Universal Pictures og Warner Bros. ønsker biograf-film hurtigere på streaming.
I 2017 ønskede et flertal af Hollywood-selskaberne en Premium VOD-løsning, hvor selskabernes film hurtigere kunne ende på streaming efter biograf-premieren.
Det normale ‘biograf-vindue’ er i dag omkring tre måneder, hvilket Hollywood-selskaberne foruden Disney ville ændre på.
Men diskussionen døde hen, da Disney opkøbte Fox, der var en af fortalerne for Premium VOD. Nu vil Universal og Warner genoplive diskussionen, erfarer Variety.
Således ønsker de to store Hollywood-selskaber, der aktuelt udgør lige under 30 procent af de amerikanske biografers billetsalg, at mindske biograf-vinduet i 2019.
Biografernes branche-forening har dog intet hørt:
”Det stemmer ikke overens med noget, jeg har hørt,” siger John Fithian fra National Association of Theatre Owners.
Biograferne satser angiveligt på, at diskussionen dør hen igen, fordi Disney/Fox – der udgør over 35 procent af billetsalget – er imod biograf-film hurtigere på streaming.
Universal og Warner mener imidlertid, at Disney allerede lægger op til at udfordre biograferne med streaming-tjenesten Disney+.
Disney vil således producere eksklusivt indhold direkte til Disney+ fra Marvel og “Star Wars” samt en live-action-udgave af Disney-klassikeren “Lady og Vagabonden”, der altså ikke kommer i biografen.
Tidligere på året forklarede en biograf-ekspert til Filmz, at idéen om Premium VOD bestemt ikke er død. Det ser ud, som om han får ret – læs om det her.
Warner, Universal og Disney har afvist at kommentere historien.
#1 Kim Pedersen 6 år siden
#2 Justin 6 år siden
#3 Geekalot 6 år siden
De kan jo ikke sikre sig der kun sidder en der hjemme og ser en film til 50-60 kroner. Så prisen vil nok nærmere ligge på 250 kroner, også er ideen død.
#4 Kim Pedersen 6 år siden
#5 Geekalot 6 år siden
#6 Kim Pedersen 6 år siden
At producere film i fremtiden kræver indtægter og her står biograferne for op mod 60 procent af de indtægter som gør film mulige.
Beklageligvis er betalingsvilligheden på internettet ikke nok til at understøtte en selvstændig spillefilmproduktion. Husk på at Netflix's forretningsmodel hviler på indkøb af ældre biograffilm, som de har indkøbt til spotpris, fordi filmene allerede har indhentet de nødvendige indtægter i biograferne, på T-vod og dvd. At de har kunne købe disse film så billigt har muliggjort at de kan lave originale film og tv-serier. Husk også på at Netflix gældsbyrde vokser med lynets hastighed og nu er oppe på astronomiske $27 milliarder kroner. Netflix kører på lånt tid.
Så nej, det du betaler i abonnementspris for Netflix, er ikke nok til at betale produktionsprisen på hverken de ældre biograffilm, eller de originale film tjenesten producerer.
Så du må nok indstille dig på en fremtid som er rimelig status quo.
#7 Geekalot 6 år siden
Eller gad du bare ikke læse hvad jeg skrev før du lige skulle af med endnu et rant?
#8 Kim Pedersen 6 år siden
#9 Geekalot 6 år siden
#10 Kim Pedersen 6 år siden