“Irréversible” er som sagt en særdeles hård og slagkraftig film. Bare det at sidde bagefter og mindes adskillige øjeblikke i filmen, for at kunne skrive denne anmeldelse, er en ubehagelig oplevelse, og enhver film som formår at efterlade sådan et indtryk hos publikum, fortjener da bestemt at blive set. “Irréversible” er et særdeles unikt og mindeværdigt filmisk eksperiment, og filmen fortjener bestemt din opmærksomhed – hvis du altså har nerverne og hjertet til det. “Irréversible” har evnen til at lære os noget om, hvor langt et forhold kan trækkes, og bestemt også noget om, hvor meget selve filmfænomenet kan trækkes, før det bliver for meget. Hvis disse ting ikke er noget som man fornemmer man kan lære mere om, så er der under alle omstændigheder én ting som man hurtigt opdager, mens man sidder og ser “Irréversible”: Exit-skiltene i de danske biografer er grønne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-vassago 20 år siden

#20: Er kommentatorsporet ikke på fransk? Hader at læse et kommentator spor :)

Hvis folk har besluttet sig for at købe den så læs lige hvad står på dvdcompare.net inden i gør - R1 USA versionen ser lidt skrabet ud, manglende kommentatorspor, deleted scenes mangler og featurette mangler.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#22 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

# 21 - jeg ved det ikke, men interviewet er på engelsk, men jeg kan lige høre min DVD-kontakt i US of A - BRB !
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#23 filmz-vassago 20 år siden

Det er det, har selv lige tjekket...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#24 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

OK ! så afblæser jeg, men det kunne være at det var ligesom "Amelie" som havde begge dele :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#25 filmz-Jensendk 20 år siden

Hmm min er en region 0, kom fra Singapore ?? Bestilt hos cdwow.. Skod. inge featurettes, ingen deletet scenes.. Men meget speciel film.. Er på en elelr anden måde ret glad for at ahve set den.. selvom indholdet ikke er overvældende positivt..
Gravatar

#26 filmz-Le Samouraï 20 år siden

Den canadiske udgave er den eneste, der er værd at købe, medmindre man kan forstå fransk. Den har et interview på engelsk og som den eneste udgave, instruktørens kommentarspor med engelske undertekster. Der er også en kortfilm og en slettet scene, men de er begge kun på fransk uden undertekster. Kan man forstå fransk, så bør man måske købe den franske boks, hvor man også får hans første film med og soundtracket fra Irréversible.

Den danske dvd er forresten sat til at udkomme engang i uge 7.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#27 filmz-salamiviking 20 år siden

SPOILER:



he he....godt at andre også har bemærket at det er den forkerte de smadrer. Troede jeg var den eneste som har bemærket det.
Gravatar

#28 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Spørgsmål: hvilken betydning har de to mænd der snakker i starten for filmens handling?

Ellers en fantastisk film. Synes i virkeligt den værste scene er den hvor Alex bliver voldtaget? Synes ildslukker vs. hovede scenen er en del slemmere.
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#29 Tylerdurden 20 år siden

Nu er det lidt tid siden jeg har set den, men jeg tror at de er der for at "forklarer" os om tidens abstrakthed.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#30 filmz-Le Samouraï 20 år siden

De forbinder også filmen med Noés forrige film, fordi den ene af mændene er identisk med hovedrolleindehaveren af den. De ting, de snakker om, har også forbindelse til den tidligere film.

Jeg har læst et interview, hvor Noé kommer ind på netop mændenes funktion. Muligvis i første nummer af Mifune. Vil prøve at lede lidt i bunkerne.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5

Skriv ny kommentar: