Jeg læste netop dette indlæg på bloggen Skræk & Rædsel.
"Zombieland" er åbenbart den mest ulovligt downloadede film for tiden. Det skaber en smule vaklen hos én af filmens manusskripforfattere, hvad angår en efterfølger til filmen.
Ikke at jeg vil starte endnu en diskussion om ulovlig fil(m)deling/piratkopiering, men jeg er helt enig med indlæggets forfatter. Det er sgu sørgeligt, at man ikke kan betale for det, man vil se.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Jeg downloader selv film af og til. Ikke fordi jeg ikke gider betale, men der er nogle film jeg VED jeg ikke kommer til at se i biffen, og så tjekker jeg dem ud inden jeg køber dem på DVD/Blu-Ray. Nogle film som Surrogates har jeg ingen skyldfølelse overfor, da det bare er noget sterilt lort, men Zombieland er en anden sag.
Jeg har downloadet den, men køber den tilgengæld også på Blu-Ray sekundet den bliver udgivet. De har derfor ingen penge mistet fra mig. Nu skal det ikke misforståes som en retfærdiggørelse eller undskyldning. Jeg synes også piratkopiering er helt forkert.. og min film samling består ikke er kopierede film, men jeg er træt af at bruge penge på lort. Lort som bliver markedsført som noget det ikke er. Falsk reklame.
Jeg tror mindre film og mindre bands, kun har godt af pirat kopiering. Det genererer nemlig omtale.
Da mit bands seneste udgivelse røg på som torrent steg salg af albummet samtidig markant. Den vej tror jeg også det går med mindre film som Zombieland. Jo flere der downloader, jo mere sælger filmen på Blu-Ray markedet.
Som sagt, det er ikke nogen undskyldning. Bare nogle strø tanker herfra...
Desuden kan man ikke sætte det op som det første indlæg antyder. En bil og biograf billet er ganske rigtigt ikke det samme, men prisen på ting og sager afhænger jo af ens økonomi. Og eftersom en stor del af verdens befolkning ligger langt under vores leve standard, er det jo hip som hap. Uanset hvad, kan det være dyrt at tage i biografen. Især hvis man har 4 børn, der gerne vil have cola og popkorn også.
1. Pirateri er forkert, hvis man vil se en film burde man betale for det.
2. Fuck hvor har filmselskaberne selv haft meget "skyld" i pirateri.
En moderne forbruger, finder sig ikke i at en film eksempelvis kan ses i USA 3 uger før den kan i Europa, eller omvendt. Folk ser ikke verden på samme måde længere, når man læser en anmeldelse på nettet af filmen, fordi den er udkommet i ét land, venter de ikke de 3 uger med muligheden for at se den.
Hvis piraterne kan få en film på nettet distribueret i HD til hundrede tusinde mennesker, lang tid før filmene endnu er kommet på dvd / blu-ray så kan selskaberne fandme også. Der er simpelthen ikke nogen undskyldning for hvorfor der ikke findes en eller anden form for verdensdækkende filmportal hvor man kan købe / leje film INSTANT efter den er stoppet i biffen. Og jeg kan ikke lægge nok vægt på ordet "verdensdækkende", hvis en film eks. kun kom ud via denne "portal" i eks USA, england, Tyskland, ja så skaber man bare en nation af pirater i Danmark osv.
Så kan begynde at snakke priser, men det tror jeg ikke har så stor indvirken som ovennævnte.
Filmselskaberne lever stadig i 50'erne hvor de tror at de kan drive virksomhed i deres eget tempo, og har på ingen måde fulgt med verden. På nettet er mennesker nations-løse, og agerer som ét. De er anonyme og tager ikke deres moral med når de surfer. Så længe filmselskaberne heller ikke giver mulighed for at agere moralsk, ja så er det ynkeligt at høre dem tude over det...
#4 jeg giver dig delvis ret i din anden pointe. I dag er verden (rent filmkøbmandsmæssigt) delt op i territorier, hvilket vil sige at det vil blive meget svært at lave en verdensomspændende portal, da der vil komme store diskussioner om hvordan indtægterne skal fordeles. Alternativet kunne være at danske distributører købte rettighederne til bio og dvd, men ikke til internettet, men det ville igen gøre det mindre attraktivt for danske distributører at købe film fra USA, hvis vi ser bort fra de helt store. Dette kunne bl.a. have ramt en film som Zombieland, som nok ville blive vurderet til at have for stort internetpotentiale. Til gengæld ville udvalget af film på internettjenester blive enormt. Jeg ved ikke om der har været ideer om en dansk internetportal, men jeg tror det vil blive meget svært at få alle distributører i Danmark til at lave et fælles initiativ og så er der også en indgroet frygt for at det er lettere at kopiere en downloaded fil fremfor en dvd. Så selv hvis et uafhængigt selskab lavede den ville det nok tage lidt tid før alle hoppede på.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Enig, og dermed lader de bare piratkopieringen fortsætte...
På et eller andet tidspunkt kunne man håbe de blev så presset at de var nødt til at tage skridtet ind i det 21 århundrede.
Computerspilsverden har en lignende situation, her to Valve (Udvikler / distributør) dog bare en beslutning og lavede en portal, Steam, hvor alle i hele verden kan købe deres spil på samme tid.
Inden Steam var færdigt, havde Valve forsøgt at få EA med på vognen, hvilket de valgte ikke at gøre (Eller i det mindste ikke i starten) og siden er EA's spil "Spore" blevet det mest piratkopierede spil til dato.
#6 Buh f... hu branche. Da Valve ville starte Steam bad de flere udviklere og distributører om hjælp og samarbejde. Det var der ingen der gad, så Valve stod med alle omkostninger og udvikling selv. Da Valve er skapt af ex Microsoft stiftere har de trods alt styr på tingene, så det blev en bragene succes. Ingen kan tillade sig at brokke sig over det.
Hvad Spore angår, så har det også den værste form for DRM implementeret, ligesom mange EA spil har. Når man begrænser og straffer sine kunder med DRM, så er det klart man kopierer det istedet, idet man slipper for DRM, der inficerer ens system.
Hvad diskussionen angår så jeg lige at den animeret film "9" allerede kan hentes som blurayrip. Filmen udkommer først i USA næste måned. Hvornår den kommer i EU ved jeg ik, men kan det undre nogen at den blive hentet ulovligt?
Jeg er helt enig med Moog i #4 at det i den grad er et selforskyldt problem, grundet stagnation og en decideret krig mod al udvikling. Hvem i alverden gider dog betale 300 kr for en BD i DK, når man kan få en bedre udgave billigere fra USA? Ingen, hvilket er grunden til regionskoder og slagsforbud gennem Infosoc (gennemført af branchen selv via lobbyisme).
Pirateri har aldrig, er ikke, og vil aldrig være et problem! Det er derimod symptomet på en inkompetent og grådig branche, der hverken kan eller vil forstå sin unge kundebase eller udbyde det efterspurgte. Og det vil, som i ALLE brancher, altid straffes hårdt af forbrugerne/kunden. At underholdningsbranchen prøver at modvirke det med sindsyge borgerrettighedskrænkende lovindgreb som infosoc og 3-strikes er en falliterklæring, der desværre i den grad kriminaliserer og begrænser den normale borger. Utilgiveligt.
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll
#7 Øhm nu kan jeg se, det inden for kort tid er anden gang du nævner infosoc-direktivet, og jeg er helt enig med dig i, det på visse punkter er dybt godnat, men hvorom alting er, du er godt klar over, at infosoc-direktivet jo blot en gennemførelser af de 2 WIPO-traktater fra '96, så det er egentlig ikke infosoc der er problemet, men WIPO-traktaterne... Og sidst men ikke mindst, så var den daværende danske ophavsretslov allerede hovedsagligt i overensstemmelse med direktivet, så der blev ikke ændret så meget igen, de væsentligste ændringer havde med digitaliseringen at gøre. Det er rigtigt at infosoc direktivets art 4 som førte til ophavsretslovens § 19 begrænser konsumptionen så den bliver regional (EØS-landene) frem for international, men den 'omstændighed' gjaldt allerede for film, musik og tv fra 1992 (på baggrund af et andet EU-direktiv). Danmark var desuden imod den regionale konsumption, vi mente (sammen med Irland, Luxembourg, Holland, Finland og Sverige) at der burde være international konsumption, og vi fik det indskrevet i direktivet, at det skulle tages op til overvejelse igen, med det formål at vi kan få international konsumption i den danske ophavsretslov (igen). Hmm hvad jeg egentlig ville sige, er vel ganske kort, du kan ikke give InfoSoc-direktivet skylden for alt, for som sagt meget gjaldt i forvejen, giv hellere EU skylden :) Ellers er jeg som sagt meget enig med dig, pirateriet er et symptom på en grådig branche, der endnu ikke er kommet ind i den nye tidsalder. (Til sammenligning, kan jeg oplyse at da fotografiet kom frem i sin tid anså man det for en lige så stor trussel mod ophavsretten (aka kunstnerretten) som man gør med fildeling i dag - man kunne jo tage et fotografi af et maleri og sælge det videre, og så ville maleren ikke tjene noget åh ak og ve)
Topic on Jeg tror nu ikke det skader zombieland, at den er den mest downlaodede for tiden, om noget viser det jo netop branchen hvor ivrige folk er efter at se den.
Its structural perfection is matched only by its hostility
#8 Ja, man var jo også modstander af både radio og pladespillere da de kom ud i sin tid.
Jeg har ikke en voldsom juridisk indsigt i infosoc, MEN min pointe er den del, der forbyder butikker i EU at importere værker uden samtykke af rettighedsindehaveren. Det er den direkte grund til, at der ikke findes region 1/A titler i EU, eller udenlandske cd'ere (cd-wow blev jo flere gange dømt for import, med enorme prisstigninger til følge). Alt dette for at give os forbrugere dårligere og dyrere produkter (hvilket vi i den grad har). Problemet er jo for os forbrugere, især her på filmz, at vi så selv må importere, hvilket er besværligt, dyrt, resulterer i ødelagte pakker og værst: Told/moms. Alt dette for at få et produkt, der i realiteten er ulovligt at bruge grundet regionskoderne og DRM.
Det vil de fleste forbrugere ikke finde sig, at blive behandlet sådan, så de tyer til torrents istedet, hvor de får alt hvad de vil have uden det de ikke vil have. Endda på den måde de vil og hvornår de vil, helt gratis.
At semikorrupte politikere bliver hjernevasket af branchens lobbyister er nu ikke noget nyt. At branchen kriminaliserer folket uden nogen effekt er til gengæld en farce.
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll
#9 ja og den del som forbyder det er hvad der kaldes regional konsumption, som vi i bund og grund er imod i DK, men er underlagt pga vores EU-retlige forpligtigelser (det modsatte er international konsumption). Der er dog (heldigvis) forskellige fortolkninger, når det drejer sig om regionskoder, mange eksperter indenfor ophavsretten mener faktisk, at du godt må købe en dvd fra fx USA hvis samme film i forvejen er udgivet i et EØS-land uanset de forskellige koder, og andre (antipiratgruppen) mener det modsatte. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er den rigtige fortolkning, men rent -ophavsretligt - kan jeg ikke se den store forskel, ophavsretten er til for at beskytte ophavsmanden, og han får jo sine penge uanset hvor man køber filmen (så længe der selvfølgelig er tale om et lovligt eksemplar). For mig at se er det ren grådighed!
Its structural perfection is matched only by its hostility
#1 Yoda 15 år siden
"Zombieland" er åbenbart den mest ulovligt downloadede film for tiden. Det skaber en smule vaklen hos én af filmens manusskripforfattere, hvad angår en efterfølger til filmen.
Ikke at jeg vil starte endnu en diskussion om ulovlig fil(m)deling/piratkopiering, men jeg er helt enig med indlæggets forfatter. Det er sgu sørgeligt, at man ikke kan betale for det, man vil se.
#2 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#3 PredatorX 15 år siden
Jeg downloader selv film af og til. Ikke fordi jeg ikke gider betale, men der er nogle film jeg VED jeg ikke kommer til at se i biffen, og så tjekker jeg dem ud inden jeg køber dem på DVD/Blu-Ray. Nogle film som Surrogates har jeg ingen skyldfølelse overfor, da det bare er noget sterilt lort, men Zombieland er en anden sag.
Jeg har downloadet den, men køber den tilgengæld også på Blu-Ray sekundet den bliver udgivet. De har derfor ingen penge mistet fra mig. Nu skal det ikke misforståes som en retfærdiggørelse eller undskyldning. Jeg synes også piratkopiering er helt forkert.. og min film samling består ikke er kopierede film, men jeg er træt af at bruge penge på lort. Lort som bliver markedsført som noget det ikke er. Falsk reklame.
Jeg tror mindre film og mindre bands, kun har godt af pirat kopiering. Det genererer nemlig omtale.
Da mit bands seneste udgivelse røg på som torrent steg salg af albummet samtidig markant. Den vej tror jeg også det går med mindre film som Zombieland. Jo flere der downloader, jo mere sælger filmen på Blu-Ray markedet.
Som sagt, det er ikke nogen undskyldning. Bare nogle strø tanker herfra...
Desuden kan man ikke sætte det op som det første indlæg antyder. En bil og biograf billet er ganske rigtigt ikke det samme, men prisen på ting og sager afhænger jo af ens økonomi. Og eftersom en stor del af verdens befolkning ligger langt under vores leve standard, er det jo hip som hap. Uanset hvad, kan det være dyrt at tage i biografen. Især hvis man har 4 børn, der gerne vil have cola og popkorn også.
#4 Moog 15 år siden
2. Fuck hvor har filmselskaberne selv haft meget "skyld" i pirateri.
En moderne forbruger, finder sig ikke i at en film eksempelvis kan ses i USA 3 uger før den kan i Europa, eller omvendt. Folk ser ikke verden på samme måde længere, når man læser en anmeldelse på nettet af filmen, fordi den er udkommet i ét land, venter de ikke de 3 uger med muligheden for at se den.
Hvis piraterne kan få en film på nettet distribueret i HD til hundrede tusinde mennesker, lang tid før filmene endnu er kommet på dvd / blu-ray så kan selskaberne fandme også. Der er simpelthen ikke nogen undskyldning for hvorfor der ikke findes en eller anden form for verdensdækkende filmportal hvor man kan købe / leje film INSTANT efter den er stoppet i biffen.
Og jeg kan ikke lægge nok vægt på ordet "verdensdækkende", hvis en film eks. kun kom ud via denne "portal" i eks USA, england, Tyskland, ja så skaber man bare en nation af pirater i Danmark osv.
Så kan begynde at snakke priser, men det tror jeg ikke har så stor indvirken som ovennævnte.
Filmselskaberne lever stadig i 50'erne hvor de tror at de kan drive virksomhed i deres eget tempo, og har på ingen måde fulgt med verden. På nettet er mennesker nations-løse, og agerer som ét. De er anonyme og tager ikke deres moral med når de surfer. Så længe filmselskaberne heller ikke giver mulighed for at agere moralsk, ja så er det ynkeligt at høre dem tude over det...
/Rant off :)
#5 frahm-2 15 år siden
jeg giver dig delvis ret i din anden pointe. I dag er verden (rent filmkøbmandsmæssigt) delt op i territorier, hvilket vil sige at det vil blive meget svært at lave en verdensomspændende portal, da der vil komme store diskussioner om hvordan indtægterne skal fordeles. Alternativet kunne være at danske distributører købte rettighederne til bio og dvd, men ikke til internettet, men det ville igen gøre det mindre attraktivt for danske distributører at købe film fra USA, hvis vi ser bort fra de helt store. Dette kunne bl.a. have ramt en film som Zombieland, som nok ville blive vurderet til at have for stort internetpotentiale. Til gengæld ville udvalget af film på internettjenester blive enormt.
Jeg ved ikke om der har været ideer om en dansk internetportal, men jeg tror det vil blive meget svært at få alle distributører i Danmark til at lave et fælles initiativ og så er der også en indgroet frygt for at det er lettere at kopiere en downloaded fil fremfor en dvd. Så selv hvis et uafhængigt selskab lavede den ville det nok tage lidt tid før alle hoppede på.
#6 Moog 15 år siden
Enig, og dermed lader de bare piratkopieringen fortsætte...
På et eller andet tidspunkt kunne man håbe de blev så presset at de var nødt til at tage skridtet ind i det 21 århundrede.
Computerspilsverden har en lignende situation, her to Valve (Udvikler / distributør) dog bare en beslutning og lavede en portal, Steam, hvor alle i hele verden kan købe deres spil på samme tid.
Nu er andre distributører så begyndt at tude over at Steam har fået for meget magt, og de må stå udenfor og se deres spil blive bordet af pirater i et væk.
http://www.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.ph...
Inden Steam var færdigt, havde Valve forsøgt at få EA med på vognen, hvilket de valgte ikke at gøre (Eller i det mindste ikke i starten) og siden er EA's spil "Spore" blevet det mest piratkopierede spil til dato.
#7 Notional 15 år siden
Hvad Spore angår, så har det også den værste form for DRM implementeret, ligesom mange EA spil har. Når man begrænser og straffer sine kunder med DRM, så er det klart man kopierer det istedet, idet man slipper for DRM, der inficerer ens system.
Hvad diskussionen angår så jeg lige at den animeret film "9" allerede kan hentes som blurayrip. Filmen udkommer først i USA næste måned. Hvornår den kommer i EU ved jeg ik, men kan det undre nogen at den blive hentet ulovligt?
Jeg er helt enig med Moog i #4 at det i den grad er et selforskyldt problem, grundet stagnation og en decideret krig mod al udvikling. Hvem i alverden gider dog betale 300 kr for en BD i DK, når man kan få en bedre udgave billigere fra USA? Ingen, hvilket er grunden til regionskoder og slagsforbud gennem Infosoc (gennemført af branchen selv via lobbyisme).
Pirateri har aldrig, er ikke, og vil aldrig være et problem! Det er derimod symptomet på en inkompetent og grådig branche, der hverken kan eller vil forstå sin unge kundebase eller udbyde det efterspurgte. Og det vil, som i ALLE brancher, altid straffes hårdt af forbrugerne/kunden.
At underholdningsbranchen prøver at modvirke det med sindsyge borgerrettighedskrænkende lovindgreb som infosoc og 3-strikes er en falliterklæring, der desværre i den grad kriminaliserer og begrænser den normale borger. Utilgiveligt.
#8 aero 15 år siden
#7 Øhm nu kan jeg se, det inden for kort tid er anden gang du nævner infosoc-direktivet, og jeg er helt enig med dig i, det på visse punkter er dybt godnat, men hvorom alting er, du er godt klar over, at infosoc-direktivet jo blot en gennemførelser af de 2 WIPO-traktater fra '96, så det er egentlig ikke infosoc der er problemet, men WIPO-traktaterne... Og sidst men ikke mindst, så var den daværende danske ophavsretslov allerede hovedsagligt i overensstemmelse med direktivet, så der blev ikke ændret så meget igen, de væsentligste ændringer havde med digitaliseringen at gøre. Det er rigtigt at infosoc direktivets art 4 som førte til ophavsretslovens § 19 begrænser konsumptionen så den bliver regional (EØS-landene) frem for international, men den 'omstændighed' gjaldt allerede for film, musik og tv fra 1992 (på baggrund af et andet EU-direktiv). Danmark var desuden imod den regionale konsumption, vi mente (sammen med Irland, Luxembourg, Holland, Finland og Sverige) at der burde være international konsumption, og vi fik det indskrevet i direktivet, at det skulle tages op til overvejelse igen, med det formål at vi kan få international konsumption i den danske ophavsretslov (igen). Hmm hvad jeg egentlig ville sige, er vel ganske kort, du kan ikke give InfoSoc-direktivet skylden for alt, for som sagt meget gjaldt i forvejen, giv hellere EU skylden :)
Ellers er jeg som sagt meget enig med dig, pirateriet er et symptom på en grådig branche, der endnu ikke er kommet ind i den nye tidsalder. (Til sammenligning, kan jeg oplyse at da fotografiet kom frem i sin tid anså man det for en lige så stor trussel mod ophavsretten (aka kunstnerretten) som man gør med fildeling i dag - man kunne jo tage et fotografi af et maleri og sælge det videre, og så ville maleren ikke tjene noget åh ak og ve)
Topic on
Jeg tror nu ikke det skader zombieland, at den er den mest downlaodede for tiden, om noget viser det jo netop branchen hvor ivrige folk er efter at se den.
#9 Notional 15 år siden
Jeg har ikke en voldsom juridisk indsigt i infosoc, MEN min pointe er den del, der forbyder butikker i EU at importere værker uden samtykke af rettighedsindehaveren. Det er den direkte grund til, at der ikke findes region 1/A titler i EU, eller udenlandske cd'ere (cd-wow blev jo flere gange dømt for import, med enorme prisstigninger til følge). Alt dette for at give os forbrugere dårligere og dyrere produkter (hvilket vi i den grad har).
Problemet er jo for os forbrugere, især her på filmz, at vi så selv må importere, hvilket er besværligt, dyrt, resulterer i ødelagte pakker og værst: Told/moms. Alt dette for at få et produkt, der i realiteten er ulovligt at bruge grundet regionskoderne og DRM.
Det vil de fleste forbrugere ikke finde sig, at blive behandlet sådan, så de tyer til torrents istedet, hvor de får alt hvad de vil have uden det de ikke vil have. Endda på den måde de vil og hvornår de vil, helt gratis.
At semikorrupte politikere bliver hjernevasket af branchens lobbyister er nu ikke noget nyt. At branchen kriminaliserer folket uden nogen effekt er til gengæld en farce.
#10 aero 15 år siden