Biograf-undersøgelse finder statistisk belæg for økonomisk gevinst ved et længere biografvindue.

De amerikanske biografejere forsamlet i The National Association of Theatre Owners har hyret Ernst & Young til at undersøge sammenhængen imellem filmsalg og længden på biografvinduet – tiden fra biografpremiere til streaming.

Biografernes undersøgelse med titlen ‘The Relationship Between Home Release Window Length and Movie Sales’ har fundet frem til, at længere biografvinduer øger omsætningen for den enkelte film.

Undersøgelsen giver et konkret eksempel. En film med 100 dage i biografen og efterfølgende på dag 108 får digital streamingpremiere tjener små 12 millioner kroner mere end film, der allerede på dag 98 får VOD-premiere, skriver Variety.

Således gør den tidligere streamingpremiere tilsyneladende, at en del af publikum venter med at se filmen i hjemmebiografen i stedet for at indløse billet i biografen, hvilket i sidste ende koster Hollywood-selskaberne indtægter.

Læs også ‘Droppet biograftitel slår rekord på streaming – men vil ikke dele data‘.

Under coronakrisen har flere Hollywood-giganter som Universal, Sony, Paramount, Warner Bros. og Disney frigivet titler hurtigere til streaming på grund af de lukkede biografer. Men det vil efter coronakrisen altså ikke være en god forretning, hvis man skal tro biografernes undersøgelse.



Vis kommentarer (6)
Gravatar

#1 Geekalot 4 år siden

De har valgt en løsning der er bedst i den her situation. Når krisen er ovre ryger filmene tilbage til biograferne. Hvilket også er fint nok. Hvis de vil tjene penge er det heller ikke direkte til stream det skal.
Gravatar

#2 Justin 4 år siden

Jeg er helt enig i at det vil være utrolig dårlig for biograferne hvis film kan lejes mens de viser dem.

Denne undersøgelse viser hvad jeg hele tiden har sagt at biografernes forretning baserer sig på deres monopol
Gravatar

#3 Geekalot 4 år siden

#2 nu må jeg nok indrømme. Da jeg sagde monopol som den første herinde i sin tid, der har jeg taget fejl. De bestemmer jo sådan set selv hvem de vil give deres film til, biografer eller streaming. Under krisen har de skiftet til stramning bare for at tjene lidt på deres film, hvilket andet også ville være dumt. Men de har jo bevist nu, at biograferne har ikke eneret på nye film. Så monopol er det ikke. :)
Gravatar

#4 Justin 4 år siden

#3
Kald det hvad du vil, det ændrer ikke på at biografernes forretning er baseret på at de er de eneste der viser filmen
Gravatar

#5 Bishop 4 år siden

#4
Du fatter ikke rigtigt kan jeg ligesom fornemme på det.
Gravatar

#6 Kim Pedersen I 4 år siden

#2 og 4: Vinduet er ikke opfundet af biograferne. De amerikanske studier har opfundet det. Og biografvinduet er ikke det eneste vindue. Studierne har opfundet en vindueskronologi, som sikrer der er bæredygtighed i filmproduktion.
Først kommer biograferne, så kommer EST, så kommer VOD, så kommer SVOD og til sidst free-tv. Og gennem vinduerne bliver det billigere og billigere at se filmene. De amerikanske studier sælger de eksklusive rettigheder til hvert vindue. Nøjagtig som Netflix har sikret sig eksklusivitet i visningen af Netflix Originals. At tale om monopol i denne sammenhæng er uden forståelse for hvad et monopol er rent juridisk og uden forståelse for hvordan det sikres at I kan se filmene billigt på SVOD-tjenester.

Skriv ny kommentar: