De store Hollywood-selskaber har længe arbejdet på en model for at få biografens premiere-film hurtigere ud på video on demand. Nu ser det ud til at ske.
Se også: James Cameron: Film-premiere på Netflix er en dum idé
Det er The Hollywood Reporter, der erfarer, at en aftale nærmer sig om en såkaldt Premium VOD-ordning, hvor de amerikanske forbrugere kan købe sig til premierefilm i hjemmebiografen allerede 30-45 dage efter biograf-premieren mod de typiske tre-fire måneder i dag.
Går det, som Hollywood-selskaberne ønsker, så kan ordningen være klar til test i begyndelsen af 2018, hvor en forventet pris bliver omkring 30 dollars pr. film.
Angiveligt er Comcast, Apple og Amazon allerede ved at udvikle teknikken til PVOD, der skal sikre nye indtægter som alternativ til det trængte amerikanske biograf-marked, som har oplevet faldende billetsalg i 2017.
Endnu er der dog ikke opnået enighed med biograferne, der anser PVOD som en trussel imod deres forretning, som i dag typisk tilbydes en eksklusiv ret til biograf-film i en periode på tre-fire måneder.
#1 Geekalot 7 år siden
#2 Geekalod 7 år siden
#3 Kim Pedersen 7 år siden
I stedet for at behandle nyhederne kritisk, foretages en opstramning, helt uden afsæt i virkelighedens verden.
Alene overskriftens stålsikkerhed savner afsæt i realiteterne og ikke mindst giver Filmz indtrykket af at det skulle være på vej i Danmark. Filmz undgår behændigt at informere deres læsere om at det kun er i USA, man arbejder med denne problematik.
Både prissætning og vindueslængde er baseret på rygter.
Hvad Filmz da også undgår at informere deres læsere om, er de hurdler som skal overvindes før Premium Vod kan blive en realitet:
1. Der skal først etableres en sikker måde at udsende filmene på, så filmtyve ikke kan kopiere.
2. Hollywood studierne skal blive enige om både pris og vindueslængde.
3. Hollywood studierne skal individuelt indgå aftaler med de individuelle amerikanske biografejere på de individuelle film.
Det er lettere sagt end gjort og Hollywood har i årevis forsøgt at knække disse tre problematikker, uden held.
At Filmz aldrig kan eller vil sætte sig ordentlig ind i problematikken, bliver afsløret når Filmz helt fejlagtigt skriver at biograferne ”i dag har eksklusiv ret til biograf-film i en periode på 90 dage.”
Vindueslængder forhandles individuelt mellem distributøren og de enkelte biografejere. Nogen film udsendes simultant på VOD samtidig med biografpremieren, mens andre film oppebærer et vindue på helt op til seks måneder. Så at biograferne skulle oppebære nogen ”eksklusiv ret” i et præcis fastsat enslydende antal dage er helt hen i vejret.
I Danmark varierer vindueslængderne fra 7 dage og helt op til 270 dage.
Rent sludder er det da også når Filmz skriver: ”Angiveligt er Comcast, Apple og Amazon allerede ved at udvikle teknikken til PVOD, der skal sikre nye indtægter til det trængte amerikanske biograf-marked.”
Ja, det er da i al fald en ting som aldrig vil ske. Nye indtægter til biograf-markedet vil PVOD aldrig give. Tværtimod. At kalde biografmarkedet i USA for trængt, er så sandelig også en tilsnigelse. Ja, man har oplevet en dårlig sommer i de amerikanske biografer, men året som sådan kan sagtens nå at ende i et plus.
For året som helhed er de amerikanske biografer bagud sølle 4 procent. Under alle omstændigheder vil 2018 slå alle rekorder.
Det handler jo alene om at øge filmindustriens samlede indtægter, efter de nye digitale tjenester ikke har været i stand til at kompensere for de faldende indtægter fra dvd og Blu-ray.
Og nej, biograferne anser ikke PVOD som en trussel mod deres forretning, men derimod en trussel mod hele filmindustrien. Hvis PVOD alene kannibalisere biografernes bidrag til filmindustrien, er industrien jo lige vidt. Eller endnu værre: At det kommer til at betyde yderligere faldende samlede indtægter.
Hele denne problematik er jo drevet frem af Comcast som ejer Universal Studios og AT&T som ejer Warner Bros. Det er selskaber som har helt andet fokus end filmindustriens bedste. De to selskaber jagter alene kortsigtet indtjening, og er ligeglade med filmindustriens fremtid.
Populært sagt kan man sige de to selskaber operere på det raske ben for at helbrede det syge. Det er der aldrig kommet noget godt ud af.
Taberne i forbindelse med PVOD bliver i overvejende grad forbrugerne, som må indstille sig på at kvaliteten, volumen og diversiteten i udbuddet til falde med yderligere accelererende kraft, med den plan Comcast og AT&T pønser på.
Den første kommentar til artiklen påpeger da også en helt anden problematik: Forbrugerne synes adgangen til PVOD er for dyr.
PVOD er en født fiasko.
Med venlig hilsen
Kim Pedersen, Formand. Brancheforeningen Danske Biografer
#4 Geekalod 7 år siden
#5 patrickjane 7 år siden
#6 Justin 7 år siden
Det glæder jeg mig til
190 er stadig billigerer end biografen
#7 Kim Pedersen 7 år siden
#5: Tanken er kun at gøre indholdet tilgængeligt i 24 timer.
#6: Den gennemsnitlige billetpris er 81 kroner, så du tager fejl. Og husk også lige at afskrive på det medie du ser filmen på i hjemmet, inden du kaster dig ud i regneeksempler.
#8 Geekalod 7 år siden
#9 Justin 7 år siden
det eneste sted jeg har oplevet af man gider bekymrer sig over man benytter det navn der står i passet som bruger navn er på den der døde sko side som du vist også nogle gange skriver på
Men føler du af folk har en mere positiv mening over for dig nu hvor du fremgår med rigtigt navn ?
For min erfaring er af du flest har en utroligt meget negativ menig om dig, og det ser ikke ud til afhjælpe negativiteten af du fremstår med rigtigt navn
det kan godt være af den gennemsnitlige pris er 81, men hvis jeg vil ind og se IT i cinemax med Cola og Popcorn så vil Kino.dk have 186,00 DKK
og hvis det kommer til af koste 190 af leje den online, så er der 4 kroner til transport + parkering
Mediet er indkøbt til tv visning og afskrives derfor under anden konto
#10 Kim Pedersen 7 år siden
Anonyme har jo den fordel at man ikke aner hvem hinanden er, og den bagved liggende agenda der kan være, om man f.eks. er ansat i Netflix eller Blockbuster, er filmproducent eller filminstruktør. For at få en ordentlig diskussion bliver man nødt til at vide hvem hinanden er – og ikke mindst kan det være interessant at vide alderen på personen som skriver. I mange tilfælde mistænker jeg 6-årige for at skrive i dette forum og klart min besvarelse vil være under indflydelse af om vi taler om en person på 6 år eller en person på 45 år.
I øvrigt skriver du lige under en kommentar som med al tydelighed viser hvor galt det kan gå, når man kan gemme sig bag anonymitet. Her er et tydeligt bevis for at når man vælger anonymitet er det som at være påvirket af alkohol, hæmningerne forsvinder komplet.
Når man skriver under eget navn, kan man drages til ansvar for hvad man skriver. Men slags behøver anonyme ikke bekymre sig om.
Det ligger i sagens natur at mine meninger anfægtes af folk som er uenige med mig, af den ene eller anden grund. Men det hjælper ikke så lidt på forståelsen om man ved med hvilken baggrund debattøren skriver.
Dit regnestykke er helt hen i vejret. Billetprisen for at se ”It” i CinemaxX er kr. 100,-. Det er den pris du skal holde op mod de kr. 190,-. Jeg bemærker ingen aner hvad den endelige pris eventuelt måtte blive, den kan lige så godt blive kr. 350,-. Ingen aner det pt. og ingen aner om det rent faktisk bliver en realitet. Enkelte af de amerikanske filmstudier har snakket om dette i syv år! Jeg bemærker ligeledes at der pt. ingen diskussioner er i den danske filmbranche om lignende tiltag. Så det er principielt omsonst at diskutere, før det måske bliver aktuelt.
I øvrigt tvinger ingen dig til at drikke cola og spise popcorn i biografen. Lige som ingen tvinger dig til at gøre det i hjemmet, og jeg bemærker da også at du heller ingen udgifter har til bespisning i hjemmet, når du konsumerer film der. Med andre ord: du sammenligner pærer og bananer.
Interessante afskrivningsregler du benytter.