Selv om Steven Spielberg, Peter Jackson og J.J. Abrams blandt andre støtter op om Sean Parkers idé om at hjemmestreame film på premieredagen til en pris på 50 dollars, så er de amerikanske biografejere ikke lige så begejstrede.
Se også: Napster-skaber vil tilbyde film til hjemmebiografen på premieredagen
Det er særligt den høje pris, som gør, at Parkers Screening Room får det svært:
”Jeg synes ikke, at det her er en god idé, og jeg tvivler seriøst på, at filmselskaberne vil medvirke med det prisniveau. Det føles som en halvfærdig idé,” siger Tim League, chef for Alamo Drafthouse Cinema til The Hollywood Reporter.
Men også udfordringen af det såkaldte biografvindue, der giver biograferne monopol på visninger af premierefilm i flere måneder, før der åbnes op for hjemmebiografen, giver anledning til bekymring hos biograferne:
”Cinemark mener, at det her forslag må overvejes grundigt for at undgå, at biografvinduet bliver devauleret,” siger Mark Zoradi, chef hos Cinemark.
Med Screening Room vil det koste 50 dollars for at se en premierefilm derhjemme én gang i løbet af to døgn, hvor 20 dollars går til filmselskaberne for at stille deres biografpremierefilm til rådighed.
Desuden skal der investeres i en piratsikker boks til 150 dollars, som skal tilbyde den nye service. Derudover får køberen to biografbilletter med i købet, så de ikke vendes af med at gå i biografen, som biografejerne frygter ved den måske kommende ordning.
#11 Kim Pedersen 8 år siden
Helt enig i din pirateri-betragtninger.