“District 9” leverer et usædvanligt spark og indspark til den menneskehed, der brillerer i disciplinerne nultolerance og frygtsomhed. Som en moderne “E.T.” siger den også ”go home” til dem, der måtte mene, at mockumentary-filmen er groet fast og måske blot skal anskues som en pudsig filmisk parentes. “District 9” hæver sig over ironisk leg med filmsprogets konventioner og står tilbage som en bragende kulørt og ekstremt engagerende film om fremmede, der bare gerne vil have et sted at bo, og som allerhelst vil hjem til der, hvor de kom fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Kviesgaard 14 år siden

Så fik jeg endelig set District 9, og gud ske tak og lov for det. Dette er jo en herlig film, som jeg virkelig nød. Helt klart en jeg skal eje i en 2 disk udgave.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#32 jessup 14 år siden

Desværre kun lige ovre det hjævne - især dokudrama kunne have været mere stimulerende - 4-6.
This is just until June
Gravatar

#33 Agenten 14 år siden

For satan D 9 er for fed! 6/6 herfra!
Killing is easier than breath...
Gravatar

#34 filmz-eyezdk 14 år siden

puh ha.... har lige set den efter alle de folk har sagt "FED FILM!!!!"

og oooh nej hvor blev det tamt....

Jeg er med på idien i filmen, hvilket er meget fin og man har noget at tænke over... men når man så lægge disse 10% til siden... så er sidste 90% af filmen er bare..... ja.... tamt.

der er så mange fejl i plottet... at jeg sad og gloede og tænkte om jeg har nogle problemer med at holde mig vågn, og at jeg falder i søvn hver 10 min og vågner igen 10 min senere?

den eneste person der kan skyde og ramme... er ham selv.. med våben han aldrig har prøvet at bruge... mens de utalig specOps folk... ligner en flok skole drenger med vandpistoler der skyder ALT andet end hvad de skal.


Grafiken var ok i filmen, musiken var LIDT for meget.. og nogle steder tænkte jeg .. "er det black hawk down jeg ser" og tøj der blev brugt i filmen fik mig til at tænke på "half Life 2"

Alle de ting har bare ikke lige gjort det godt. og ud over en god ide... er det alt hvad denne film har.
Lidt aktion... ja ok... 10 min.


I alt.. de ting der var sjove og spænde... blev nærmest klippet væk... og alle kedelig snakke... zoom ind alle steder som er lige gyldig.. osv... gjorede bare det en langtrukket film.

soory.. 2/6 for en god Ide.
Gravatar

#35 Riqon 14 år siden

#34 -

Synes ikke du begrunder ret mange ting i dit indlæg...

Kunne du evt. nævne nogle af de fejl, du synes, der er i plottet? Jeg syntes egentlig, filmens historie havde et ganske logisk og sammenhængende forløb, one thing leading to the other, og jeg sad personligt aldrig med fornemmelsen af at have været været væk i 10 minutter, som du beskriver. Hvor mener du egentlig, at der var en sådan kløft i handlingen? Eller mener du, at der var flere sådanne spring?

Det, du fremhæver omkring våben, i den første spoiler er jo sådan set noget, der generelt karakteriserer actionfilm. Helten er som regel god til ramme, mens de andre rammer en hel del ved siden af. Sådan er det også i Die Hard-filmene, men personligt mener jeg ikke, det er en "fejl" eller at det forringer underholdningen. I gode actionsekvenser indgår der ofte dette element af held, men også en del kreativitet og uforudsigelighed. Sidstnævnte syntes jeg, at jeg så flere eksempler på i District 9, som aldrig blev decideret reduceret til kedelige skud-mod-skud sekvenser.

Filmen havde tydeligvis meget mere end 10 minutters action, men det var heldigvis ikke det bærende element i fortællingen. Det undrer mig, at du siger, de sjove og spændende ting "blev nærmest klippet væk"? Hvordan kan du reelt vide det, når du kun har set det færdige produkt? Hvorom alting er, så var der i hvert fald rigeligt tilbage, må jeg sige. Især filmens hovedperson bidrog med en del comic reliefs.

Det her er utvivlsomt én af de bedste film, jeg har set i biografen det sidste år. 5/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#36 filmz-eyezdk 14 år siden

Well.


Hele hans "ohhh fix min arm" var lidt for meget i længde, men det var fedt at hans personlighed bliver bekraftet som en der er lige glad med andre.

At han så ender med at slå den alien der kan fixe hamop, fordi han ville tage hjem først? hvad skulle det gøre godt for? det er fint han tog skibet selv... men hvor vidste han fra hvor han skulle flyve hen... (eller HVORDAN)

og hvor VAR de 1,2 mil alliens da kampen startede.... og de kunne se deres "skib" begyndte at rør på sig? kunne jeg ikke lige være med på.

Jeg kan ikke forstå hvordan det lykkes ham at slippe ud af deres "undergrunds" faciltitet hvor jeg synes der altid var lidt mere end 1 vagt til steder.

Jeg kan ikke se hvordan han kom ud af midtbyen, hele vejen til D9 uden nogle kunne fange ham

Jeg kan ikke forstår hvordan han efter allierede sig med den ENESTE alien der vil hjem, og kunne med våben.. komme ud af en "så kaldt" militær afspæret område, komme hele vejene til midtbyen, og gå igang med angreb på deres hoved kvartere.

Jeg synes det er underligt. at efter de sprang sig ind i bygning... og var der et godt stykke tid.. at de kunne også komme ud... uden at der skette noget med dem? hele turen tilbage til D9 blev klippet væk?

Hvordan kunne de soldater som var efter dem ikke ramme en eneste gang, men da det samme soldater skulle gå amok på de ulovlig våbenhandler, så kunne de både ramme med våben og håndgrens.
jeg ved godt at i aktion film, så er det good guys der vinder. men at ikke ramme en stillesående mål på 20 meter er bare noget jeg vil brække mig over. for det gjorde filmen ikke "spænde" men plat!

Hvordan kan det være, at der blev kaldt ind efter luft support... og det var der lige præcis i 5 min.. og så fløj det væk igen?

og jeg kan blive ved. der var nogle gode elementer i filmen. men for det meste, så var det tomt fornemelse efter MIN smag.

men er det jo ikke det det handler om, at sige sin mening?
Gravatar

#37 Riqon 14 år siden

#36 -

Når jeg tænker på huller i plottet, så tænker jeg mere på manglende logik i forhold til personernes motivation og sociale dynamik, etc. Spørgsmål som "Hvordan kunne de dog løbe 20 meter uden at blive ramt?" falder for mig udenfor kategori, da der er tale om actiongenrens konventioner. Filmen adskiller sig ikke stort fra alle andre actionfilm på de punkter. At jeg så alligevel fandt disse sekvenser spændende og havde en fornemmelse for fare må skyldes andre ting, som at mange andre mennesker og "rejer" døde undervejs, og at man havde været god til at tegne et billede af hovedpersonen som klodset og inkompetent.

Dog kan jeg se, du måske har et nogenlunde legitimt argument i forhold til, at

Wikus slår Christopher ned og stjæler hans mini-rumskib, da Christopher siger, der vil gå 3 år, før han kan komme tilbage og fixe ham.


Det var tydeligvis dybt irrationelt gjort, men jeg må indrømme, at lige netop derfor så jeg den ikke komme. Det går dog fint i spænd med karakteren, som ikke er den skarpeste kniv i skuffen, - især da det går op for én, at

han tror, han selv kan tage rumskibet og flyve ud og finde en løsning på "hans arm".


"Idiot!" tænker man, men dét er Wikus jo sådan set også at dømme ud fra det, vi har set, og samtidig baner det vej for nogle rigtig fede scener, at han på den måde spænder ben for sig selv. Selv om hans handling er ret irrationel, så kan det nu meget godt forklares med, at han er desperat, utålmodig og naiv.

eyezdk (36) skrev:
men er det jo ikke det det handler om, at sige sin mening?


Jo ... er det ikke også det, vi gør? :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#38 filmz-Utyske 14 år siden

#36 -


eyezdk (36) skrev:
og hvor VAR de 1,2 mil alliens da kampen startede.... og de kunne se deres "skib" begyndte at rør på sig? kunne jeg ikke lige være med på.


Fordi det siges i filmen, at de her rumvæsner ikke er smarte, kun på niveau med "arbejdsbier" og det kun er Christopher og det andet rumvæsen (ham der laver brændstoffet) der reelt er intelligente.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#39 Riqon 14 år siden

#38 -

Ja, og for øvrigt,

så fremhæves det også tidligere af Wikus, at Christopher tydeligvis er én af de mere smarte, og at han blir sværere at overtale til at "skrive under". Altså bli'r der ret tidligt i filmen lagt op til, at Christopher skiller sig markant ud fra de andre "rejer".
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#40 filmz-jonasgr 14 år siden

Har også lige fået den at se. En gang god og underholdende film. Det er rart med en original historie hvor man vender det hele på hovedet og hvor det faktisk ikke er de Aliens så vi altid frygter som er skurken men lige omvendt. Den dokumentaristiske side fungerer for det meste godt, men bliver gennemtærsket lige rigeligt i filmen. Det er som om man prøver at overbevise seeren om at det altså er en dokumentar man ser og ikke en film. Hovedrolleindehaveren gør det også fint nok.

Men udover førstnævnte så er det en actionfilm skåret over samme skabelon og jeg blev lidt træt af nogle af actionsekvenserne, især fordi man til tider ikke havde en anelse om hvad der sker. I det hele taget synes jeg klipningen er et lille problem. Den laver rigtig mange klip, som får en til at sidde nærmest og få ondt i hovedet. Men alt i alt er det nu en god film og vigtigst af alt formår den at holde spændingsniveauet igennem hele filmen og holde flere mulige slutninger åbne.

7/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: