Dette er en sponsoreret artikel
Mange husker det måske ikke, men Netflix startede deres forretning langt fra den online streaming vi benytter dem til i dag. Oprindeligt solgte og udlejede Netflix dvd’er med posten. Salget blev dog hurtigt elimineret for at fokusere på dvd-udlejningsbranchen. I 2007 introducerede Netflix deres streamingtjeneste og udvidede forretningen til Canada i 2010, efterfulgt af Latinamerika og Caribien. I 2013 gik Netflix ind i film- og tv-produktionsindustrien og debuterede med deres første serie House of Cards kort efter. Herefter gik udvidelsen hurtigt og i dag opererer de i 190 lande.
Netflix var såkaldt first-mover i streaming branchen og det giver naturligt nogle fordele. Hvad end man skal hjem og se Netflix, HBO Nordic, Disney eller Viaplay vil de fleste omtale deres planer om aften streaming som Netflix – kulturelt blev Netflix and Chill også et begreb.
Netflix er stadig markedsleder i USA, men med et større antal tabte abonnementer, er Netflix i færd med at nytænke deres produkt.
Nye tiltag skal genvinde markedspositionen
Markedet for streaming må siges at være blevet mættet. Der findes et hav af streamingtjenester og store spillere såsom Amazon er kommet på markedet med enorme budgetter. Netflix kan ikke læne sig tilbage og satse på, at deres first-mover fordele blive ved med at være der.
Akkurat på samme måde som Netflix var nytænkende i 1997 var Microgaming banebrydende med det første online casino spillemaskiner i 1994.
Netflix var banebrydende på det tidspunkt, hvor deres konkurrent Blockbuster blot lænede sig tilbage, satsede på at kunderne for evigt ville komme forbi for at leje film og nægtede at forny sig. Dengang var Netflix hurtig til at omstille sig til forbrugerne og det skal de også nu.
En ekstra bruger
Netflix og andre streamingtjenester har et stort problem med kunder, som deler passwords. I stedet for at åbne en konto er der mange, som deler deres password med flere personer og dermed får tre mennesker abonnement til en tredjedel af prisen. Dermed taber tjenesterne også 2 betalende kunder.
Som et middel til at bekæmpe denne tendens tester Netflix i øjeblikket en model i Latinamerika, hvor abonnenter kan tilføje ekstra medlemmer uden for deres hjem for en ekstra pris, der stadig er mindre end et almindeligt abonnement. Det er dog ikke en plan uden huller, da planen betyder, at man skal til at behandle de kunder, som ikke overholder aftalevilkårene for streaming, som loyale kunder. Det kræver også at Netflix får tiltag, som sikrer de kan holde streaming inden for en husholdning – og det kan koste abonnementer.
Fra ingen reklamer til reklamer
Der har længe været overvejelser om, hvorvidt Netflix skal til at indføre reklamer. Det er ikke et tiltag som alle brugere kommer til at opleve, men det er en mulighed for at tiltrække nye kunder med en lavere abonnementspris mod at brugeren skal igennem reklameblokke, som vi kender det fra flow-tv. Det er et tiltag som potentielt kan have stor betydning for Netflix – både i form af nye abonnementer, men også en masse reklamekroner.
Tiltaget er netop startet op i Mexico og Canada.
Høje udgifter til indhold
Det er efterhånden et stående joke, at alle der nogensinde har lavet et semi-succesfuldt stand-up sæt, har fået en såkaldt Netflix Special. Det er næppe en af de områder, der koster flest penge for virksomheden, men det siger lidt om, at de er blevet for rundhåndede med projekter.
Det har kostet Netflix at nye streamingtjenester er dukket op og virksomheden eksempelvis har mistet retten til den stadig populære Friends serie. Kampen for at erstatte serier og film, tabt til andre streamingtjenester, har betydet mere fokus på egne produktioner – dog ikke altid med samme succes.
Netflix vil således også trække tilbage på på de ekstravagante udgifter til indhold. Netflix har haft stor succes med serier som Stranger Things, Ozark, Squid Games og Bridgerton, så de skal naturligvis også sikre, at de fortsat kan levere kvalitetsindhold.
Det bliver spændende at følge Netflix fremtidige tiltag og udviklingen på markedet.