International Confederation of Art Cinemas udtaler kritik af Venedig Film Festival for at gøre Netflix til en del af hovedkonkurrencen.

Sidste år vandt Netflix-filmen “Roma” hovedkonkurrencens største pris som den bedste film på Venedig Film Festival.

Den kunst kan “The Laundromat” og “Marriage Story” i år gentage, da begge Netflix-film er en del af hovedkonkurrencen om at vinde Den gyldne løve.

Men det burde de kun være, hvis Netflix ville respektere biografvinduet på tre måneder – det mener den franske præsident for CICAE:

”Netflix er som en stor restaurantkæde, der gerne vil have tre Michelin-stjerner. Den har både ambitionen og de økonomiske midler, men den har ikke essensen,” siger François Aymé ifølge Deadline.

Således appellerer CICAE nu om sammenhold imellem de store festivaler om at afvise særlige betingelser for Netflix:

”Samarbejde imellem de største events (Cannes, Venidig, Berlin), der ville møde Netflix i en samlet front, kunne få platformen [Netflix] til at genoverveje deres standpunkt. Intet ligger fast, hvilket sagen om premieren på Martin Scorseses nye film tydeligt viser.”

Sidstnævnte sag, som François Aymé henviser til, er de store biografers afvisning af “The Irishman”, som Netflix vil tilbyde eksklusivt til biograferne i 26 dage, hvilket altså ikke er nok.

Derfor har Netflix hyret en biograf-specialist, der muligvis kan sikre en dansk biografpremiere til “The Irishman” – læs om det her.



Vis kommentarer (3)
Gravatar

#1 Johnny42 4 år siden

Hvis det kun skulle være med et langt biografvindue, der skulle kunne deltage, skulle de omdøbe festivallen til Venedig biograffilm Festival.
Gravatar

#2 Geekalot 4 år siden

De skal bare flette f..... og så lære at acceptere at film festivaler er for film, og ikke udelukkende kun biograf film.
For film er hvad det handler om, ikke andet.
Gravatar

#3 Justin 4 år siden

wow, Netflix må virkelig være en stor troende konkurrent, siden de biograferne piver så meget over at filmfestivaler, viser film

Skriv ny kommentar: