Den nye pige i filmklassen, Netflix, var forleden ude med en hård kritik af og provokation rettet imod den øvrige filmbranche – særligt biograferne. Nu svarer biograferne tilbage.
Se også: Netflix: Filmbranchen har kun udviklet smagen af popcorn de seneste 30 år
Det er chefen for Alamo Drafthouse Cinemas, Tim League, der nu giver Netflix igen. Og han har ikke meget tilovers for kritikken:
”Biografer tilbyder utrolige, fordybende oplevelser, der ikke kan gengives derhjemme,” skriver Tim League hos Indiewire.
Biograf-direktøren skriver videre, at de bedste instruktører ikke ønsker, at deres film skal opleves på en telefon-skærm i toget på vej til arbejde.
Film fra store filmskabere er simpelthen særligt skabt til biograferne, forklarer Tim League:
”Store filmskabere skaber indhold med henblik på biografen, der har god lyd; lyse, sprøde billeder og et respektfyldt publikum, der har den fulde opmærksomhed på skærmen.”
#1 Justin 7 år siden
"og et respektfyldt publikum, der har den fulde opmærksomhed på skærmen"
Måske ham der Tim lige skulle smutte ned i en af sine egne sale og se er par film ...
#2 Geekalot 7 år siden
#3 Lard Hanson 7 år siden
Og nu sælger biograferne nachos. What the fuck.
#4 kblood 7 år siden
Jeg syntes også han lidt mistede pointen, for der var jo ikke noget om at denne streaming ikke kunne være til biografer også.
Men i en sal med 100 mennesker så skal der stadig kun 1 person til for at pretty much ødelægge oplevelsen eller i det mindste gøre den mindre god end i en hjemmebiograf. Man betaler 200 kr. for at se en film i en biograf, og så ringer en telefon, eller den er på lydløs men personen sidder med telefonen åben og skriver en SMS eller whatever så alle bag personen og ved siden af skal være generet af dens lys.
Folk der skal på toilet under filmen
At du selv skal på toilet og der er ingen mulighed for at pause filmen
Man kan ikke styre lyden, og den er ofte for høj
Colaen er uden koffein medmindre man køber en halv liters, og det mener jeg ikke er muligt i de fleste biografer.
Man kan ikke købe Cheesy Poofs (eller whatever) i deres kiosk / bar til filmen
Ikke at jeg aldrig tager i biografen, men når jeg gør prøver jeg helt klart at gøre det en dag hvor der er et minimum af andre folk som er inde og se den. Så en tilfældig hverdag og helst ikke den seneste forestilling, og gerne et par uger efter den første fremvisning mindst.
#5 Geekalot 7 år siden
#6 MadsFalk 7 år siden
Det kunne være interessant at man lavede et forsøg for at se om biograferne mister kunder såfremt filmene kunne købes/streames 14 dage efter biograf premieren. Film studierne vil formentlig vinde det de taber i biograferne ind igen, når folk så streamer/køber deres film.
Personligt vil ordningen ikke få mig til at gå i biografen mere eller mindre. Jeg udvælger mig altid nogle film hvert år som jeg ønsker at se i biografen (oftest de store blockbusters da det er disse hvor biografen kan tilbyde noget mere storladenhed ift. Lærred og lyd).
#7 Mejse 7 år siden
problemet er jo at det de tjener på en blu ray og især streaming er lavere end hvad de eventuelt tjener på et salg af en biografbillet. så det tjener jo ikke sig selv hjem igen på den måde i hvert fald ikke i streamningens nuværende form og blu ray er jo mere eller mindre på vej ud men hvis de dannede fælles front (filmselskaber/streaming tjenester/biografer) ville de sandsynligvis kunne få det til at fungere men jeg ser ikke nogen af dem række hånden ud til de andre tværtimod er det jo nærmest åben krig
#8 kblood 7 år siden
#9 Mejse 7 år siden
#10 kblood 7 år siden
Der er jo sikkert nogen som syntes det er dejligt at kunne opleve det med en stor gruppe mennesker, og så bliver det også lidt et event de første par aftener den bliver vidst i biffen med folk der klæder sig ud og sådan, men det vil jo stadigt være der.
Der er jo så samtidigt folk som er direkte social angst, og aldrig tager i biografen pga. de mange mennesker. De 30 dollars som de snakker om, de er jo cirka samme pris som for DVDen uanset.