2017 har været katastrofal for Hollywood. I USA har sommeren budt på en nedgang i billetsalget på 10,8 procent. Det rammer nu biograferne.

Se også: Hollywood satser på at redde biograferne med virtual reality

Det er Variety, der skriver, at den store amerikanske biografkæde AMC Entertainments aktieværdi er faldet med 27 procent i kølvandet på et rædselsfuldt kvartal for virksomheden.

Medie-analytiker Jeff Bock angiver to årsager til den nuværende krise:

”Afhængigheden af sequels er ved at ramme Hollywood… Og så handler snakken den her sommer om ‘Game of Thrones’. Den plejede at lyde: ‘Hvad spiller i biografen den her sommer?'”

Aktuelt er det amerikanske billetsalg nede med tre procent det seneste år i forhold til året før.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (39)
Gravatar

#21 Geekalot 6 år siden

#20 nu klikkede jeg på kilde :) Den linker kun ind til deres hjemmeside, havde ikke lige set den anden :)
Gravatar

#22 Tsunamijhoe 6 år siden

The Greasy Strangler (15) skrev:
#14 Både og. Det er ikke en ukendt sag, at instruktører overskrider budgettet langt inde i optagelser eller endda i post produktionen. De bliver ikke ligefrem populære hos producerne når dette sker, og resultatet kan være et stop af produktionen eller en erstatning af instruktøren men for det meste, bliver et nyt budget lagt som de skal holde sig indenfor.

Det er korrekt, alt kan ske på en film produktion,især hvis den fotograferes on location. Men som regel har økonomi folkene indregnet en hvis margen. Jeg er dog ret sikker på Arcel og Guy Ritchie aldrig mere kommer i nærheden af samme budgetter de har haft på deres sidste produktioner. Profit er det eneste mål der tæller.
Det kan så være det er til alles bedste,for Guy Ritchie lavede langt bedre film da han lavede independent film. Arcel kender jeg ikke godt nok til at kunne sige noget om og jeg har ikke set dark tower..

@madsfalk
Det ridder franchise du drømmer om,var taget med i beslutningen da king arthur blev greenlit..Folk gider bare ikke se dem. Her er en udemærket artikel der udpensler hvorfor den bombede http://deadline.com/2017/05/king-arthur-legend-of-...

Men, vil tro du har ret ang. premiere tidspunktet og så at man har valgt charlie hunnam som lead,han kan bare ikke bære en film selv,og er mere eller mindre ukendt,og det spiller en større rolle end noget andet vil jeg tro
Gravatar

#23 Kim Pedersen 6 år siden

Det hører med til kritisk journalistik at forholde sig kritisk til kilder, og ikke bare slavisk tro hvad der står i aviserne.

Én enkelt film kunne have ændret hele billedet, så følsomt er det.

Hollywood har bare ikke været i stand til at ramme plet i samme grad som sidste år, hvor der jo også var en del flops. Men at give streaming skylden er helt hen vejret og aldeles udokumenteret. Det har også indflydelse på biografernes tilskuerantal, hvis en amerikaner pludselig klarer sig godt i Tour de France. Ufattelig mange faktorer spiller ind. Biograferne sælger jo ikke håndsæbe.

Filmz refererede en kilde for at "The Mummy" ville tabe en masse penge. Der kommer den beviseligt ikke til. Ja, nogen drømte sikkert om den skulle blive større, men det har bare intet med sagen at gøre.
Gravatar

#24 Geekalot 6 år siden

#23 Jamen enig at sige der er streaming serier der er skyld i faldende indtægter er nonsens, men nu det jo en artikel Morten har "oversat" og ikke selv lavet, så kan ikke helt forstå du vælger at køre på Morten. Men nok om det.
Som du selv er inde på så der mange andre faktorer der spiller ind. Og man kan heller ikke regne med man år efter år kan blive ved med at lave rekord omsætninger, specielt ikke når man begynder at tage chancer med store dyre risikable produktioner, så vil nogle af dem, eller mange af dem floppe.
For får år siden lavede man kæmpe hits for 50 millioner, idag kan man gange det med 5 eller 6, også de alligevel ikke garanteret som hits. Det "grådigheden" i Hollywood der har taget overhånd, og det nok også forkert at sige "grådighed", men der hvert fald noget der har taget overhånd i Hollywood der forkert. De tror jo nærmest ikke de kan tjene penge på en film med et budget på 30-40 millioner idag.
https://www.hypable.com/10-block-buster-movies-wit...
Nu der flere gamle og lidt nyere på den liste, men det ikke umuligt stadig at lave gode penge for små budgetter. Virker bare som om Hollywood har glemt det idag.
Gravatar

#25 MadsFalk 6 år siden

#22
Kender skam godt artiklen og er enig med langt det meste i den. Hunnam er dog det mindste problem hvilket Pacific Rim også viste. Men der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind, jeg nævnte bare 2 som relativt nemt kunne have ændret udfaldet for filmen.
Gravatar

#26 Kim Pedersen 6 år siden

#24: Jo, men Morten har udvalgt specielt den artikel, ud af dusinvis der hver dag ryger over hans bord. Morten vælger aldeles ukritisk til højre og venstre. Og det er jo også ham der har forfattet overskriften, som i sit hele er click-bait af værste skuffe og aldeles udokumenteret nonsens.

Publikum skifter hele tiden smag. Hvad der var god latin for blot fem år siden, er nødvendigvis ikke hvad publikum foretrækker i dag.

Der er en klar tendens til at publikum pt. vælger billigere film ryggen og i overvejende grad vil have fuldfede bøffer.
Gravatar

#27 The Curator 6 år siden

Kim Pedersen (26) skrev:
#24: Jo, men Morten har udvalgt specielt den artikel, ud af dusinvis der hver dag ryger over hans bord. Morten vælger aldeles ukritisk til højre og venstre. Og det er jo også ham der har forfattet overskriften, som i sit hele er click-bait af værste skuffe og aldeles udokumenteret nonsens.

Publikum skifter hele tiden smag. Hvad der var god latin for blot fem år siden, er nødvendigvis ikke hvad publikum foretrækker i dag.

Der er en klar tendens til at publikum pt. vælger billigere film ryggen og i overvejende grad vil have fuldfede bøffer.


Hvorfor spilder du i det hele taget din energi på Filmz? Morten ændrer ikke sit click bait og ukritiske adfærd, forummet bliver til stadighed mindre brugt og anmeldelserne har været dalende i kvalitet i flere år. Der går vel ikke mange år før den synkende skude bliver helt og aldeles forladt, og Filmz kun vil stå som et vagt minde i brugernes hukommelse.
Gravatar

#28 skywave 6 år siden

Jeg er træt af reboots efter reboots af de samme gamle film! Jeg gider ikke at hver anden film jeg går i biografen, så ser jeg en film, jeg har set før, bare med andre ansigter.

Jeg vil se nye film, nye ideer.
Men så længe Hollywood tror, de kan spinde guld på de samme film, så kan det kun gå én vej
Gravatar

#29 Gridlock 6 år siden

Og er det ikke streaming der for skylden, så er det dem der downloader film og serier ulovligt.
Ser ud til at Hollywood og biograferne har travlt med og skyde skylden på alt og alle end dem selv.

Som andre har nævnt kan der være tusindvis af grunde til folk ikke vælger biograferne længere.
En af grundende til jeg er gået stærkt ned på film jeg gider og se, er at jeg er røv træt af hele den der attitude med rettigheder og ligne, som filmselskaberne stadigvæk pumper ud.
Den slags der stadigvæk gør at visse film først har premiere flere uger hvis ikke måneder efter de har kørt i USA.

Drop nu det pis det kunne måske gå i et pre digitaliseret samfund, men i nutidens samfund hvor jeg kan se en film (hvis jeg ville) på samme tid som når den udkommer i de Amerikanske biografer, er det færre og færre bruger der gider og finde sig i det.

Jo vidst det er en tredige del af en films budget, men når man sælger rettighederne til en film verden over, vil diverse rettighed indehavere jo helst ha de penge igen gennem billetsalg.
Så hvorfor ikke bare skære mellemmanden ud og så bare etablere en direkte forbindelse mellem biograferne og filmselskabet.
Så istedet for budget, tilskud og salg af rettigheder, blev det blot budget samt en smugle tilskud.

Smid filmen ud på det åbne marked og se om der er nogen der gider og se den.
Kan godt være at der ikke kommer helt så mange film som der plejer (hvis selskaberne først skal spare op) men mon ikke det er noget vi kan lære og leve med?
Gravatar

#30 Kim Pedersen 6 år siden

#29: Hvert et ord i dit indlæg er nonsens.

#28: Din påstand holder på ingen måde vand. Men jeg kan godt forstå du får det indtryk, når man kigger i Filmz’ nyhedsstrøm, som alene har fokus på sequels og reboots-

Men repertoiret i biograferne er så meget andet end sequels og reboots. Se blot nedenstående HELE 74 (!) film som biograferne viser frem til jul. Ingen film på nedenstående liste er sequels eller reboots.

Så er er såmænd rigeligt med nye film og nye ideer, så der er bare med at komme i gang.

De med ** er amerikanske

17/8: DET MØRKE TÅRN (“The Dark Tower”)**
17/8: THE BIG SICK**
17/8: SUPERSWEDE: A FILM ABOUT RONNIE PETERSON
17/8: LYS I MØRKET (“Toivon tuolla puolen”)
17/8: PATRIARKEN (”Mahana”).
24/8: AMERICAN MADE**
24/8: MY COUSIN RACHEL**
24/8: DETROIT**
24/8: MANIFESTO
24/8: SOUVENIR
31/8: ALDRIG MERE I MORGEN
31/8: THE HITMANS BODYGUARD**
7/9: LOGAN LUCKY**
7/9: STEFAN ZWEIG: FARVEL TIL EUROPA (“Stefan Zweig: Farewell to Europe”)
14/9: AMERICAN ASSASSIN**
14/9: BORG
14/9: EN FREMMED KOMMER TIL BYEN
14/9: GOD’S OWN COUNTRY
14/9: NYE TIDER (“Die göttliche ordnung”)
21/9: ALL I SEE IS YOU**
21/9: PARIS MÅ VENTE (“Paris Can Wait”)**
21/9: HOME AGAIN**
21/9 : I MIN DATTERS NAVN (”Au nom de ma fille)
21/9 : PAULA
28/9: GUD TALER UD
28/9: I AM NOT YOUR NEGRO**
5/10: SIKKE ET CIRKUS
5/10: THE MOUNTAIN BETWEEN US**
5/10: GENSYNET (”Sage femme”)
12/10: SNEMANDEN (“The Snowman”)**
12/10: DEN UTROLIGE HISTORIE OM DEN KÆMPESTORE
12/10: THE FOREIGNER
12/10: THE NILE HILTON INCIDENT
12/10: THE PARTY
12/10: A WEDDING (“Noces”)
12/10 : KÆRE FAR (“Småstad“)
19/10: GEOSTORM**
19/10: VORES VINGÅRD I BOURGOGNE (”Ce qui nous lie”)
26/10: MENS VI LEVER
26/10: BRAD’S STATUS**
26/10: BALLERINA (“Leap“)
26/10: EN FANTASTISK KVINDE (”Una mujer fantástica”)
2/11: VICTORIA AND ABDUL
2/11: GRANITE MOUNTAIN HOTSHOTS**
2/11: EUPHORIA
2/11: DEN LILLE VAMPYR
2/11: DARLING
2/11: MED KROP OG SJÆL (“Teströl és Lélekrôl“)
9/11: MOTHER!**
9/11: THE KILLING OF A SACRED DEER**
9/11 : MØLLEHAVE – HELLERE FORRYKT END FORGÆVES
9/11 : HUMAN FLOW
9/11: DEN UNGE KARL MARX (“Le jeune Karl Marx“)
16/11: GLASSLOTTET (“The Glass Castle“)**
16/11: RODIN
16/11: QEDA
23/11: THE SQUARE
23/11: KOLOS PÅ LERFØDDER
30/11: FANTASTEN
30/11: WAR WITH GRANDPA**
30/11: THELMA
7/12: SUBURBICON**
7/12: BATTLE OF THE SEXES**
7/12: HE´S OUT THERE**
7/12: HOTEL EUROPA (”Smrt u Sarajevu”)
7/12: THE STAR**
14/12: WILD MOUSE
21/12: JEG ER WILLIAM
21/12: L’AMANT DOUBLE
25/12: THE GREATEST SHOWMAN**
25/12: WONDER WHEEL**
25/12: WONDER**
25/12: EN FRYGTELIG KVINDE
25/12: NERUDA

Skriv ny kommentar: