Det amerikanske månedskort til biografen med navnet MoviePass er sat på tilbud. 9,95 dollars koster kortet, der giver adgang til én film om dagen. Alle dage. Og det er ikke noget, der passer de store biografer.
Se også: Hollywood vil forkorte biograf-vinduet: Premium VOD på vej i 2018
Det er Deadline, der skriver, at verdens største biografkæde, AMC Entertainment, nægter at samarbejde med MoviePass, fordi de tilbyder for billig adgang til biograf-film.
I dag er det nemlig sådan, at MoviePass selv betaler for billetten direkte hos biograferne på vegne af deres kunder, der kun betaler de cirka 60 kroner om måneden.
Planen hos MoviePass er at vokse sig så stor, at biograferne på sigt bliver nødt til at samarbejde om billigere billetter.
Aktuelt har 150.000 amerikanere et MoviePass. To anonyme biografkæder har efter sigende en aftale direkte med MoviePass.
#1 Gasivodo 7 år siden
Kim P (citat)
'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
#2 Geekalod 7 år siden
#3 Kisbye 7 år siden
Der er jo Biografklub Danmark, hvor man kan opnå halv pris på udvalgte film.
#4 Nagash 7 år siden
https://biografklubdanmark.blob.core.windows.net/c...
#5 Kisbye 7 år siden
Tværtimod. Det er nogle ret interessante film der er på programmet.
#6 Kim Pedersen 7 år siden
#7 Kim Pedersen 7 år siden
#1: Når du citerer, så gør det i det mindste korrekt.
I USA er det et tredjepartsselskab, som INTET har med biografer at gøre, som tilbyder amerikanerne adgang til biograferne en gang dagligt til en månedlig pris på kr. 65,00. Selskabet betaler biograferne fuld pris for biografbilletterne.
Men andre ord har selskabet en månedlig indtægt på 65,00 pr. abonnent, overfor en potentiel udgift på ca. 2000 kr.
Finansieringen af kortet beror på forventning om at mange vil abonnere på kortet uden at bruge det, efter Fitness-modellen, og salg af big data.
Såfremt et dansk selskab kan få balance i det regnskab, er jeg ret sikker på danske biografer vil modtage kortet.
I øvrigt har jeg altid været varm fortaler af abonnementskort til biograferne. MEN hvis det er noget den individuelle danske biograf skal stå for, kræver det forudgående aftaler med filmens leverandører. Så vildt jeg forstår har det ikke været muligt at komme til enighed.
Da vi har en konkurrrencelovgivning i dette land, er det beklageligvis ikke noget en brancheorganisation kan tage initiativ til, men må overlade det til de individuelle biografer og de individuelle distributører.
#8 Kim Pedersen 7 år siden
Overskriftens "biografER" er en enkelt amerikanske biografkæde, som har sat jurister på at finde ud af om man kan omgå at acceptere kortet, der er således ikke tale om at AMC nægter at samarbejde med MoviePass.
Overskriften burde have været: "En enkelt amerikansk biografkæde forsøger at omgå MoviePass." Det er til gengæld en korrekt overskrift, men ville nok ikke tiltrække mange læsere.
Det handler slet ikke om at have en aftale med MoviePass og det er ret sludder der er tale om to "anonyme" amerikanske biografkæder.
Atter rent nonsens fra Filmz, som er ved at udvikle sig til Danmarks mest fejlbehæftede medie.