I den forgangne uge havde “Mission: Impossible III” premiere i de amerikanske biografer, og på trods af en omsætning på $47,7 mio. rapporteres det at filmen ikke økonomisk lever op til distributionsselskabets forventninger. Filmen, der har kostet $150 mio. at indspille, havde den fjerdestørste åbning nogensinde med hensyn til antal biografer, og fik samtidig et pænt gennemsnit på næsten $12.000.
Men Paramount havde før premieren indikeret, at de forventede “Mission: Impossible III” åbnede med en omsætning mellem “Mission: Impossible II” ($57,8 mio.) og “War of the Worlds” ($64,9 mio.), hvilket den ikke formåede. Paramount har derfor nedjusteret forventningerne til filmen, og den nye mission er nu, at filmen vil følge i “Batman Begins” spor, der fik en svag start, men indhentede det senere, da den fik et godt ry.
På ugens andenplads finder man “RV”, der klarede sig pænt i sin anden uge med et mindre drop på 33 procent, mens tredjepladsen blev indtaget af independentfilmen “An American Haunting”, med Donald Sutherland og Sissy Spacek, og klarede sig udmærket, med en omsætning på $5,8 mio. mod et budget på $14 mio.
“Silent Hill” og “Scary Movie 4” havde begge store fald i omsætningen, men omsatte stadig bedre end New Lines familie drama “Hoot”, der på trods af en bred premiere knap kunne komme indenfor Top 10 med en $3,4 mio. åbningsweekend.
Samtidig fik Terry Zwigoff og Daniel Clowes “Art School Confidential” begrænset distribution og omsatte for $135.733 fra 12 biografer. Sony planlægger at udvide antallet af biografer i næste weekend.
I næste weekend er der premiere på “Goal! The Dream Begins”, “Just My Luck” og “Poseidon”.
Weekendens US.-omsætningstal – uge 18, 2006:[list][li]1: ”Mission: Impossible III”:
$47,7 mio. omsat i denne weekend, Premiere.
$47,7/$150 mio. (Totalomsætning/budget)
4054 kopier med $11.776 i gennemsnit.[/li][li]2: ”R.V.”:
$11 mio. omsat i denne weekend, -33% i forhold til sidste weekend.
$30,9/$50 mio. (Totalomsætning/budget)
3651 kopier med $3.014 i gennemsnit.[/li][li]3: ”An American Haunting”:
$5,8 mio. omsat i denne i weekend, Premiere.
$5,8/$14 mio. (Totalomsætning/budget)
1668 kopier med $3.467 i gennemsnit.[/li][li]4: ”Stick It”:
$5,5 mio. omsat i denne weekend, -49% i forhold til sidste weekend.
$17,9/ukendt mio. (Totalomsætning/budget)
2044 kopier med $2.680 i gennemsnit.[/li][li]5: ”United 93″:
$5,3 mio. omsat i denne weekend, -53% i forhold til sidste weekend.
$20,2/$15 mio. (Totalomsætning/budget)
1819 kopier med $2.940 i gennemsnit.[/li][/list]
#1 jessup 18 år siden
#2 filmz-Mifan 18 år siden
Angående United 93, glæder jeg mig også, men er der nogen der ved, om noget af overskudet går til efterladte eller anden 9/11 formål? Eller om det er ren profit?
#3 chandler75 18 år siden
I USA er det desuden ofte sådan at åbningweekenden er den mest profitable, hvorefter det går hurtigt ned af bakke med indtjeningen. Det er derfor at mange film ofte kun ligger en enkelt weekend på Top 5, eller falder med omkring 50 % i indtjening efter første weekend. Der er dog undtagelser, såsom "Titanic".
#4 filmz-DonDiegoDeLaVega 18 år siden
I Hollywood er de fleste produkttionsselskaber inhouse hos den enkelte distributør, hvilket gør at det meste af omsætningen forbliver in-house, hvilket gør de fleste box-office records rimelig repræsentative for den egentlige omsætning.
Se evt. denne side for cost / earnings på de store og små film:
http://www.the-numbers.com/movies/records/budgets....
Hos de "selvstændige" produktionsselskaber, laver distributørerne ofte en aftale hvor de "køber" rettighederne til at sælge en film i de forskellige lande, og får så bonus ud af det (x % af omsætning) når filmen når en hvis omsætning, eksempelvis 10 mio USD.
:-)
#5 filmz-incubus 18 år siden
#6 chandler75 18 år siden
#7 jessup 18 år siden
Det er for mange film intet kriterie at den indspiller sig selv. King Kong for at være en succes skulle omsætte 1 mia.$ på verdensplan har jeg læst et sted for at leve op til forventningerne. Hvad der ikke er indregnet i kostpris er ligeledes reklamer for filmen som nemt kan beløbe sig på 20 % af kostprisen på filmen. Hvad der i de sidste 3-4 år trækker i den positive retning er selvfølgelig DVD salget som kan bestå af optil 75 % af indtjeningen på en film f.eks Ray.
Lidt om hvordan økonomien i Blockbuster hænger sammen:
http://film.guardian.co.uk/features/featurepages/0...
#8 jessup 18 år siden