Gravatar

#11 filmz-Bruce 18 år siden

Jeg er langsomt ved at ændre mening og overveje en helt anden projektor, ja, faktisk slet ingen!

Samsung SP-H710AE, en Darkchip2 DLP projektor, som KUN afspiller 720p og ikke 1080p materiale. Den har ikke et imponerende sortniveau, den har kun én DVI udgang, ingen HDMI. Og hvordan dælen kan den så konkurrere mod de nye HD projektorer?

Ja følgende anmeldelse, hvor der også vises lidt HD billeder fra Mitsu'en, har i den grad påvirket mig. Samsung'en taber klart på sortniveau (bare se billederne), som nok har været mit største krav til en HD projektor, men i sammenligningen er der ingen tvivl omkring billedkvaliteten, farver og detaljegrad. Samsungen vinder klart.

Nu er et HD køb skubbet lidt i baggrunden, måske til næste generation. Samsungens billed er det flotteste jeg har set, men jeg vil ikke betale dens pris, når sortniveaet ikke følger med. På den anden side, skal jeg ikke have en HD projektor, som taber så meget detaljeringsgrad og hvor farverne ikke er så flotte. Havde Samsungen ikke direkte været at sammenligne med, havde Mitsu'ens billeder sikkert været imponerende. Men nu, hvor man kan se, hvordan et billede kan se ud. Ja, så er det noget helt andet. Forestil de samme billeder, med et godt sortniveau. Så er man vist "home safe".

Anmeldelse
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 filmz-Bruce 18 år siden

Og en mere

Anmeldelse
Gravatar

#13 pulse83 18 år siden

Interessant anmeldelse. Mitsubishi'en blegner lidt på nogle punkter i forhold til Samsung'en, men de problemer som Mitsu'en har, kan evt. kalibreres væk? Disse still-billeder taget med et kamera, yder heller ikke nogen af projektorerne retfærdighed. Man skal se dem in-real-life og i bevægelse. I en side-by-side sammenligning tror jeg bestemt at Mitsu'en vil trække sig sejr-rigt ud af dysten. Men ja, det giver da absolut stof til eftertanke når Samsung smider en 720p-DLP på banen, som rent faktisk giver seriøs konkurrence til Mitsubishi'en på nogle væsentlige punkter. Men jeg venter stadigvæk i længsel på AE1000. :)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#14 pulse83 18 år siden

Nu er jeg blevet nysgerrig. Kunne helt vildt godt tænke mig at se Samsung'en i virkeligheden. Det virker som en lille måske overset perle.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#15 filmz-Bruce 18 år siden

Projectorcentral følger trop.

Vi får snart se, hvad Mitsu'en kan. Projectorreviews, den første anmeldelse, skulle komme med anmeldelsen imorgen og så kan man direkte sammenligne.

Men jeg bliver hooked når man skriver:

Samsung's new projector, the SP-H710AE, creates a beautifully smooth picture that is not only three-dimensional, but definitely film-like.

Jeg tror Mitsu'en kan levere et skarpere billede med sin 1080p opløsning, men jeg tror ikke den kommer i nærheden af farver og detaljer. Det siger de tre anmeldelser jo næsten samstemmende, at det er sjældent de har set en så "film-like" projektor og at farver er perfekt kalibreret.

Fra en dansk HiFi side har jeg sakset:

[Samsungen] er lavet i samarbejde med Joe Kane som nok er mest kendt for sine dvd`er til kalibrering af billedet. Denne High Definition DLP projektor har de samme naturlige farver og billede som kendetegner en CRT projektor.
Gravatar

#16 pulse83 18 år siden

Projectorcentral skulle også have et review klar af Mitsu'en idag faktisk. Så det kommer nok inden for de næste 24 timer hos dem også.

Men det som alle anmeldelser af Samsung'en ligger vægt på er at det er en projektor for 100% mørke rum og kun til film-brug. Så allerede der står jeg af. Derudover er det for ringe at den ikke har en (eller to) HDMI indgang(e). Så det er ikke en projektor for mig. Men som du selv nævner, giver det da stof til eftertanke omkring køb af 1080p projektor. Personligt har jeg allerede mere eller mindre solgt min Z4, så ny projektor skal jeg have indenfor de næste 3-4 måneder. Spørgsmålet er så bare; hvilken?
Excuse me, Flo!
Gravatar

#17 filmz-Bruce 18 år siden

#16 Du har helt ret. Det er IKKE en projektor for alle! Den er nemlig kun til mørke rum og bedst til film. Og det bliver det heller ikke for mig i denne omgang. Den er for dyr stadigvæk, men anmeldelserne og især de billedsammenligninger, har været en øjenåbner.

Jeg har personligt været alt for betaget af flotte specs, opløsning etc. og når alt kommer til alt, så er det jo netop det som Samsungen viser på billederne, jeg vil ønske af en projektor.

Jeg tror personligt ikke nogle af de tre HD projektorer Mitsu, Panny og Pearl, kommer i nærheden af Samsungen hvad billedoplevelse angår. De kan være nok så skarpe og have nok så flot sortniveau, men hvis det betyder tabt billedinformation, så venter jeg gerne en generation mere. Nu må vi se, hvad anmeldelserne siger.

Svært at rådgive dig, når jeg selv ikke kan finde ud af det :D Hvis du vil have en HD, så er der jo ligesom kun de tre alternativer, evt. Optoma H81'eren. Ellers skal du gå efter den nye Panasonic AE-100X eller Sanyo Z5'eren og "leve" med fremragende 720p til prisen i en overgang, samtidig med du sparer en del penge til senere og HD projektorerne falder i pris.

For min del, vil jeg nok rundt og se demoer, men vente og se hvad foråret bringer og om Samsungen måske styrtdykker i pris, eller Sanyos kommende HD projektor kan levere varen.
Gravatar

#18 pulse83 18 år siden

#17 Har Sanyo overhovedet meldt noget ud mht. en 1080p projektor? For mig personligt er det for lang tid at vente mere end 3 måneder, selvom det måske er det klogeste. En Z5 eller en AX100 er selvfølgelig et alternativ, men spørgsmålet er så om de er blevet de 3.000-4.000 kr. (sælger min Z4 til 8.000 kr.) bedre i forhold til Z4/AE900. Som det er nu værner jeg mig med en smule tålmodighed og venter på nogle flere 1080p-reviews og ikke mindst prisen på AE1000, som vil være meget afgørende for mig.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#19 Patriarch 18 år siden

Hvad magter den Z4 og hvorfor skifter du den ud? Hvad går du efter nu?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#20 El vez 18 år siden

Når nu der nævnes lys/mørke som en faktor, hvad blev der af disse sorte lærreder jeg læste noget om tidligere på året, som skulle kunne vise et flot projektorbillede, selvom der er andre lydkilder tilstede?
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: