Forleden var instruktørbrødreparret Joel og Ethan Coen ude med et budskab om, at for dem så er hverken tv eller streaming et seriøst alternativ til biograferne. Nu tager Netflix til genmæle på kritikken.

Se også: Coen-brødrene: Streaming kan aldrig slå biografen

Netflix-chefen Ted Sarandos talte til en forsamling på årets Cannes-festival, som Indiewire har refereret. Her understregede Sarandos, at han ikke er biografernes fjende, men han insisterer på retten til det frie valg:

”Jeg tror, at folk behøver valgmuligheder, og folk vil have valgmuligheder, så hvis du forsøger at forhindre dem i det, så vil det gå ud over biografoplevelsen,” siger Sarandos, hvorefter han præciserer:

”Misforstå mig ikke. Jeg siger ikke, at vi forsøger at være anti-biograf eller anti-film. Personligt elsker jeg at gå i biografen.”

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (80)
Gravatar

#1 Geekalot 9 år siden

Uha tror ham og mig kunne blive aller bedste venner :) hehe
Gravatar

#2 Kim Pedersen 9 år siden

Kære Filmz/Morten Vejlgaard Just og Geekalot,

En skam Filmz atter vælger en ensidig vinkling af historier om Netflix og helt overser hvad de fleste andre medier har sat fokus på, i forbindelse med konferencen Sarandos talte på: Nemlig da en fransk journalist forholdt Sarandos de barske realiteter, da han spurgte Sarandos "om han var klar over Netflix-modellen, indenfor 5, 10, 15 år, ville ødelægge europæiske films økosystem”.

Læs her: http://www.ekkofilm.dk/blogs/med-udkig-over-filmbr...

Paradoksalt Sarandos taler om at give forbrugeren valgmuligheder. Det er jo præcis det modsatte, som bliver resultatet af Netflix fremmarch. Forbrugernes valgmuligheder vil blive færre. Se blot på Netflix udmelding, efter de havde købt en kommende spillefilm med Kevin James: Den vil kun blive vist på Netflix, og overhovedet ikke tilbudt til biografvisning. Dermed hæmmer Netflix forbrugernes valgmuligheder og det vil kun blive værre som Netflix vinder styrke. Biograferne græder tørre tårer over Netflix' udmelding i den anledning. Men det beviser jo at Netflix netop IKKE vil give forbrugerne valgmuligheder.

Dermed forsøger Netflix ligesom biograferne at sikre sig eksklusivitet. Forskellen er blot, at biograferne ikke udelukker at filmen kan blive vist på Netflix, forholdsvis kort tid efter biografpremieren.

Med venlig hilsen

Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer.

Gravatar

#3 Geekalot 9 år siden

Bare du selv tror på det du siger :) gider ikke ind i den diskussion igen. Men han deler mine tanker om emnet.

Men hvis Morten smider en nyhed om en kapitalistisk tænkene biograf formand, så ville jeg ikke bruge 2 min på at læse den. Du må have mig undskyldt når jeg kalder dig de, men det er sådan du fremstår i mine øjne Kim.
Gravatar

#4 Sklertic 9 år siden

Stakkels biografer.

I må jo lave noget tilsvarende....et sæsonkort eller lignende til jeres sale. Gud forbyde, at i skulle ændre på jeres forretningsmodel for at akkommodere det i højere grad internet-afhængige marked.

Det handler om at tjene penge, og det er Netflix tydeligvis gode til. Darwinisme indenfor branchen pt. Lær det, eller hils Blockbuster.
Gravatar

#5 cain 9 år siden

Åhh nu skal Kim P igen hælde vand ud af ørene.

Jo før i indser at jeres forældeded forretningsmodeller og groteske overpriser er det der tager livet af biograferne jo før kan der ske forbedringer. I stedet har vi en inkompetent formand som Kim P der kun kan tude op med de samme argumenter der blev skudt ned for 10 år siden i musik industrien og ellers kræver tilskud fra højre og venstre.

Fyr dog den mand og få ansat ngen der ikke lever i fortiden, så vil der ske noget. Din argumentation holder jo endnu engang ikke vand..

Netflix har tilbudt at lave fælles premiere på netflix og i bio, det ville biograferne ikke være med til.

Biograferne insisterer på 1-3 måneds eksklusiv visning da de ved de ikke kan konkurrere med andre udbydere og derfor skal skabe et kunstigt marked for biograf visning.

Det er ikke netflix der ikke vil samarbejde det er rent faktisk biograferne.
Gravatar

#6 LSR 9 år siden

Som andre påpeger, Netflix er den måde film vil overleve på, jeg er personligt ved at være træt af de groteske overpriser der er på film, ikke bare selve filmen, men også at der skal betales ekstra hver gang filmen vare lidt længere, er i 3D, for ikke at snakke om de syge overpriser på cola og popcorn, samtidigt med at man ved at medarbejderne ikke ligefrem får direktør lønninger.

Ja, det er dyrt at drive biograf i Danmark, men når man har et indtjeningsproblem, så er der to løsninger:


1: Tjen mere på det enkelte produkt
2: Tjen mindre på et enkelte produkt, men sats på forøget volumen.

Danske biografer har i snart mange år tabt penge på model 1, hvad med at prøve 2?

Et ungt par der skal i biografen kommer sjældent af med under 500 kroner for en tur i biffen, børnefamilier ofte over 1000 kroner, så det er måske ikke så underligt at biograferne mangler kunder.
Gravatar

#7 Geekalot 9 år siden

Ja i et land der så gerne vil af med monopol, så er der stadig "firmaer" de ikke vil røre ved, ja jeg tænker Biografer og Danmarks radio.
Gravatar

#8 Kim Pedersen 9 år siden

Kære LSR, Cain, Sklertic og Geekalot,

Jeg må fastholde det er Netflix som udelukker biograferne, ikke omvendt. Det har jeg redegjort for ovenstående.

Det er en illusion at Netflix kan generer indtægter nok til at oppebære den spillefilmsproduktion, I elsker at se på al verdens platforme.

Ja, Netflix er øjensynligt gode til at tjene penge (til sig selv). Men spillefilmene vil uddø, hvis de alene skal laves på Netflix nåde.

Jeg udtaler mig alene på spillefilmens vegne, som jeg personligt elsker at se, uanset platform.

Nogen kalder det kapitalistisk. Men indtægter skal der jo til, for at spillefilm kan produceres. Biografernes står for 60% af spillefilmens indtægter og nej, biograferne beholder ikke indtægterne selv, men betaler op mod 60% på de store succeser videre til filmenes producenter. Netflix derimod hemmeligheder hvad de betaler. Og det er der en pokkers god grund til.

Biograferne har total åbenhed overfor filmbranchen om deres økonomi. Netflix' økonomi er tillukket som Fort Knox.

Biograferne mangler ikke kunder. I år vil besøgstallet blive det største biografår i 30 år. Og disse indtægter er så sandelig nødvendige, uanset hvilket platform man ser filmene på.

At Cain er fastfrosset i sine holdninger og fortsat sammenligner musik- og filmindustri er beklageligt. Ikke desto mindre kan disse to brancher på ingen måde sammenlignes. Se her 11 årsager til hvorfor:

http://danske-biografer.dk/11-grunde-til-musik-og-...

Med venlig hilsen

Kim Pedersen
Gravatar

#9 Geekalot 9 år siden

Hvis der er nogen der udelukker nogen er det forbrugerne, det er os der bestemmer, ikke jer. Det er nøgle ordet til Netflix succe. Om vi kender til eller ikke kender til Netflixes økonomi er total ligegyldigt som forbruger, det handler om at vi kan få mest kvalitet for pengene. Når Netflix engang kommer til at streame "biograf film" vil det heller ikke blive til 79kr pr måned, sådan som jeg tror det vil blive, er at for at få den mulighed at se Bbiograf film på Netflix, skal man have et premium login, som selvfølgelig vil koste mere, det siger sig selv. Så nej spillefilm vil ikke uddø, de kommer aldrig til at uddø.
Som jeg har sagt før jeg er ligeglad med om i som biografer tjener penge eller Netflix tjener penge. Der er ingen der laver noget gratis og sådan skal det heller ikke være.
Hvis i vil fortsætte kampen om folk, bliver i nødt til at komme med et modsvar til Netflix og det kan i kun gøre på en økonomisk måde til fordel for forbrugeren, for det er dem i kæmper om. Jeg har brugt penge på 3 biograffilm den seneste måned, det giver mig tilsvarende 5 måneder på Netflix. Ved hvert fald hvad jeg vil vælge til en hver tid.
Nu er der allerede snak om vi skal have det samme indhold som de har i USA. De er stille og roligt igang med at planlægge de næste mange år frem. Der har i også et problem for det er i ikke, i sidder stadig fast i den samme rille.
Gravatar

#10 MOVIE1000 9 år siden

Så kan man vel sige at det biografernes egen skyld, at de mister deres kunder. Bare 1 billet, koster mere end 1 måned hos Netflix. Og biograferne skal sgu nok overleve, hvis de tænker lidt i andre baner, for eksempel, giv 200 kr om måneden og se alle de film du vil, eller få rabat ved at købe et slags 10 turs kort. Og håber også at det har sat nogle tanker igang hos biograferne, med den succes der har været med Blade runner op på lærredet igen, gerne mere af det, hvem vil ikke gerne se Tilbage til fremtiden, Alien eller Life is Beautiful osv. på det store lærred.

Dog er det mig en gåde, at Esbjerg bio, synes det er en go ide at vise Sommer i Tyrol. Bevares der er sikkert et publikum til den film, men så få budskabet ud til dem, istedet for at gemme det. Man ser jo nærmest kun, de special visninger, hvis man skal bestille billetter, eller bare er nysgerrig hvad der pt bliver vist i biografen.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: