Nu er der jo godt nok gang i flere What We Saw-tråde, men jeg satser på denne her... ;-)
Har ikke fået skrevet her i et stykke tid, men jeg kan jo starte med at afsløre at jeg har fået set Deadwood Sæson 1... :-D Først og fremmest må jeg udbryde et lille wauw - damn det er jo godt produceret! Flot filmet og kanon præstationer hele vejen rundt. Har især en svaghed for Al - hans karakter er jo simpelthen så fantastisk! Til at starte med virker han lidt ond/grusom, men som serien skrider frem finder man ud af at han bare har sin egen særlige måde at gøre/sige tingene på - især hvis det drejer sig om overlevelsen for ham og hans Saloon. :-) Nok seriens mest komplekse karakter, der dog på trods af alt også kan elske...bare på sin HELT egen måde... Doktoren synes jeg også godt om, men det skyldes nok også min facination af Brad Dourif - en af de mest undervurderede skuespillere IMHO. Forstår ikke hvorfor der ikke er flere der udnytter ham til hovedroller?! Synes iøvrigt også ret godt om karakteren Charlie. Stille og rolig mand må man sige... :-) Synes dog ikke særligt godt om Seth "The Good Guy" Bullock. Kan slet ikke sætte mig ind i den måde han handler på. Han reagerer nok bare lidt for tilfældigt efter min smag?! ;-) Fair nok han har et hidsigt temperament, men alligevel er det bare forskelligt fra gang til gang... Men resten er gode nok. :-) Synes dog generelt utroligt godt om serien og har da også netop bestilt Sæson 2 - kan klart anbefale at se Deadwood (hvis nogen skulle være i tvivl efter propaganda-Bruce har været igang?!) :-P
5½ / 6
I går blev jeg også færdig med Battlestar Galactica (Mini-Series). Må indrømme at jeg lige til at starte med var lidt skeptisk pga. nogle lidt tynde computer-animerede sekvenser, men det skulle vise sig at jeg tog fejl. Mini-serien byder på ganske udemærket underholdning og masser af spænding og cliffhangers - det sidste er dog ikke nødvendigvis godt. Synes det er lidt for tydeligt at det er produceret til TV, for der er jævnt mange fade-outs, hvor man jo liiiige kunne smide nogle reklamer ind. En skam de ikke har klaret det mere elegant på en DVD-udgivelse. Skuespillet er dog ikke helt i samme kvalitet som Deadwood, selvom der da er enkelte der udskiller sig positivt. Havde dog lidt svært ved at det er Stands With Fist fra Dances With Wolves der spiller minister/senator(?). Dog skal det siges at hun gør det ganske godt. Kan godt anbefale at se BG-mini-series hvis man er Sci-Fi interesseret. Er samtidig blevet utrolig nysgerrig om hvorvidt den "rigtige" BG-serie er ligeså god eller måske endda bedre?! Er det de samme skuespillere iøvrigt? Bliver nok nødt til at købe Sæson 1 - skal dog bare lige have set Firefly først... ;-)
Det er den samme "tynde" CGI i Firefly. Og jeg synes bestemt ikke den er tynd i forhold til tv. Bare anderledes. Derudover er jeg enig i begge karaktere.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Smuk. Stilfuld. Elegant. Disse ord beskriver alle overfladen af italienske Paolo Sorrentinos film, men de formår ikke at beskrive hele oplevelsen af filmen. Man kunne se de første 15 minutter og konkludere det samme. Selv efter de første fem minutter fornemmer man, at der lurer meget mere under overfladen. At der er en dybde bag det to-dimensionelle billede.
En væsentlig forskel mellem reklame og filmkunst ligger heri. Reklamer viser blot symboler, eller snarere ikoner, der eksisterer i kraft af de uopnåelige værdier, som vi tillægger dem. Værdier som perfektion og andre overmenneskelige idealer. Gode film viser os mere end idealer. De viser os vores menneskelige svagheder. De viser os mere end blot overfladen. De dykker ned i karaktererne. De bedste film dykker så dybt ned i karaktererne, at de viser os vores egne menneskelige svagheder igennem ved at overbevisende vise os karakterernes svagheder.
I Sorrentinos film er den midaldrende Titta Di Girolamo (Toni Servillo) på kanten af at være i en tilstand af perfekt tomhed. I otte år har han boet i det samme værelse på et hotel i Schweitz, hvor han dag ind og dag ud har siddet i den samme stol i hotellets bar med det samme tomme udtryk i ansigtet. Han observerer. Skriver noter. Når han er mest aktiv, spiller han om aftenen kort med sine naboer. To tidligere rige mennesker, der bruger deres tid på at tænke tilbage på deres liv og formue. Selv i deres selskab er han fuldkommen kold og lukket. Hans liv består udelukkende af rutiner. Titta røber aldrig, hvordan han skaffer pengene, men han betaler altid sin hotelregning til tiden. Hvad er hans hemmelighed? Er han en lejemorder, der venter på, at han hyres til et mord? Er han en mafiaboss, der er gået under jorden? Hvorfor lever han dette tomme, ensomme liv?
Ganske langsomt og sagte kommer Sorrentino ind på manden. Ud over at etablere stemning og tempo, så viser åbningssekvensen blandt andet også filmens struktur. En skikkelse for enden af en lang, tom, steril gang stiger på et rullebånd med en kuffert og rullebåndet bærer ham langsomt nærmere og nærmere mod kameraet til en stille, nærmest bedøvende sang, indtil han stiger af. På samme måde flytter Sorrentino hovedpersonen Titto tættere og tættere på kameraet, indtil vi begynder at mærke mennesket under rutinerne og stenansigtet. Rullebåndet som Sorrentino bruger til at flytte os tættere på Titto er en ung kvindelig karakter. Nemlig den livlige, smukke barpige Sofia (Olivia Magnani), som Titto har observeret de sidste to år, hun har arbejdet i hotellet. Hun kommer til at stå for resterne af det liv, der efterhånden er skyllet ud af Tittas krop og sind. Igennem hende når vi under overfladen, og noget, der ligner et menneske, kommer til syne.
Dette er en god film. En modgift til kunstige ikoner og myter. En modgift, der tilmed er bedre konstrueret end myterne selv.
# 45 Ja, det er en fremragende film som jeg glæder mig til at gense - snarrest.
Den er så overaskende i sin handling, fantastisk i sit kamera og lyd arbejde, en film som virkelig bruger mediet på en ny og forfriskende måde, og så gør det den jo ikke dårligere at Olivia Magnani er på rollelisten :)
Toni Servillo spiller helt perfekt som både en kold og på samme tid varm person, som simpelthen bare skal opleves.
#41 McPeter 18 år siden
Har ikke fået skrevet her i et stykke tid, men jeg kan jo starte med at afsløre at jeg har fået set Deadwood Sæson 1... :-D
Først og fremmest må jeg udbryde et lille wauw - damn det er jo godt produceret! Flot filmet og kanon præstationer hele vejen rundt. Har især en svaghed for Al - hans karakter er jo simpelthen så fantastisk! Til at starte med virker han lidt ond/grusom, men som serien skrider frem finder man ud af at han bare har sin egen særlige måde at gøre/sige tingene på - især hvis det drejer sig om overlevelsen for ham og hans Saloon. :-) Nok seriens mest komplekse karakter, der dog på trods af alt også kan elske...bare på sin HELT egen måde...
Doktoren synes jeg også godt om, men det skyldes nok også min facination af Brad Dourif - en af de mest undervurderede skuespillere IMHO. Forstår ikke hvorfor der ikke er flere der udnytter ham til hovedroller?!
Synes iøvrigt også ret godt om karakteren Charlie. Stille og rolig mand må man sige... :-)
Synes dog ikke særligt godt om Seth "The Good Guy" Bullock. Kan slet ikke sætte mig ind i den måde han handler på. Han reagerer nok bare lidt for tilfældigt efter min smag?! ;-) Fair nok han har et hidsigt temperament, men alligevel er det bare forskelligt fra gang til gang... Men resten er gode nok. :-)
Synes dog generelt utroligt godt om serien og har da også netop bestilt Sæson 2 - kan klart anbefale at se Deadwood (hvis nogen skulle være i tvivl efter propaganda-Bruce har været igang?!) :-P
5½ / 6
I går blev jeg også færdig med Battlestar Galactica (Mini-Series).
Må indrømme at jeg lige til at starte med var lidt skeptisk pga. nogle lidt tynde computer-animerede sekvenser, men det skulle vise sig at jeg tog fejl. Mini-serien byder på ganske udemærket underholdning og masser af spænding og cliffhangers - det sidste er dog ikke nødvendigvis godt. Synes det er lidt for tydeligt at det er produceret til TV, for der er jævnt mange fade-outs, hvor man jo liiiige kunne smide nogle reklamer ind. En skam de ikke har klaret det mere elegant på en DVD-udgivelse.
Skuespillet er dog ikke helt i samme kvalitet som Deadwood, selvom der da er enkelte der udskiller sig positivt. Havde dog lidt svært ved at det er Stands With Fist fra Dances With Wolves der spiller minister/senator(?). Dog skal det siges at hun gør det ganske godt.
Kan godt anbefale at se BG-mini-series hvis man er Sci-Fi interesseret. Er samtidig blevet utrolig nysgerrig om hvorvidt den "rigtige" BG-serie er ligeså god eller måske endda bedre?! Er det de samme skuespillere iøvrigt? Bliver nok nødt til at købe Sæson 1 - skal dog bare lige have set Firefly først... ;-)
5 / 6
#42 DarkLight 18 år siden
#43 filmz-Kadann 18 år siden
Du kan sagtens glæde dig til resten af BSG. :)
#44 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
Helt enig, det er netop det fede at den ikke drukner i CGI og andet gejl :)
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#45 mr gaijin 18 år siden
Smuk. Stilfuld. Elegant. Disse ord beskriver alle overfladen af italienske Paolo Sorrentinos film, men de formår ikke at beskrive hele oplevelsen af filmen. Man kunne se de første 15 minutter og konkludere det samme. Selv efter de første fem minutter fornemmer man, at der lurer meget mere under overfladen. At der er en dybde bag det to-dimensionelle billede.
En væsentlig forskel mellem reklame og filmkunst ligger heri. Reklamer viser blot symboler, eller snarere ikoner, der eksisterer i kraft af de uopnåelige værdier, som vi tillægger dem. Værdier som perfektion og andre overmenneskelige idealer. Gode film viser os mere end idealer. De viser os vores menneskelige svagheder. De viser os mere end blot overfladen. De dykker ned i karaktererne. De bedste film dykker så dybt ned i karaktererne, at de viser os vores egne menneskelige svagheder igennem ved at overbevisende vise os karakterernes svagheder.
I Sorrentinos film er den midaldrende Titta Di Girolamo (Toni Servillo) på kanten af at være i en tilstand af perfekt tomhed. I otte år har han boet i det samme værelse på et hotel i Schweitz, hvor han dag ind og dag ud har siddet i den samme stol i hotellets bar med det samme tomme udtryk i ansigtet. Han observerer. Skriver noter. Når han er mest aktiv, spiller han om aftenen kort med sine naboer. To tidligere rige mennesker, der bruger deres tid på at tænke tilbage på deres liv og formue. Selv i deres selskab er han fuldkommen kold og lukket. Hans liv består udelukkende af rutiner. Titta røber aldrig, hvordan han skaffer pengene, men han betaler altid sin hotelregning til tiden. Hvad er hans hemmelighed? Er han en lejemorder, der venter på, at han hyres til et mord? Er han en mafiaboss, der er gået under jorden? Hvorfor lever han dette tomme, ensomme liv?
Ganske langsomt og sagte kommer Sorrentino ind på manden. Ud over at etablere stemning og tempo, så viser åbningssekvensen blandt andet også filmens struktur. En skikkelse for enden af en lang, tom, steril gang stiger på et rullebånd med en kuffert og rullebåndet bærer ham langsomt nærmere og nærmere mod kameraet til en stille, nærmest bedøvende sang, indtil han stiger af. På samme måde flytter Sorrentino hovedpersonen Titto tættere og tættere på kameraet, indtil vi begynder at mærke mennesket under rutinerne og stenansigtet. Rullebåndet som Sorrentino bruger til at flytte os tættere på Titto er en ung kvindelig karakter. Nemlig den livlige, smukke barpige Sofia (Olivia Magnani), som Titto har observeret de sidste to år, hun har arbejdet i hotellet. Hun kommer til at stå for resterne af det liv, der efterhånden er skyllet ud af Tittas krop og sind. Igennem hende når vi under overfladen, og noget, der ligner et menneske, kommer til syne.
Dette er en god film. En modgift til kunstige ikoner og myter. En modgift, der tilmed er bedre konstrueret end myterne selv.
#46 filmz-Bruce 18 år siden
Jeg formoder, du ku' li' den ;)
#47 elwood 18 år siden
med min lille filmklub bestående af mig, Gi-jones og Netrom1
Fed film, andet har jeg ikke og sige, måske er handlingen banal men den fungere satme godt.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#48 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
Den er så overaskende i sin handling, fantastisk i sit kamera og lyd arbejde, en film som virkelig bruger mediet på en ny og forfriskende måde, og så gør det den jo ikke dårligere at Olivia Magnani er på rollelisten :)
Toni Servillo spiller helt perfekt som både en kold og på samme tid varm person, som simpelthen bare skal opleves.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#49 mr gaijin 18 år siden
#48 Ja, Olivia Magnani pynter gevaldigt :)
#50 filmz-Bruce 18 år siden
#49 Glæder mig også helt vildt til hans nyeste. Håber han har en lang karriere foran sig :)