“Irréversible” er som sagt en særdeles hård og slagkraftig film. Bare det at sidde bagefter og mindes adskillige øjeblikke i filmen, for at kunne skrive denne anmeldelse, er en ubehagelig oplevelse, og enhver film som formår at efterlade sådan et indtryk hos publikum, fortjener da bestemt at blive set. “Irréversible” er et særdeles unikt og mindeværdigt filmisk eksperiment, og filmen fortjener bestemt din opmærksomhed – hvis du altså har nerverne og hjertet til det. “Irréversible” har evnen til at lære os noget om, hvor langt et forhold kan trækkes, og bestemt også noget om, hvor meget selve filmfænomenet kan trækkes, før det bliver for meget. Hvis disse ting ikke er noget som man fornemmer man kan lære mere om, så er der under alle omstændigheder én ting som man hurtigt opdager, mens man sidder og ser “Irréversible”: Exit-skiltene i de danske biografer er grønne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-rasmus_bt 20 år siden

Det er altid røvtræls når en eller anden, slipper en spoiler løs og man liiige når at læse den!! Så er det sagt.

Dernæst mener jeg bare, at når man klikker sig ind på en tråd, som diskuterer en pågældende film, er det IKKE for at alle dem som ikke har set den, skal komme med alskens kommentarer. Det kan de tilføje under selve anmeldelsen af filmen, som forholder sig mere neutralt overfor filmens egentlige handling end en decideret diskussion om selve filmen.

Derfor: Vær forberedt på spoilers når du bevæger dig ind på tråde, som har til formål, at opklare og redegøre for en films uopklarlige eller slørede handlingsforløb. Det er det den er til for; for at få folk med spørgsmål (som for det meste er spoilers) kan blive klogere på filmen!!

Sværer er det ikke...
_____________________________

Film skal ses i hjemmebiffen!
Gravatar

#32 filmz-ram roy 19 år siden

**Major Spolier**

Filmen er en af de bedste anti-selvtægtsfilm der er vist og jo mindre man ved om filmen før man har set jo bedre oplevelse - så denne kommentar er for dem, der har set den.

Marcus dræber den forkerte og så i starten af filmen hvor vi ikke ved hvad der er sket altså bliver vi frataget den rus som vi får ved hævnagten i selvtægtsfilm som "En Mand ser Rødt" osv. - Vi er meget langt fra emotionelt at være på Marcus side ved hans voldshandling. Hvis filmen var fortalt linært ville vi slå ethvert slag med brandslukkeren sammen med Alex - en kæmpe fordel med den ikke-linære film i dette tilfælde.

Også kuldsort humor eller mulig morale er tilstæde i filmen. I plottet ser vi efter voldtægten og i historien før voldtægten Alex og Marcus diskuterer om de skal have analsex. I metroen fortæller Alex til Pierre at hun ikke vil have en betænksom elsker men en egoistisk - begge ting må siges at blive opfyldt senere i historien. Jeg går ikke ud fra at budskabet er at et ikke 100 % kocher sexliv bliver straffet, men hvis det skal ses som nærmest sadistisk humor er filmen mildt sagt provokerende.

Rent audiovisuelt er filmen stærkt enaverende og vi får som tilskuer aldrig lov til at lulle ind film mørkets behagelige søvn - læg blot mærke til bøssebaren og den fest som Marcus og Alex er til. Men det er en enavation vi kan lide. Noe er fremragende og jeg venter spændt på mesterværket - filmens provokation rækker langt længere end de to meget ubehagelige voldscener. Hans tidligere film som jeg mener hedder ´"I stand Alone" er på mange måder meget mere ubehagelig den har en af de mest modbydelige "happyends" jeg kan mindes - men man skal væbnes med tålmodighed i denne film om den bliver belønnet for de fleste er svært at sige noget intelligent om, men den skal ses. I den film er det mest irriterende hovedpersonens nærmest konstante voice over - man får lyst til at skippe, spole eller overhøre hans klager men pas på det kan komme til at koste i slutningen.
Gravatar

#33 pulse83 19 år siden

#32 God analyse. Jeg er enig det meste af, hvis ikke hele, vejen.
Excuse me, Flo!
Gravatar

#34 filmz-lampen 18 år siden

Jeg fatter simpelthen ikke folk der kan lide denne her film.

Wauw, en 9 min. lang voldtægts scene. En mand der får smadret sit ansigt fuldstændigt til ukendelighed. Og så starter man med slutningen og ender med begyndelsen, og så ryster man kameraet en hel masse, hold da helt ferie hvor intellektuelt. Krydre det med et meget vagt manuskript og ulideligt langtrukne scener, jamen så har du Irreversible

Jeg læste et sted på nettet at instruktøren er stor fan af Stanley Kubrick, og med det i tankerne vil jeg foreslå folk at se A Clockwork Orange istedet for denne her gang *****
Gravatar

#35 pulse83 18 år siden

#34 Sådan kan man jo simplificere selv det mest geniale mesterværk. Vi ser alle forskelligt på tingene, og nogen ser måske noget andet i Irreversiblé end du gør. Sådan er vi så forskellige. :)
Excuse me, Flo!
Gravatar

#36 filmz-propagandapanda 18 år siden

Fed film!

Det er en film som man enten vil hade eller elske.
Gravatar

#37 filmz-lampen 18 år siden

Og jeg hader den :D

Sad lige og surfede anmeldelser af den, og synes den her rammer min opfattelse af filmen rimeligt godt: http://www.offoffoff.com/film/2003/irreversible.php
Gravatar

#38 filmz-lampen 18 år siden

prøver lige igen:

link
Gravatar

#39 filmz-PerKrogh 18 år siden

Helt sikker en fed film. Franskmændende har sgu styr på det. Måden på at de ikke klipper i de kørende scener er vild fedt. Og Måden hvorpå på scenerne bliver længere og længere. Der er nogle rimelig voldsomme scener, men kan man holde til det, så er den gennemført og filmisk god.
Gravatar

#40 jessup 18 år siden

En dejlig film - en af de bedste de sidste 5 år.
This is just until June

Skriv ny kommentar: