Netop som Peter Jackson er begyndt at filme “Hobbitten”, er de forlængede udgaver af “Ringenes herre”-filmene på Blu-ray blevet annonceret.
Trilogien, der vil udkomme i en samlet boks bestående af ikke mindre end 15-diske, udkommer 28. juni.
Hver film vil være fordelt på to Blu-ray-diske for at opnå den bedst mulige billed- og lydkvalitet.
Der vil være over 26 timers ekstramateriale fordelt på 9 diske, deriblandt Costa Botes-dokumentarerne, der hidtil kun har været udgivet på Limited Edition-dvd-udgaverne.
Se også: Officielt: Optagelserne til “Hobbitten” er gået i gang – se billeder.
#51 Bruce 13 år siden
Hvori skulle den dårlige idé mht. Barry Lyndon på BR dog være? Det forlød for få uger siden, at Barry Lyndon har været Warners mest krævende restaureringsprojekt til dato, hvilket jeg vælger at fortolke som, at man har gået til makronerne med seriøsitet. Jeg har desuden set 720p HDTV udgaven, som allerede er en velkommen forbedring af den tidligere DVD.
#52 Velvet 13 år siden
Ligeså vil Barry Lyndon. Her tænker jeg f.eks på stearinlys-scenen, der er skudt med en brændvidde på 0.7 og uden kunstigt lys. At restaurerer den til BR-opløsning, kommer til at kræve en hel del kontrast- og lysbehandling, og vil se ud af helvede til - my guess.
#53 Djibyman 13 år siden
#54 Bruce 13 år siden
Så man kan således konkludere, at det er en illusion, når man tror analogt skudte og derefter digitalt restaurerede film, på BR ser bedre ud end nogensinde før?
Såvidt jeg kan se, er hverken Barry Lyndon, A Clockwork Orange eller Dr. Strangelove optaget med anamorfiske linser, men A Clockwork Orange DVD udgaven fra 2007 anamorfisk forbedret. Dr. Strangelove har aldrig været i nærheden af at se så godt ud, som den gør på den nuværende BD udgave. Jeg vil formode, at jeg ville være stødt på reservationer omkring restaurering af analog materiale, i de mange år, som jeg har forsøgt at følge med i Robert A Harris' klummer omkring film, restaureringer og kritik af BD udgaver. Tværtimod vil jeg mene. Derudover er der absolut flere af filmene i Kubricks katalog, som kunne trænge til en "ny hånd", deriblandt Spartacus og A Clockwork Orange.
Det er så mit gæt, at det vil komme til at se aldeles vidunderligt ud og uanset hvad, en umådelig forbedring ifht. hvad vi indtil videre har oplevet både på slidte kopier i biografer og udgaver på DVD, med ældre teknologier for digital efterbehandling.
#55 Bruce 13 år siden
Så man kan således konkludere, at det er en illusion, når man tror analogt skudte og derefter digitalt restaurerede film, på BR ser bedre ud end nogensinde før?
Såvidt jeg kan se, er hverken Barry Lyndon, A Clockwork Orange eller Dr. Strangelove optaget med anamorfiske linser, men A Clockwork Orange DVD udgaven fra 2007 anamorfisk forbedret. Dr. Strangelove har aldrig været i nærheden af at se så godt ud, som den gør på den nuværende BD udgave.
Jeg vil formode, at jeg ville være stødt på reservationer omkring restaurering af analog materiale, i de mange år, som jeg har forsøgt at følge med i Robert A Harris' klummer omkring film, restaureringer og kritik af BD udgaver. Tværtimod, er min opfattelse. Reservationer hvad angår kildematerialets fatning, så absolut, men når man formår at redde The Searchers og åbenbart er igang med Guns of Navarone, to film, hvis tilbageværende elementer er i sørgelig tilstand, så må udviklingen de senere år indenfor den digitale post processing have været revolutionerende.
Derudover er der absolut flere af filmene i Kubricks katalog, som kunne trænge til en "ny hånd", deriblandt Spartacus og A Clockwork Orange.
Det er så mit gæt, at det vil komme til at se aldeles vidunderligt ud og uanset hvad, en umådelig forbedring ifht. hvad vi indtil videre har oplevet både på slidte kopier i biografer og udgaver på DVD, med ældre teknologier for digital efterbehandling.
Lad mig desuden inkludere dette fra Michael Manns blog om Last of the Mohicans. Denne er faktisk optaget meget lig Barry Lyndon, med naturligt lys. Dette har man dog ikke set meget til på de hidtidige DVD udgaver, som blev post processed for at filmen overhovedet kunne ses på TV hardware fra den tid.
Spinottis cinematografi er nu bragt til BR, som det var meningen den skulle fremstå og jeg kan uden at blinke sige, at det visuelt er referencetitlen i min samling. Der er flere scener, hvor der kun er naturligt lys fra stearinlys eller nattesekvenser kun i måneskin.
Resultatet er ufattelig imponerende og jeg har ikke set en eneste udgivelse endnu, som har forsøgt at afstedkomme, hvad den titel formår. Desværre bliver det ikke værdsat generelt, eftersom BR materialet sætter enorme krav til fremvisningsudstyr og omgivelser.
SPINOTTI: Michael Mann called and spoke with me about this film, and he sent me the screenplay. What else would you want from life than a chance to film a great story set in 1700? Michael’s visual references included a couple of paintings, including Thomas Cole and Alfred Bierstadt. This is very typical of Michael. He shows you a simple image and says, ‘this is the movie.’ The paintings all showed how small human beings are in the scope of nature. Michael wanted everything to be extremely accurate. He offered me the picture, but it took a lot of time for him to put this project together. While I was waiting, Gary Marshall offered me a film called Frankie and Johnny. That was the film, which finally allowed me to get into the camera Guild. That opportunity was very important to me. It enabled me to work on other films in Hollywood, and also because I was always connected to union activities in Europe. Gary Marshall is a wonderful director and human being. A few weeks after we finished Frankie and Johnny, I was in Rome.
One of the producers called and said Michael Mann wanted me to shoot The Last of the Mohicans. They booked me on a Concorde on a three-hour flight on Friday night. I was jet-lagged when I arrived and saw this amazing set of a British fort with actors dressed in military uniforms from 1700. All of our lighting was going to be based on sun and moonlight bonfires, torches and candles. There was a wonderful cast, including Daniel Day Lewis and Madeleine Stowe. Michael said he wanted was to keep the look monochromatic. One of the scenes that I was happiest with reproduced the pounding power of a waterfall in an interior shot set in a cave at night. You can’t see the waterfall, but you can feel its immense power in the pounding water on the faces of the actors. We bounced light from a couple of 4K Xenon’s with some big 12 x12 Mylar frames that a grip was shaking in front of them You can see the pattern of moving light on the faces and feel the power of the waterfall.
Fuldstændig ufattelig smukt i HD og jeg har ingen grund til at tro, at nøjagtig det samme scenarie vil blive tilfældet med Barry Lyndon.
#56 Velvet 13 år siden
To each his own.
#57 Bruce 13 år siden
Vi bliver vist ikke mere enige om, at Barry Lyndon er en mesterlig visualitet, men Last of the Mohicans i den nye udgave kommer meget tæt på og det har jeg det egentlig ikke godt med at sige, for jeg har aldrig syntes ret godt om LOTM, men jeg havde indtil for en måned siden, heller ikke oplevet den som den skulle opleves. Du kan ikke vurdere vandfaldsscenen ud fra Youtube sekvensen. Det er taget fra den gamle udgave, manipuleret til gammel hardware. Jeg kan garantere for, at hvad man ser på Youtube, ikke er det som man ser på den nye udgave :)
#58 BN 13 år siden
Men du har købt den alligevel?
#59 louisgretlund 13 år siden
#60 Djibyman 13 år siden