I den forgangne uge havde “Mission: Impossible III” premiere i de amerikanske biografer, og på trods af en omsætning på $47,7 mio. rapporteres det at filmen ikke økonomisk lever op til distributionsselskabets forventninger. Filmen, der har kostet $150 mio. at indspille, havde den fjerdestørste åbning nogensinde med hensyn til antal biografer, og fik samtidig et pænt gennemsnit på næsten $12.000.

Men Paramount havde før premieren indikeret, at de forventede “Mission: Impossible III” åbnede med en omsætning mellem “Mission: Impossible II” ($57,8 mio.) og “War of the Worlds” ($64,9 mio.), hvilket den ikke formåede. Paramount har derfor nedjusteret forventningerne til filmen, og den nye mission er nu, at filmen vil følge i “Batman Begins” spor, der fik en svag start, men indhentede det senere, da den fik et godt ry.

På ugens andenplads finder man “RV”, der klarede sig pænt i sin anden uge med et mindre drop på 33 procent, mens tredjepladsen blev indtaget af independentfilmen “An American Haunting”, med Donald Sutherland og Sissy Spacek, og klarede sig udmærket, med en omsætning på $5,8 mio. mod et budget på $14 mio.

“Silent Hill” og “Scary Movie 4” havde begge store fald i omsætningen, men omsatte stadig bedre end New Lines familie drama “Hoot”, der på trods af en bred premiere knap kunne komme indenfor Top 10 med en $3,4 mio. åbningsweekend.

Samtidig fik Terry Zwigoff og Daniel Clowes “Art School Confidential” begrænset distribution og omsatte for $135.733 fra 12 biografer. Sony planlægger at udvide antallet af biografer i næste weekend.

I næste weekend er der premiere på “Goal! The Dream Begins”, “Just My Luck” og “Poseidon”.

Weekendens US.-omsætningstal – uge 18, 2006:[list][li]1: ”Mission: Impossible III”:
$47,7 mio. omsat i denne weekend, Premiere.
$47,7/$150 mio. (Totalomsætning/budget)
4054 kopier med $11.776 i gennemsnit.[/li][li]2: ”R.V.”:
$11 mio. omsat i denne weekend, -33% i forhold til sidste weekend.
$30,9/$50 mio. (Totalomsætning/budget)
3651 kopier med $3.014 i gennemsnit.[/li][li]3: ”An American Haunting”:
$5,8 mio. omsat i denne i weekend, Premiere.
$5,8/$14 mio. (Totalomsætning/budget)
1668 kopier med $3.467 i gennemsnit.[/li][li]4: ”Stick It”:
$5,5 mio. omsat i denne weekend, -49% i forhold til sidste weekend.
$17,9/ukendt mio. (Totalomsætning/budget)
2044 kopier med $2.680 i gennemsnit.[/li][li]5: ”United 93″:
$5,3 mio. omsat i denne weekend, -53% i forhold til sidste weekend.
$20,2/$15 mio. (Totalomsætning/budget)
1819 kopier med $2.940 i gennemsnit.[/li][/list]



Vis kommentarer (8)
Gravatar

#1 jessup 17 år siden

glæder mig til United 93 og Art School Confidental - man spiler aldrig tiden med Zwigoff.
This is just until June
Gravatar

#2 filmz-Mifan 17 år siden

Synes jeg hørte et sted, at MI3 havde en skuffende åbning. Men er 1/3 af budgettet på første weekend så skuffende igen?

Angående United 93, glæder jeg mig også, men er der nogen der ved, om noget af overskudet går til efterladte eller anden 9/11 formål? Eller om det er ren profit?
~ Mifan
Gravatar

#3 chandler75 17 år siden

Filmen skal jo gerne hive mere ind i omtjening end budgettet, da kun ca. 50 % (mener jeg det er) går tilbage til selskaberne - biograferne, distributørerne, osv. får dne anden halvdel.

I USA er det desuden ofte sådan at åbningweekenden er den mest profitable, hvorefter det går hurtigt ned af bakke med indtjeningen. Det er derfor at mange film ofte kun ligger en enkelt weekend på Top 5, eller falder med omkring 50 % i indtjening efter første weekend. Der er dog undtagelser, såsom "Titanic".
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 filmz-DonDiegoDeLaVega 17 år siden

Herhjemme er det sådan at biograferne næsten ikke får en rød reje for de film de viser, men derimod hvier omsætningen hjem på salg af slik, sodavand mv. i biffen.


I Hollywood er de fleste produkttionsselskaber inhouse hos den enkelte distributør, hvilket gør at det meste af omsætningen forbliver in-house, hvilket gør de fleste box-office records rimelig repræsentative for den egentlige omsætning.

Se evt. denne side for cost / earnings på de store og små film:

http://www.the-numbers.com/movies/records/budgets....

Hos de "selvstændige" produktionsselskaber, laver distributørerne ofte en aftale hvor de "køber" rettighederne til at sælge en film i de forskellige lande, og får så bonus ud af det (x % af omsætning) når filmen når en hvis omsætning, eksempelvis 10 mio USD.

:-)
Gravatar

#5 filmz-incubus 17 år siden

#2 Har vist nok læst et eller andet sted, at 10% af overskudet vil gå til en eller fond for efterladte pårørende efter 911. Kan ikke huske detaljerne helt præcist. Det stod vist i Urban i sidste uge eller sådan noget.
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#6 chandler75 17 år siden

Det er kun 10 % fra åbningsweekenden - hvor den omsatte for $11,5 mio., så det er ca. 6 mio. kr. der går til fonden.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 jessup 17 år siden

# 3 der er et bedre eksempel end Titanic prøv at gå ind at se énere i forhold til omsætning langt efter præmieren - My Big Fat Greek Wedding.

Det er for mange film intet kriterie at den indspiller sig selv. King Kong for at være en succes skulle omsætte 1 mia.$ på verdensplan har jeg læst et sted for at leve op til forventningerne. Hvad der ikke er indregnet i kostpris er ligeledes reklamer for filmen som nemt kan beløbe sig på 20 % af kostprisen på filmen. Hvad der i de sidste 3-4 år trækker i den positive retning er selvfølgelig DVD salget som kan bestå af optil 75 % af indtjeningen på en film f.eks Ray.

Lidt om hvordan økonomien i Blockbuster hænger sammen:

http://film.guardian.co.uk/features/featurepages/0...
This is just until June
Gravatar

#8 jessup 17 år siden

red. i en blockbuster ikke i firmaet Blockbuster
This is just until June

Skriv ny kommentar: