2017 har været katastrofal for Hollywood. I USA har sommeren budt på en nedgang i billetsalget på 10,8 procent. Det rammer nu biograferne.

Se også: Hollywood satser på at redde biograferne med virtual reality

Det er Variety, der skriver, at den store amerikanske biografkæde AMC Entertainments aktieværdi er faldet med 27 procent i kølvandet på et rædselsfuldt kvartal for virksomheden.

Medie-analytiker Jeff Bock angiver to årsager til den nuværende krise:

”Afhængigheden af sequels er ved at ramme Hollywood… Og så handler snakken den her sommer om ‘Game of Thrones’. Den plejede at lyde: ‘Hvad spiller i biografen den her sommer?'”

Aktuelt er det amerikanske billetsalg nede med tre procent det seneste år i forhold til året før.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (39)
Gravatar

#11 kblood 6 år siden

#10 Så der blev brugt over 60 millioner på marketing?
Gravatar

#12 MadsFalk 6 år siden

#11
Som hovedregel siger man at der anvendes et beløb svarende til produktionsbudgettet til marketing. Derfor er GitS et stykke fra overskud. En skam da den efter min mening var en super fed film som måske ikke dykkede så dybt som originale men stadig underholder og var utrolig smukt lavet. King Arthur bliver tit brugt som skrækeksempel og med god grund. Dog kunne den nemt have fået overskud hvis man havde valgt januar/februar frem for sommeren og hvis man havde hyret en instruktør der var mere budget bevidst. Den var alt for dyr ift. Resultatet..
Gravatar

#13 Mejse 6 år siden

#11 altså 169 millioner tjent betyder jo ikke 169 million ind på kontoen.....plus 60 million på marketing er ikke meget....var tommelfinger reglen ikke mindst 2 gange budgettet hjem før der var tale om overskud ?
Gravatar

#14 Tsunamijhoe 6 år siden

MadsFalk (12) skrev:
#11
Som hovedregel siger man at der anvendes et beløb svarende til produktionsbudgettet til marketing. Derfor er GitS et stykke fra overskud. En skam da den efter min mening var en super fed film som måske ikke dykkede så dybt som originale men stadig underholder og var utrolig smukt lavet. King Arthur bliver tit brugt som skrækeksempel og med god grund. Dog kunne den nemt have fået overskud hvis man havde valgt januar/februar frem for sommeren og hvis man havde hyret en instruktør der var mere budget bevidst. Den var alt for dyr ift. Resultatet..

Nu er et jo ikke instruktøren der lægger budgettet,det er længe siden instruktører eller andre kreative kræfter har haft indflydelse på budgettet. Film i dag bliver lavet på kommision af et hold af økonomi folk og studio execs, alt crew bliver hyret til specifict at udføre det manus der er blevet greenlighted.
Meget få instruktører i dag har magt nok til at få kreativ frihed skrevet ind i deres kontrakter.
Studierne har en gruppe af folk der sætter sig ned og finder på den overordnede struktur filmen skal have,hvor mange action sekvenser,hvilke effects shots osv,så hyrer man en til at skrive manus,så hyrer man de folk der skal lave filmen til budgettet,og det er så det..

I "gamle" dage var manus først,det er derfor så mange film ligner hinanden i dag,da stort set alle mainstream studio film er lavet af økonomi folk, i grove træk.
Gravatar

#15 The Curator 6 år siden

#14 Både og. Det er ikke en ukendt sag, at instruktører overskrider budgettet langt inde i optagelser eller endda i post produktionen. De bliver ikke ligefrem populære hos producerne når dette sker, og resultatet kan være et stop af produktionen eller en erstatning af instruktøren men for det meste, bliver et nyt budget lagt som de skal holde sig indenfor.
Gravatar

#16 MadsFalk 6 år siden

#14
Delvist enig. #15 kom mig i forekøbet men hvis vi skal gå med din udligning skulle studiet have hyret bedre folk til at styre budgettet for der er flere rapporter der vidner om at budgettet er løbet ud af kontrol. Et eksempel er the Dark tower som på mange måder kan sammenlignes med King Arthur. Denne klarede sig på 60 mill. Den havde så andre problemer:-)

Men alt dette ændre ikke på mit statement om at filmen godt kunne have været en moderat succes givet klogere beslutninger. Filmen var fin underholdning og i mine øjne kunne man sagtens lave en franchise over ridderne af det runde bord.
Gravatar

#17 Kim Pedersen 6 år siden

Endnu en nonsens artikel i Filmz. Muligt at biografindtægterne i USA er faldet en smule og de foreløbig år er faldet marginalt, men til gengæld er de globale indtægter fra biograferne i stigning. Så Hollywood klarer sig nok.

Det er aldeles udokumenteret at streaming skulle være skyld i indtægtsfaldet i USA.

Tommelfingerreglen er at en film skal indspille mellem 2½ og 3 gange budgettet i biograferne for at blive profitabel.
Gravatar

#18 Geekalot 6 år siden

#17 Kim det er en delvis oversat artikel fra Variety, det lidt synd Morten ikke linker direkte til den, men istedet for kun til sitet.
Men i artiklen skrev de at streaming serier som HBO´s, Game Of Thrones og Netflix´s Stranger Things, havde en hvis andel i faldenende solgte billeter derovre. Men igen, lidt enskam Morten ikke tog alle de væsentlige grunde til det faldende salg med i den her artikel på Filmz.
Hvor Variety havde deres fakta/tal fra husker jeg ikke lige.
Gravatar

#19 Kim Pedersen 6 år siden

Nonsens.

Det hele kører helt rundt på Filmz. Tag nu bare en film som ”The Mummy”, som Filmz tidligere har erklæret tabsgivende. Film har et budget på $125 mio. og skal altså indspille $375 mio. for at blive profitabel.

Filmen har til dato indspillet $402.383.603,-. Fordelt på $80.012.975,- i USA og hele $322.370.628,- på de internationale markeder.

Variety har et alt for stort fokus på USA og glemmer at Hollywood tjener 70 pct. af deres penge UDEN for USA.
Gravatar

#20 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#18 Filmz linker altid direkte til kilden - det gør vi også her. Klik blot på linket i artiklen

#19 Kan anbefale denne Forbes-artikel (en af verdens førende business-udgivelser), der forklarer, hvorfor The Mummy ikke var en (stor nok) succes: https://www.forbes.com/sites/scottmendelson/2017/0...

Skriv ny kommentar: