“Irréversible” er som sagt en særdeles hård og slagkraftig film. Bare det at sidde bagefter og mindes adskillige øjeblikke i filmen, for at kunne skrive denne anmeldelse, er en ubehagelig oplevelse, og enhver film som formår at efterlade sådan et indtryk hos publikum, fortjener da bestemt at blive set. “Irréversible” er et særdeles unikt og mindeværdigt filmisk eksperiment, og filmen fortjener bestemt din opmærksomhed – hvis du altså har nerverne og hjertet til det. “Irréversible” har evnen til at lære os noget om, hvor langt et forhold kan trækkes, og bestemt også noget om, hvor meget selve filmfænomenet kan trækkes, før det bliver for meget. Hvis disse ting ikke er noget som man fornemmer man kan lære mere om, så er der under alle omstændigheder én ting som man hurtigt opdager, mens man sidder og ser “Irréversible”: Exit-skiltene i de danske biografer er grønne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 The Insider 20 år siden

Per (azathoth) har egentlig sagt meget af det, som jeg her ville sige, men jeg skriver lige alligevel. Og hr 'TheTruth!' - naturligvis kan man ikke afsløre hvad som helst fra denne film uden derved at ødelægge filmoplevelsen for dem, som endnu ikke har set den.

SPOILER
-
-
-
-
-



Som med alle de synposiser der er i mine anmeldelser, er denne synopsis IKKE skrevet af mig, men er taget fra den officielle synopsis tilgængelig for journalister. Og naturligvis - som ADSKILLIGE her pointerer - bør det ikke afsløres, at Marcus og Pierre dræber den forkerte mand i starten af filmen, da det er en af filmens store tragiske twists. Tillad mig desuden at henlede jeres opmærksomhed fra et citat fra selve anmeldelsen: Han finder en mand. Er det denne 'Le Tenia', som han har ledt efter? Det ved ingen endnu, end ikke Marcus. Nuff said :-)
War. War never changes.
Gravatar

#12 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Det er en ubehagelig film, som går helt under huden på dig og sidder fast længe efter at man har set den. Musikken og lyddesignet er noget af det mest instense og bombardement af sanserne jeg længe har oplevet.

Jeg er enig i at man skal ikke afløre for meget i en anmeldelse eller kommentarer uden at give en spoiler warning først og man kan sagtens kommeterer temaer mv uden at gå for langt.

Jeg syntes at det er en god anmeldelse, du The Insider kommer ind på mange af de væsentlige ting, som gør at man faktisk får lyst til at se den igen.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#13 Spanner 20 år siden

Teknisk mesterværk. Kameraarbejdet og opsætningen af scenerne må have været gruopvækkende komplicerede i de lange, lange, klipløse sekvenser.

Efter filmens brutale første 40 minutter, synes jeg til gengæld, at man lidt mister interessen når slutscenerene gradvist går ned i tempo - selv om de er nok så vigtige for at vis hvad der er grundlaget for, hvad der sker senere på aftenen.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#14 skittlez 20 år siden

#13 Jeg synes at de sidste, mere "rolige" scener virker skræmmende netop pga hvad man lige har set. De ville være kedelige og langtrukne hvis den var regulært opbygget, men med den omvendte kronologi virker de meget foruroligende. På mig i hvert fald.
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#15 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Jeg syntes den rungen nede i de dybe toner på lydsporet hele filmen igennem er med til at påvirke en, så når man forlader biografen er man temmelig mør efter at næsten alle sanser er blevet bombaderet i den tid filmen varer.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#16 Spanner 20 år siden

#15

Der var en dejlig højttaler nederst til venstre i sal 4 i Grand, der skrattede i bassen. Det var ikke specielt irriterende.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#17 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

#16 - Surt at du kun har oplevet den sådan, den fortjener et godt lydanlæg og et godt lærred, for der er kælet for lyddesignet på samme måde som ved en David Lynch film.
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#18 filmz-tox 20 år siden

Hvis man har nerver til det, bør man se denne film!!!

Et spørgsmål til de kloge:
I slutningen (starten) laver kameraet en panorering to gange hen over plakaten til '2001: A Space Odyssey' i Alex og Marcus' lejlighed.

Dette virker ret bevidst.

Er det en hyldest til Kubrick, eller vil instruktøren fortælle noget med det? Det virker ikke som en tilfældighed i hvert fald...
Gravatar

#19 Tylerdurden 20 år siden

*****SPOILERS*****

Jeg tror der ligger flere ting i det. For det første og måske det mest indlysende, der er vist et foster på plakaten og eftersom, at Alex er gravid, så er det jo en logisk symbolik.
Det andet er, at Kubrik ofte og især i "2001" legede med dramatogien, det vil sige brød alle regner om, hvordan man fortæller og opbygger en historie og det er jo også en ting Gaspar Noé gør med "Irréversible", ved at fortælle historien baglæns. Det er det jeg fik ud af det, det er altsammen gæt, men jeg har lige bestilt den på DVD, med Audiokommentarer, så måske er der mere info om dette der og så vil jeg vende tilbage til den tid.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#20 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Der er også et udemærket Audio interview med ham på Filmlands hjemmeside, hvor man får nogle forklaringer på enkelte områder. Det er ikke meget, men en udemærket appetitvækker til DVD'en.

# 19 - lyder som en fornuftig forklaring :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***

Skriv ny kommentar: