Gravatar

#51 tiny 18 år siden

Alias – Sæson 1.

Yoda bad mig for nogen tid siden at komme med en anmeldelse af Alias, sæson 1:

Manden bag serien hedder JJ Abrams, en mand, der efterhånden må antages at være på Hollywoods A-list. Han er startet som manuskriptforfatter og har bl.a. skrevet manuskripter til Regarding Henry og Armageddon. Men det er tv-seriernes verden, der virkeligt har givet hans karriere et skub. Det startede med Felicity (Som jeg aldrig har set. Men jeg erindrer, at mine studieveninder var vilde med den), derefter kom Alias og senest har han haft stor succes med Lost. Lige nu kan vi se hans seneste arbejde i biografen, hvor han har skrevet manuskriptet til og instrueret MI III. Det er Alias og navnlig sæson 1, der fik Tom Cruise til at kontakte Abrams, og det kan man udmærket godt forstå.

Det kan næsten ikke undgås at fortælle om Alias uden at spoile en lille smule, særligt fsva det første afsnit. Så vil man absolut ikke vide noget, bør man stoppe her. Serien består af en god blanding af drama, action, en smule humor og sci-fi.

Vi følger livet for superspionen Sidney Bristow, spillet af Jennifer Garner. Hun arbejder for en hemmelig del af CIA kaldet SD-6, hvilket hun aldrig må fortælle til nogen. Hendes dække er en bank, der jævnligt sender hende på ”forretningsrejse.” I pilotafsnittet vendes hele hendes verden sig imidlertid på hovedet. Hendes kæreste frier til hende og hun vælger at fortælle ham sandheden. Dette bliver opdaget af SD-6 og da Sidney kort efter kommer hjem fra en rejse, finder hun ham dræbt i badekarret. Hun finder ud af, at SD-6 slet ikke er en del af CIA, men derimod er en fjende heraf og næsten alle i bureauet, med undtagelse af få nøglepersoner, er blevet løjet for. For at genvinde CD-6s tiltro tager Sidney på en farlig solo mission, hvorefter hun henvender sig til CIA og bliver dobbeltagent. Serien følger herefter hendes hverdag som dobbeltagent, hvilket jo i sagens natur er meget kompliceret og meget farligt. Hun må hele tiden lyve for sine venner og sine medarbejdere hos SD-6. Kun to personer kender sandheden: hendes far, der også viser sig at være dobbeltagent og hendes kontaktperson hos CIA, Vaughn.

Hvert afsnit følger en mission eller to, gerne med cliffhanger-afslutninger. SD-6 giver hende og makkeren en mission, hvorefter CIA kommer med en kontramission, med det formål langsomt at nedbryde SD-6. Under planlægningen heraf følger vi Sidney i hendes svære kamp for at holde styr på sine løgne og dermed følgende dårlige samvittighed, jetlag og ikke mindst sine følelser. For hun er naturligvis ikke en perfekt spion, det ville jo være kedeligt. Forholdet til faderen, Jack, er i begyndelsen ikke eksisterende; moderen er død. Hun har også store problemer med forholdet til journalistvennen, Will, der naturligvis ikke kan lade være med at grave i sagen om Sidneys forlovedes mystiske dødsfald. Efter sandheden om SD-6 kommer frem har hun svært ved at skjule hadet til lederen, Arvin Sloane og sandheden for især hendes makker, Dixon. Persongalleriet er utroligt godt skruet sammen. Det er ikke kun Sidneys forhold til de andre, der er problematiske. De andres indbyrdes forhold er også særdeles interessante, herunder særligt forholdet mellem Arvin Sloane og Jack Bristow og forholdet mellem Jack og Vaughn. Dertil kommer et element af sci-fi: de jagter et mysterium omkring en slags profet fra 1600-tallet kaldet Milo Rambaldi, der tilsyneladende kunne forudsige fremtiden. Sidney spiller naturligvis en vigtig rolle i dette Rambaldi-mysterium.

Serien er ufatteligt godt castet:
Jennifer Garner spiller rollen som Sidney med stor troværdighed. Hun kan det hele: være sød og uskyldig som naboens datter, fyrig femme fatale, udvise stor sårbarhed og så kan hun selvfølgelig slås; størstedelen af stuntsne udføres faktisk af hende selv.
Victor Garber spiller Jack med en fantastisk sammenbidthed, særligt i starten. Men som serien forsætter for han mere plads og vi kommer længere ind bag facaden. Han er klart en af mine favoritter rent skuespilsmæssigt i serien.
Ron Rifkin er også utrolig seværdige som den altid dobbelttydige og mystiske leder af SD-6. Det er som om han altid har en anden agenda. Kun når det kommer til hans kone, sker der noget.
Michael Vartan er Sidneys kontaktperson ved CIA og han bliver naturligvis mere og mere involveret. Han spiller også godt, allerede i hans første scener ser man tydeligt hans beundring for Sidney. I sæsonens sidste halvdel sker der noget, der får stor betydning for karakteren og forholdet til Sidney.
Merrin Dungey og Bradley Cooper spiller vennerne; her skiller sidstnævnte sig særligt ud.
Kevin Weisman er tech-nørden, der sørger for hjælpemidler i stil med James Bonds Q. Han leverer størstedelen af de komiske øjeblikke i serien, hvilket han gør godt. Alene hans udseende: jeg tror han har det største hoved på de smalleste skuldre i Hollywood.
Desuden medvirker Carl Lumbley som Dixon og Greg Grunberg som CIA-agen Weismann.
Af nævneværdige gæstestjerner kan nævnes: Gina Torres (Firefly, Serenity) som Sidneys fjende, John Hannah i et rigtig godt dobbeltafsnit, Amy Irving som Sloanes kone, Peter Berg og Terry O’Quinn (Lost) som FBI-agent; en rolle, der vender tilbage i sæson 2. Endelig ses Quentin Tarantino i en af sine få skuespilspræstationer i de seneste år, hvilket han naturligvis gør til ug. Han er altid en seværdig skurk.

JJ har selv instrueret pilotafsnittet og sæsonafslutningen. Mikael Salomon har instrueret afsnit 3. Derudover står særligt to instruktører for en del afsnit: Ken Olin, som bl.a. også har instrueret afsnit af West Wing og Jack Bender, som har et flot tv-cv. Senest har han ud over Alias instrueret flere afnit af Carnivàle, Sopranos og Lost.

Det er første gang, jeg rigtig har set Alias fra ende til anden. Tidligere har jeg set et afsnit her og der, hvilket absolut ikke kan anbefales. Alias er en serie, hvor man hurtigt bliver hægtet af, hvis man ikke følger med. Nu kan jeg rigtig se, hvor godt serien er skruet sammen. Det er ikke bare en spion på arbejde. Der er flere sidehistorier: selvfølgelig er der de forskellige forhold mellem karaktererne, men samtidig er der flere hemmeligheder i fortiden, mysteriet med Rambaldi osv. Man bliver hele tiden fodret med tilstrækkeligt for at holde nysgerrigheden intakt i de forskellige historier. Jeg kan særligt godt lide, at Sidney er en kvindelig version af en blanding mellem James Bond og Jason Bourne. James Bond-delen er særligt de underlige hjælpemidler og missionerne. Jason Bourne er særligt i hendes slåskampe; hun gør stor brug af de ting, der er på stedet, men også hendes jagt på fortiden har lighedstræk med Bourne. Der er ikke et eneste decideret dårligt afsnit. De sørger også for at svar nogle vigtige spørgsmål, man som tilskuer stiller sig selv. Fx: hvordan kan det lykkes, at få yderst intelligente mennesker til at tro, at de er CIA agenter? Hvordan kan det være, Sidney meget sjældent har knubs efter sine mange slåskampe? Eneste minus er kommentarerne: der spoiles i stor stil. De er indtalt ved slutningen af sæson to og det er faktisk kun JJ Abrams og Jennifer Garners kommentar til pilotafsnittet, der er helt fri for spoilers. Men der oplyses om den sjove lille film-nørd-detalje: de mange gange, Sidney løber ned af i næsten hvert afsnit og faktisk en del scener er optaget på Disney, uden for, i kældrene, på kontorgangene osv. Nu glæder jeg mig til en samlet sæson 2, hvor Lena Olin rigtigt folder sig ud i en central gæsterolle!

Sikke en ordentlig smøre. Nu håber jeg, du er tilfreds Yoda ;)

Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#52 filmz-Bruce 18 år siden

#51 Super sammenfatning, helt enig!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#53 Yoda 18 år siden

Suveræn god læsning - tusind tak for den udførlige introduktion ;-)

Jeg glæder mig til at komme i gang med første sæson.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#54 Bates 18 år siden

Så skal vi også bare lige have et review af Sæson 4...Bruce? :D
Gravatar

#55 filmz-Bruce 18 år siden

#54 Jeg er ikke færdig med den :) Sat på pause! Forsøger at få set de sidste film fra 2005, så jeg kan komme med et godt bud på bedste film sidste år :)
Gravatar

#56 Bates 18 år siden

Det er helt i orden. Var også bare nysgerrig :)
Gravatar

#57 filmz-Bruce 18 år siden

#56 Har set ca. 10 afsnit. Lidt skuffet over starten, men er kommet godt igang igen de seneste 4-5 afsnit. Kan blive godt, men er bange for de løber lidt rundt i ring og det blot er gentagelse og trække tiden ud. Men ikke til at sige endnu.
Gravatar

#58 Bates 18 år siden

#57 - Ja ok, men ser da frem til et længere review på et tidspunkt.

Men den ryger jo nok i kurven alligevel. :)
Gravatar

#59 tiny 18 år siden

# 53 - så lidt...

Jeg mener, man stadig kan få de tre første sæsoner for 180 kr. stykket. Bl.a. hos Moviezoo, hvor man jo kan få 10 % rabet. Jeg har set størstedelen af sæson 2 på tv og den er utrolig god. Lena Olin er at absolut plus til serien. Sæson 4 kommer d. 6. juni.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#60 jessup 18 år siden

Så Rocky her til morgen - har næsten den samme virkning på mig som da jeg var knægt - må siges at være lidt inspireret af "On the Waterfront" - også en møg god film.
This is just until June

Skriv ny kommentar: