“District 9” leverer et usædvanligt spark og indspark til den menneskehed, der brillerer i disciplinerne nultolerance og frygtsomhed. Som en moderne “E.T.” siger den også ”go home” til dem, der måtte mene, at mockumentary-filmen er groet fast og måske blot skal anskues som en pudsig filmisk parentes. “District 9” hæver sig over ironisk leg med filmsprogets konventioner og står tilbage som en bragende kulørt og ekstremt engagerende film om fremmede, der bare gerne vil have et sted at bo, og som allerhelst vil hjem til der, hvor de kom fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 PredatorX 14 år siden

Barnebarn (18) skrev:
Jeg må vist være en af de få, som syntes at denne film var rigtig ringe.

Jeg elsker sci-fi film - men den her var bare dårlig. Hovedrollen, Wikus, spillede i mine øjne elendigt og var pænt irriterende på en Borat lignende måde - og der var flere dele ved hele handlingen, som ikke gav mening eller som man aldrig fik svar på.

Måden filmen udvikler sig på - og som nævnt højere oppe specielt sidste act - ødelægger meget af det, som man havde prøvet at bygge op.

Ikke en film, som jeg vil anbefale eller købe.

1/6


Jeg kan slet slet ikke følge dig hvad angår Wikus.

Og hvilke dele af handlingen mener du ikke man får svar på? Og hvilke giver ingen mening?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#22 The Insider 14 år siden

Fik den også set i Imperial her i aftes, og det var afgjort en virkelig god film - dejligt forfriskende at se en velproduceret science-fiction film, der både formår at stimulere hjernen og intellektet, samtidigt med at den giver nerverne og lattermusklerne masser af "motion" med sine fænomenale actionsekvenser. Ligesom mange andre herinde allerede har konstateret, var jeg ligeledes ekstremt imponeret over, hvor flot filmen så ud i forhold til dens forholdsvis lille budget. Det kan godt være, den har kostet 10% så meget som Avatar, men jeg blev langt sjældenere hivet ud af filmens illusion under de to timer end under Avatar-trailerens sølle to minutter (yes, I know det stadigvæk blot er en trailer, og at filmen formentlig vil ende med at sparke røv i talrige henseender :-))

Men jeg syntes langtfra, filmen var perfekt. Jeg havde primært ét meget stort ankepunkt: Wikus (og jeg har ikke en finger at sætte på Sharlto Copleys præstation) var jo (set fra mit synspunkt) et regulært dumt svin. Og ikke bare i starten - hele vejen igennem! Jeg ved godt, at det i starten er meningen, at han skal være lige så ignorant og intolerant som sine andre medmennesker, men jeg købte aldrig, at han havde rumvæsnernes bedste i tankerne, eller at han nogensinde ændrede attitude. Det hæmmede virkelig min interesse i både ham og historien, at helten var så allerhelvedes usympatisk.

Det virkede fra start til slut, som om Winkus udelukkende var interesseret i at få sin arm repareret. Til helvede med rumvæsnerne! Der var nogle lovende glimt af hans voksende medmenneskelighed (paradoksalt som det end lyder, når nu det er rumvæsner, han i et kort øjeblik tilsyneladende begynder at sympatisere med) i de scener, hvor han bliver testet af lægerne og ser deres grusomheder - og især da han bliver tvunget til at slå et rumvæsen ihjel.

Men så snart han slap løs, gjaldt det udelukkende om overlevelse set fra hans eget synspunkt. Til helvede med alle andre! Han hjælper udelukkende med at bryde ind i hovedkvarteret med det endemål at få en kur mod sin lidelse. Han er pisseligeglad med Christophers reaktion på brutaliteterne i deres underjordiske laboratorium. Selv da han ser Christopher og hans lille barn tale sammen og opføre sig som den gængse menneskefamilie, virker han kold og ligeglad. Og da Christopher fuldt forståeligt erklærer, at han ikke nænner at efterlade sine artsfæller, så de kan forblive forsøgsdyr (efter sine traumatiske oplevelser), konstaterer Winkus "Guess what? JEG VAR SGU OGSÅ ET FORSØGSDYR MAN!" og VUPTI, klaptræ lige i fjæset på Christopher. Skide være med dig, rumvæsen! Og det var altså LANGT inde i filmens sidste akt. Det er sgu alt, alt for sent at udskyde karakterens realisation af, at hans medmennesker er nogle dumme svin, og at han selv må tage affære og blive til den sympatiske antihelt, vi håber han bliver.

Jeg havde kunnet forstå det, hvis de havde holdt ham usympatisk og kold fra start til slut. Så havde jeg accepteret det som en understregning af, at samtlige mennesker - selv dem, der lader til at sympatisere med rumvæsnerne - er nogle koldblodige skiderikker. At det simpelthen er i vores natur at frygte og hade det fremmede og uforståelige. Men så vender han sig pludselig om og går amok, da Christopher skal til at slås ihjel, lige efter hans ellers inspirerende (sarcasm) "I har ham, fino, så kan I da vel også bare lade mig være, gør med ham hvad I vil, see ya!"-tale. Og jeg tolkede det udelukkende, som om han spottede det store rumskib ud af øjenkrogen og atter tænkte "Shit, there goes my cure. Må hellere redde det forpurrede rumvæsen alligevel, så jeg kan leve som en normal borger igen", idet hans maskinuniform endda blev placeret foran det flyvende rumskib! Hvorfor i alverden ikke benytte en af de talløse tidligere, oplagte muligheder til at få Winkus til at åbne øjnene ordentligt op over for urimelighederne og indse, hvad der er retfærdigt? Winkus' "forvandling" var for lidt, for sent.


Nå, det var i hvert fald et tilstrækkeligt stort ankepunkt til, at jeg blev revet lidt ud af filmen, og at den ikke opnåede den emotionelle slagkraft, som den burde have opnået. Men der er da stadigvæk ingen tvivl om, at det er en af sommerens bedste mainstreamaffærer.
War. War never changes.
Gravatar

#23 tranberg 14 år siden

Helt enig med de fleste - især med Benway

Det var en virkelig god film.
Innovativ, original og genial mockumentary. Jeg blev dog rimelig skuffet, da filmen i sidste tredjedel forfaldt til mere eller mindre hjerneløs action og det typiske Hollywood-melankolik.

Een af filmens store gaver er rollebesætningen, der er komplet ukendt for mig. Den hollandske, Borat-inspirerede, glad-handed, highway robber, phony big-tooth smiling sonofabitch stjæler hver scene. Det er dog trist at se ham ligeså forfalde til en muskuløs, actionhero i sidste tredjehalvdel.

Overall en fin og tilfredsstillende film, samt en ny måde at behandle integrationsproblemer på!

4/6
The end is closest to the beginning
Gravatar

#24 Onkel_Axel 14 år siden

Fantastisk film (bliver for en gang skyld nød til at skrive et indlæg), min kærlighed til film i biografen er blevet forfriskede. Hold da op en sci-fi-film det er jeg enig med folk i tråden om! Vil nødig ligge mig ud med en mester men jeg synes
at det gav mening at Winkus først meget sent fik øjende op for urimelighederne, manden er sindsyg presset og har en meget fasttømrede ide om hvordan verden hænger sammen. Synes endelig også man ser lidt sympati da kan ser reje forsøgende i kælderen og da han selv bliver presset til fx at skyde rejen istedet for en gris. Det er måske lidt amerikansk til sidst men synes faktisk at spillet mellem Winkus og Christopher peger i den retning i den sidste 1/4 af filmen, hvor Winkus også bliver mere og mere forvandlet.


#18 en sci-fi-film skal naturligvis hænge sammen, men den skal ikke komme med alle svarende, synes det er fedt at man efterfølgede skal få de små tråde i filmen til at hænge sammen!! :)

Tak for at Peter J og Neill Blomkamp fandt hinanden, ikke kom til at lave Helo filmen, så vi fik denne film :)
Gravatar

#25 Jakob 14 år siden

6/6 det er helt klart en af de mest fantastiske film jeg nogensinde har set.
Gravatar

#26 filmz-Utyske 14 år siden

Virkelig god film, jeg så den i biffen her i formiddags, den første film i 2009 jeg har set i biffen, hvor jeg selv har betalt. :)

5/6 herfra.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#27 Michael Andersen 14 år siden

#26
den første film i 2009 jeg har set i biffen, hvor jeg selv har betalt.


Hvor er du dygtig ;P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#28 filmz-Utyske 14 år siden

#27 -

Jeps. De to andre film har været gratis fremvisning. :) Jeg er ikke superglad for biografer.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#29 mr gaijin 14 år siden

Det er ikke noget nyt filmisk vidunder, men den er da friskere og sjovere end standard-produktionerne fra Hollywood i disse dage. Instruktøren har tydeligvis haft en vision, og han har gennemført den fuldt ud.

Det semitroværdige mockumentary-element bringer os meget tættere på filmens virkelighed end Transformers-fantasierne. Jeg var faktisk mere overbevist om denne films setup med rumvæsener og hele pivtøjet, end jeg var af bare universitetet i "Transformers 2". Rejerne i "District 9" var mere troværdige end pigerne i Bays univers.

Endda før de groede robothaler og dræbertunger.


Filmen har dog to problemer:

1) Skiftet fra dokumentarscenerne til scenerne, hvor hovedpersonen er alene. Det er et problem på manuskriptplanet: Dokumentarholdet burde være skrevet direkte ind i historien, så man kunne hive dem ud af den senere. Man kunne eventuelt bare bruge et andet filter, når man skiftede fra dokumentar til filmens "virkelighed". Hvis man har de to lag, så bliver det også lettere for publikum (på et ubevidst plan selvfølgelig) at acceptere de ikke-dokumentariske scener som "virkelige".

2) Vores hovedperson Wikus Van De Merwe var få milimeter fra at være en full blown karikatur. En mere erfaren skuespiller eller flere dimensioner i figuren på manusplanet havde hjulpet. Man kan godt gøre figuren komisk og mere nuanceret på samme tid. Det er en evne talenter som Depp og Downey Jr. besidder. Men OK, det er en debutrolle, og det er endda instruktørens debutfilm. I det perspektiv er det en ganske imponerende bedrift.

Effekterne virkede, fordi de var så velintegrerede i resten af filmen. Action-scenerne var cartoonish, men uhyre effektive. Det bliver ikke det sidste, vi kommer til at se fra det produktionshold.

7/10
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#30 frygtl0s 14 år siden

#22 For mig gjorde det ikke noget at Wikus
er et 'dumt svin' da den virkelig helt i historien er Christopher. Han har alle de kvaliteter man normalt forbinder med en helt og så vidt jeg kan huske (det kan godt være jeg tager fejl) så slår han ikke på noget tidspunkt nogen ihjel. Han er tålmodig, ydmyg, trofast, en god far osv. Han er altså virkelig en 'alien' da langt de fleste mennesker, med Wikus som prototype, kun tænker på sig selv.

Skriv ny kommentar: