Produceren Thomas Schuehly har købt rettighederne til at genindspille Fritz Langs tyske scifi-klassisker “Metropolis” fra 1927. Filmen var den dyreste stumfilm i verden med et budget svarende til ca. 200 millioner dollars i dag.
“Metropolis” foregår i 2026 i en verden, hvor mennesker er delt i tænkere, der lever i luksus over jorden, og arbejdere, der klarer sig i fattigdom under jorden.
Produceren samarbejder på projektet med Mario Kassar, og de er i øjeblikket i gang med at lede efter en instruktør til filmen.
Schuehly har bl.a. produceret “Alexander”, “In the Name of the Rose” og “The Adventures of Baron Munchausen”. Kassar har stået bag film som “Terminator 2: Dommedag”, “Terminator 3: Rise of the Machines”, “Rambo”-filmene og “Basic Instinct”-filmene.
#11 mr gaijin 16 år siden
Et facelift til gengæld er virkelig noget bras. Når en producer vil kaste et klassisk filmisk mesterværk igennem popcorns- og bumsefabrikken, så ender det som regel virkelig bras. Og det er den type remakes, vi ser alt for tit for tiden.
Forestil jer, hvis remakes af bøger var normal praksis. Hvis Paul Auster eller Murakami Haruki kunne skrive en interessant og særegen vinkel ud fra en grundhistorie i en Kafka-novelle, så kunne det sikkert blive meget fint. Forfattere og filmfolk henter jo i forvejen inspiration hos hinanden. Men hvis man derimod voldtog den novelle og proppede et par biljagter og nogle popkulturelle referencer ind i den bare for at gøre den underholdende for nutidens teenagepublikum, så ville jeg stå af.
#12 dolphinfriendly 16 år siden
Du mener altså at sort/hvide film - uanset alder, kvalitet og uden hensynstagen til om de ret faktisk virker bedst indenfor de rammer som de nu er hensat i som eksempelvis film noir eller ekspressionisme - alle trænger til en facelift? Har du hørt om udødelige klassikere?
#13 filmz-DocDoom 16 år siden
1) Man kan lade være at se dem.
2) Nogle af dem er enormt gode. (Vi havde vit en tråd om gode remakes/genfilmatiseringer på et tidspunkt). The Departed fik fx. en Oscar for bedste film, og det var helt fortjent.
Eneste argument imod er, at der 'går nogle kræfter tabt' på at lave remakes, der kunne være brugt mere kreativt.
Men dem der kommer med argumentet om, at der går noget af den originale, når den remake's (eller når der laves en dårlig 2'er): Come on...
#14 Bates 16 år siden
#15 filmz-Bruce 16 år siden
Ja, få af dem ER gode og man kan også argumentere for, at en film som Departed er god, men den bringer intet nyt under solen af sit oplæg "Infernal Affairs", forbedrer den ikke, forvrænger kun plottet. Men ok, filmen kommer da ud til det brede mainstream publikum fordi den er engelsksproget, med Hollywood navne.
Giver dig ikke ret i, at eneste argument er "der kun går kræfter tabt". Nej der går ikke noget af originalen, men det er uoriginalt, visionsløst og tegn på middelmådighed hos de producenter som bruger penge på at remake klassikere. Publikum er i bedste fald sagesløse, da de kan være uvidende om en originals eksistens.
#16 filmz-bnm 16 år siden
#7: "Vi udvikler os teknologisk og devaluerer os kulturelt, mister værdigrundlaget og bliver 90% individer, som fiser den af til fascination af diverse underholdningsmedier og selviscenesættende narcissisme." - Det har der alle dage været reaktionære der har sagt om ungdommen.
#17 filmz-Bruce 16 år siden
Nej vi er blot en kultur, som har kulmineret. Som romerne og grækerne "dør ilden ud", kulturen stagnerer og andre ildsjæle i andre kulturer tager over. I vesten er befolkningen nu for majoritetens vedkommende apatiske slaver af teknologi. Snart er halvdelen af vore befolkninger fede af røvklistring, hvor dagens motion er 8000 klik med musen. Vi forsørges fra vugge til død. Få mennesker er innovative og kreative, resten brikker i en 8-16 kalender og derefter klar til at blive underholdningsmættede. Vi har stoppet med at udfordre os selv i og med vi ser konflikter som noget fyfy og koncensus som det endegyldige. Vi søger koncensus overalt også i folkestyret, hvor middelmådigheden holdes i højsædet af politikere, som altid træffer de mest populære beslutninger. Der er ingen idéer mere som udfordrer, kun selvtilfredshed og apati af de uendelige teknologiske muligheder vi stilles til rådighed. Der er ingen renæssance, barok eller andet genialt. Kun genbrug og Warhol popart på alle livets hylder.
Ja, jeg er sgu nok reaktionær, ingen tvivl. Og det er jeg ganske godt tilfreds med, når jeg vurderer alternativerne.
#18 moulder666 16 år siden
#19 fubar 16 år siden
Natrligvis mener jeg ikke, at blot fordi en film er sort/hvid, så bør der laves et remake.
Men det er jo blot en promille der har set Metropolis. Og det er de færeste (ikke herinde) der ville så meget som lege med tanken om at se en stumfilm idag.
Så hvis ikke historien blive genfortalt, så vil filmen på et eller andet tidspunkt gå helt i glemmebogen.
Folk der vil finde remaket godt, kunne derefter finde på at de orginalen.
Hvis jeg skal komme med et godt eks. på et remake af en sort/hvis stumfilm, så vil jeg da lige nævne Ben-Hur. Som den dag idag betegnes, som en udødelig klassiker.
#20 mar16 16 år siden
shhh!- nu ikke gi dem gode ideer, vel? hollywoods spioner er overalt. de suger kreativiteten ud af dig, som vampyrer med overvægt.