Jeg har hørt tale om denne film lige siden min barndom i 70'erne, så det var måske på tide, at jeg fik den set.
Umiddelbart er jeg lidt skuffet!! filmen er jo ikke uhyggelig?
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det har været en foruroligende oplevelse at se den i biffen tilbage i 1974. Folk havde jo aldrig set noget lignende... Men det er jo så 32 år siden og jeg har set masser af gys og splat, så for mit vedkommende faldt den lidt til jorden.
Jeg anerkender, at der er tale om et stykke film-historie og at den er en form for moder til den gysergenre, vi ser mest af i dag, men hånden på hjertet jeg fandt Marcus Nispel's remake fra 2003 langt mere underholdende og skræmmende for den sags skyld. Efter at have set originalen fatter jeg ikke, at folk har haft så travlt med at svine remaket til? 3/6
Masters of Horror: Dance of the Dead Grunden til at jeg satte mig til at se Texas Chainsaw... var at jeg i går aftes så Tobe Hoopers nyeste film Dance of the Dead. Boy!!! en gang bæ!! Jeg er vild med Poltergeist, men jeg må indrømme at bortset fra den - plus den indflydelse TCM har haft på genren - ja så fatter jeg ikke hvorfor Hooper er så anerkendt? Manden har jo ikke lavet en god film siden 1982! Dance of the Dead er en kedelig affære, som synes lang trods en spilletid på kun 60 min. Skuespillet er forfærdeligt (inkl. Robert Englund) og filmen indeholder ikke et eneste gys - Master of Horror??? I don't think so 2/6
For lige at runde min Hooper kavalkade af, så har jeg også genset Lifeforce fra 1985. Det er den film, der er mest kendt for, at Mathilda May spankulerer splitterfornøjet rundt som livsfarlig alien. Bestemt heller ikke noget mesterværk, men til tider ganske underholdende på en halv komisk måde. 3/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
#82 - Texas Chain Saw Massacre ikke uhyggelig?! Jeg synes det er en af de mest intense horror film nogensinde lavet. Scenen med Sally (tror jeg det er), der sidder ved spisebordet er intet mindre end grufuld (altså på den fede måde).
Derudover er der en rigtig fed kameraføring / fede og flotte billeder samt et lækkert og passende score. 8/10
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Så fik jeg endelig set dette mesterværk af en serie, og den har så ufatteligt mange gode kvaliteter, jeg aldrig havde forventet af en westernserie.
Jeg må sige, at westerns har aldrig nogensinde interesseret mig. Måske fordi jeg altid har set de elendige westerns, man har valgt at sende på TV3. Men alt ved denne serie er bare perfekt.
De utallige personer i serien er virkelig interessante. Den tidligere sherif, Seth Bullock, hvis færd nok bliver mest undersøgt i serien, forsøger at være en stilfærdig isenkræmmer, men hans fortid som sherif er ikke så nem at slippe væk fra. På trods af sit status som "good guy" har han dog nogle dårlige karaktertræk såsom hans hidsige temperament og hans trang til at overreagere. Dette er godt eksempel på, at good guys ikke skal være perfekte, og ingen i Deadwood er perfekte. Men den fedeste skurk, jeg længe har set i tv, er nok den værste af dem alle. Al Swearengen, den forfærdelige saloonejer af The Gem, har intet imod at slå sine håndlangere ihjel og fodre dem til grisene, hvis de dummer sig. Efter det første afsnit hadede jeg ham så inderligt for at handle egoistisk ved at myrde, slå kvinder og have et forfærdeligt sprog. Men snart begyndte jeg at elske at hade ham, fordi hr. Swearengen er den type skurk, der udstråler en speciel sejhed, som bare gør ham til den fedeste person i serien. En skurk, jeg ikke kan lade være at beundre.
Skuespillet er intet mindre end fænomenalt. Jeg gider slet ikke sige, hvem der gør det godt, og hvem der ikke gør det dårligt, for der findes ingen på den sidstnævnte liste. Det overraskede mig, at Timothy Olyphant, som jeg sidst så i Scream 2 for utallige år siden, havde talent til at gøre det så godt. Der er ingen tvivl om, at han er en fantastisk skuespiller.
Instruktion, cinematography og plot holder hele vejen igennem, og det hele bliver mere og mere kompliceret gennem episoderne. Men dialogen bliver ret svær efterhånden, og uden danske undertekster kan det være lidt svært at tyde især de sætninger, der stråler af veltalenhed (og alligevel indeholder utallige bandeord). Det kan være et minus for visse, men jeg tager det mere som en udfordring, da jeg finder sproget i serien meget interessant.
Som sagt er serien nok den bedste, jeg har set indtil videre. Tidligere var det The Shield, som jeg har anmeldt i den tidligere tråd, men Deadwood har slået den. The Shield var en af de få serier, hvor jeg ønskede at se mere lige efter sæsonens afslutning. Min ubekæmpelige tørst fik mig til at bestille anden sæson af den serie øjeblikkeligt.
Deadwood gjorde det samme. Desværre er min tørst for mere denne gang bare ti gange værre. Jeg er klar til at forudbestille anden sæson af Deadwood uden tøven og på trods af min nuværende mangel på penge. Det føles bare, som om udgivelsesdatoen er utallige år væk, selvom den bliver udgivet i næste(?) måned. Imens kan jeg vel købe Firefly med de penge, jeg ikke har.
Bottom line: Den perfekte serie. 5/5 to this c*cksucking tv-series!
PS: Er jeg den eneste, der er blevet så påvirket af seriens sprog, at jeg går rundt og kalder alle c*cksuckers?
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Her til eftermiddag gik jeg igang med Battlestar Galactica miniserien/S1, købt på anbefaling herinde fra. Jeg er normalt ikke til sci-fi serier, Star Trek siger mig f.eks absolut intet, men hold da kæft en positiv overraskelse! Det er en utrolig dyster stemning der bliver serveret lige fra start, og man er helt i samme båd som seriens karakterer, når den ene overraskelse efter den anden bliver smidt i deres generelle retning.
Jeg blev desværre nødt til at afbryde efter et par timer, men der er ingen tvivl om hvad der skal ses når jeg igen kommer i nærheden af projektoren..
8/10 Indtil videre.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#81 filmz-Bruce 18 år siden
Og jeg formulerede mig ringe. Den er selvfølgelig før Untergang :)
#82 wiseguy 18 år siden
Jeg har hørt tale om denne film lige siden min barndom i 70'erne, så det var måske på tide, at jeg fik den set.
Umiddelbart er jeg lidt skuffet!! filmen er jo ikke uhyggelig?
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det har været en foruroligende oplevelse at se den i biffen tilbage i 1974. Folk havde jo aldrig set noget lignende... Men det er jo så 32 år siden og jeg har set masser af gys og splat, så for mit vedkommende faldt den lidt til jorden.
Jeg anerkender, at der er tale om et stykke film-historie og at den er en form for moder til den gysergenre, vi ser mest af i dag, men hånden på hjertet jeg fandt Marcus Nispel's remake fra 2003 langt mere underholdende og skræmmende for den sags skyld. Efter at have set originalen fatter jeg ikke, at folk har haft så travlt med at svine remaket til?
3/6
Masters of Horror: Dance of the Dead
Grunden til at jeg satte mig til at se Texas Chainsaw... var at jeg i går aftes så Tobe Hoopers nyeste film Dance of the Dead. Boy!!! en gang bæ!! Jeg er vild med Poltergeist, men jeg må indrømme at bortset fra den - plus den indflydelse TCM har haft på genren - ja så fatter jeg ikke hvorfor Hooper er så anerkendt? Manden har jo ikke lavet en god film siden 1982!
Dance of the Dead er en kedelig affære, som synes lang trods en spilletid på kun 60 min. Skuespillet er forfærdeligt (inkl. Robert Englund) og filmen indeholder ikke et eneste gys - Master of Horror??? I don't think so
2/6
For lige at runde min Hooper kavalkade af, så har jeg også genset Lifeforce fra 1985. Det er den film, der er mest kendt for, at Mathilda May spankulerer splitterfornøjet rundt som livsfarlig alien. Bestemt heller ikke noget mesterværk, men til tider ganske underholdende på en halv komisk måde.
3/6
#83 dyg 18 år siden
Derudover er der en rigtig fed kameraføring / fede og flotte billeder samt et lækkert og passende score.
8/10
#84 filmz-Narniabæver 18 år siden
Vellykket fortsættelse af den første Bambi film, men originalen kan selvfølgelig ikke slås!
8 / 10
#85 filmz-gofferoffer 18 år siden
Så fik jeg endelig set dette mesterværk af en serie, og den har så ufatteligt mange gode kvaliteter, jeg aldrig havde forventet af en westernserie.
Jeg må sige, at westerns har aldrig nogensinde interesseret mig. Måske fordi jeg altid har set de elendige westerns, man har valgt at sende på TV3. Men alt ved denne serie er bare perfekt.
De utallige personer i serien er virkelig interessante. Den tidligere sherif, Seth Bullock, hvis færd nok bliver mest undersøgt i serien, forsøger at være en stilfærdig isenkræmmer, men hans fortid som sherif er ikke så nem at slippe væk fra. På trods af sit status som "good guy" har han dog nogle dårlige karaktertræk såsom hans hidsige temperament og hans trang til at overreagere. Dette er godt eksempel på, at good guys ikke skal være perfekte, og ingen i Deadwood er perfekte. Men den fedeste skurk, jeg længe har set i tv, er nok den værste af dem alle. Al Swearengen, den forfærdelige saloonejer af The Gem, har intet imod at slå sine håndlangere ihjel og fodre dem til grisene, hvis de dummer sig. Efter det første afsnit hadede jeg ham så inderligt for at handle egoistisk ved at myrde, slå kvinder og have et forfærdeligt sprog. Men snart begyndte jeg at elske at hade ham, fordi hr. Swearengen er den type skurk, der udstråler en speciel sejhed, som bare gør ham til den fedeste person i serien. En skurk, jeg ikke kan lade være at beundre.
Skuespillet er intet mindre end fænomenalt. Jeg gider slet ikke sige, hvem der gør det godt, og hvem der ikke gør det dårligt, for der findes ingen på den sidstnævnte liste. Det overraskede mig, at Timothy Olyphant, som jeg sidst så i Scream 2 for utallige år siden, havde talent til at gøre det så godt. Der er ingen tvivl om, at han er en fantastisk skuespiller.
Instruktion, cinematography og plot holder hele vejen igennem, og det hele bliver mere og mere kompliceret gennem episoderne. Men dialogen bliver ret svær efterhånden, og uden danske undertekster kan det være lidt svært at tyde især de sætninger, der stråler af veltalenhed (og alligevel indeholder utallige bandeord). Det kan være et minus for visse, men jeg tager det mere som en udfordring, da jeg finder sproget i serien meget interessant.
Som sagt er serien nok den bedste, jeg har set indtil videre. Tidligere var det The Shield, som jeg har anmeldt i den tidligere tråd, men Deadwood har slået den. The Shield var en af de få serier, hvor jeg ønskede at se mere lige efter sæsonens afslutning. Min ubekæmpelige tørst fik mig til at bestille anden sæson af den serie øjeblikkeligt.
Deadwood gjorde det samme. Desværre er min tørst for mere denne gang bare ti gange værre. Jeg er klar til at forudbestille anden sæson af Deadwood uden tøven og på trods af min nuværende mangel på penge. Det føles bare, som om udgivelsesdatoen er utallige år væk, selvom den bliver udgivet i næste(?) måned. Imens kan jeg vel købe Firefly med de penge, jeg ikke har.
Bottom line: Den perfekte serie. 5/5 to this c*cksucking tv-series!
PS: Er jeg den eneste, der er blevet så påvirket af seriens sprog, at jeg går rundt og kalder alle c*cksuckers?
#86 chronaden 18 år siden
#87 filmz-Bruce 18 år siden
Dejligt at høre og jeg er helt enig i alle dine betragtninger. Det er den perfekte western!
Jeg kan kun tilslutte mig den ubændige lyst til at sige c*cksucker.
The Number of Fucks In Deadwood
#88 El vez 18 år siden
Jeg blev desværre nødt til at afbryde efter et par timer, men der er ingen tvivl om hvad der skal ses når jeg igen kommer i nærheden af projektoren..
8/10 Indtil videre.
#89 chronaden 18 år siden
#90 filmz-Bruce 18 år siden
Sæson 1 incl. miniserie.