Jeg skal ud have finger I det nye format, men her kommer mit store spørgsmål, bliver alle film udgivet på HD og alle film udgivet på BR? Er der nogle forskel udover at det er to forskellige formater, og hvilken er at fortrække og hvorfor? Jeg håber meget I kan hjælpe mig, da jeg synes det var mange penge og skulle bruge 5.000-6.000 på to afspillere!
Well, film er altid godt .. på den ene eller anden måde :D!
#1 - Du skal også have i tankerne at HD DVD er regionsfrit. Det er Blu-ray ikke.
Nu snakkes der om eksklusive titler på HD DVD, men lur mig om disse titler ikke også bliver udgivet på Blu-ray hvis dette ender med helt at presse HD DVD ud af markedet om nogle år. Chancen er der, ventetiden er dog nok til at tanken er ligegyldig. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Nej... filmselvskaberne har delt sig op så nogen støtter HD DVD (bl.a. Dreamworks og Paramount) mens andre støtter Blu-Ray (bl.a. Warner og Sony). Som det ser ud nu, har Blu-Ray dog føringen da størstedelen af studierne har valgt netop det format.
Der er ikke den store forskel på de 2 formater... ihvertfald ikke for den almindelige bruger. HD DVD har fra sin fødsel haft integreret interaktive features som f.eks. Picture-in-Picture og downloadable content... features som Blu-Ray endnu kæmper for at kunne understøtte. Alle features kan køres på alle HD DVD afspillere, da det var en standard fra starten. Hos Blu-Ray er en masse afspillere forældede allerede nu, da de ikke understøtter de nye features. Det siger også at HD DVD skulle være billigere og nemmere at producere, hvilket i sidste ende burde komme forbrugerne til gode. På den anden side har Blu-Ray den del mere plads på skiven end HD DVD, og har derfor mulighed for at få plads til noget mere ekstra materiale end konkurrenten, omend de endnu ikke har udnyttet det... faktisk tværtimod. Blu-Ray understøtter også det ukomprimerede PCM lyd-format, så man kan nyde sine film med den bedst mulige lyd. Med Blu-Ray skal du være opmærksom på at de ofte er regionskodede (ligesom på dvd-film), og du der ikke kan afspille alle film. HD DVD er regionsfri, så alle film kan køre på alle afspillere.
Der er ting der taler for begge formater... men det der i virkeligheden betyder noget er... filmene. Og med den støtte Blu-Ray har fået på det seneste, ser det ud til at det må være det bedste bud.
Samsung og LG har produceret afspillere der kan afspille både HD DVD og Blu-Ray... så med den i tv-bænken, virker det som om man er godt udrustet. Samsung har dog lige stoppet produktionen af deres første kombi-HD afspiller pga noget teknisk halløj. De forventer dog at smide en ny kombi-HD afspiller på markedet i 2. halvdel af 2008.
Jeg ejer selv HD DVD... og er derfor nok også lidt farvet i mit syn på hele formatkrigen (jeg ser mere potentiale i HD DVD end Blu-Ray pga stabiliteten og implementeringen af features... og med udsigt til lavere priser), men med Warner's og New Line's udtalelse om at de nu kun udgiver film til Blu-Ray, er der ikke så meget man kan gøre som forbruger. Jeg vil nok råde dig til at købe en Blu-Ray afspiller... eller en kombi-HD afspiller.
Som andre har skrevet, virker Blu-ray som det bedste bud p.t. og PS3 er den billigste løsning, samtidig med at det er en glimrende maskine.
Personligt har jeg flest HD DVD titler på min ønskeliste i øjeblikket, men der er jo også visse selskaber der holder lidt tilbage på BD-siden, ser det ud til.
Ligemeget hvad, ser jeg ikke HD DVD som dødt endnu og håber at det overlever, primært fordi jeg har ofret en del penge på en afspiller. :)
Fordelen ved at benytte PS3 som blu-ray afspiller er desuden at den kan opdateres, således at man ikke oplever de problemer med understøttelsen som #5 beskriver
Uden at ville træde nogen over tæerne, så kan jeg godt nok ikke længere se nogen grund til at bakke op omkring HD-DVD.
Jeg har intet imod at der er to formater igang (pga priskrigen), men de, HD-DVD, er presset helt i bund, og formatet er i den grad gået død, CES viste jo at de er nærmest uden vision.
Flere kilder beretter, at de to sidste filmselskaber på deres side, overvejer at hoppe fra, eller i det mindste udgive på begge formater, pga pres fra videodistributører og butikskæder. Salgstallene er styrtdykket efter alt balladen under CES - og mange store forhandlere, har knaldet udstyret af, og ikke bestilt flere HD-DVD players.
Mht til regioner, så er det da nærmest fløjtende ligegyldigt, i hvert fald i diskussionen om det skal være det ene eller det andet format. Der er jo også regionskoder på DVD, og har de holdt folk tilbage? Det er noget af det første der ryger, så glem alt om det - det er selvfølgelig bittert hvis man skal ud og have en specifik afspiller nu, men der er regionsfrie BD-afspillere, og mon ikke de eksisterende kan "hackes" som man så med de første DVD-afspillere, andet vil undre mig.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Arh, de der 3 uger, eller hvor mange uger de nu har har til rådighed, til at gøre salgstallene op, er et forholdsvis ringe grundlag at konkludere noget som helst endnu.
Enig, det går ikke godt for HD DVD, men derfra og så til at kalde det dødt, er lige en kende for drastisk p.t., specielt eftersom vi stadig kun taler det amerikanske marked.
Med hensyn til regioner, er det langtfra så nemt som med DVD. Kig f.eks. AnyDVD igennem, hver gang det bliver opdateret. Det er jo nærmest enkelte titler der bliver tilføjet fra gang til gang og det siger jo lidt om, at selv nogle af de mest erfarne gutter på den front, halter bagefter, når det drejer sig om regionskodning på BD.
#1 filmz-zeK 16 år siden
Jeg håber meget I kan hjælpe mig, da jeg synes det var mange penge og skulle bruge 5.000-6.000 på to afspillere!
#2 Bony 16 år siden
#3 El vez 16 år siden
Begge formater opfylder de tekniske krav.
Som bony siger, er PS3 et indlysende valg.
#4 Bony 16 år siden
Nu snakkes der om eksklusive titler på HD DVD, men lur mig om disse titler ikke også bliver udgivet på Blu-ray hvis dette ender med helt at presse HD DVD ud af markedet om nogle år. Chancen er der, ventetiden er dog nok til at tanken er ligegyldig. :)
#5 Corgan 16 år siden
#1:
Nej... filmselvskaberne har delt sig op så nogen støtter HD DVD (bl.a. Dreamworks og Paramount) mens andre støtter Blu-Ray (bl.a. Warner og Sony). Som det ser ud nu, har Blu-Ray dog føringen da størstedelen af studierne har valgt netop det format.
Der er ikke den store forskel på de 2 formater... ihvertfald ikke for den almindelige bruger. HD DVD har fra sin fødsel haft integreret interaktive features som f.eks. Picture-in-Picture og downloadable content... features som Blu-Ray endnu kæmper for at kunne understøtte. Alle features kan køres på alle HD DVD afspillere, da det var en standard fra starten. Hos Blu-Ray er en masse afspillere forældede allerede nu, da de ikke understøtter de nye features. Det siger også at HD DVD skulle være billigere og nemmere at producere, hvilket i sidste ende burde komme forbrugerne til gode.
På den anden side har Blu-Ray den del mere plads på skiven end HD DVD, og har derfor mulighed for at få plads til noget mere ekstra materiale end konkurrenten, omend de endnu ikke har udnyttet det... faktisk tværtimod. Blu-Ray understøtter også det ukomprimerede PCM lyd-format, så man kan nyde sine film med den bedst mulige lyd.
Med Blu-Ray skal du være opmærksom på at de ofte er regionskodede (ligesom på dvd-film), og du der ikke kan afspille alle film. HD DVD er regionsfri, så alle film kan køre på alle afspillere.
Der er ting der taler for begge formater... men det der i virkeligheden betyder noget er... filmene. Og med den støtte Blu-Ray har fået på det seneste, ser det ud til at det må være det bedste bud.
Samsung og LG har produceret afspillere der kan afspille både HD DVD og Blu-Ray... så med den i tv-bænken, virker det som om man er godt udrustet. Samsung har dog lige stoppet produktionen af deres første kombi-HD afspiller pga noget teknisk halløj. De forventer dog at smide en ny kombi-HD afspiller på markedet i 2. halvdel af 2008.
Jeg ejer selv HD DVD... og er derfor nok også lidt farvet i mit syn på hele formatkrigen (jeg ser mere potentiale i HD DVD end Blu-Ray pga stabiliteten og implementeringen af features... og med udsigt til lavere priser), men med Warner's og New Line's udtalelse om at de nu kun udgiver film til Blu-Ray, er der ikke så meget man kan gøre som forbruger.
Jeg vil nok råde dig til at købe en Blu-Ray afspiller... eller en kombi-HD afspiller.
#6 filmz-Kadann 16 år siden
Personligt har jeg flest HD DVD titler på min ønskeliste i øjeblikket, men der er jo også visse selskaber der holder lidt tilbage på BD-siden, ser det ud til.
Ligemeget hvad, ser jeg ikke HD DVD som dødt endnu og håber at det overlever, primært fordi jeg har ofret en del penge på en afspiller. :)
#7 tiany 16 år siden
#8 Bony 16 år siden
#9 filmz-vassago 16 år siden
Jeg har intet imod at der er to formater igang (pga priskrigen), men de, HD-DVD, er presset helt i bund, og formatet er i den grad gået død, CES viste jo at de er nærmest uden vision.
Flere kilder beretter, at de to sidste filmselskaber på deres side, overvejer at hoppe fra, eller i det mindste udgive på begge formater, pga pres fra videodistributører og butikskæder. Salgstallene er styrtdykket efter alt balladen under CES - og mange store forhandlere, har knaldet udstyret af, og ikke bestilt flere HD-DVD players.
Mht til regioner, så er det da nærmest fløjtende ligegyldigt, i hvert fald i diskussionen om det skal være det ene eller det andet format. Der er jo også regionskoder på DVD, og har de holdt folk tilbage? Det er noget af det første der ryger, så glem alt om det - det er selvfølgelig bittert hvis man skal ud og have en specifik afspiller nu, men der er regionsfrie BD-afspillere, og mon ikke de eksisterende kan "hackes" som man så med de første DVD-afspillere, andet vil undre mig.
#10 filmz-Kadann 16 år siden
Ja, men ikke i samme grad som en PS3. :)
#9 -
Arh, de der 3 uger, eller hvor mange uger de nu har har til rådighed, til at gøre salgstallene op, er et forholdsvis ringe grundlag at konkludere noget som helst endnu.
Enig, det går ikke godt for HD DVD, men derfra og så til at kalde det dødt, er lige en kende for drastisk p.t., specielt eftersom vi stadig kun taler det amerikanske marked.
Med hensyn til regioner, er det langtfra så nemt som med DVD. Kig f.eks. AnyDVD igennem, hver gang det bliver opdateret. Det er jo nærmest enkelte titler der bliver tilføjet fra gang til gang og det siger jo lidt om, at selv nogle af de mest erfarne gutter på den front, halter bagefter, når det drejer sig om regionskodning på BD.