Ganske vist indeholder denne disk blot fire afsnit af “Star Trek: The Next Generation”, men skivens vejledende udsalgspris er lav (mange steder sælges den for godt 130 kroner), og to af episoderne er blandt seriens allerbedste. Jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg har set alle afsnittene adskillige gange tidligere, men takket være den sublime restaurering af billed- og lydsiden føltes det, som om jeg så dem for allerførste gang. Her er desværre ikke meget ekstramateriale, men hvis man er fan (eller blot en nysgerrig sjæl) er skiven simpelthen et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 HonoDelLoce 12 år siden

#19

Well put ! ;)

The Insider (20) skrev:
Derudover har TNG klart bedre skuespil end de nyere Star Wars-film.


Ditto :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#22 BN 12 år siden

#19:

Eksempel 1: En ganske fin dialog fra Episode I, hvor Padmé smiler af drengens naivitet (der er typisk for børn).

Eksempel 2:

Foeller (19) skrev:
I am more powerful than the Chancellor. I can overthrow him, and together you and I can rule the galaxy.


Hmm ... det lyder bekendt. Vi tager lige et citat fra 'The Return of the Jedi':

VADER: "Luke. You can destroy the Emperor. He has foreseen this. It is
your destiny. Join me, and we can rule the galaxy as father and son."

Og hvad med følgende sætning fra 'Revenge of the Sith'(?):

ANAKIN: "I won't loose you the way I lost my mother!"

Er det dårlig dialog? Jamen, så må følgende replik fra 'The Empire Strikes Back' også være dårlig dialog:

OBI-WAN: "Luke, I don't want to loose you to the Emperor the way I lost
Vader."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#23 MMB 12 år siden

#22

Hvad vil du bruge Star Wars 6 til? Jeg har aldrig nogensinde rost den gamle Star Wars trilogi for sin epokegørende dialog. Faktisk mener jeg, dialogen generelt er en af Star Wars-seriens største svagheder.

Nu gik sammenligningen på Star Wars kontra Star Trek: TNG (som jeg i øvrigt ikke har set), og der påpegede jeg bare, at Star Wars 1-3 ikke har god dialog. Jeg kan sagtens forstå, du synes, Star Wars 3 er fantastisk, men det er fandme ikke på grund af dens dialog. :)

EDIT:

BN (22) skrev:
Eksempel 1: En ganske fin dialog fra Episode I, hvor Padmé smiler af drengens naivitet (der er typisk for børn).


http://eu6.memecdn.com/BITCH-PLEASE_o_103613.jpg
Gravatar

#24 Slettet Bruger [3161360420] 12 år siden

Yessir, så lykkedes det endnu en gang BN at køre en tråd helt af sporet ved at diskutere Star Wars i stedet for enmet.
Gravatar

#25 BN 12 år siden

utyske (24) skrev:
Yessir, så lykkedes det endnu en gang BN at køre en tråd helt af sporet ved at diskutere Star Wars i stedet for enmet.


Du har mig på IGNORE - bliv du bare ved med det. Og bland dig så i øvrigt udenom, kammerat.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#26 BN 12 år siden

Foeller (23) skrev:
Jeg har aldrig nogensinde rost den gamle Star Wars trilogi for sin epokegørende dialog.


Har JEG dét? Næh ... så hvad er det du snakker om?

Foeller (23) skrev:
Jeg kan sagtens forstå, du synes, Star Wars 3 er fantastisk, men det er fandme ikke på grund af dens dialog. :)


Dialogen er som den skal være: naiv, højtidelig, indimellem banal som det nu engang hører sig til i et eventyr ... men nej, selvfølgelig er det ikke på grund af dialogen, at jeg synes, Star Wars er fantastisk. Film som '12 Angry Men' og 'Revolutionary Road' er fantastiske på grund deres dialog - Star Wars er fantastisk på grund sin eventyrfortælling- og stemning, ja, hele det unikke univers.

Foeller (23) skrev:
Nu gik sammenligningen på Star Wars kontra Star Trek: TNG (som jeg i øvrigt ikke har set), og der påpegede jeg bare, at Star Wars 1-3 ikke har god dialog.


Det bliver vi nok aldrig enige om, for Star Wars 1-3 har masser af mindeværdige replikker, som for mig ligger og spøger i baghovedet akkurat ligesom flere af replikkerne fra den gamle trilogi.

Dialogen er ikke som sådan fantastisk eller epokegørende, men den er i den grad velfungerende og eventyrlig/klassisk indenfor rammerne af hvad et naivt, kulørt, til tider muntert tju-bang-action-eventyr kan forventes at indeholde.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#27 Babo84 12 år siden

Foeller

Der er mange ting der gør en film mindeværdig. En som James Cameron har næppe og er næppe den store forfatter, når en dialog skal eksekveres mellem to parter. Alligevel får han det visuelt til at fungere og han er god til at sammensætte et samlet produkt, altså en fortælling ud af det. Jeg kan ikke huske hvorledes det er i de nye Star Wars, har vistnok kun set en af dem, men selvom det selvfølgelig er eventyr, så kan det stadig være skidt ifht. det der prøves. De afsnit jeg så af TNG synes jeg skuespillet er fælt og sæbeopera agtigt som bn beskriver det - måske skulle det være sådan på daværende tidspunkt, men jeg synes ikke om det.
Gravatar

#28 The Insider 12 år siden

Men ja, yderst besynderligt, at Star Wars absolut skal bringes på banen i en diskussion om "Star Trek: The Next Generation". Det er den der oldgamle og lettere bizarre tankegang om, at de to franchises er fuldstændig inkompatible, og at man ikke kan holde af den ene uden at hade den anden. Personligt elsker jeg dem begge meget, meget højt og af vidt forskellige årsager.

Jeg ville heller ikke pege fingre ad "The Next Generation" uden at have set en række afsnit og givet den en ordentlig chance, ligesom jeg også kun udtaler mig om de tre Star Wars-prequels, fordi jeg har set dem. Endda adskillige gange.

Jeg kan selvfølgelig kun gisne, men mit umiddelbare bud er, at BN og Babo udelukkende har set en håndfuld minutter hver især - og, igen, man kan sagtens være uheldig med at zappe ind på nogle af de slemmere episoder, for dem er der da også en del af, især i de to første, frygtelige sæsoner, hvor skuespillet ganske vist ofte er helt hen i vejret. Jeg er ikke en forblændet trekkie, der sluger alt råt - jeg bryder mig slet, slet ikke om "Star Trek: Voyager", de første par sæsoner af "Star Trek: Enterprise" var direkte rædsomme, alle de andre serier har mange rådne æbler, og de sidste par spillefilm forinden J.J. Abrams' reboot var bøvede bundskrabere. Men når TNG kommer op i gear i dens 3. sæson leverer den ofte historiefortælling af højeste karat, og skuespillet ligger generelt på et meget højt niveau. Karakterer som Picard, den moderne pinocchio Data og den krigeriske Worf var aldrig blevet så ikoniske, hvis det ikke havde været for de brillante præstationer bag dem. Babo er jo bare frustreret, fordi Inception tyvstjal sit plot fra et afsnit af "Star Trek: Deep Space Nine" ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#29 BN 12 år siden

The Insider (28) skrev:
Men ja, yderst besynderligt, at Star Wars absolut skal bringes på banen i en diskussion om "Star Trek: The Next Generation".


Øhhhhh? ... Det var lissom bare en strøtanke, fordi det er og bliver mig en gåde, at man kan lide skuespil og dialog i Star Trek, men samtidig går helt i selvsving over hvor dårlig dialogen (angiveligt) er i flere af Star Wars-filmene.

Til orientering indeholder dine og dine anmelder-kollegaers egne anmeldelser af diverse jo også små sammenligninger med andre film.

The Insider (28) skrev:
Det er den der oldgamle og lettere bizarre tankegang om, at de to franchises er fuldstændig inkompatible, og at man ikke kan holde af den ene uden at hade den anden.


Hvad for noget?? Vel er det da ej! Jeg har aldrig været nogen modstander eller hader af Star Trek. Som barn kunne jeg sagtens nyde det ene afsnit efter det andet af serien - som voksen er jeg simpelthen bare vokset fra den, idet den ikke taler mig, hverken med sit indhold, sin stil eller noget andet. Derfor har jeg heller aldrig nogensinde i mit liv holdt de to - Star Wars og Star Trek - op mod hinanden, som om man kun kunne vælge den ene og ikke begge to.

Det er muligt, der eksisterer en sådan polemik blandt andre film/serie-nørder, men hold venligst MIG udenfor. ;-)

The Insider (28) skrev:
Jeg ville heller ikke pege fingre ad "The Next Generation" uden at have set en række afsnit og givet den en ordentlig chance, ligesom jeg også kun udtaler mig om de tre Star Wars-prequels, fordi jeg har set dem. Endda adskillige gange.


Nej, og det vil JEG da heller ikke. Jeg HAR skam set en masse afsnit tilbage i 1980'erne og -90'erne. Så jeg ved skam hvad jeg taler om.

Med hensyn til de gamle Star Trek-biograffilm, så fandt jeg den første fra 1979 rimeligt underholdende, ligesom jeg også gjorde med J.J. Abrams' reboot. Jeg er bare ikke på nogen måde fascineret eller betaget af Star Trek-universet (sådan som jeg er af Star Wars), og de forskellige personer og plots fænger mig ikke rigtigt - ihvertfald ikke nok til, at jeg betragter Star Trek-biograffilmene (nye som gamle) som andet eller mere end middelmådige og nu og da acceptabelt underholdende film. Og skuespillet i dem er bestemt ikke noget at skrive hjem om, men virker ofte (bemærk: IKKE hele tiden) stift på den tv-serie-agtige måde. Noget lignende kan siges om måden scenerne er sat op på eller afvikles.

The Insider (28) skrev:
Jeg kan selvfølgelig kun gisne, men mit umiddelbare bud er, at BN og Babo udelukkende har set en håndfuld minutter hver især ...


Det var så en yderst uheldig gisning, ihvertfald i MIT tilfælde, kan du nok se. :-)

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#30 Babo84 12 år siden

The Insider (28) skrev:
mit umiddelbare bud er, at BN og Babo udelukkende har set en håndfuld minutter hver især


Det gav jeg også udtryk for helt i starten, så det kan jeg jo ikke løbe fra :)

The Insider (28) skrev:
Babo er jo bare frustreret, fordi Inception tyvstjal sit plot fra et afsnit af "Star Trek: Deep Space Nine"


Det kender jeg intet til :)

Skriv ny kommentar: