Gravatar

#13361 MMB 13 år siden

Så kunne jeg vel passende binde en hale på diskussionen ved at spørge, om I så har set Pasolinis Medea?
Gravatar

#13362 JannikAnd 13 år siden

Foeller (13361) skrev:
Så kunne jeg vel passende binde en hale på diskussionen ved at spørge, om I så har set Pasolinis Medea?
Ja - og den er da også fin. Men Pasolinis tragedie er bare så mangelfuld i forhold til oplægget, og hans fokusvalg er lidt uforståelige. Filmen er nok bedst, hvis man har teksten som bindeled til filmens huller. Teorema er langt bedre...
Gravatar

#13363 Castanea 13 år siden

Sofokles, det sjældne, lykkelige ligevægtsmenneske, modtog netop guderne (de ontologiske vel at mærke) yderst tæt på byens vegne. Han blev trods alt også kaldt "modtageren". Han beskæftiger sig ganske vist ikke med skyld/staf-problematikken, men gør hans jævne sprog (jeg har kun, naturligvis?, læst ham på dansk og engelsk) ham ikke til en velbalanceret og forståelig forfatter? Patos er minimeret til fordel for teknik. Fuck Aischylos' trilogiske sammenhæng og sæt modsætninger om mod hinanden!

Euripides' Medea er enestående og han er på mange områder meget mere moderne end Sofokles, rationelt og dialektisk. Kan jeg gå så vidt og kalde Sofokles for antikkens kriminalforfatter og Euripides dens problemdramatiker? Det er næsten et absurd postulat, idet Euripides var den mest chok-fremkaldende af dem (helte i hverdagsomgivelser, myten skildret via det almene og så videre), men han er sgu så resolut.
Gravatar

#13364 JannikAnd 13 år siden

Men det er jo netop i det tekniske, at Sofokles udmærker sig som lyriker. Han var jo også mere optaget af koret end de to andre Dionysos-dramatikere. Aischylos giver jeg heller ikke meget for, selvom han nok var den mest komplette af de tre. Desværre er han også den "sikreste" og dermed også den kedeligste. Prometheus i lænker er dog ret interessant i et historisk perspektiv, da den som den første fortalte tragedien om den mådeholdige og standhaftige borger, der modsiger guderne.

Caliban (13363) skrev:
Kan jeg gå så vidt og kalde Sofokles for antikkens kriminalforfatter og Euripides dens problemdramatiker?
:) Den teori kan jeg godt li' - selvom den nok ikke helt holder. Men jeg vil da overveje den næste gang jeg kaster mig ud i antikken.

Caliban (13363) skrev:
Det er næsten et absurd postulat, idet Euripides var den mest chok-fremkaldende af dem (helte i hverdagsomgivelser, myten skildret via det almene og så videre), men han er sgu så resolut.
Præcis! Og netop i hans chok-fremkaldende virkemidler lå hans største akilleshæl: det organiske plot. Eller rettere: den manglende kunst at fortælle det organiske plot. Hans brug af deus ex machina burde være nok til at underminere hans betydning i dag, men hans atypiske fokus på det almene og den menneskelige psykes struktur er selv i dag yderst sofistikeret. Kun Euripides er til stadighed i stand til at bibringe katarsis.
Gravatar

#13365 Batsy 13 år siden

MoH (13354) skrev:
Jeg købte den online og mener jeg gav 150 for det. Så se at få det købt og join "Team Filmz" i dette suverænt underholdende spil!

Hehe, skal lige have min far til at ringe efter elektrikeren som skal sætte kabel ind til mig, fra deres hus af og Router. Han glemmer hele tiden at ringe til ham, minder ham om det værd dag... Dog hvis man køber det online så medfører der ikke Achivements gør der? I love achivements ome nom nom.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#13366 MoH 13 år siden

Bare rolig du for alle Achivements med når du køber det online, så det eneste der kan holde dig tilbage er din far.
Gravatar

#13367 Muldgraver 13 år siden

Hvad tid i løbet af torsdagen opdaterer PSN?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#13368 JannikAnd 13 år siden

Muldgraver (13367) skrev:
Hvad tid i løbet af torsdagen opdaterer PSN?
Slap nu af, fanboy! Harley er der også i næste uge :)
Gravatar

#13369 elwood 13 år siden

Speaking of harley, hvis folk havde set frem til og bevæge sig i Arkham City, skal man nok ikke gå efter det nye DLC, det vil kun koncentrer sig om stålværket hvor The Joker og Harley primært opholdte sig, så det virker som om vi får en smule Arkham Asylum vibe igen... hvilket heller ikke er nogen dårlig ting.

Harley damm, jeg får travl nok med og nedlaste alle diverse video'er fra E3 til både Xbox'en og PS3'en, oh yeah det blir godt.

Men self. skal Rocksteady's DLC tjekkes ud også.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#13370 Muldgraver 13 år siden

JannikAnd (13368) skrev:
Slap nu af, fanboy! Harley er der også i næste uge :)

Heheh, ja, og jeg når næppe at spille i morgen alligevel... ak, den iver.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: