Abortmodstanderne i foreningen ‘Retten til Liv’ ville gerne købe reklameplads hos Nordisk Films biografer i 30 sekunder med budskabet om, at abort er en meget dårlig idé. Det fik de imidlertid et nej tak til.
Se også: 3D-film er god hjernegymnastik
Til Berlingske forklarer direktør hos Dansk Reklamefilm, der varetager reklamesalget i biograferne, Claus Rothoff Brix, at man afviste antiabort-reklamen af respekt for det kvindelige biografpublikum:
”Biografreklamer kan i sagens natur ikke fravælges. Det skærper vores pligt til at vise hensyn i sådan en situation. Og i lyset af den sag, vi havde i 2013, hvor vi havde så mange kvindelige gæster, som følte ubehag, så har vi valgt at sige nej tak til den her reklame,” siger Claus Rothoff Brix med henvisning til en reklamefilm fra Abortlinjen tilbage i 2013.
Den begrundelse forstår abortmodstanderne hos Retten til liv dog ikke:
”Budskabet er jo på ingen måder voldsomt, det er et meget positivt budskab. Vi kan konstatere, at det må være, fordi der ligger et tungt tabu over det at tale om abort. Men kan det virkelig passe, at der kun er plads til det politisk korrekte i det her ytringsfrihedens land?” siger Ellen Højlund Wibe, der er landssekretær hos Retten til Liv.
Hvad mener du: Bør der være grænser for reklamer i biografen?
#11 Geekalot 9 år siden
#12 nwinther 9 år siden
Hvis en privat udbyder af et produkt mener, at en given reklame ikke skal have plads på hans medie, så er det han valg, og hans valg alene. Jeg mener sådan set ikke, at de behøver at forklare sig.
Nu mangler vi bare, at nogen problematiserer alle de fucking uddannelsesinstitutioner, der fylder 50% af biografreklamerne! Dér skulle man lave en lov.
#13 Den fede 9 år siden
Arrrrrrhh.....der er så en vis grænse. Loven eksempelvis.
#14 Klausbp 9 år siden
Men som sagt kan det ikke støde mig, at der kommer reklamer før filmen. Biografer skal som alle andre steder tjene penge, og uden reklamer mister de en stor del af deres indtægt. Men til de af jer som hader reklamer, måske I skulle starte jeres egen biograf uden reklameindtægter og se hvor langt det bringer jer ;-)