“District 9” leverer et usædvanligt spark og indspark til den menneskehed, der brillerer i disciplinerne nultolerance og frygtsomhed. Som en moderne “E.T.” siger den også ”go home” til dem, der måtte mene, at mockumentary-filmen er groet fast og måske blot skal anskues som en pudsig filmisk parentes. “District 9” hæver sig over ironisk leg med filmsprogets konventioner og står tilbage som en bragende kulørt og ekstremt engagerende film om fremmede, der bare gerne vil have et sted at bo, og som allerhelst vil hjem til der, hvor de kom fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ericmase 14 år siden

Er lige kommet hjem fra biffen efter at have set den ÆGTE sci-fi-film! Helt enig i anmeldelsen og karakteren, men jeg giver filmen altså 6/6 som #1 gjorde! Det er simpelhent et af de meget bedre sci-fi-film som der er blevet fundet på end alt det andet lort der har været lige fortiden! MEGET BEDRE! Hovedrollen spiller rigtig godt som Wikus Van De Merwe. Filmen er da et mesterværk! Rigtig god historie! Kan ikke give "District 9" andet end 6/6 stjerner!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#12 Billy Blaze 14 år siden

Vildt at man kan lave så god en sci-fi film med et budget på sølle 30 millioner dollars... Man kan slet ikke stoppe med at rose District 9, lad os håbe at det giver et boost til sci-fi film efter alt det lort som der ellers bliver lukket ud(*host* Terminator Salvation *host*)

Gravatar

#13 Ericmase 14 år siden

Skal så meget have den på BD!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#14 MTK 14 år siden

Først 'Children of Men' og nu 'District 9', science-fiction genren er heldigvis ikke død her i det nye årtusinde, herlig film.
Gravatar

#15 jona 14 år siden

Fuck, en fed film!!

6/6
Gravatar

#16 filmz-Baker 14 år siden

Virkelig en fed film... den kan godt anbefales... Cloverfield, Fluen og ET møder hinanden... så sejt :D 5/6
Gravatar

#17 filmz-Bruce 14 år siden

Fik den set her i Imperial til aften og havde godt nok sat næsen op til noget stort efter den gode omtale og det var ganske vist en rigtig underholdende film.

Sci-fi med en skæv vinkel, god humor og fri for de værste konventioner i genren, selvom den ikke kan sige sig helt fri for genbrug. Wikus van de Merve var genialt castet. Vi var tre gutter, som efter synet, var enige om, at alle havde været godt ... underholdt. Men der gik ikke mange minutter med snak, førend vi enstemmigt kom frem til, at vi havde forventet noget andet og noget mere, hvis filmen skulle leve op til sit renomé.

Filmens dokumentariske udlæg får bl.a. taget røven på "apartheids" konceptet ganske eftertragteligt, ved at lade "de fremmede aliens" bo i slumkvarterer i Johannesburg. Den segregering de sorte havde lidt under i over 100 år, påfører man uden at blinke andre, som ikke er "som os". Der er ikke mange sympatiske rollemodeller på menneskehedens side i denne film og Wikus er på alle måder, en anti helt.

Men nok om handling. Jeg bliver underholdt i et par timer af nytænkning, af uforudsete drejninger og et ganske imponerende pace. Den cinematografiske stil minder mig en del om Cloverfield og derved også et utal af andre film, som har taget den dokumentariske stil til sig.

Ved begge film har jeg dog et underskud af decideret spænding og det var faktisk det, jeg havde formodet inden tæppefald, ville blive den frugtbare høst af aftenens syn.

Den dokumentariske stil har sine styrker, men bliver desværre gennemtærsket i disse år. Perfekt bliver den kørt i District 9's første 15 minutter og igen i de afsluttende. Men hele midterstykket bliver også pakket ind i samme fortællestil og samme hurtige rytme og efter filmen må jeg erkende, at jeg på intet tidspunkt havde stødt på et moment af spænding. Filmen levede overvejende på sit humoristiske islæt og den skæve behandling af historien.

Jeg er sikker på, at jeg bliver underholdt igen, når blu-ray'en udkommer, men jeg ser ingen varige kvaliteter, som virkelig får mig til at tænke på District 9 i første række, når der i de kommende år skal leveres navne til nye yndlingslister.

Film: 7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#18 filmz-Barnebarn 14 år siden

Jeg må vist være en af de få, som syntes at denne film var rigtig ringe.

Jeg elsker sci-fi film - men den her var bare dårlig. Hovedrollen, Wikus, spillede i mine øjne elendigt og var pænt irriterende på en Borat lignende måde - og der var flere dele ved hele handlingen, som ikke gav mening eller som man aldrig fik svar på.

Måden filmen udvikler sig på - og som nævnt højere oppe specielt sidste act - ødelægger meget af det, som man havde prøvet at bygge op.

Ikke en film, som jeg vil anbefale eller købe.

1/6
Gravatar

#19 filmz-DonDiegoDeLaVega 14 år siden

Virkelig en fantastisk film - årets bedste i min bog og et vink med en vognstang til alle sci-fi filmmagere. 6/6 stjerner herfra
Gravatar

#20 neran 14 år siden

Dejligt forfriskende pust til sci-fi genren. Filmen er nok en mindre genistreg og jeg var underholdt hele vejen igennem, og så er jeg helt enig i anmelder og de fleste andre herinde 5/6
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: