ingen problemer med den såkaldte lange intro, inden man ankommer til Skull Island. Faktisk synes jeg den del af filmen fungerer ret godt. Den ekstreme brug af CGI og green screen teknik, kommer til sin ret, når New York anno depressionen, skal virkeliggøres i stor skala. HD er afslørende og det er langtfra perfekt gengivet, men nok så tæt på man kan komme med de nuværende teknikker.
Kong er sublimt animeret og ligeså dinosaurer, insekter og andre organiske væsener. New York, biler, skibe, bygninger ligeså. Hvad der ofte fejler er, når der skal inkorporeres bevægelsesmønstre. Dette var tydelige missere for mig:
Skibet sejler om natten. Som om vand og skib er skarpt opdelt. Der er ingen naturlighed.
Når menneskerne bevæger sig i junglen. Især når der er strukturforskelle, klipper, sten eller andet man bevæger sig på. Det er tydeligt, at man har animeret strukturen, efter man har optaget green screen scenerne.
Når man sejler i robåde. Igen skarp opdeling af vand og båd. Men værre endnu. Det ser nærmest ligeså kunstigt ud, som bilscener optaget i 40'erne, hvor man kan se ud af bagruden, at der kører en skærm bagi. Den samme effekt gør sig gældende under brontosaurus jagten. Adskillige gange fremgår det med al tydelighed, at folk nærmest løber på et løbebånd og kigger på noget, som er indsat bagefter. Utroligt ringe lavet.
Kong og Ann mødes i New York. Da man ser dem i profil er baggrunden som et maleri. Der er ingen realistisk 3D dybde i perspektivet. Det kunne være et teater baggrundsbillede, man havde trukket ned. Det samme gør sig gældende i junglescenerne. De intime scener gør sig godt, men så snart der er horisont baggrunde med, ser faunaen tegneserieagtig ud. Dette er muligvis et bevidst valg fra Jacksons side, for at ramme den gamle stil. Isåfald skal det tælle på plussiden, rettere end være et argument imod.
"Gadekampen" i NY til sidst. Mange af animeringerne af biler og sammenstød er klodsede og computeragtige.
Det virker som om, Peter Jackson, modsat LOTR, har sprunget over hvor gærdet er lavest og sat sin lid til, at computere er løsningen på alt. Havde han været ligeså stor en fanboy af King Kong, som han gerne vil lyde som om, havde han været ligeså metodisk omkring detaljer, som han var med LOTR. Isåfald, havde han gjort langt mere brug af bigatures og miniatures, modeller, som virker langt mere virkelighedstro end computeranimationer. Det er ikke animerede objekter som sådan, der fejler. Men bevægelser og 3D dybde er langt fra perfektioneret mht CGI.
Castingen er en skuffelse! Ihvertfald i hovedrollerne. Jeg kan godt lide Naomi Watts og Adrien Brody, i andre roller. Men jeg mener både Jessica Lange og Jeff Bridges virker langt mere troværdige i 1976 versionen. Jack Black er fin som Carl Denham og ligeledes besætningen på skibet Venture, men det hjælper ikke, når det samlede indtryk skal gøres op.
King Kong er en blandet affære. Skal jeg opsummere det positive, så er det en fantastisk showcase af 30'ernes New York, der er nogle flotte aktionsekvenser og Kong er et monster af flot animation. Man kan ikke undgå at få lidt gåsehud, når man genkender de enkelte scener fra originalen eller tegneserien. Billedet er detaljeret og skarpt, strålende farver, dog med lidt for overgjort hvid. Og lyden er storslået, med flot brug af surround effekter. Det er dog stadig "kun" et Dolby Plus lydspor og en sådan film fortjener et ukomprimeret format som DTS-HD, True-HD eller LPCM. Men formodentlig har man ikke kunnet få plads indenfor de 30GB, som HD-DVD formatet giver mulighed for. Ærgerligt!
Det er dog stadig ikke nok til at trække filmen op på et niveau, hvor Jackson efter LOTR, burde befinde sig. Filmen er og bliver en skuffelse.
Film: 6/10 Billede: 9/10 Lyd: 9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
I en nordspansk region i 1851 har indbyggerne længe være plaget af voldsomme angreb fra ulve. Dog ser det ud til at flere af ofrene også har været udsat for kniv angreb. Det får gradvist mistanken til at vende sig med den omrejsende skriver, handelsmand og kvindeforfører Manuel Romasanta, og jagten på manden, der måske er varulv sættes igang.
Det, der ved første øjekast kunne være en film om en italiensk julemand, er en film on jagten på en varulv, som undertitlen antyder. Coveret på filmen viser også en varulv bag en mystisk mand, der ligner dem man så i Brotherhood of the Wolf, så jeg mener, at jeg var i min gode ret til at tro, at det var en varulvefilm. Knap en time inde i filmen, er der da også en transfomation fra ulv til menneske, og dette er klart filmens højdepunkt. Disse få minutter er fantastisk lavet og forvandlingen er vist på en ny måde. Men forvandlingen er nok mere af symbolsk karakter, da der ikke er mere varulv tilbage i filmen. Det bliver heller ikke helt en film om jagten på en seriemorder, der hærger den godtroende befolkning, og politiets kamp for at adskille sagn og folklore fra videnskab og virkelighed. Det bliver heller ikke helt en historie om den forpinte Romasanta, der kæmper med indre dæmoner, men finder trøst i den smukke Bárbara.
Det bliver derimod en periodefilm, hvor alt for lang tid går med at se landbefolkningen trække med okser og gå rundt i beskidt tøj. Der er mange smukke billeder, men for lidt substans. Den er ikke dramatisk eller romantisk nok til et drama. Ikke uhyggelig nok til en gyser og ikke opklarende nok til en krimi.
Romasanta er inspireret af en virkelig hændelse, men kan ikke finde ud af om den skal skildres realistisk eller mystisk.
2/6 for de pæne billeder og den smukke Elsa Pataky
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Så den i Cinemateket i sidste uge. Jeg er ikke særlig velbevandret i Tarkovsky og har ikke indtrykket af at han er særlig humoristisk, men jeg fandt zonen ret morsom med alle dens imaginære fare.
Stalker skal guide en forfatter(irrationalitet, følelser) og en forsker (rational og logisk) gennen zonen til rummet hvor en højeste ønske kan blive opfyldt. Forskellige samtaler bliver ført undervejs med en vanlig smuk billedside. Zonens farer er stærkt spekulativ og den sjælelige rejse og søgen, anført af Stalker (profet - Jesus måske) Stalker bliver et eller andet sted latterlig - som jeg opfatter det efter hensigten.
Ville gerne give en mere fyldestgørende anmeldelse men jeg var en tand for træt til at se filmen denne aften og fik mig desværre en lille lur.
En gruppe unge college-studerende skal til rave-fest midt i ørkenen. Inden turen sørger knægten, Trip, lige for at stjæle alt E fra sin psykotiske og mentalt ustabile pusher. De når dog ikke så langt, da bilen løber tør, og befinder sig nu midt i ingenting uden benzin og uden radio- og telefondækning midt om natten. Det går så hverken værre eller bedre end "noget" begynder at slå dem ihjeld, og de er nu truet både af en gal pusher og et mystisk væsen, der dog melder sin ankomst med en ulidelig stank.
Med en anbefaling:"et must-see" fra Eat My Brains, hvor de var meget begejstrede, kunne man næsten ikke lade denne film stå, men lad det være sagt med det samme:"Det skulle man nok have gjort". Reeker er en standard teeny-slasher i stil med Fredag d.13. hvor hormonforstyrede unge mennesker bliver slået ihjeld på bestialsk måde. Jeg var ellers positiv indstillet, da man allerede inden titelbilledet så en mand med et halvt ansigt, og nogle rimelige >gisp<. Desværre var det den bedste effekt og filmen gik kun én vej derfra. Der er ikke så meget at skrive om handlingen. Jeg sad og ventede på "det endelige opgør", hvor Jason, Leatherface eller hvem det nu var skulle have nogle bøllebank. Det nåede man også til også så twister de lige filmen til sidst for at det hele kan give mening. Come on: Det var genialt da man twistede en hel sesson af Dallas og bragte Bobby tilbage, ved at sige at det var en drøm. Det var godt twistet i slutningen af Den 6. sans, men nu har vi set det. Slutningen i Reeker er i bedste fald rimelig, men det er ikke værd at sidde 1½ time for.
Reeker er og bliver et "Not-see" og kan afhentes gratis, hvis man kommer forbi. 1/6
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Fik lige lyst til at hive MI:3 ned fra hylden og se igen, og den blev ikke dårlige af et gensyn, men som det er med film anden gang lægger man mærke til noget mere.
da jeg så filmen i aftes, og der var scenen med Julia
På hospitalet, hvor hun bliver kidnappet, Ethan Hunt når at komme ind på hospitalet, og her passeer han Kidnapperen og Julia uden at være klar over det.
Lidt den samme effekt som i Patriot Games med Harrison Ford, vej scenen på broen, hvor hans kone og barn netop er kørt galt (efter at IRA har været efter dem, her passer Sean Miller, Jack Ryan i baggrunden i den brune varevogn. (hele den scene er faktisk meget snedigt opbygget, fra starten med tlf. opkaldet, til røgen fra uheldet i slutningen af scenen)
Synes det er en meget virkningsfuld "effekt" i begge film.
Ps. Philip Seymour Hoffman, er satme en sej skurk, så er det sagt igen 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Efter gennemgang af en stak gamle VHS bånd satte jeg mig til at se:
Sink the Bismarck! - s/h 1960
Filmen fortæller historien om jagten på tyskernes stærkeste krigsskib under WWII - Bismarck. Vi følger den intense jagt på skibet både fra engelsk og tysk side, hvilket gør den til en mere intens film end fx "The Battle of the River Plate", hvor man faktisk ind imellem får lidt sympati for mandskabet ombord på Bismarck, på tros af man ved hvor meget død, de har på samvittigheden. Kenneth More og andre af englands gode kræfter spiller virkelig godt at man hurtigt glemmer hvor gammel filmen rent faktisk er og opsluges i denne musen efter katten jagt, for Bismarck er bestemt ikke et skib som giver op bare fordi det er en mod flere.
Seagulls Over Sorrento (Engelsk titel) / Crest of the Wave (Amerikansk titel) - s/h 1954
Gene Kelly og bl.a. Bernard Lee (M fra de gamle 007 film) spiller hovedrollen i denne lille film om en række forskellige officere og menige, som samles på en klippeø for at teste forskellige former for miniubåde og torpedoer. Det er ikke en spændigsfilm og heller ikke komedie som den omtales som på coveret, men mere et studie i mennesketyper og forholdet mellem dem i en presset situation. Spændende at se Gene Kelly kan andet end at danse. Filmen kan ses med jævne mellemrum på TCM.
The Battle of the River Plate (Engelsk titel) / Pursuit of the Graf Spee (Amerikansk titel) - Farve 1956
Endnu en film med Bernard Lee denne gang af mestrene Michael Powell og Emeric Pressburger.
Filmen fortæller historien om jagten på og sænkningen af et tysklands stærkeste skibe - Graf Spee - under WW II, som sammen med bl.a. Bismarck der bl.a. havde til opgave at bryde englændernes forsyningslinier i Alanterhavet. En udemærket lille film med OK spil men langt fra Powell og Pressburgers normale niveau
Nattens sidste og absolutte bedste film blev ...
The Cruel Sea - Havet Sletter Alle Spor - s/h 1953
Filmen følger HMS Compass Rose fra starten af WWII med uerfarne officere og matroser, som gennem diverse missioner modnes og bliver til mænd a rette støbning. Er man til søkrigs/drama film er der ingen vej uden dette lille mesterværk, som er både spændende og stemningsfuld med solidt spil, specielt Jack Hawkins, der skal forsøge at holde moralen oppe tros nederlag og barske redningsopgaver.
Alle film fortjener afgjort at komme på dvd i gode udgaver, med historisk ekstra materiale. De klart bevis for at gamle Sort/Hvide film stadig kan og bør ses igen og der ligger meget guld gemt i arkiverne rundt omkring i verden.
#151 chronaden 17 år siden
endelige nogen der giver den film den ros den fortjener! :>
#152 filmz-Bruce 17 år siden
Så var det endelig på tide at få set Peter Jacksons fanboy udgave af 1933 originalen. Biograf versionen i HD. Jeg har tidligere kommet med kommentarer ud fra nogle klip, men har nu lidt lettere ved at bedømme den.
Det er tre timers "hit and miss". Jeg er imponeret over, hvor tæt på originalen Jacksons vision er. Det er tæt på at være en kopi, men 72 år efter, er hyldest vist det rette ord. Der var mange scener, som jeg tydeligt genkendte, både fra originalfilmen, som den gamle tegneserie. Herligt at Jackson valgte at tage udgangspunkt i originalens præmisser fremfor at opdatere til vor tid.
Modsat mange andre, havde jeg ingen problemer med den såkaldte lange intro, inden man ankommer til Skull Island. Faktisk synes jeg den del af filmen fungerer ret godt. Den ekstreme brug af CGI og green screen teknik, kommer til sin ret, når New York anno depressionen, skal virkeliggøres i stor skala. HD er afslørende og det er langtfra perfekt gengivet, men nok så tæt på man kan komme med de nuværende teknikker.
Kong er sublimt animeret og ligeså dinosaurer, insekter og andre organiske væsener. New York, biler, skibe, bygninger ligeså. Hvad der ofte fejler er, når der skal inkorporeres bevægelsesmønstre. Dette var tydelige missere for mig:
Skibet sejler om natten. Som om vand og skib er skarpt opdelt. Der er ingen naturlighed.
Når menneskerne bevæger sig i junglen. Især når der er strukturforskelle, klipper, sten eller andet man bevæger sig på. Det er tydeligt, at man har animeret strukturen, efter man har optaget green screen scenerne.
Når man sejler i robåde. Igen skarp opdeling af vand og båd. Men værre endnu. Det ser nærmest ligeså kunstigt ud, som bilscener optaget i 40'erne, hvor man kan se ud af bagruden, at der kører en skærm bagi. Den samme effekt gør sig gældende under brontosaurus jagten. Adskillige gange fremgår det med al tydelighed, at folk nærmest løber på et løbebånd og kigger på noget, som er indsat bagefter. Utroligt ringe lavet.
Kong og Ann mødes i New York. Da man ser dem i profil er baggrunden som et maleri. Der er ingen realistisk 3D dybde i perspektivet. Det kunne være et teater baggrundsbillede, man havde trukket ned. Det samme gør sig gældende i junglescenerne. De intime scener gør sig godt, men så snart der er horisont baggrunde med, ser faunaen tegneserieagtig ud. Dette er muligvis et bevidst valg fra Jacksons side, for at ramme den gamle stil. Isåfald skal det tælle på plussiden, rettere end være et argument imod.
"Gadekampen" i NY til sidst. Mange af animeringerne af biler og sammenstød er klodsede og computeragtige.
Det virker som om, Peter Jackson, modsat LOTR, har sprunget over hvor gærdet er lavest og sat sin lid til, at computere er løsningen på alt. Havde han været ligeså stor en fanboy af King Kong, som han gerne vil lyde som om, havde han været ligeså metodisk omkring detaljer, som han var med LOTR. Isåfald, havde han gjort langt mere brug af bigatures og miniatures, modeller, som virker langt mere virkelighedstro end computeranimationer. Det er ikke animerede objekter som sådan, der fejler. Men bevægelser og 3D dybde er langt fra perfektioneret mht CGI.
Castingen er en skuffelse! Ihvertfald i hovedrollerne. Jeg kan godt lide Naomi Watts og Adrien Brody, i andre roller. Men jeg mener både Jessica Lange og Jeff Bridges virker langt mere troværdige i 1976 versionen. Jack Black er fin som Carl Denham og ligeledes besætningen på skibet Venture, men det hjælper ikke, når det samlede indtryk skal gøres op.
King Kong er en blandet affære. Skal jeg opsummere det positive, så er det en fantastisk showcase af 30'ernes New York, der er nogle flotte aktionsekvenser og Kong er et monster af flot animation. Man kan ikke undgå at få lidt gåsehud, når man genkender de enkelte scener fra originalen eller tegneserien. Billedet er detaljeret og skarpt, strålende farver, dog med lidt for overgjort hvid. Og lyden er storslået, med flot brug af surround effekter. Det er dog stadig "kun" et Dolby Plus lydspor og en sådan film fortjener et ukomprimeret format som DTS-HD, True-HD eller LPCM. Men formodentlig har man ikke kunnet få plads indenfor de 30GB, som HD-DVD formatet giver mulighed for. Ærgerligt!
Det er dog stadig ikke nok til at trække filmen op på et niveau, hvor Jackson efter LOTR, burde befinde sig. Filmen er og bliver en skuffelse.
Film: 6/10
Billede: 9/10
Lyd: 9/10
#153 lyspunkt 17 år siden
I en nordspansk region i 1851 har indbyggerne længe være plaget af voldsomme angreb fra ulve. Dog ser det ud til at flere af ofrene også har været udsat for kniv angreb. Det får gradvist mistanken til at vende sig med den omrejsende skriver, handelsmand og kvindeforfører Manuel Romasanta, og jagten på manden, der måske er varulv sættes igang.
Det, der ved første øjekast kunne være en film om en italiensk julemand, er en film on jagten på en varulv, som undertitlen antyder. Coveret på filmen viser også en varulv bag en mystisk mand, der ligner dem man så i Brotherhood of the Wolf, så jeg mener, at jeg var i min gode ret til at tro, at det var en varulvefilm.
Knap en time inde i filmen, er der da også en transfomation fra ulv til menneske, og dette er klart filmens højdepunkt. Disse få minutter er fantastisk lavet og forvandlingen er vist på en ny måde. Men forvandlingen er nok mere af symbolsk karakter, da der ikke er mere varulv tilbage i filmen.
Det bliver heller ikke helt en film om jagten på en seriemorder, der hærger den godtroende befolkning, og politiets kamp for at adskille sagn og folklore fra videnskab og virkelighed.
Det bliver heller ikke helt en historie om den forpinte Romasanta, der kæmper med indre dæmoner, men finder trøst i den smukke Bárbara.
Det bliver derimod en periodefilm, hvor alt for lang tid går med at se landbefolkningen trække med okser og gå rundt i beskidt tøj.
Der er mange smukke billeder, men for lidt substans. Den er ikke dramatisk eller romantisk nok til et drama. Ikke uhyggelig nok til en gyser og ikke opklarende nok til en krimi.
Romasanta er inspireret af en virkelig hændelse, men kan ikke finde ud af om den skal skildres realistisk eller mystisk.
2/6 for de pæne billeder og den smukke Elsa Pataky
#154 jessup 17 år siden
Så den i Cinemateket i sidste uge. Jeg er ikke særlig velbevandret i Tarkovsky og har ikke indtrykket af at han er særlig humoristisk, men jeg fandt zonen ret morsom med alle dens imaginære fare.
Stalker skal guide en forfatter(irrationalitet, følelser) og en forsker (rational og logisk) gennen zonen til rummet hvor en højeste ønske kan blive opfyldt. Forskellige samtaler bliver ført undervejs med en vanlig smuk billedside. Zonens farer er stærkt spekulativ og den sjælelige rejse og søgen, anført af Stalker (profet - Jesus måske) Stalker bliver et eller andet sted latterlig - som jeg opfatter det efter hensigten.
Ville gerne give en mere fyldestgørende anmeldelse men jeg var en tand for træt til at se filmen denne aften og fik mig desværre en lille lur.
#155 lyspunkt 17 år siden
En gruppe unge college-studerende skal til rave-fest midt i ørkenen. Inden turen sørger knægten, Trip, lige for at stjæle alt E fra sin psykotiske og mentalt ustabile pusher. De når dog ikke så langt, da bilen løber tør, og befinder sig nu midt i ingenting uden benzin og uden radio- og telefondækning midt om natten.
Det går så hverken værre eller bedre end "noget" begynder at slå dem ihjeld, og de er nu truet både af en gal pusher og et mystisk væsen, der dog melder sin ankomst med en ulidelig stank.
Med en anbefaling:"et must-see" fra Eat My Brains, hvor de var meget begejstrede, kunne man næsten ikke lade denne film stå, men lad det være sagt med det samme:"Det skulle man nok have gjort".
Reeker er en standard teeny-slasher i stil med Fredag d.13. hvor hormonforstyrede unge mennesker bliver slået ihjeld på bestialsk måde.
Jeg var ellers positiv indstillet, da man allerede inden titelbilledet så en mand med et halvt ansigt, og nogle rimelige >gisp<. Desværre var det den bedste effekt og filmen gik kun én vej derfra.
Der er ikke så meget at skrive om handlingen. Jeg sad og ventede på "det endelige opgør", hvor Jason, Leatherface eller hvem det nu var skulle have nogle bøllebank. Det nåede man også til også så twister de lige filmen til sidst for at det hele kan give mening.
Come on: Det var genialt da man twistede en hel sesson af Dallas og bragte Bobby tilbage, ved at sige at det var en drøm. Det var godt twistet i slutningen af Den 6. sans, men nu har vi set det. Slutningen i Reeker er i bedste fald rimelig, men det er ikke værd at sidde 1½ time for.
Reeker er og bliver et "Not-see" og kan afhentes gratis, hvis man kommer forbi.
1/6
#156 elwood 17 år siden
Fik lige lyst til at hive MI:3 ned fra hylden og se igen, og den blev ikke dårlige af et gensyn, men som det er med film anden gang lægger man mærke til noget mere.
da jeg så filmen i aftes, og der var scenen med Julia
Lidt den samme effekt som i Patriot Games med Harrison Ford, vej scenen på broen, hvor hans kone og barn netop er kørt galt (efter at IRA har været efter dem, her passer Sean Miller, Jack Ryan i baggrunden i den brune varevogn. (hele den scene er faktisk meget snedigt opbygget, fra starten med tlf. opkaldet, til røgen fra uheldet i slutningen af scenen)
Synes det er en meget virkningsfuld "effekt" i begge film.
Ps. Philip Seymour Hoffman, er satme en sej skurk, så er det sagt igen 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#157 filmz-Narniabæver 17 år siden
Steven Spielberg's tegnefilm fra 1993 der ligesom mange andre tegnefilm havdet det svært i biograferne i starten af 90'erne.
John Goodman lægger stemme til dinosauren Rex der sammen med sine venner ender i vores dages New York City, men først er menneskene jo bange for dem.
James Horner leverer endnu et stemningsfuld soundtrack.
8 / 10
#158 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Sink the Bismarck! - s/h 1960
Filmen fortæller historien om jagten på tyskernes stærkeste krigsskib under WWII - Bismarck. Vi følger den intense jagt på skibet både fra engelsk og tysk side, hvilket gør den til en mere intens film end fx "The Battle of the River Plate", hvor man faktisk ind imellem får lidt sympati for mandskabet ombord på Bismarck, på tros af man ved hvor meget død, de har på samvittigheden. Kenneth More og andre af englands gode kræfter spiller virkelig godt at man hurtigt glemmer hvor gammel filmen rent faktisk er og opsluges i denne musen efter katten jagt, for Bismarck er bestemt ikke et skib som giver op bare fordi det er en mod flere.
Seagulls Over Sorrento (Engelsk titel) / Crest of the Wave (Amerikansk titel) - s/h 1954
Gene Kelly og bl.a. Bernard Lee (M fra de gamle 007 film) spiller hovedrollen i denne lille film om en række forskellige officere og menige, som samles på en klippeø for at teste forskellige former for miniubåde og torpedoer. Det er ikke en spændigsfilm og heller ikke komedie som den omtales som på coveret, men mere et studie i mennesketyper og forholdet mellem dem i en presset situation. Spændende at se Gene Kelly kan andet end at danse. Filmen kan ses med jævne mellemrum på TCM.
The Battle of the River Plate (Engelsk titel) / Pursuit of the Graf Spee (Amerikansk titel) - Farve 1956
Endnu en film med Bernard Lee denne gang af mestrene Michael Powell og Emeric Pressburger.
Filmen fortæller historien om jagten på og sænkningen af et tysklands stærkeste skibe - Graf Spee - under WW II, som sammen med bl.a. Bismarck der bl.a. havde til opgave at bryde englændernes forsyningslinier i Alanterhavet. En udemærket lille film med OK spil men langt fra Powell og Pressburgers normale niveau
Nattens sidste og absolutte bedste film blev ...
The Cruel Sea - Havet Sletter Alle Spor - s/h 1953
Filmen følger HMS Compass Rose fra starten af WWII med uerfarne officere og matroser, som gennem diverse missioner modnes og bliver til mænd a rette støbning. Er man til søkrigs/drama film er der ingen vej uden dette lille mesterværk, som er både spændende og stemningsfuld med solidt spil, specielt Jack Hawkins, der skal forsøge at holde moralen oppe tros nederlag og barske redningsopgaver.
Alle film fortjener afgjort at komme på dvd i gode udgaver, med historisk ekstra materiale. De klart bevis for at gamle Sort/Hvide film stadig kan og bør ses igen og der ligger meget guld gemt i arkiverne rundt omkring i verden.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#159 filmz-Bruce 17 år siden
The Cruel Sea
The Ship That Died of Shame
Went the Day Well?
The Dam Busters
The Colditz Story
The Battle of River Plate
Sink the Bismarck, kan fås alene eller i denne The Heroes of War Collection: Navy Battles, som også indeholder
The Enemy Below
The Frogmen
Morituri
#160 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***