Af: Benway | Udgivet: 2008-12-20

Selvom der efterhånden er mange filmselskaber, der gør sig ud i animationsfilm, har Pixar i dag en fuldstændig unik status som dem, der uden sammenligning skaber de bedste. Deres succes på området er fuldstændig uden sidestykke, og det ligner næsten magi, når de gentagne gange ryster den ene mere fremragende film ud efter den anden. Med den seneste premiere på “Wall•E” ser det endda ud til, at de for første gang har en mulighed for ikke blot at modtage Oscaren for bedste animationsfilm (for det er jo snart givet på forhånd), men måske oven i købet snuppe Oscaren for bedste film for næsen af både Batman, Harvey Milk og Benjamin Button.

Det er fristende at tilskrive succesen Pixars tekniske formåen, men sandt at sige også misvisende, eftersom det lige så vel er deres greb om god gedigen historiefortælling, der har ladet dem skabe så mange vellykkede film. De klassiske eventyrfortællinger bygger i høj grad på arven fra samarbejdspartneren Disney, men hvor sidstnævnte synes at have tabt gejsten, har Pixar formået at tilføre den en imponerende friskhed. Filmz har her kigget på nogle af de bedste af Pixars tidligere film.


Toy Story (1995)

Pixar startede oprindeligt som en lille afdeling hos Lucasfilms ILM, men de endte med at blive købt af Steve Jobs. Efter at have stået bag forskellige succesfulde kortfilm og reklamer fik Pixar endelig mulighed for at vise, hvad de kunne, da de indgik en aftale med Disney om at lave tre animationsfilm i spillefilmslængde. Den første af disse blev “Toy Story”, som skulle komme til at ændre opfattelsen af computeranimerede film permanent. Som i et af H.C. Andersens eventyr ved den 6-årige Andy ikke, at hans legetøj bliver levende, når han kigger den anden vej. Cowboydukken Woody er Andys foretrukne, men ankomsten af space rangeren Buzz bringer snart uorden i legetøjets interne hierarki og igangsætter et væld af konflikter og forviklinger. Filmen, der bl.a. har manuskript af “Buffy”s Joss Whedon, blev velfortjent en øjeblikkelig klassiker, og John Lasseter fik en særlig Oscar for at have gjort en sådan film mulig. Filmen blev i 1999 fulgt op med en fortsættelse, der er næsten lige så god.


Monsters, Inc. (2001)

Designet og ideen bag “Monsters, Inc.” er så kløgtigt udtænkt, at den næsten er ved at stjæle al opmærksomheden fra selve handlingen. Filmen foregår i en retro-storby, der er som taget ud af 1930’erne, hvor vi møder de to monstre Sully og Mike, der tjener til dagen og vejen ved at skræmme børn i deres soveværelser. Stor er imidlertid vores overraskelse, da det viser sig, at de er mindst lige så bange for ungerne selv. Da en af slagsen ved et uheld trænger ind i monstrenes verden, er en strøm af kaos uundgåeligt. I forhold til begge “Toy Story”-film er historien knap så veludviklet og figurerne mindre hjertevarme, men takket være den ustoppelige strøm af fornøjelig slapstick samt den ekstremt veloplagte stemmeføring af John Goodman og Billy Crystal er den alligevel en stærkt underholdende oplevelse.


Find Nemo (2003)

Måske med undtagelse af “Wall•E” er “Find Nemo” den flotteste film, Pixar har lavet indtil nu. Den udspiller sig i et hav, man næsten kan smage, og hvis detaljer springer levende frem. I modsætning til mange computerskabte-film så er vores syn ikke uendeligt, men begrænset af vandets tæthed. Historien er en særdeles veludtænkt fortælling, hvis simple genialitet fungerer i kraft af, at den henvender sig til alle aldersgrupper. Børnene identificerer sig med Nemo, der bliver fanget i et akvarium, mens historien om hans far, der desperat må kæmpe for få sit sidste barn tilbage, griber fat i enhver forældres største frygt. Undervejs leveres et væld af oplagt humor, hvor ikke mindst parløbet mellem den nedtrykte Marlin og den ukuelige, glemsomme Dory er blandt de bedste.


De utrolige (2004)

Pixar kunne næppe beskyldes for at sove på roserne og fulgte allerede året efter “Find Nemo” op med “De utrolige”. Filmen var en ny udvikling for Pixar, der for første gang havde mennesker i deciderede hovedroller, og som lå fjernere fra den klassiske Disney-ånd end nogle af de tidligere film. I stedet er den en munter parodi på superheltegenren og ikke mindst James Bond-filmene takket være et meget John Barry’sk soundtrack. Selvom filmen hverken er så magisk eller hjertevarm som de tidligere, så kompenserer den ved sin ustoppelige serie af visuelle gags og forrygende actionscener samt nogle overraskende voksne temaer om bl.a. midtvejskrise og problemer i familien, der bliver langt mere modent behandlet her end i nok så mange “almindelige” film.


Ratatouille (2007)

Selvom den er fyldt med nuttede rotter, smukke parisiske nætter og stressede kokke, så handler “Ratatouille” i virkeligheden mest af alt om kunst og de sjældne mennesker (eller dyr), der er i stand til at lave den. I dette tilfælde er det symboliseret ved rotten Remy, der har et talent udover det sædvanlige, men pga. de omstændigheder, han er født under, ikke har nogen mulighed for at praktisere det. Det ændrer sig imidlertid alt sammen, da han danner par med den sympatiske, men talentløse Linguini, og endelig får Remy mulighed for at udøve sine gastronomiske mirakler. Filmen er både en bidende satire over vores kulturs overgivelse til dovenskab og middelmådighed samt et uimodståeligt eventyr i et romantisk Paris, der nok mere er en sindstilstand end en virkelig by. “Ikke alle kan blive en stor kunstner, men stor kunst kan komme fra alle tænkelige steder,” skriver den ellers humorforladte madanmelder i filmens formidable afsluttende monolog, og han har uden tvivl ret. Den kan f.eks. begynde i en lille beskeden computerafdeling.

Gravatar

#1 Norrah 16 år siden

Håber at Wall-e bliver nomineret som årets film. Den er simpelthen den bedste pixar film til dato. Og jeg syntes vi trænger til at bryde en barriere, som f.eks. årets udlandske film og animation lider under. Det er som om de ikke har en chance for at vinde den store pris.
Gravatar

#2 Morpheus 16 år siden

Fantastisk artikel, Benway.

Det er dejlig at se lidt Pixar loving, da jeg er kæmpe fan af dem og alle deres film. Selv deres dårligste (Biler, i mit vedkommende), er fantastisk og se på og man er underholdt hele vejen igennem af alle de flotte og fantasifulde karakterer og den fabelagtige animation.

# 1.

Jeg er fuldstændig enig. Wall*E har helt sikkert fortjent årets film og bedste animationsfilm. Det er på tide Pixar vinder noget. Der er hvertfald ingen anden animations film der er kommet op på siden i år, overhovedet.
Gravatar

#3 David Munch 16 år siden

Ratatouille er min favorit indtil videre. Den er bare så smuk, og har en fantastisk historie og gode karakterer.

Wall•E var fremragende, men jeg synes absolut første halvdel var bedre end anden halvdel, hvor den tabte sig selv lidt.
Gravatar

#4 Morpheus 16 år siden

# 3.

Er enig i at den første halvdel er bedre end den anden, men synes bestemt også den anden er fantastisk.
Gravatar

#5 filmz-Sichlau 16 år siden

En lidt overfladisk artikel efter min mening, men helt klart et godt valg af emne. Min favorit er "Monsters, Inc." men der er jo ikke nogen Pixar film der er dårlig - der er bare nogle der er lidt bedre end andre. Det bliver spændende og se om Wall-E kan hive Oscar-nomineringen hjem for bedste film...
Gravatar

#6 Zelle 16 år siden

En fin artikel, som Filmz jo er så kendt for :o)

Som de fleste, og artiklen selv, er inde på, så har Pixar lavet et virvar af gode film. Monsters Inc er dejlig original og sjov, og Finding Nemo er super morsom. Jeg har dog altid haft et svagt punkt for The Incredibles, som jeg syntes er så helt igennem fantastisk. Muligvis fordi den har et lille smule mere "voksent" tema. Det er dejligt at se at de har genfundet formen med Wall-E, da jeg syntes at både Cars og Ratatouille var under niveau (historie mæssigt, ikke udseende).

Keep 'em coming! (Både Pixar film og Filmz artikler :)
"We're on an express elevator to hell - going down!" - Aliens
Gravatar

#7 tiany 16 år siden

Filmen blev i 1999 fulgt op med en fortsættelse, der er næsten lige så god.


I min bog er Toy Story 2 bedre end 1eren, men sådan er vi jo så forskellige :)

Min yndlings pixar-film, må være Finding Nemo - den er utrolig smuk lavet og hvordan kan man ikke elske Dory, Bruce, Marlin og alle de andre figurer.

Tak for en dejlig artikel.
Valar morghulis
Gravatar

#8 Dumpduck 16 år siden

WALL-E er klart den flotteste film Pixar nogensinde har lavet, men min personlige favorit er nu engang The Incredibles. Havde håbet på en artikel med lidt mere dybde og historie, men det er nu rart med en artikel i ny og næ, blandt de mange nyheder.
Gravatar

#9 Norrah 16 år siden

#8 enig.

Personligt hælder jeg lidt til The Incr, eller Cars.
Men selvom det er mine favoritter, så er der ingen tvivl om at WALL-E er den bedste Pixar film til dato.

Og Artiklen er nok mere set som en gennemgang af hvad de har lavet frem for så meget andet. Men kunne sikkert godt skrive en lidt dybere artikel om historien bag hvis der var nogle der pressede mig nok :)
Gravatar

#10 filmz-Kadann 16 år siden

Jeg har endnu ikke fået set Ratatouille og WALL·E, men den Pixar-film der taler mest til mig, er "The Incredibles". Men WALL·E står på ønskelisten til jul, så det kan jo være jeg er heldig at få den der. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: