Forleden var instruktørbrødreparret Joel og Ethan Coen ude med et budskab om, at for dem så er hverken tv eller streaming et seriøst alternativ til biograferne. Nu tager Netflix til genmæle på kritikken.
Se også: Coen-brødrene: Streaming kan aldrig slå biografen
Netflix-chefen Ted Sarandos talte til en forsamling på årets Cannes-festival, som Indiewire har refereret. Her understregede Sarandos, at han ikke er biografernes fjende, men han insisterer på retten til det frie valg:
”Jeg tror, at folk behøver valgmuligheder, og folk vil have valgmuligheder, så hvis du forsøger at forhindre dem i det, så vil det gå ud over biografoplevelsen,” siger Sarandos, hvorefter han præciserer:
”Misforstå mig ikke. Jeg siger ikke, at vi forsøger at være anti-biograf eller anti-film. Personligt elsker jeg at gå i biografen.”
#51 Bridgeyard 9 år siden
Farvel og nej tak.
#52 SublimeKen 9 år siden
#53 lassep 9 år siden
At stå og tude som Kim Pedersen over at det ikke kan gøres billigere ( vi snakker både billetter og slik/sodavand/popcorn) skyldes udelukkende at man ikke vil indse vi ikke lever i 1980 længere.
Det koster altså cirka 200 kr for en voksen person der ikke ser en bioklub danmark film og det er altså alt for dyrt. Du kan jo ligeså godt vente og købe den på blu-ray og så har du stadig råd til en 1½ l sodavand og popcorn.
#54 Kim Pedersen 9 år siden
Først og fremmest skal jeg beklage, at en enkelt opfatter min venlige indledning som ligefrem komisk og tilmed useriøs. Det fortæller nu nok mere om de tilstande der hersker i Filmz, end det fortæller noget om seriøsitet.
Nu er man jo altså selv herre over hvor meget man propper i munden under en film, uanset om man ser filmen i biografen eller hjemme i stuen, hvorfor denne udgift er denne diskussion uvedkommende. Biograferne tvinger i al fald ikke publikum til at købe noget som helst under filmen.
Det forekommer brugerne på Filmz nægter at forstå at film koster penge at producere. Rigtig mange penge. Og det forekommer også at Filmz brugere nægter at forstå, at der skal indtægter til at betale en films produktion.
Biograferne har det ikke skidt. Faktisk bliver besøgstallet i 2015 det bedste i 30 år. Biograferne betaler op til 60% af deres indtægter på de store succeser til filmens producenter. Uden disse indtægter kan det ikke lade sig gøre at producere spillefilm, uanset hvor publikum ser dem.
Gennemsnitsprisen på en biografbillet 75 kroner i 2014.
Med venlig hilsen
Kim Pedersen
#55 Nagash 9 år siden
Nææh, men hvis man gerne vil nyde noget under filmen, så skal man tvinges til at købe jeres til overpris. Det står højt og tydeligt i alle Nordisk Films biografer, at man ikke må medbringe sit eget.
Så ja. Vi har valget mellem intet eller også købe til 3-400% af normal markedspris.
Hvad brokker I jer så over?
#56 lassep 9 år siden
At gå i biografen er jo en oplevelse. Derfor skal der efter min, og alle mine venners, mening sodavand og popcorn/slik til. Det skal man jo købe i biografen, som der står i alle de biografer jeg set de sidste mange år, og det er altid til en meget dyr pris. Derfor mener jeg ikke man isoleret set kun skal kigge på hvad en billet koster når udregner prisen på en tur i biografen.
Hvad var den for voksne på på de 5 største ikke biografklub Danmark film?
#57 Kim Pedersen 9 år siden
Jeg læser din holdning og den skal du så sandelig have lov til at have.
Det er et frit valg hvor meget man ønsker at proppen i munden under en film. Man tager jo heller ikke cola med på en restaurant.
Jeg kan alene forholde mig til tallene for Danmarks Statistik og her kan jeg desværre ikke se den gennemsnitlige billetpris på den enkelte film. Men top 5 filmene har ganske givet en gennemsnitlig højere billetpris.
Under alle omstændigheder er biografer den billigste form for underholdning man kan få uden for hjemmet. Sammenlign blot med koncert, teater og operabilletter.
Med frygt for at gentage mig selv: Adgang til filmene for 79 kroner om måneden vil aldrig kunne betale omkostningerne for de film I elsker at se. Billetprisen i biograferne reflektere varens omkostning, det gør de kunstigt lave priser nettet ikke. De er jo er dikteret af piratsidernes tilbud om gratis.
Med venlig hilsen
Kim Pedersen
#58 Geekalot 9 år siden
Ser du biograferne som en restaurant ? så ser det mere sort ud for biograferne end jeg havde regnet med :) Spøg til side, Det svare til når du går ind på en restaurant og spiser fint go middag til 500kr at du så skal betale 250kr for en cola. Selvfølgelig vil folk har nogle popcorn og en cola når de ser en film i biografen, men at tage ågepriser for det er direkte idioti. Sæmk prisen til eks 60kr pr film og sænk prisen på slik og sodavand. Så er det min helt ærlige mening at jeg tror flere vil komme i biografen.
Adgang til filmene for 79 kroner om måneden vil aldrig kunne betale omkostningerne for de film I elsker at se.
Og igen jo det kan så, hvis du har 1000 medlemmer så kan du selvfølgelig ikke. Men du/jeg ved ikke hvad aftaler de har med film rettigheder ud fra det punkt kan du ikke sige det ikke kan hænge sammen. Pt har de over 60 millioner brugere gang det med 79. pr måned og derefter med 12. Det beløb kan man altså sagtens gå igang med mange spænende ting, og også ting af god kvalitet. Lykkedes det dem at rive Jerimy Clarkson oc co. over, så tror jeg seriøs man skal tage dem alvorlig. Top gear har bliver set af 350 millioner og er det suveræne mest sete tv program, og lur mig om ikke en masse af dem hopper på Netflix bølgen.
#59 Kim Pedersen 9 år siden
Nej, jeg ser ikke biograferne som en restaurant. Og det har jeg da heller aldrig påstået. Jeg ser biograferne som et sted hvor spillefilm kan ses, præcis som filmkunstneren ønsker det. I modsætning til samtlige andre medier spillefilm kan ses på. Derudover er biograferne et udskænkningssted, som i sortimentet også har slik og popcorn.
Til fodboldkampe og musikfestivaler er det ulovligt at medbringe øl, ligesom det er ulovligt at medbringe cola på en restaurant. Same thing.
Ja, du har ganske ret, at en nedsættelse af biografernes billetpriser til kr. 60,- ganske givet vil bringe flere kunder i biograferne. Men al erfaring viser det kun bliver kortvarigt. Så falder tilskuerantallet tilbage til udgangspunktet og der vil fortsat være nogen der mener billetpriserne er for dyre.
Biografernes billetpriser afspejler varens produktionsomkostning. En adgang til film for 79 kroner om måneden vil ikke kunne betale for de spillefilm publikum elsker at se.
Dine ræsonnementer og regnestykker er ikke korrekte.
Jeg skal atter forsøge at forklare Netflix’ forretningsmodel. De spendere utrolige summer på enkelte slagnumre, som feks. ”House of Cards” og ”Top Gear”. Investeringer som er efter al sandsynlighed er tabsgivende. Til gengæld har de indkøbt en lang række film til spotpris, som fylder det øvrige sortiment. Hvis Netflix’ ikke havde de slagnumre, ville det øvrige sortiment (som de altså tjener deres penge på), ikke kunne fastholde abonnenterne. Nogle film indkøber de for et lille område som Danmark med 400.000 abonnenter, andre indkøber de for det amerikanske område med flere millioner abonnenter. Dine 60 millioner brugere har derfor i denne sammenhæng ingen relevans, udover at Netflix’ er en knippel forretning. Til gengæld bløder filmbranchen, idet Netflix kun tilbyder småbeløb for filmene. Netflix er nu blevet så store at de har råd til at sige nej, hvis filmproducenterne forlanger en højere pris. De har jo deres (få) slagnumre, som lokker abonnenterne til. Om ”Mænd og høns” er med i deres repertoire, giver hverken flere eller færre abonnenter, hvorfor Netflix er ligeglade med at have denne film i repertoiret. Filmproducenten er dermed i en vanskelig forhandlingssituation og ender med at droppe samhandlen eller sælge filmen til spotpris.
Med venlig hilsen
Kim Pedersen
#60 Geekalot 9 år siden
Som de køre det nu er det "ældre" film de har flest af, jeg er da helt sikker på hvis vi skal have de nye, nyeste film på netflix, at så skal vi også betale mere. Det er vi vel nok enige om. :)