I går kulminerede årets Cannes-festival i den traditionelle prisuddeling, og her var der virkelig noget at fejre med danske øjne, da både Nicolas Winidng Refn og Lars von Triers “Melancholia” var blandt de heldige vindere.

Se også: Tre danske film indtager Cannes – deriblandt Trier og Refns seneste.

Refn løb en smule overraskende med prisen for bedste instruktion på baggrund af sit arbejde på “Drive”, hvori Ryan Gosling spiller en stuntmand, som arbejder for den kriminelle underverden om natten.

På trods af alle kontroverserne omkring Trier og hans uheldige udtalelser om jøder og nazister, blev hans film alligevel hædret. Kirsten Dunst blev nemlig belønnet med prisen for bedste skuespillerinde. En tårevædet Dunst takkede Trier på podiet, men hun kom dog ikke ind på sin instruktørs kontroversielle udtalelser og valgte ikke at stille op til det efterfølgende pressemøde.

Terrence Malicks “The Tree of Life”, som ellers fik en blandet modtagelse til premieren på festivalen, blev belønnet med de prestigefulde Gyldne Palmer – palme d’Or – festivalens hovedpris.

Se den komplette liste over årets Cannes-vindere inde på festivallens officielle hjemmeside.

“Drive” udkommer i de danske biografer den 22. september, mens “Melancholia” allerede kan ses fra og med den kommende torsdag.

Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.



Vis kommentarer (26)
Gravatar

#11 Bakkendrup 13 år siden

Monkeyking (9) skrev:
Glæder mig til Drive og til at se om Refn endelig har fået lavet en god film.
Bronson var okay, men ikke det jeg havde håbet på. Alle pusher filmene og bleeder var noget hø, omend pusher 1 var den bedste af den flok. Fear X var alt for rodet og kunne ha' været så meget bedre, kan huske jeg sad med en følelse af "nå...! var det, det!?"


Jeg syntes nu "Valhalla Rising" var en god film omend lidt langtrukkent til tider. Ellers synes jeg at det er ved at være på tide Nicolaj Winding Refn får sit internationale gennembrud. Spændt på at se hvad det kan føre til. Om han tager til hollywood og prøver kræfter med blockbusters eller han bliver ved med at lave sine forholdsvis små og voldige film.
Gravatar

#12 Bobogol 13 år siden

JannikAnd (10) skrev:
Så har du enten misforstået HC Andersen eventyr eller Malicks film.


Alle er åh-så-begejstret. Bliver man set skævt til, hvis man ikke bryder sig om den? Jeg synes ikke, den er meget ved. Men jeg føler lidt der en stemning, af at nu har den vundet Cannes-prisen, så er den per automatik suveræn. Savner lidt et nuanceret billede af den.
Gravatar

#13 Lord Beef Jerky 13 år siden

#12 Det er helt fint ikke at kunne lide den, men ved at kalde den kejserens nye klæder, kalder du lige pludselig alle der kan lide den for idioter.... ikke kun det, men i din sidste post gør du det faktisk en gang til, ved at sige at der er en stemning fordi den har vundet i Cannes. Jeg tror sgu de fleste der kan lide den, er fordi de synes den er god... personligt er jeg ret ligeglad med hvilke priser den vinder eller ikke vinder, og sågar om den får gode anmeldelser eller ej, jeg synes det er en enorm bedrift af en film.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#14 Bruce 13 år siden

#12 Jeg er, desværre ikke, ubetinget begejstret, selvom jeg absolut synes der er masser at være begejstret over, i Mallicks nye værk. Betegnelsen "kejserens nye klæder" er sidestillet med prætentiøs og det kan jeg ikke få øje på.

Når man kigger Mallicks eget liv efter i kortene, så fremstår filmen for mig som en overdådig selvreflektion, hvor han i den grad forsøger at bearbejde sine traumer og ikke kun ved selvmedlidenhed eller psykiatri, men ved at se på sig selv og sin egen ubetydelige rolle i "det store billede". Måske det er det, som virker for Mallick. At sorg og smerter bliver udholdelige og livet kan leves med let åndedræt og de små glæder i livet kan nydes.

Få film er så langt fra kejserens nye klæder som Tree of Life, uagtet jeg stadig ikke kan omfavne hans eksekvering som værende perfekt.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#15 JannikAnd 13 år siden

Bobogol (12) skrev:
Alle er åh-så-begejstret. Bliver man set skævt til, hvis man ikke bryder sig om den? Jeg synes ikke, den er meget ved. Men jeg føler lidt der en stemning, af at nu har den vundet Cannes-prisen, så er den per automatik suveræn. Savner lidt et nuanceret billede af den.
Nej, du misforstår mig. Det er helt fint, at du ikke bryder dig om den. Uden mangfoldighed blir kunsten jo udynamisk.

Men prædikatet "Kejserens nye klæder" stemmer bare ikke. I så fald er du drengen, der ødelægger fantasien, transcendensen og kunsten for de øvrige. Mange tror, at HC Andersens eventyr handler om en hel landsbys "tomme kalorier", der udpeges af den oplyste dreng. Men i virkeligheden er det jo drengen, der er fantasiforladt og ødelægger det kunstneriske paradigme.
Gravatar

#16 Lord Beef Jerky 13 år siden

#15 Heh, tror du virkelig at eventyret er så lukket? Jeg ser det som om det kan fortolkes begge veje.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#17 JannikAnd 13 år siden

Lord Beef Jerky (16) skrev:
#15 Heh, tror du virkelig at eventyret er så lukket? Jeg ser det som om det kan fortolkes begge veje.
Ja, du har uden tvivl ret. Men prædikatet synes at være enstemmigt synonym for tomme kalorier og prætentiøsitet - endnu et ord der misbruges inden for kunsten.
Gravatar

#18 Bruce 13 år siden

Så lige denne opsummering på Metacritic om Refns Drive:


Film School Rejects who find it to be the best cast of the year and give the film an “A+.” Andrew O’Hehir at Salon believes “Refn’s composition and lighting and editing instincts are miles ahead of most people who work in action movies.”

Movieline loves the film for being “unapologetically commercial” but defying “all the current trends in mainstream action filmmaking.” Alex Billington of FirstShowing.net calls it his “favorite film” of the festival and “an instant classic” based on Refn’s skill behind the camera, where “he makes every second count and every single frame stunning to watch.”

Mike D’Angelo at the A.V. Club agrees, saying, “ At least half a dozen scenes are burned into my memory for life, including not one but two of the most jarring, heartbreaking juxtapositions of tenderness and violence this side of classic Kitano. At its best, it’s pure genre bliss.”


Det er store ord!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#19 The Insider 13 år siden

Wow. Nice.
War. War never changes.
Gravatar

#20 Bobogol 13 år siden

#15.

Det er nu ikke sådan ment, at jeg føler enhver der godt kan lide filmen, er idioter.
Jeg skal heller ikke begynde at analysere eventyret :-)

Men jeg mener nu stadig, at der en fælles idé om, at alt hvad Malick laver, er genialt. Det er mere den tankegang, jeg følger. Jeg savner, at man ser nøgternt på det. At filmen er god udelukkende fordi det er Malick.

Men ellers, point taken :-)

Skriv ny kommentar: