Eddie Egan, der tidligere arbejdede for Universal i 19 år, blev fyret to dage efter, at studiet trak traileren til Francis Ford Coppolas film tilbage.
Ifølge en kilde til IndieWire var det dog ikke Egan og Lionsgates hensigt at opfinde citater. Men kildematerialet til citaterne blev ikke ordentligt faktatjekket eller verificeret. Kampagnens idé var at vise, at Coppolas film ofte er blevet misforstået og “forud for deres tid,” selv tilbage til hans mesterværker fra 70’erne. ‘Megalopolis’ har i øjeblikket en meget blandet score på 59 ud af 100 på Metacritic, hvor nogle kritikere elsker den, mens andre hader den, og kampagnen ville tydeligvis spille på denne negativitet.
Onsdag trak Lionsgate traileren til Coppolas kommende episke film tilbage, efter det blev opdaget, at citater fra legendariske filmkritikere som Roger Ebert, Pauline Kael og Andrew Sarris, som kritiserede klassikere som ‘The Godfather’ og ‘Apocalypse Now,’ faktisk ikke stammede fra deres virkelige anmeldelser. Mange af de pågældende kritikere var endda store fans af nogle af filmene på det tidspunkt.
Onsdag, efter at Lionsgate trak traileren tilbage, undskyldte studiet til Coppola og tog skylden for fejlen. “Vi tilbyder vores oprigtige undskyldninger til de involverede kritikere og til Francis Ford Coppola og American Zoetrope for denne uacceptable fejl i vores gennemgangsproces. Vi lavede en fejl. Vi er kede af det,” sagde en talsmand.
Egan, en mangeårig marketingchef, der tilbragte 19 år hos Universal og også arbejdede hos Illumination og STXfilms, har for nylig arbejdet som uafhængig konsulent og deltaget i kampagner for film som ‘Into the Woods,’ ‘Bridge of Spies’ og ‘The Edge of Seventeen.’
Lionsgate står for distributionen af ‘Megalopolis’ og har planlagt en biograf- og IMAX-udgivelse den 26. september. Coppola står dog selv for markedsføringsomkostningerne og har hentet Utopia, ledet af hans nevø Robert Schwartzman, ind til at levere “alternative markedsføringstjenester” for filmen.