British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) har netop offentliggjort årets nominerede film til en BAFTA-pris, hvor stumfilmen “The Artist” ligger i front med hele 12 nomineringer.

Mest interessant for danskere er nok, at Nicolas Winding Refn er nomineret som bedste instruktør, og hans film “Drive” er blevet nomineret til bedste film. I alt har “Drive” fået fire nomineringer, imens “Dame, Konge, Es, Spion” har fået 11, og Martin Scorseses “Hugo” har fået ni.

Samtidig får Martin Scorsese overrakt Fellowship-prisen for sin fremragende og enestående bidrag til filmverdenen.

Bedste Film
[list]
[li]”The Artist”[/li]
[li]”The Descendants “[/li]
[li]”Drive”[/li]
[li]”Niceville”[/li]
[li]”Dame, Konge, Es, Spion”[/li]
[/list]
Bedste Instruktør
[list]
[li]Michel Hazanavicius – “The Artist”[/li]
[li]Nicolas Winding Refn -“Drive”[/li]
[li]Martin Scorsese – “Hugo”[/li]
[li]Tomas Alfredson – “Dame, Konge, Es, Spion”[/li]
[li]Lynne Ramsay – “We need to talk about Kevin”[/li]
[/list]
Prisuddelingen finder sted 12. februar i London.

Se hele listen af nominerede hos BAFTA.



Vis kommentarer (33)
Gravatar

#21 IK 12 år siden

BN (20) skrev:
Det forstår jeg simpelthen ikke, at du synes.


Jeg har kun set den en enkel gang, og først nær slutningen var jeg klar over, at Sean Penns yngre jeg, var ham den sorthårede søn. Jeg var forvirret over, om det hele bare var et flashback til filmens begyndelse(Sean Penn delen tæller ikke).

Filmen starter med at familien får nyheden om deres søns død, og så skifter den over til nutid(Sean Penn), og dernæst til universets skabelse, der bliver efterfulgt med en montage klipning af familien, børnene og årene der går. Jeg gik ud fra, at filmen ville fortælle familiens historie fra begyndelsen, og troede sgu at ham den sorthårede søn, var ham der mistede livet under krigen. Jeg var måske ikke koncentreret nok, men syntes det gav mere mening sådan.

Universets skabelse/begyndelse - Familiens stiftelse/begyndelse



Se lige dette klip. Professionelle anmeldere kan også finde den rodet og ufokuseret.
Gravatar

#22 Babo84 12 år siden

Foeller (19) skrev:
Bare vent, Babo Boy, bare vent.


Du er et meget dårligt menneske, der håber andre får dårlige filmoplevelser. Skam dig :)
Gravatar

#23 Babo84 12 år siden

#21

Nemlig. Og jeg genså den også med mine gamle, som undrede sig over det samme. Jeg synes sådanne enkle ting ikke burde skabe forvirring, men afklaring. Jeg kan henvise til What The Flicks anmeldelse på youtube, som er inde på samme ting (hvis jeg husker korrekt). Jeg synes den del var skidt fortalt.

BN

Finder den ikke nødvendigagvis dårlig, men meget påtaget og selvfed. Jeg synes den går hen og bliver så påtrængende i dets billedsprog. Der er flere ting, og det er ikke fordi vi skal diskutere den her.
Gravatar

#24 MMB 12 år siden

Babo84 (22) skrev:
Du er et meget dårligt menneske, der håber andre får dårlige filmoplevelser. Skam dig :)


Gør jeg bestemt ikke. :) Men jeg er desværre forbandet god til at se ud i fremtiden. :P
Gravatar

#25 IK 12 år siden

Foeller (24) skrev:
Gør jeg bestemt ikke. :) Men jeg er desværre forbandet god til at se ud i fremtiden. :P


Var du da selv så skuffet over den?
Gravatar

#26 BN 12 år siden

IK (21) skrev:
Jeg har kun set den en enkel gang, og først nær slutningen var jeg klar over, at Sean Penns yngre jeg, var ham den sorthårede søn. Jeg var forvirret over, om det hele bare var et flashback til filmens begyndelse(Sean Penn delen tæller ikke).

Filmen starter med at familien får nyheden om deres søns død, og så skifter den over til nutid(Sean Penn), og dernæst til universets skabelse, der bliver efterfulgt med en montage klipning af familien, børnene og årene der går. Jeg gik ud fra, at filmen ville fortælle familiens historie fra begyndelsen, og troede sgu at ham den sorthårede søn, var ham der mistede livet under krigen. Jeg var måske ikke koncentreret nok, men syntes det gav mere mening sådan.

Universets skabelse/begyndelse - Familiens stiftelse/begyndelse



Se lige dette klip. Professionelle anmeldere kan også finde den rodet og ufokuseret.


Tilbage i 1980'erne fandt en del anmeldere og filmens producenter også, at Sergio Leones film 'Once Upon a Time in America' var rodet og ufokuseret, fordi den sprang rundt i tid og sted: den startede i 1933 (med en person der foretog sig ting, som man ikke forstod baggrunden for), sprang frem til 1968, sprang så tilbage til 1920'erne, hvorpå den igen sprang frem til 1968, for så at springe tilbage til 1931, hvilket efterfulgtes af et spring frem til 1968, hvorpå filmen igen sprang tilbage til 1933, hvorpå den sprang frem til 1968 ... for til allersidst at springe tilbage til 1933.

Er du med? Det var der mange anmeldere og de nævnte producenter der IKKE var dengang! Så hele filmen blev derfor klippet om og udsendt i en ikke blot ny, men også kortere version, hvor handlingen foregik strengt kronologisk, altså gik fra 1921 til 1931 til 1933 til 1968 - altså aldrig baglæns i tiden, kun forlæns.

Men heldigvis blev den første og originale version igen udsendt mange år efter, og det er den JEG har set.

Ligeså snart man har vænnet sig til de kronologiske spring og den særlige stil i 'Once Upon a Time in America' og i 'The Tree of Life', er begge film nemme at følge med i. Personligt har jeg ikke noget imod film, der "vokser" fra gang til gang, og som kræver noget af tilskueren.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#27 Babo84 12 år siden

BN (26) skrev:
fra gang til gang, og som kræver noget af tilskueren.


Det er ikke så meget med kræver/ikke kræver at gøre. Jeg synes ikke det lykkedes fortælleteknisk at formidle historien helt godt nok. Men selvfølgelig: det samme kan vel siges om en del film, hvor flere historier og tidspunkter flettes sammen og overlapper hinanden etc etc.
Gravatar

#28 BN 12 år siden

Babo84 (23) skrev:


BN

Finder den ikke nødvendigagvis dårlig, men meget påtaget og selvfed. Jeg synes den går hen og bliver så påtrængende i dets billedsprog. Der er flere ting, og det er ikke fordi vi skal diskutere den her.


Det var ikke min intention her på dette sted at diskutere, om filmen var dårlig, påtaget eller selvfed. ... Det var udelukkende det der med, at plottet skulle være rodet og usammenhængende, jeg udtrykte min dybeste forundring over.

IK (21) skrev:
Jeg har kun set den en enkel gang, og først nær slutningen var jeg klar over, at Sean Penns yngre jeg, var ham den sorthårede søn.


Nåda? Det kan jeg slet ikke forstå. Hunter McCracken ligner i filmen så meget en ung udgave af Sean Penn (ansigtet, blikket, den lidt sure mund), at jeg vidste det med samme - ikke alene da jeg så filmen, men også da jeg første gang så traileren til filmen.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#29 IK 12 år siden

BN (26) skrev:
Er du med?

Nu blærer du dig bare med din selvsikre overlegenhed. Godt gået.

BN (26) skrev:
Men heldigvis blev den første og originale version igen udsendt mange år efter, og det er den JEG har set.


Jamen BN det har jeg da også, og den kan da slet ikke sammenlignes overhovedet. Det er ekstremt tydeligt i filmen, hvornår det er nutid og fortid. Der er endda lavet tydelige overblændinger, så vi som seere ikke skal være forvirrede. Så er fortællingen heller ikke indflettet med påtrængende symbolik eller ligegyldige døre til det hinsides. Uha hvor er det dybt i Tree of Life. I Leones film er det et rød tråd. Man har en fornemmelse af, hvor historien vil hen.

BN (26) skrev:
Personligt har jeg ikke noget imod film, der "vokser" fra gang til gang, og som kræver noget af tilskueren.

Og det er jeg imod eller hvad?
Gravatar

#30 IK 12 år siden

Jeg har som sådan ikke noget imod filmens ulineære narrative struktur. Det benytter favoritter som Memento, Batman Begins og Prestige også af, men der føles det krævende på en medrivende og belønnende måde. I Tree of life følte jeg, at Malick selv havde mistet overblikket.

Skriv ny kommentar: