2014 blev et katastrofalt år for de nordamerikanske biografer med det dårligste billetsalg siden 1995. Det stik modsatte kan siges om 2015, der måske bliver det bedste år for biograferne nogensinde.
Se også: 2014 var et historisk dårligt år for de amerikanske biografer
Således er biografindtjeningerne i Nordamerika på dette tidspunkt af året det bedste nogensinde med en samlet indtjening på 5,303 milliarder dollars, hvilket er en markant forbedring af rekorden fra 2012, som lød på 5,153 milliarder dollars, skriver The Hollywood Reporter.
Det er særligt film som “American Sniper”, “Fast & Furious 7”, “Avengers: Age of Ultron” og “Jurassic World”, som har trukket det største rekordlæs.
Dermed er kursen sat mod årsrekorden fra 2013 på 10,9 milliarder dollars, der virker realistisk med tanke på, at film som “Spectre” og “Star Wars: The Force Awakens” får premiere senere i 2015.
#21 cain 9 år siden
Jeg har aldrig kaldt dig løgner. Jeg spurgte hvorfor du løj i dette tilfælde. See the difference? Du har bare i denne tråd kaldt mig nærrigrøv, overfaldt mig i en DC tråd osv.
Kim P har ikke forklaret en skid. Han har undveget samtlige argumenter og links der talte imod det han selv sagde. Side op og side ned af fornægtelser er hvad Kim P har skrevet.
Om det er Austin eller Silkeborg er pisseligegyldigt for pointen, som igen gik lige over dit hoved i din hasten for at komme med et person angreb.
Endnu engang må jeg begynde at ignorere dine infantile indlæg til du engang kan forholde dig til de pointer der skrives og ikke gå ud af en tangent med person angreb pga noget du tror er skrevet. Læs og forstå ville være en ganske glimrende øvelse for dig. Så skal jeg finde hobbykniv og bølgepap frem til det næste indlæg til dig.
#22 Kim Pedersen 9 år siden
Beklageligvis er ”den fede” øjensynligt den eneste der i denne tråd har ulejliget sig med at sætte sig ordentlig ind i tingene.
Min tid tillader desværre ikke at kommentere Geekalot og Cains mange mærkværdige udsagn i detaljer.
Overordnet handler det om at skabe de bedst mulige rammer, for at spillefilm fortsat kan opleves på utallige platforme. Og så nytter det ikke noget at tale om konkurrence ”på lige vilkår”. Vilkårene vil aldrig blive lige, så længe prissætningen dikteres af gratis adgang til filmene.
Sammenligningen med USA halter gevaldigt. Vi taler om en nation på 320 millioner indbyggere, som deler et sprog over to milliarder mennesker taler.
Det er ligeledes beklageligt Cain ikke holder sig stringent til præmissen. Jeg mener så sandelig ikke Netflix skal lukkes. Netflix bidrager til filmindustrien, omend dog kun marginalt. Det går først galt hvis man mener filmbranchen kan overleve, hvis filmene blev tilgængelige på en og samme tid, i både biografer og på Netflix.
Det er ikke korrekt, at jeg ikke er fremkommet med forslag til løsningen af problemerne. Jeg har faktisk ikke bestilt andet. Her er en opsummering af seks forslag som kan sikre dansk film en fremtid:http://www.ekkofilm.dk/blogs/med-udkig-over-filmbranchen/vejen-ud-af-dansk-films-morads/
#23 Geekalot 9 år siden
#24 Den fede 9 år siden
Skrev du lige det? Ved ikke om jeg skal grine eller græde.
Og endnu et flot indspark til debatten: "Kim P har ikke forklaret en skid."....nej da, klart, alle de debatter på siden her er en illusion i vores underbevidsthed. Ligesom de faktuelle kendsgerninger han lige har skrevet, også er det. Du er en joke cain.
Hyg dig med dine burgere og "kolde Buds". Hvis det er det der giver dig en "fed filmoplevelse" så fred være med det det. Jeg kommer der mest for.....filmen.
#25 Den fede 9 år siden
Jeg tror ikke, jeg helt forstår hvad du skriver. Men det sidste forstår jeg, og kan kun sige at så enkelt er det ikke. Filmindustrien ville ikke "gå ned" men den vil blive kraftigt reduceret i en sådan grad, at vi alle taber som filmfans. Men vi er grundlæggende bare ikke enige, geekalot. Fint med mig hvis du vil blive derhjemme og dase den på sofaen. Jeg holder meget af at gå i biografen og dele oplevelsen med mange. Sådan er vi så forskellige.
#26 Morten Vejlgaard Just 9 år siden
Der er nu kun to forslag, som jeg lige læser det: Det er punkt 4, som går ud på, at de danske film skal sælges til halv eller nedsat pris til de danske biografer, og så punkt 2 om at indføre flere eksklusiv-perioder.
Resten er ønsker uden forslag om, hvordan de skal realiseres.
Stop pirateri.
Mere i filmstøtte.
Dansk (digital går jeg ud fra?) platform.
Lav bedre film.
Kunne være spændende at høre, hvordan de ønsker skulle blive til virkelighed. Punkt 2, til dels 4 og mere filmstøtte er jo filmforligspolitik, der nok kan blive vanskelig at blive enig om.
Resten kan ingen være uenige i. Men hvordan?
#27 Kim Pedersen 9 år siden
Sammenhængen mellem indtægter og udgifter er vist ikke dig bekendt. Din vej vil ganske givet betyde billige priser, men til gengæld reducere filmindustrien til produktion af billige tv-film af dårlig kvalitet, game- og realityshows.
Du har komplet misforstået problematikken. Både Det Danske Filminstitut, Producentforeningen og de amerikanske studier anerkender betydningen af vinduerne. Uden vinduer vil filmbranchens økonomi kollapse. Så den kamp er biograferne så sandelig ikke alene om.
Så det handler så sandelig ikke om at ”biograferne ikke vil opgive sit monopol”. Alle forlanger eksklusivitet - - også Netflix. Når en ny sæson af ”House of Cards” lanceres, er Netflix det eneste sted du kan se denne tv-serie.
Bh,
Kim
#28 Geekalot 9 år siden
Film industrien som Den fede siger vil ikke gå ned, og der er nok meget rigtig, men åbner man for monopolet så vil i som biograf blive ramt. og here gud jeg overlever nok. Prisen på et stk abonomang på HBO eller Netflix vil stige JA, det er jeg også godt klar over, men det er jeg villig til at være med på. I er direkte bange for dem med god grund, for de er en seriøs mod kandidat til jer.
men din evindelige remse"men til gengæld reducere filmindustrien til produktion af billige tv-film af dårlig kvalitet, game- og realityshows" er ved at være kørt tør.
Skrev det før til dig adapt or die, det er en hård måde at sige det på, men hvis i ikke tager initiativ til noget bliver i kørt over, og jeg græder stadig ikke over det hvis i gør! film bliver ved med at komme i samme kvalitet som de gør nu, eneste det bliver lavet om er måden de kommer på.
#29 Geekalot 9 år siden
#30 X&O 9 år siden
Kære Kim Pedersen, jeg erindrer ikke at du personligt har forsøgt at forklare filmbranchens økonomi til mig, så jeg vil venligst undlades at blive sat i en bås jeg ikke hører til i. Jeg kender dig godt fra andre fora/websider, men du kommer desværre for din side af debatten, til at fremstå en smule skinger/insisterende til en grad hvor dine argumenter ikke virker stærke nok til at have ordentlig gennemslagskraft - uanset hvor rigtige de er, det er min personlige mening.
Filmbranchen er i knibe fordi verden har ændret sig. Musikbranchen har ligeledes ændret sig, ligesom mange andre brancher i verden har ændret sig. Og det er lige netop det, en branche i knibe. En forretningsmodel der ikke fungerer på samme præmisser som den gjorde før. Og sådan er det. Filmkunsten vil aldrig uddø pga. en ændrende forretningsmodel, den vil skabe nye muligheder og miste andre. Men i stedet for at prøve at korrigere de ting der ikke passer ind i en forretningsmodel, burde disse folk i stedet nytænke og bruge den nye verdensorden til at skabe noget nyt brugbart. Branchen tager fx for givet at der er en indtægt via Home video salget, men hvorfor egentlig det? Den indtægt var der jo ikke før vhs/betamax eller hvad der nu kom først, eksisterede (og i øvrigt troede ville udslette filmbranchen - ligesom TV). Det er et medie der er nyere end biograffilmen. Så at sige branchen ikke kan overleve uden dette er jo ikke rigtigt. Men der er en efterspørgsel på det, og det er kun godt. Det er ikke nemt at finde en løsning på et problem som partout skal ende det samme sted, i stedet for at tænke mere frit og rent faktisk prøve at skabe noget helt nyt.
Min tese er, at de magtfulde folk der sidder på pengene, og efter min mening ødelægger Hollywood film med deres ukreative indblanding, netop ikke er særlig gode til for alvor at tænke ud af boksen. De er gode til at udnytte et markedssystem som har eksisteret i adskillige år, og al mulig respekt for det. Det er der også kommet tonsvis af gode film ud af. Men når verden ændrer sig, kan man enten stå tilbage og holde på sin ret, eller følge med verden og være med til at ændre den. Den følelse ser jeg ikke meget af hos disse mennesker, og det er et problem hvis de fortsat vil blive ved med at tjene penge på det de er gode til. Netflix og andre lignende streamingsider (lovlige som ulovlige) har ramt noget rigtigt som forbrugeren kan lide. Min tanker har altid været, hvorfor de forskellige filmselskaber ikke sælger deres film (og serier) direkte? Netflix kan ikke være en hindring, så lad være med at sælge visnings rettighederne til dem, og lav jeres egen platform.
Når jeg køber en blu-ray film i Fona til 50 kr. hvor mange af de penge går så egentlig til filmproducenterne? Jeg ved det ikke, men jeg gætter på det ikke er mange håndører. Hvorfor ikke forsøge at lave et system - i fællesskab med alle de andre filmproducenter/produktionsselskaber - en tjeneste ala filmstriben eller noget der fungerer ligeså godt som Netflix og HBO - så pengene går ubeskåret? Eller køb første akt af filmen til meget billige penge, og resten af filmen til normal pris? Eller min personlige favorit; et site hvor man køber adgang til at se en film for evigt - en digital samling hvor du har adgang til din personlige samling fra alle steder og hvor filmene løbende kan blive opgraderet i billedkvalitet eller ekstra materiale så man ikke behøver re-inverstere i 19 nye medier hver gang det sker. Hvad ved jeg? I den her debat har jeg kun set diskussioner der går på hvordan vi opretholder det gamle, med de samme redskaber, i stedet for at skabe nogle helt nye redskaber.
Hele diskussionen blev sat i gang af at vi konstant hører om en branche i knæ, og endnu engang er der nogle tal der viser, at filmindtjeningen overgår nogle tidligere tal. Det fortæller mig en ting, hvis det først er gået godt i en periode, så er det den nye norm, og går det pludselig ikke ligeså godt efterfølgende, er det en katastrofe. Men sandheden er blot at det er en ny normal tilstand som skal omfavnes på en ny måde, i stedet for at blive panikket ihjel på en desperat måde. Det er nået til et punkt hvor det i højere grad handler om indtjening end om at lave gode film, og for mig lyder det som nogle desperate kapitalister der ser deres levebrød forsvinde, og det synes jeg ikke nødvendigvis kun er negativt.
Så for at opsummere; Lær at leve med det, det er ikke så slemt som det lyder, og nytænkning er vejen frem.